Nuorgam + mies kertoo avoimesta suhteestaan
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000008191392.html
Mietin tätä Nuorgamin ja miehensä suhdesäätöä. Miisa sanoo, että haluaa parisuhteen tuomaa turvaa ja sen lisäksi sivusuhteiden tuottamaa jännitystä, eikä siksi halua monogamista parisuhdetta.
Eetu oli tästä suuttunut ja halunnut erota, mutta nyt jutussa kertoo häpeilevän suuttumistaan, ja on joutunut hyväksymään Miisan tarpeen tapailla muitakin miehiä.
Jokainen pettäjä kautta historian on sanonut saman kuin Miisa, eli tuon että haluaa parisuhteen edut sekä samalla uutuuden viehätystä tapailemalla muita. Nykyään kun sen sanoo vaan tarpeeksi kauniisti sanansa asetellen, niin joku hölmöläinen sen sitten ottaa ja hyväksyy.
Toisekseen ihmettelen, miksi Eetun tässä pitää hävetä, eikä Miisan? Kun Eetu ainoastaan halusi, että olisivat oikeassa parisuhteessa, johon ei kuulu muita osapuolia. Oma mieheni kertoi aiemmasta suhteestaan, että nainen oli vakuutellut, että haluaa naimisiin ja perheen mieheni kanssa, mutta oli kuitenkin jotenkin flirttaillut mieheni nähden toisen miehen kanssa. Mieheni oli sitten jättänyt ja estänyt tämän naisen. Se onkin minusta kunnioitettavaa, että mies osaa pitää kiinni periaatteistaan, eikä tanssi toisen pillin mukaan. Ja hyvä näin, koska sain itselleni todella hyvän ja uskollisen aviomiehen ja isän lapselleni.
Ihmeellistä, kun kaikki arvot näyttää heittäneen päälaelleen meidän kulttuurissa. En ole ihan ikäloppu vielä, 35 vuotta, mutta en kyllä tunnista jotenkin tätä maailmaa, se on ihan erilainen kuin mihin itse kasvoin. Mun arvoissa uskollisuus on parisuhteessa ollut aina numero 1.
Kommentit (697)
Vierailija kirjoitti:
En odottanut liikoja, mutta petyin silti. Olisi todella kaivannut jämäkämpää otetta, kunnon keskustelua saamelaisuudesta ja saamelaisten suhteesta suomalaisuuteen/suomalaisiin. Ei mitään minä-minä-Miisan itkemistä parisuhteesta. Saamelaisuutta, koulunkäyntiä Kautokeinossa, elämää sikäläisessä "saamelaisyhteisössä" (?) ei näytetty nimeksikään, vaikka oletan, että senkaltainen on ollut Ylen alkuperäinen suunnitelma ja tilaus. Se olisikin kuulostanut kiinnostavalta! Mutta kun minä minä minä...
Vaikea oli ymmärtää sitäkään, miksi tässä oli niin paljon Miisan instamatskua mukana. Eikö kunnon kameralla kuvattu materiaali ole kelvannut ohjelmaan asti? Ja miksi "skypepuhelut"? Eikö Miisa ole osannut kertoa aiheista x, y ja z videolle ilman, että joku on häntä haastatellut aiheesta?
Joo joo, korona-aika toi varmaan haasteita ja raskauspahoinvointi samoin. Mutta silti.
Samaa mieltä, itse olisin oikeasti halunnut kuulla ja oppia enemmän saamelaisuudesta ja vaikka siitä, millainen identiteetti Miisalla on, kun on kuitenkin puoliksi myös suomalainen (ainakin julkisuudessa tuntuu, että Miisa mieltää itsensä vain saamelaiseksi, joten tämä olisi ollut mielenkiintoinen kulma). Mutta tosiasiassa dokumenttihan oli enemmänkin vain asiaa parisuhteesta ja yllätysraskaudesta, ja se kulmakin jäi lopulta kuitenkin aika ohkaiseksi. Jäi kieltämättä itselle ehkä vähän sellainen fiilis, että tässä dokumentissa oli punainen lanka hukassa, enkä oikein tiennyt mikä sen viesti ja tarkoitus oli.
Ennen taikkua sai takuuvarmasti, taidampa siirtää paperini samenmaalle jossa saanti on vieläkin varmempaa eksoottisilta saamenaisilta.
Odotin tämän sarjan alkamista kovasti, mutta mulle ei oikein auennut kyllä se saamelaisuus tässä. Koko sarja on käsitellyt tätä heidän parisuhdettaan ja haluaan olla "jotain". En usko sen olevan vain saamelaista että esitetään ne muutamat sanat saamea ja käytetään koruja. Norjaan lähtökin tuntui olleen ihan turha lenkki eikä siellä olleesta kulttuurista auennut muuta kuin se kalan tappaminen.
