Onko kotona olevat äidit mielestäsi loisia?
Nauttivat vain helposta kotielämästä, kun mies tuo rahaa pöytään? Vai pidätkö lasten hoitamista kotona yhtä tärkeänä kuin töissä käymistä? Tuli vaan mieleen tuosta yhdestä toisesta ketjusta...
Kommentit (95)
Minusta koko tuo ajattelutapa "Mitä mieltä olet minusta, olenko tärkeä ihminen vai loinen?" on väärä. Ikinä ei voi valinnoillaan miellyttää kaikkia, ja miksi pitäisikään? Minusta kyseessä on ihan perheen valinta, enkä ymmärrä, miksi sellaisia pitäisi alistaa kaikkien mahdollisten kaduntallaajien arvosteltaviksi. Toki voimme paheksua kotiäitiyttä, mutta toisaalta myös tupakointia, ylipainoa, saastuttamista, ja eikös joku ole aivan liian kovaääninen ja joku hiljainen, joku harrastaa liikaa ja toinen liian vähän. Eri asia on, jos kotiäitiydestä tulee yhteiskunnalle kuluja esim. tukien muodossa, silloin asia on julkinen, mutta näinhän ei ole. (Kotihoidontuki kun on reilusti pienempi kuin pk-hoidon kulut.)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:28"]Eri asia on, jos kotiäitiydestä tulee yhteiskunnalle kuluja esim. tukien muodossa, silloin asia on julkinen, mutta näinhän ei ole. (Kotihoidontuki kun on reilusti pienempi kuin pk-hoidon kulut.)
[/quote]
Olet väärässä. Kotiäitiys tulee yhteiskunnalle päivähoitoa edullisemmaksi vain, jos nainen on työtön. Työssä käyminen on aina yhteiskunnan kannalta kannattavampaa kuin kotiäitiys, koska työssä käyvä nainen maksaa palkastaan veroa. -7
Pidän. Myös itseäni. Mies tienaa tosi hyvin, niin kyllä ihan rehellisesti molemmat tiedetään että elän tässä siivellä muiden tienaamilla rahoilla. Vaikka voisin mennä töihinkin, mutta kotona on kivempaa niin eikö tämä aika puhdasta loisimista ole?
Ei tietenkään ole, jos kerran lapset hoitaa kotona ja kotityötkin varmasti suurimmaksi osaksi, kyllä se on hyvin arvokasta työtä puolison hyväksi joka käy töissä. Mieheni on aina halunnut että lapset hoidetaan kotona kun he olivat pieniä, ja mies olisi mielellään jäänyt itse heitä hoitamaan kotiin jos se olisi taloudellisesti ollut mahdollista, ja mielelläni olisin sen miehelle suonut, inhoan kotitöitä ylikaiken, ja muutenkin olisi ollut kiva päästä töihin lepäämään. Nyt olen vihdoin pääsemässä töihin, ja lapset menevät päiväkotiin 10 päivää kk, miehellä on vuorotyö, ja hänellä on arkisin yleensä pari päivää vapaata viikossa, mutta vain joka viides viikonloppu on kokonaan vapaa, mies ehdotti että ei laiteta lapsia joka päivä päiväkotiin, että hän haluaa olla lasten kanssa enemmän kuin vähän joinakin iltoina ja osan viikonlopusta.
Miehelleni on tärkeintä että lapset voi hyvin, että heidä hoidetaan hyvin, kuin se että hän raataa töissä ja minä en. Ne lapset ovat myös hänen lapsiaan, ja minä hoidan oman osuuteni kotitöistä. Jos mies asuisi yksin, hän joutuisi kuitenkin käymään töissä tasan yhtä paljon, ehkä hänellä jäisi itselle rahaa enemmän, mutta mihin hän sitä yksin käyttäisi, eikä olisi perillisiä joille jättää omaisuutta jota saa kerrytettyä. Mies ei harrasta mitään mikä maksaisi jotain, hän ei piittaa mistään hilavitkuttimista, ei autoista, ei vaatteista, ei yksin matkustelusta, tai miesporukalla, hän ei juo alkoholia juurikaan, yhden oluen saunan jälkeen, ja saunookin vain muutaman kerran vuodessa. Lapset ovat mieheni elämän onni ja tarkoitus, se kallein aarre. Ennen lapsiakin mies oli ihan tyytyväinen minun kanssani, kun ei tarvinnut olla yksin, hän oli kiitollinen että löysi rakkauden, kuten tietysti minäkin omalta osaltani jaan kaikki samat elämänarvot kuin hänkin.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:28"]Eri asia on, jos kotiäitiydestä tulee yhteiskunnalle kuluja esim. tukien muodossa, silloin asia on julkinen, mutta näinhän ei ole. (Kotihoidontuki kun on reilusti pienempi kuin pk-hoidon kulut.)
