Onko kotona olevat äidit mielestäsi loisia?
Nauttivat vain helposta kotielämästä, kun mies tuo rahaa pöytään? Vai pidätkö lasten hoitamista kotona yhtä tärkeänä kuin töissä käymistä? Tuli vaan mieleen tuosta yhdestä toisesta ketjusta...
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:28"]Eri asia on, jos kotiäitiydestä tulee yhteiskunnalle kuluja esim. tukien muodossa, silloin asia on julkinen, mutta näinhän ei ole. (Kotihoidontuki kun on reilusti pienempi kuin pk-hoidon kulut.)
[/quote]
Olet väärässä. Kotiäitiys tulee yhteiskunnalle päivähoitoa edullisemmaksi vain, jos nainen on työtön. Työssä käyminen on aina yhteiskunnan kannalta kannattavampaa kuin kotiäitiys, koska työssä käyvä nainen maksaa palkastaan veroa. -7
[/quote]
Höpsis! Kuinka moni nainen maksaa edes yhden lapsen hoitopaikan kulut veroina kuukaudessa, ja sen lisäksi kaiken muun oman osuutensa verovaroilla tuotetuista asioista? Naiset tienaa keskimäärin sen verran että veroja maksavat muutaman satasen kunnalle, ja kunta maksaa n. 1200-1500€/per lapsi siitä hoidosta. Jos lapsia on kaksi, niin todella harva nainen maksaa veroja esim. 2000€/kk.
[/quote]
Sinun pitää olla todella rikas ja olla koulutettu ulkkomailla, jotta olisit pelkkää tuloa tai edes maksaisit sen veroissa jota käytät. Eli vaikka olet kotona maksat veroja ja luulet säästävän yhteiskunnan rahaa, mutta todellisuudessa ole kuluerä. Jokainen käyttää teitä, kirjastoa, uimahalleja, neuvola ja muita terveydenhoitopalveluita. Maksat ja kulutat vähemmän. Jos käyt töissä sinun koulutus (joka on maksettu verorahoilla) tulee hyöty käyttöön. Kulutat enemmän, käytät työterveyspalveluita jne. Maksat myös korkeampaa veroa, työnantaja maksaa työantajakuluja jne.
Ymmärrän että halutaan olla kotona siihen saakka kunnes lapsi on kolme vuotias, mutta että sen jälkeen jäädään kotiin on laiskuutta. En ymmärrä miksi koulutetaan yliopistoissa ja ammattikorkeakoulussa ja pitää hankkia koulutus. Sitten jäädään kotiin vaikka 10 - 15 vuodeksi. Sen jälkeen et todellakaan ehdi maksaa veroissa takaisin sen minkä olet käyttänyt.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 12:09"]
Olen tuollainen elättinainen. Eipä minua kiinnosta mitä mieltä minusta ollaan. Elämäni on hyvin mukavaa. En elä täällä yhteiskuntaa varten vaan itseäni ja omaa perhettäni.
[/quote]
Sama. Sitä paitsi olen huomannut tämän olevan yksi hyvä keino karsia liikoja tuttavuuksia tässä kiireisessä elämänvaiheessa. Eihän (orastavassa) ystävyydessä mitään järkeä ole, jos ihmistä ei arvosta. Tämä palsta on ïtse asiassa auttanut tunnistamaan ne tyypit nopeammin.
:D:Djos joku julkee sitä loisimiseks sanoo,ni ei kyllä yhtään tiedä mistä puhuu!
Lastenhoito on 24/7 työtä ja rahapalkka minimaalinen.
On yllättävän rankkaa,mutta samalla todella palkitsevaa.On ihana saada seurata omien lasten kasvua ja kehitystä,eikä kuulla niistä joltain tarhatädeiltä.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 12:04"]
Onhan tämä kotielämä lapsen kanssa paljon paljon helpompaa kun työssäkäynti. Ja meillä eletään kyllä kummankin rahoilla ja onhan tämä miehenkin lapsi, eli yhteiset rahat on. En pidä kotiäitejä loisina. Kaikilla ei edes ole työpaikkaa jonne palata hoitovapaan jälkeen. Kumpiko se on sitten arvokkaampaa, olla hoitovapaalla kotihoidontuella vai olla kotona työttömyyspäivärahalla ja lapsi päiväkodissa?
[/quote]
Kyllä kotona lapsiaan hoitaa moni sellainenkin äiti, jolla on työpaikka, johon palata.
