Syön parhaillaan vesirinkeleitä. Ootteko syöneet tai tiedättekö edes tuotteen?
Tarkalleen ottaen syön Oululaisen ykkösrinkeleitä, jotka käsittääkseni ovat vesirinkeleitä. Ainesosat vehnäjauho, maitojauhe, vesi, suola, hiiva. Ohuen sormen paksuisia, sisältä ja ulkoa aika kovia. Dippaan cappucinoon, mutta eivät pehmene siltikään. Maku hyvin puiseva ja mauton. En ymmärrä miksi ostin näitä eilen ja etenkin miksi ihmeessä olen kohta syönyt jo neljäsosan 400 gramman pussista!
On niin kerrassaan erikoinen tuote (mauton, liian kova ja ohut halkaistavaksi eli ei käy edes täytteillä tuunattavaksi kuten tavalliset pehmeät rinkelit, eivät pehmene kahviin dipattaessa toisin kuten monet muut kovat keksit), joten ihmettelen miten nämä rinkelit on edelleen tuotannossa ja myynnissä? Syökö joku muukin ja jos, niin miksi? Tai tiedättekö jonkun, joka tykkää näistä vesirinkeleistä?
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin jo kommentoimaan, että kuka nyt ei vesirinkeliä tietäisi, mutta miekin oon Joensuusta, ehkä ne ovat juttu erityisesti täällä, kun tälläkin sivulla jo pari muutakin täältä kommentoi. :) Ja siis vesirinkeli on ehdottomasti pehmeä. Sen voi halkaista ja täyttää kutne bagelin.
Hups, siis edellisellä sivulla oli ihan Joensuulaisten kokoontumisjaot. :D
Olisikin pitänyt tajuta, että tottakai rinkeli-perinne viittaa itä-Suomeen. Pitääkin jossain vaiheessa tehdä viikonloppumatka Joensuuhun ja ehdottomasti käydä torilla aidoilla rinkeliostoksilla! Ketjua lukiessa alkoi kiinnostaa!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulin jo kommentoimaan, että kuka nyt ei vesirinkeliä tietäisi, mutta miekin oon Joensuusta, ehkä ne ovat juttu erityisesti täällä, kun tälläkin sivulla jo pari muutakin täältä kommentoi. :) Ja siis vesirinkeli on ehdottomasti pehmeä. Sen voi halkaista ja täyttää kutne bagelin.
Hups, siis edellisellä sivulla oli ihan Joensuulaisten kokoontumisjaot. :D
Olisikin pitänyt tajuta, että tottakai rinkeli-perinne viittaa itä-Suomeen. Pitääkin jossain vaiheessa tehdä viikonloppumatka Joensuuhun ja ehdottomasti käydä torilla aidoilla rinkeliostoksilla! Ketjua lukiessa alkoi kiinnostaa!
ap
Tule markkinoiden aikaan, niin saat myös Wiipurinrinkeliä!
Vierailija kirjoitti:
Mä rakastan niitä sokerikanelikorppuja, ja varsinkin niitä tavallisia voikorppuja...söisin niitä jatkuvasti jos voisi. En osta ikinä kun muuten syön pussin kerralla.
hyviä, mutta ne pierettää älyttömästi, en tiedä edes miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ehkä ostin näitä nostalgian vuoksi kun tarkemmin mietin. Olin eilen isossa marketissa ja ruisnappeja etsiessäni törmäsin näihin rinkeleihin. Muistin, että niitä oli lapsuudessani ollut kotona, mökillä ja mummolla mutta en erityisemmin muista että niitä olisin syönyt. Joskus ehkä maistanut mutta ensi puraisulla todennut olevan liian kovaa ja mautonta ja jättänyt sitten väliin. Kyllä kieltämättä tästä sai jonkinlaisen nostalgia-annoksen lapsuuteen 80-luvulle. Isompana herkkuna lapsuudesta kyllä mieluummin muistan (kaneli)sokerikorput, ne sentään pehmeni kun niitä dippailin teehen tai kaakaoon. Ehkä ensi kerralla kokeilen noita korppuja.
ap
Minäkin muistan kanelikorput, ne olivat lapsena hyviä!
Miten lienee sattunutkin mutta tänään syönyt kohta 400g kanelikorppuja löhötessä kun sateinen keli ulkona.
Kaapissa aina korppuja pussi tai pari ja rinkelipussi
Vierailija kirjoitti:
köyhältä kuulostaa
Kysyin Lidlistä rikkaiden rinkeleitä, ei ollut. Mistä löytyisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korppuja ostan kyllä usein. Harmittaa vaan kun joskus se niiden rapeus on muuttunut sitkeydeksi. Mutta jos saa kunnon rapeita korppuja, niitä on kiva kahviin kastaa, niin siis dipata. Olen sen verran vanha, että kastan kahviin vaikkapa pullapitkonsiivoja jne.