[/quote]
Olet väärässä. Kotiäitiys tulee yhteiskunnalle päivähoitoa edullisemmaksi vain, jos nainen on työtön. Työssä käyminen on aina yhteiskunnan kannalta kannattavampaa kuin kotiäitiys, koska työssä käyvä nainen maksaa palkastaan veroa. -7
[/quote]
Höpsis! Kuinka moni nainen maksaa edes yhden lapsen hoitopaikan kulut veroina kuukaudessa, ja sen lisäksi kaiken muun oman osuutensa verovaroilla tuotetuista asioista? Naiset tienaa keskimäärin sen verran että veroja maksavat muutaman satasen kunnalle, ja kunta maksaa n. 1200-1500€/per lapsi siitä hoidosta. Jos lapsia on kaksi, niin todella harva nainen maksaa veroja esim. 2000€/kk.
Kotiäitiys on oma itsekäs valinta, ei työtä.
Riippuu.
Vauvaa on hyvä hoitaa hetki kotona. Lapsia on hyvä tehdä yksi tai useampi, jos sellaisia haluaa ja pystyy ne kasvattamaan onnellisiksi ja hyödyllisiksi yhteiskunnan jäseniksi.
Edellä mainittua ei kuitenkaan tule käyttää tekosyynä oman uran laiminlyöntiin. Se täytyy hoitaa myös. Jos on työtön, asia on äärimmäisen kiireinen, eikä kotiin todellakaan pidä jäädä. Työttömyys myös periytyy, eli sikälikin työttömänä lasten tehtailu ei ole yhteiskunnan kannalta optimaalista.
Yhteiskunnallinen vaikutus (lähinnä kansantalous ja tasa-arvo) täytyy huomioida, koska elämme täällä yhdessä ja kotona oloa subventoidaan yhteisistä rahoista.
Riippuu ihan tapauksesta. Sellainen äiti, joka ei tee kotiäitiydestä mitään elämän kestävää "uraa" ja joka ei jatkuvasti ole tuilla tai sossun luukulla rahoittamassa kotonaoloaan on ihan ok. Ja on on varmasti hyvä että pienen lapsen kanssa on sen riittävän ajan myöskin hoitovapaalla kotona. Ihan pienen vauvan laittaminen hoitoonkaan ei kuitenkaan tunnu kovin hyvältä. Näiden naisten tarkoituksena on kuitenkin palata työelämään, ja rahoittaa lasten kasvatus itse, eikä yhteiskunnan varoilla. Mielestäni nämä eivät kyllä ole todellakaan mitään loisia, koska on se totta että se kotiäitiys on myös tärkeää, mutta vain tiettyyn pisteeseen asti se kotona oleminen on kuitenkin ok.
Sitten on se toinen ääripää, eli naiset, joita ei edes tunnu kiinnostavan tehdä töitä ikinä ja maksaa veroja, joilla tällainen kotonaoleminen Suomessa mahdollistetaan. Kelalta ja sossusta haetaan kaikki mahdolliset tuet, vuosi toisensa jälkeen. Ollaan vaan kotiäitinä vaikka lapset ovat jo koulussa tai parhaimmillaan jo teinejä. Sitten vaan valitetaan, kun ei ole tarpeeksi rahaa, ja elämä on paskaa, vaikka eivät itse halua, tai viitsi tehdä asialle mitään. He ovat mielestäni loisia, valitettavasti. Joskus vaan yhteiskunnalle pitää myös maksaa takaisin sitä, mitä siltä ottaa. Valitettavasti kaikki eivät sitä tajua, tai eivät vaan välitä.
Itseäni ärsyttää kun jotkut kotiäidit perustelevat olevansa hyödyllisiä yhteiskunnalle kun "teemme uusia veronmaksajia", ehh.
on ja ei, riippuu osaako ne hakea tukia ollenkaan
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 16:05"]Itseäni ärsyttää kun jotkut kotiäidit perustelevat olevansa hyödyllisiä yhteiskunnalle kun "teemme uusia veronmaksajia", ehh.