Mitä enemmän ihmiset käyvät töissä, sitä enemmän on varaa käyttää rahaa -> syntyy uusia työpaikkoja. Jos kaikki laittavat rahahanat kiinni, työpaikat näivettyvät entisestään.
[/quote]
Upeeta järjenjuoksua..
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 12:44"]
:D:Djos joku julkee sitä loisimiseks sanoo,ni ei kyllä yhtään tiedä mistä puhuu! Lastenhoito on 24/7 työtä ja rahapalkka minimaalinen. On yllättävän rankkaa,mutta samalla todella palkitsevaa.On ihana saada seurata omien lasten kasvua ja kehitystä,eikä kuulla niistä joltain tarhatädeiltä.
[/quote]
Tätä minä en ymmärrä, miksi sinun pitäisi saada palkkaa siitä että hoidat omia lapsia jonka olet itse omalla päätöksellä hankkinut. Jotenkin ymmärrän että hoidetaan lapsia kotona 3 vuotiaaksi, mutta miksi sen jälkeen sinulle pitäisi maksaa palkkaa siitä? Miksi sinun lapsesi pitää saada yhteisillä verorahoilla eskarikoulutuksen ja sitten koulutuksen jos sinä olet vaan kotona? Miksi sinulla on oikeus kansaneläkkeeseen vaikka olet vain huolehtinut omasta jälkikasvusta? Miksi sinulla on oikeus terveyspalveluhihin, synnytykseen verorahoilla jos et itse ole mukana niitä ansaitsemassa? Miten pitkää yhteiskunta pitäisi maksaa palkaa äideille? Kunnes lapsi on 18 vai?
Pienen lapsen paikka on kotona, jossei oman äidin kanssa niin sitten jonkun muun. Paras on tietysti molempien kannalta oma äiti. Siten kotiäidit eivät ole loisia vaan ihmisiä, jotka hoitavat omaa lastaan kotona. N. kolme-neljävuotias alkaa olla siinä iässä että voisi mennä johonkin kerhoon sosiaalistumaan. Silloin äippä voisi mennä vaikka osa-aikatyöhön tai johonkin vapaaehtoishommiin.
Viisivuotiaan voi jo viedä tarhaan. Silloin se osaa syödä ja käydä vessassa ja puhua ja olla muutenkin ihmisten kanssa. Silloin äippä voi sitten mennä töihin ihan vakituisesti.
Koska lapset ovat molempien vanhempien kuuluu sen joka menee töihin maksaa kulut siltä ajalta kun toinen hoitaa lapsia kotona. Lapset tietysti alunperin hankitaan yhteisymmärryksessä eikä niitä pidä hankkia jossei tähän ole varaa.
Piste.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:27"]
All other things being equal, en arvosta kotiäitinä toimivaa naista yhtä paljon kuin naista, joka on vaikkapa tutkija, asiantuntija tai taitava ammattilainen. Lasten- ja kodinhoito ovat arkiaskareita, eikä niiden rasittavuus tai epämiellyttävyys tee niistä yhtään sen arvokkaampia. Ne tehdään, koska ne täytyy tehdä, eikä kukaan muukaan niitä tee. Arvostan enemmän sitä, että nainen käyttää ja kehittää taitojaan tavalla, joka hyödyttää koko yhteiskuntaa, ei vain hänen ja kumppaninsa omaa lastenkasvatusprojektia.
[/quote]
Miten ihmeessä lastenkasvatus ei hyödytä koko yhteiskuntaa? Pienet lapset ovat yhteiskunnan tulevaisuutta, eikä todellakaan ole sama miten niitä kasvattaa vai roikkuvatko ne vaan mukana. Kotiäitiys ja lasten kasvattaminen ovat erittäin tärkeitä töitä yhteiskunnallisesti. Äitiydessä (tai isyydessä!) eli vanhemmuudessa ja lapsen kasvatuksissa on eroja. Musta on melko huolestuttavaa, että töihin karataan, kun lapsi on alta vuoden ja perustellaan tätä sillä, että tarjotaan lapselle taloudellisesti vakaa tulevaisuus. Hyvä toimeentulo ei tietysti ole huono asia mutta jos lasten kasvatus jää uran edetessä sivuraiteille, niin ei rahat siinä paljon pelasta. Lapsen varhaiskasvatus on äärimmäisen tärkeää ja varhaisvuosien häiriötekijät vaikuttavat pitkälle aikuisuuteen.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 12:44"]
:D:Djos joku julkee sitä loisimiseks sanoo,ni ei kyllä yhtään tiedä mistä puhuu! Lastenhoito on 24/7 työtä ja rahapalkka minimaalinen. On yllättävän rankkaa,mutta samalla todella palkitsevaa.On ihana saada seurata omien lasten kasvua ja kehitystä,eikä kuulla niistä joltain tarhatädeiltä.