Vesirinkelit on kyllä mauttomia, mutta lapsuudesta muistan vaniljapuikot. Kotona niitä ei koskaan ollut, mutta meillä kansakoulussa pidettiin joskus käsityötunnilla nyyttäriperiaatteella teekutsuja. Ihmeellistä, että siihen aikaan joku opettaja keksi järjestää jotain tällaista! Jokainen toi jotain keksejä, ei mitään kakkuja eikä pullaa. Sitten nautittiin teetä (vaikka normaalisti aina join jo lapsena kahvia, kuten varmaan monikin). Nuo "teekutsut" on kyllä jääneet kivoina mieleen. Ja vaniljapuikkoja toi joku, samoin Carneval-keksit jotenkin yhdistyy mielessäni teehen. Teehän on ihan hyvää.
Vaniljapuikot kuulostaa ihanilta, samoin nuo käsityönopettajan teekutsut/nyyttärit! Toisaalta kyllähän kai edelleen kouluissa voi opettajasta riippuen (ainakin ennen koronaa) olla jotain "katsotaan leffaa ja saa tuoda herkkuja" päiviä. Tiedän ainakin joissain tapauksissa noita herkkuja maksetun luokan leirikoulurahoista tms.
Mutta olivatko nuo vanhan ajan vaniljapuikot siis sillä reseptillä, millä tehdään mm. hevosenkengän mallisia vaniljakeksejä? Taikina ihan tajuttoman hyvää, jostain syystä uunin jälkeen ei enää niin ihana maku, vaikkakin hyviä toki silti.
ap
Nykyäänhän onkin kaikkea muutakin toimintaa koulussa, mutta kyseessä olikin 60-luku. Opettajat olivat muuten hyvin etäisiä ja kurissa piti olla. Pakko mainita vielä, kun tämä herätti nuoremmissa tutuissa epäuskoista naurua, että luokan ikkunat oli alaosistaan maalattu valkoisiksi! Ettei vaan mikään häirinnyt koulunkäyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo kutne bageli myös Pohjois-Karjalainen herkku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo kutne bageli myös Pohjois-Karjalainen herkku?
Kuulostaa pikemminkin virolaiselta erikoisuudelta.
No jopas on riittänyt rinkeleistä asiaa viiden sivun verran. Teiltä Joensuun tietäjiltä kysyisin, miten sitten esim. Jenkkilän bagelsit eroaa suomalaisista rinkeleistä?
Meillä on aina vesirinkeleitä, niitä isoja ja pehmeitä eli tuoreita. Ihan Ok välipala tai kahvin kylkeen.
Syödään niin usein noita että olen opetellut tekemään itse, en vaan ole ihan päässyt mieleisen lopputulokseen vielä. En saa kuohkeita vaikka todella hyviä lämpimänä ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina vesirinkeleitä, niitä isoja ja pehmeitä eli tuoreita. Ihan Ok välipala tai kahvin kylkeen.
Syödään niin usein noita että olen opetellut tekemään itse, en vaan ole ihan päässyt mieleisen lopputulokseen vielä. En saa kuohkeita vaikka todella hyviä lämpimänä ovatkin.
Piti lisätä että Joensuun seudulla asutaan :D
Mitä täytteitä rinkeliin laitetaan? En ole varmaan koskaan ostanut. Lapsuudesta muistan että olivat mauttoman puun makuisia.
Eipä taida kukaan tietää, mikä on paraski. Kadonnutta kansanperinnettä menetetyiltä alueilta.
Voirinkeli on paras. Se halki ja täytteet mitä keksitkin,nam. Naturellina kastetaan kahviin.
Vesirinkelikin on hyvää,mutta ei noi AP:n aloitus,kuivia ja mitättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä täytteitä rinkeliin laitetaan? En ole varmaan koskaan ostanut. Lapsuudesta muistan että olivat mauttoman puun makuisia.
Halkaiset ja laitat voita tai sulatejuustoa tai mitä majoneesia,kurkkua tomaattia makkaraa kinkkua kasviksia,sinne voi tunkea mitä vaan.
Mutta osta voirinkeleitä,ei noita kovia koppanoita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti lisätä että Joensuun seudulla asutaan :D
Niitten ongelma on kohottaminen ja sitten keittäminen,mulla tulee kurttuisia,pitäs olla kikka kakkonen tai kolmonen tai superhyvä " Martta" ohje.
Piti lisätä että Joensuun seudulla asutaan :D[/quote]
Niitten ongelma on kohottaminen ja sitten keittäminen,mulla tulee kurttuisia,pitäs olla kikka kakkonen tai kolmonen tai superhyvä " Martta" ohje.[/quote]
https://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/353097/VESIRINKELIT/
Vierailija kirjoitti:
Pehmeät rinkelit on käteviä eväitä. Voisi vaan lisätä kuitua, vehnäjauhopierut on karmean hajuisia. Siis lisää kuitua, olisi menestystuote.
Otappa ja laita leipurille vinkki. Mä tahtoisin kanssa!
Voirinkeli 2.0