[/quote]
Jos oikeasti tekisivät, niin ihan ok.
Aatelkaas, kun nämäkin naiset olisivat kilpailemassa a) työpaikoista ja b) työpaikoilla. Olisivat sairaslomilla, kun lapset sairastaa ja tappelemassa loma-ajoista. Palveluksen he tekevät työssäkäyville, kun eivät ole vaikeuttamassa muutenkin stressaavaa työelämää. Pysykääkin poissa! Kilpailu on jo muutenkin tosi kovaa.
Lapset eivät ole enää edes niin pieniä että niiden varjolla voisin jäädä kotiin. Olen kotona yksinkertaisesti siksi että
-Tykkään olla kotona.
-Minun ei tarvitse olla töissä koska miehen palkka riittää.
-On kokoperheen etu että olen kotona ja kotityöt tulee tehtyä niin että illasta on aikaa tehdä kokoperheenä myös jotain kivaa.
Miehelleni tämä ei ole ongelma eikä minulla. Muiden mielipiteillä tämän asian kanssa ei ole minulle merkitystä. Uskon enemmänkin että tuollaiset "lois" -kommentit tulevat kateellisten suista.
Oleellista on lapsille kotona annettava malli. Kotiäitimallia ei saa antaa.
-kapitalistifemakko
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:27"]
All other things being equal, en arvosta kotiäitinä toimivaa naista yhtä paljon kuin naista, joka on vaikkapa tutkija, asiantuntija tai taitava ammattilainen. Lasten- ja kodinhoito ovat arkiaskareita, eikä niiden rasittavuus tai epämiellyttävyys tee niistä yhtään sen arvokkaampia. Ne tehdään, koska ne täytyy tehdä, eikä kukaan muukaan niitä tee. Arvostan enemmän sitä, että nainen käyttää ja kehittää taitojaan tavalla, joka hyödyttää koko yhteiskuntaa, ei vain hänen ja kumppaninsa omaa lastenkasvatusprojektia.
[/quote]
"Arvostan enemmän sitä, että nainen käyttää ja kehittää taitojaan tavalla, joka hyödyttää koko yhteiskuntaa."
Kaikkien kynnelle kykenevien ihmisten pitäisi toimia edellä kuvatulla tavalla. Jokainen aikanaan. Taitojaan voivat äidit varmasti kehittää pikkulapsivuosien jälkeenkin.
Hyvin arvokasta työtä puolison hyväksi höpöhöpö :D Me kotiäidit ollaan selviydytty siitä työssäkäydessäkin, niin sittenkö se muuttuu arvokkaaksi kun on entistä enemmän aikaa tehdä se? Kyllä äitiys työn ohessa on paljon arvokkaampaa. Nyt kotiäitinä en ymmärrä miten mä olen selvinnyt tästä työssä käydessä kun nytkin on muka niin paljon tekemistä pelkissä kotitöissä joita on ihan saman verran kuin ennenkin.
Mulla tulee aina vähän oksennusta suuhun tällaisesta sukupuolijaottelusta. Missä koti-isien haukkumisketju? Miksei voida puhua kotivanhemmista? Sillä, että koti-isiä on reilusti vähemmän, ei tee heistä yhtään sen enemmän tai vähemmän "loisia".
Kuten joku jo aiemmin kirjoitti, riippuu perheen talouden- ja kodinpidosta näenkö kotivanhemmuuden loisimisena. Jos se on omavaraista ja koko perheen hyvinvoinnin kannalta hyvä asia, en näe ongelmaa. Sen sijaan jos mieluummin menee sossun luukulle kuin töihin, minulta ei heru ymmärrystä.
Mihin laitan tuon 5 kk vauvan? Kerro se eka.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 15:27"]
All other things being equal, en arvosta kotiäitinä toimivaa naista yhtä paljon kuin naista, joka on vaikkapa tutkija, asiantuntija tai taitava ammattilainen. Lasten- ja kodinhoito ovat arkiaskareita, eikä niiden rasittavuus tai epämiellyttävyys tee niistä yhtään sen arvokkaampia. Ne tehdään, koska ne täytyy tehdä, eikä kukaan muukaan niitä tee. Arvostan enemmän sitä, että nainen käyttää ja kehittää taitojaan tavalla, joka hyödyttää koko yhteiskuntaa, ei vain hänen ja kumppaninsa omaa lastenkasvatusprojektia.
[/quote]
Miksi joku on antanut tälle monta miinuspeukkua?