[/quote]
Tätä minä en ymmärrä, miksi sinun pitäisi saada palkkaa siitä että hoidat omia lapsia jonka olet itse omalla päätöksellä hankkinut. Jotenkin ymmärrän että hoidetaan lapsia kotona 3 vuotiaaksi, mutta miksi sen jälkeen sinulle pitäisi maksaa palkkaa siitä? Miksi sinun lapsesi pitää saada yhteisillä verorahoilla eskarikoulutuksen ja sitten koulutuksen jos sinä olet vaan kotona? Miksi sinulla on oikeus kansaneläkkeeseen vaikka olet vain huolehtinut omasta jälkikasvusta? Miksi sinulla on oikeus terveyspalveluhihin, synnytykseen verorahoilla jos et itse ole mukana niitä ansaitsemassa? Miten pitkää yhteiskunta pitäisi maksaa palkaa äideille? Kunnes lapsi on 18 vai?
[/quote]
En mä kyl mielestäni missään kohtaa sanonu,et tarttisin lisää rahaa:D
Mut vastataan nyt liutaan kysymyksiis vaik et siks ku mamutki saa ton kaiken ja enemmänki.Tekemät YHTÄÄN MiTÄÄN!
Yhteiskunnalle tehään vaan palvelus,jos niitä muksuja viittittäis hoitaa kotona sinne 3vuoteen asti.Päivähoitopaikat pursuaa nyt jo yli ja ryhmät älyttömän kokosia.
Ajattelen sen näin että lapsen saaminen on luonnollinen osa elämää johon kuuluu se että pari-kolme vuotta eletään vähän hitaammin ja pienemmällä rahalla. Suomessa on kaikille mahdollista hoitaa oma lapsi kotona 3-vuotiaaksi asti, joten käytän sen hyväkseni. Ihan samalla lailla jokainen työttömäksi jäädessään hakee ja saa yhteiskunnalta rahallista tukea. On hyvä, että lasten kotihoitoa tuetaan ja me jokainen tallaaja siihen veronmaksun muodossa osallistutaan, joten se ei myöskään ole kenenkään pussista pois.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 12:44"] :D:Djos joku julkee sitä loisimiseks sanoo,ni ei kyllä yhtään tiedä mistä puhuu! Lastenhoito on 24/7 työtä ja rahapalkka minimaalinen. On yllättävän rankkaa,mutta samalla todella palkitsevaa.On ihana saada seurata omien lasten kasvua ja kehitystä,eikä kuulla niistä joltain tarhatädeiltä. [/quote] Tätä minä en ymmärrä, miksi sinun pitäisi saada palkkaa siitä että hoidat omia lapsia jonka olet itse omalla päätöksellä hankkinut. Jotenkin ymmärrän että hoidetaan lapsia kotona 3 vuotiaaksi, mutta miksi sen jälkeen sinulle pitäisi maksaa palkkaa siitä? Miksi sinun lapsesi pitää saada yhteisillä verorahoilla eskarikoulutuksen ja sitten koulutuksen jos sinä olet vaan kotona? Miksi sinulla on oikeus kansaneläkkeeseen vaikka olet vain huolehtinut omasta jälkikasvusta? Miksi sinulla on oikeus terveyspalveluhihin, synnytykseen verorahoilla jos et itse ole mukana niitä ansaitsemassa? Miten pitkää yhteiskunta pitäisi maksaa palkaa äideille? Kunnes lapsi on 18 vai? [/quote] En mä kyl mielestäni missään kohtaa sanonu,et tarttisin lisää rahaa:D Mut vastataan nyt liutaan kysymyksiis vaik et siks ku mamutki saa ton kaiken ja enemmänki.Tekemät YHTÄÄN MiTÄÄN!