En ole vielä katsonut sarjaa, mutta näin muutaman minuutin klipin tuosta (3.osasta) jossa Miisa itkee ja tilittää että kun hän ei ole monogaaminen ihminen. Jotenkin jäi klipin katsottuani semmoinen olo, että taas feministi haluaa tölväistä miestä, siis saada miespuolinen henkilö näyttäytymään huonossa/negatiivisessa valossa. Miehellä ei ole rahaa, ollaan eletty Miisan rahoilla jne.
On se vaan raskasta, kun itsessä ei nähdä mitään väärää, kaikki tehdään aina oikein, pitäis tehdä kuten minä haluan ja minä päätän asioista, sanon viimeisen sanan.
Sitä taas en kritisoi ollenkaan jos Miisa viitsii puhua vauvalle saamea. Se ON eri asia siinä kuin esim joku natiivienkun taitaja puhuisi vauvalle enkkua, sillä englanti on valtakieli eikä uhanalainen kuoleva kieli. Rohkeammin ois dokkarissa saanut Miisakin puhua saamea sekä Yle Saamen haastattelussa. Uskon että hän pelkää tulevansa arvostelluksi saamen puhumisestaan, mutta erityisesti vauvaa ajatellen olisi hyvä jos puhuisi saamea niin monessa paikassa kuin vain pystyisi. Ja myös vauvan serkuille (Emmin lapsille).
Ujolta vaikutti puhumisen suhteen, vaikka ei varmaan mikään huonoin puhuja.
tiana kirjoitti:
Sitä taas en kritisoi ollenkaan jos Miisa viitsii puhua vauvalle saamea. Se ON eri asia siinä kuin esim joku natiivienkun taitaja puhuisi vauvalle enkkua, sillä englanti on valtakieli eikä uhanalainen kuoleva kieli. Rohkeammin ois dokkarissa saanut Miisakin puhua saamea sekä Yle Saamen haastattelussa. Uskon että hän pelkää tulevansa arvostelluksi saamen puhumisestaan, mutta erityisesti vauvaa ajatellen olisi hyvä jos puhuisi saamea niin monessa paikassa kuin vain pystyisi. Ja myös vauvan serkuille (Emmin lapsille).
Uskon että aidot saamelaiset vihaavat tuota sometyrkkyä. Ja syystä.
Aika pettymys tämä sarja. Odotin jotakin Unelma Lapista-tyyppistä sarjaa, mutta sen sijaan sain pelkkää sekavaa, itkuista tilitystä Insta-filtterillä. Todella raskasta seurata, todella tylsää. Tämän olisi voinut toteuttaa paljon paremminkin.
Miksei voitu tehdään ohjelmaa tavallisesta saamelaisesta? Ei ottaa mitään julkisuuskipeää sometyrkkyä, joka on jo ihan tarpeeksi ollut julkisuudessa. Mutta voi olla hyvinkin, että he eivät sitä itse halua, eivät halua olla tyrkkyjä vaan elää omaa tavallista arkeaan, haluavat vaikuttaa saamelaisten asioihin muulla tavalla kun tyrkyttämällä itseään somessa tai telkkarissa. Arvostan sellaisia ihmisiä!
Nää Nuorgamit kuvittelevat olevansa jotakin pyhimyksiä, maailmanparantajia. Sankareita, joista tehdään vuosien päästä elokuvia ja kirjoitetaan kirjoja. Kuinka olivat rohkeita ja halusivat muuttaa maailmaa. Plääh, yököttää jo ajatuskin!
Voiko joku kertoa onko Miisa asunut lapsena saamelaisyhteisössä vai tuleeko saamelaisidentiteetti vain siitä että isä on saamelainen? En oikein osaa löytää tietoa Miisan lapsuudesta, mutta sen ymmärsin että lukioiläisenä on asunut jossain Tampereen hollilla.
Olen siinä käsityksessä että saamelaisuus on huomionhakua ja Miisa tuskin on kohdannut todellista rasismia juuriensa takia, mutta korjaan mielipiteeni jos olen väärässä.
Miten käytännössä avoin suhde toimii pienten lasten vanhemmilla, kun oman kumppaninkin kanssa aikaa löytyy lähinnä lasten mentyä nukkumaan? Vai hoitaako toinen lapsia, kun toinen lähtee rimpsalle vaipanvaihdosta, soseiden ja flunssien keskeltä?