[/quote]
kai ne mamut hoitavat lapsia myös, eli sinun mielestä on oikeus ja kohtuus että koulutetaan sinut. Saat opintotukea ja asumistukea. Koulutuksesta sinun ei tarvitse maksaa mitään. Sitten kun vihdoin valmistut jäät kotiin vielä 20 vuodeksi hoitamaan lapsia. Koska sinä olet ÄITI. Ja perustelu on että mäkin haluan kun muutkin saa.... Ne mamut joka tulevat tänne ei ainakaan ole maksanut yhtä paljon turhiin koulutuksiin kuin mitä sinä teet omilla valinnoilla.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 13:01"]
Yhteiskunnalle tehään vaan palvelus,jos niitä muksuja viittittäis hoitaa kotona sinne 3vuoteen asti.Päivähoitopaikat pursuaa nyt jo yli ja ryhmät älyttömän kokosia.
[/quote]
Mutta kun niitä perheen vanhempia muksuja tungetaan sinne päiväkotiin virikkeistymään vaikka äiti olisikin kotona.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 13:02"]
Ajattelen sen näin että lapsen saaminen on luonnollinen osa elämää johon kuuluu se että pari-kolme vuotta eletään vähän hitaammin ja pienemmällä rahalla. Suomessa on kaikille mahdollista hoitaa oma lapsi kotona 3-vuotiaaksi asti, joten käytän sen hyväkseni. Ihan samalla lailla jokainen työttömäksi jäädessään hakee ja saa yhteiskunnalta rahallista tukea. On hyvä, että lasten kotihoitoa tuetaan ja me jokainen tallaaja siihen veronmaksun muodossa osallistutaan, joten se ei myöskään ole kenenkään pussista pois.
[/quote]
Kukaan ei kiistä sitä että ollaan kotona kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Minä näen ne äidit joka vielä sen jälkeen jäävät kotiin loisiksi. Monella on korkeakoulututkinto ja se on maksettu verorahoilla. Se hyöty jää kokonaan tappioksi yhteiskunnalle.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 13:05"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 12:44"] :D:Djos joku julkee sitä loisimiseks sanoo,ni ei kyllä yhtään tiedä mistä puhuu! Lastenhoito on 24/7 työtä ja rahapalkka minimaalinen. On yllättävän rankkaa,mutta samalla todella palkitsevaa.On ihana saada seurata omien lasten kasvua ja kehitystä,eikä kuulla niistä joltain tarhatädeiltä. [/quote] Tätä minä en ymmärrä, miksi sinun pitäisi saada palkkaa siitä että hoidat omia lapsia jonka olet itse omalla päätöksellä hankkinut. Jotenkin ymmärrän että hoidetaan lapsia kotona 3 vuotiaaksi, mutta miksi sen jälkeen sinulle pitäisi maksaa palkkaa siitä? Miksi sinun lapsesi pitää saada yhteisillä verorahoilla eskarikoulutuksen ja sitten koulutuksen jos sinä olet vaan kotona? Miksi sinulla on oikeus kansaneläkkeeseen vaikka olet vain huolehtinut omasta jälkikasvusta? Miksi sinulla on oikeus terveyspalveluhihin, synnytykseen verorahoilla jos et itse ole mukana niitä ansaitsemassa? Miten pitkää yhteiskunta pitäisi maksaa palkaa äideille? Kunnes lapsi on 18 vai? [/quote] En mä kyl mielestäni missään kohtaa sanonu,et tarttisin lisää rahaa:D Mut vastataan nyt liutaan kysymyksiis vaik et siks ku mamutki saa ton kaiken ja enemmänki.Tekemät YHTÄÄN MiTÄÄN!
[/quote]
kai ne mamut hoitavat lapsia myös, eli sinun mielestä on oikeus ja kohtuus että koulutetaan sinut. Saat opintotukea ja asumistukea. Koulutuksesta sinun ei tarvitse maksaa mitään. Sitten kun vihdoin valmistut jäät kotiin vielä 20 vuodeksi hoitamaan lapsia. Koska sinä olet ÄITI. Ja perustelu on että mäkin haluan kun muutkin saa.... Ne mamut joka tulevat tänne ei ainakaan ole maksanut yhtä paljon turhiin koulutuksiin kuin mitä sinä teet omilla valinnoilla.
[/quote]
Minkä helvetin koulutuskortinkin sä tähän jo vedit?:D
Unhoda toki kommenttini äläkä vaivaa pientä päätäsi.Pionttini ei mee sulle jakeluun kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 13:06"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 13:01"]
[/quote]
Mutta kun niitä perheen vanhempia muksuja tungetaan sinne päiväkotiin virikkeistymään vaikka äiti olisikin kotona.