Koska tulee tv-ohjelma johon saadaan vieraaksi Miisa ja Emmi Nuorgam? Jotka sitten uhriutuvat ja tilittävät kuinka ilkeitä kommentteja on tullut ihmisiltä. Eivätkä he voi ymmärtää että minkä takia? "Minkä takia ihmiset ovat niin ilkeitä että anonyymeinä kirjoittevat tuollaisia? Eihän kukaan viestien lähettäjistä haluaisi itsekään kokea että joku tulisi sanomaan tuollaista, varsinkaan kasvotusten." Sitten aletaankin keskustelemaan naisvihasta yms.
Mä oikein odotan että tälläinen ohjelma vielä tulee jossain vaiheessa. :D
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku kertoa onko Miisa asunut lapsena saamelaisyhteisössä vai tuleeko saamelaisidentiteetti vain siitä että isä on saamelainen? En oikein osaa löytää tietoa Miisan lapsuudesta, mutta sen ymmärsin että lukioiläisenä on asunut jossain Tampereen hollilla.
Olen siinä käsityksessä että saamelaisuus on huomionhakua ja Miisa tuskin on kohdannut todellista rasismia juuriensa takia, mutta korjaan mielipiteeni jos olen väärässä.
Saamelaisuus tulee saamelaiselta vanhemmalta. Siihen ei vaikuta asuinpaikka.
Terveisiä saamenmaasta. Me emme toivo että Nuorgam edustaa meitä. Mutta eipä ole kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse olisi miehestä niin hän olisi narsistisika. Toivon että mies uskaltaa lähteä suhteesta ja löytää tasapainoisen normaalin ihmissuhteet jossa kunnioitetaan ja rakastetaan.
Saamelaismies tässä sarjassa, käyttäytyisi samalla tavalla. Voin vannoa, että juurikin Miisa ja Emmi Nuorgam olisivat etulinjassa kritisoimassa ja ihmettelemässä miksi halutaan julkaista ohjelmaa jossa saamelaisesta ihmisestä annetaan tälläistä kuvaa. Ei saamalaiset ole tuollaisia! Tämä kaikki silmiä pyörittelemällä ja päätään pudistellen. Loukkaantuminen olisi 100% varma. :D
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä saamenmaasta. Me emme toivo että Nuorgam edustaa meitä. Mutta eipä ole kysytty.
Palaute kannattaa antaa Ylelle. Sieltä saa nimittäin vähän toisenlaista viestiä tästä. Turha sitä tänne on kirjoitella. Tosin en usko sinun olevan saamelainen oikeasti vaan trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko se miisa se jolla on aivan jäätävän hirveät kulmakarvat???
Tää ulkonäön haukkuminen on ihan tarpeetonta. Ihminen ei voi kulmakarvoilleen mitään, toki tiedän muutaman harvakarvaisen naisen jotka piirtävät itselleen kokonaan uudet kulmakarvat joka päivä. Mutta ne kulmat ovat muodoltaan ihan Miisan omat. Tässä touhussa on niin paljon kiinnostavia aiheita ja voisi keskustella niistäkin, eikä vain parjata toisen ulkoisia piirteitä.
Munkin mielestä ei oo kiva haukkua toisen ulkonäköä. Mutta ne kulmakarvat ei kyllä ole "muodoltaan ihan Miisan omat". Kuvista näkyy selvästi alta vaaleina ne oikeat kulmakarvat ja piirretyt ovat kyllä paljon ylempänä ja dramaattisemman muotoiset.
Jännä että on (ilmeisesti jollain operaatiolla) hajasijoittanut myös rintansa todella alas ja epäsymmetrisesti.
tiana kirjoitti:
Sitä puhmista auttaisi jos osaisi saamea... Miisahan ei osaa osa kieltä, sitähän meni sinne Norjaan opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt Miisa, käsi sydämellä, luetko tätä ketjua?
Jos luet niin tiedä se, että olet kuvottava!
Kyllä luki, koska eka alapeukku tuli heti.
En todellakaan ole Miisa, mutta laitoin sen alapeukun koska oli sitten mitä mieltä tahansa ohjelmasta, toisen ihmisen sanominen kuvottavaksi ei ole millään tavalla ok. Ja tuollaisista kommenteista tämä ketju sitten poistetaan.
- ei Miisa
Miisa ja Emmi Nuorgam, ne kaksi tyhjäpäätä, jotka janoaa kutsua Presidentin itsenäisuuspäivän juhliin tai salkkareihin.
En usko kenenkään ajattelevan noin.Tässä on vain yhdestä Miisasta kyse,joka ei ole edes saamelainen.