[/quote]
Totta tuikin.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 13:08"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 13:02"]
[/quote]
Kukaan ei kiistä sitä että ollaan kotona kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Minä näen ne äidit joka vielä sen jälkeen jäävät kotiin loisiksi. Monella on korkeakoulututkinto ja se on maksettu verorahoilla. Se hyöty jää kokonaan tappioksi yhteiskunnalle.
[/quote]
No paljonko näitä korkeastikoulutettuja kotiäitejä todellisuudessa on? Että esim lääkäri tai OTM jäisi kotiin hoitovapaan jälkeen loisimaan?
Yhtä tärkeänä ellei tärkeämpänä. Olen itse tällä hetkellä kokopäivätyössä, ollut jo vuosia.
Enemmän kai tämä on loisimista, kun on aikaa ajoittain piipahtaa täällä...
Jokainen voi valita elämänpolkunsa aivan miten haluaa. Kun on onnellinen kotona, se on hyvä valinta. Työpaikat ovat tiukassa monella alalla, joten hyvä vain kun kaikki eivät ole niitä kärkkymässä.
Minulla ei ole edes lapsia, mutta ei työtäkään. Mietin kuumeisesti, miten elättäisin itseni. En jaksa enää ajatella pyrkimistä tavalliseen työelämään, niin vaikealta työllistyminen vaikuttaa. Olo on aika hyväkin. Jostain vain pitäisi löytää keino ansaita tarvittava rahamäärä hyvään elämään.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 13:19"]Jokainen voi valita elämänpolkunsa aivan miten haluaa. Kun on onnellinen kotona, se on hyvä valinta. Työpaikat ovat tiukassa monella alalla, joten hyvä vain kun kaikki eivät ole niitä kärkkymässä.
Minulla ei ole edes lapsia, mutta ei työtäkään. Mietin kuumeisesti, miten elättäisin itseni. En jaksa enää ajatella pyrkimistä tavalliseen työelämään, niin vaikealta työllistyminen vaikuttaa. Olo on aika hyväkin. Jostain vain pitäisi löytää keino ansaita tarvittava rahamäärä hyvään elämään.
[/quote]
Onnea työnmetsästykseen.Toivottavasti vielä joskus löydät ja saat mieluisesi:).
Toi onko loinen vai ei nyt riippuu siitä millainen päätös sen perheen sisällä on tehty ja miten siinä toimitaan. Jos molemmat vanhemmat ovat sitä mieltä että lapset hoidetaan kotona pidempään niin ei siinä mitään loiselämistä ole, varsinkaan jos äiti oikeasti hoitaa niitä lapsia eikä vain näiden varjolla välttele työelämää.
En mä ole mielestäni loinen koska olen yhteisymmärryksessä tehdyn päätöksen mukaan hoitanut lapsia kotona, sen enempää kuin mieskään oli loinen silloin kun oli koti-isänä. Mä olen kyllä nauttinut helposta ja kiireettömästä kotiarjesta ja siksi varmaan meillä onkin nähty mielekkääksi hoitaa lapset kotona pitkään. Kumpikin vanhemmista on viihtynyt kotona, tykännyt tehdä asioita lasten kanssa ja tarjota näille kokemuksia samalla kun voimme myöntää että meillä tämä on tosissaan helpompaa ja kiireetömämpää kuin se arki kahden työssäkäyvän vanhemman ja päiväkoti-ikäisten lasten kanssa. Kokemusta on molemmista.
Rehellisesti mä en oikein ymmärrä kotiäitiyttä silloin kun se on niiiiiin hirveän pljon rankempaa kuin töissäkäynti, kaikki kaatuu niskaan ja äiti inhoaa perhekerhoja ja leikkipuistoja, käy niissä vain pakon edestä. Jatkuvasti riidellään kotitöistä ja vastuusta, mies ei arvosta kotiäitinä olevaa vaimoaan eikä vaimo arvosta miestä joka pääsee töissä paljon helpommalla kuin kotona ja vaatii vielä iltaisin omaa vapaa-aikaa.Silloin olisi mun mielestä jo mielekkäämpää sen äidinkin palata töihin missä saisi sitä omaa aikaa ja rentoutumista.