Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olympialaisten hevosen”rääkkäys”

Vierailija
15.08.2021 |

https://www.is.fi/olympialaiset/art-2000008178366.html

Olenko ainoa joka ei tuossa tilanteessa näe muuta kun ratsastan kontrollin menetyksen. Eli ilman itkua, päättäväisesti tuon pellen olisi saanut suorittamaan sille asetetut tehtävät. Ratsastuskoululla olen nähnyt ihan samanlaista raipan käyttöä, erona se, ettei se raipanköyttäjö edes ole taitava ratsastaja.

Kommentit (172)

Vierailija
21/172 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä se koni pitäisi saada sen esteen yli, muuta mun pakolla..?? Antaa aina periksi?

Ihan sama jos lapsi ei halua pukea aamulla, puen väkisin. Hevosta en jaksaisi kantaa sen esteen yli, joten käytän pakottamista, kannuksia, raippaa. Eli tark saada hevo ylittämään itsensä, ei jää sitten kammoa estettä kohtaa.

Luuletko sä, että oikeassa ratsastuksessa on kyse siitä, että hevonen pakotetaan tekemään jotain, jota se ei halua tehdä? Ei ole. Oikeassa ratsastuksessa on kyse yhteistyöstä. Ei siitä, että pakotetaan, vaan siitä, että hevoselle opetetaan vaiheittain eri ratsastuksen asioita. Ratsastajan ja hevosen välillä tärkeää on luottamus. Jos nyt katsot oikeaa ratsastusta (ei sitä 5-ottelua), vaikkapa nyt olympiatasolla, näyttääkö se susta siltä, että se hevonen pakotetaan hyppäämään jokainen este, tai että kouluratsastuksessa hevonen pakotetaan tekemään jokainen liike?

Saanko kysyä, mistä tämä käsitys pakottamisesta on sulle tullut? Vai onko vain niin, että olet trollaaja?

Montako kertaa olet ratsastaessasi hevosen kanssa yhteisesti laiduntanut 16 tuntia vuorokaudessa? Ai, et koskaan? Mitäs yhteistyötä yhdessä hevosen kanssa sellainen sitten on? Kysyisit hevoselta, niin sitä se haluaisi, ei sinua vänkyttämään sinne selkäänsä a pyörimään kaviouraa.

Itse nautin ratsastuksesta ja vaadin hevoselta kaikenlaista.

Vierailija
22/172 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua koko kohua. Tuo oli ihan normaalia, ja huom. älä nyt lue, että usein sattuvaa, vaan siis N O R M A A L I A toimintaa silloin, kun itse ratsastin 1979-1990.

Olen itsekin hakannut erästä islanninponia pahemminkin. Jotkut kaakit ovat vain niin raivostuttavan uhmakkaita.

En tietenkään vastusta kauniita ajatuksia hevosten oikeuksista, mutta minusta niin isoa eläintä on oikeasti ihan ok lyödä raipalla. Ei se niihin satu sen jälkeen, niillä on kova nahka.

Olet trolli. Jostain syystä tämä ihminen trollaa nyt tätä 5-otteluasiaa ketjutolkulla.

(Mutta siis kaikille tiedoksi: hevosen nahka on kokoon suhteutettuna ohuempi kuin ihmisen. Ja muuten, raipan aiheuttamista pehmytkudosvaurioista on olemassa tutkimusta.)

Jos se hevosta sattuisi, eiköhän se näyttäisi sen jollainlailla. Eivät inahdakaan.

Jos et itse ymmärrä mitään hevosista tai niiden kipukäytöksestä, miksi ihmeessä jankutat näissä ketjuissa? Ajatteletko, että kun olet joskus 80-luvulla nähnyt hevosen, tiedät kaiken hevosista?

(Ps. Hevoset ovat aika hiljaisia eläimiä, eivätkö useinkaan kerro kivusta ääntelemällä. Useimmat eläimet peittävät kipunsa.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/172 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä se koni pitäisi saada sen esteen yli, muuta mun pakolla..?? Antaa aina periksi?

Ihan sama jos lapsi ei halua pukea aamulla, puen väkisin. Hevosta en jaksaisi kantaa sen esteen yli, joten käytän pakottamista, kannuksia, raippaa. Eli tark saada hevo ylittämään itsensä, ei jää sitten kammoa estettä kohtaa.

Luuletko sä, että oikeassa ratsastuksessa on kyse siitä, että hevonen pakotetaan tekemään jotain, jota se ei halua tehdä? Ei ole. Oikeassa ratsastuksessa on kyse yhteistyöstä. Ei siitä, että pakotetaan, vaan siitä, että hevoselle opetetaan vaiheittain eri ratsastuksen asioita. Ratsastajan ja hevosen välillä tärkeää on luottamus. Jos nyt katsot oikeaa ratsastusta (ei sitä 5-ottelua), vaikkapa nyt olympiatasolla, näyttääkö se susta siltä, että se hevonen pakotetaan hyppäämään jokainen este, tai että kouluratsastuksessa hevonen pakotetaan tekemään jokainen liike?

Saanko kysyä, mistä tämä käsitys pakottamisesta on sulle tullut? Vai onko vain niin, että olet trollaaja?

Montako kertaa olet ratsastaessasi hevosen kanssa yhteisesti laiduntanut 16 tuntia vuorokaudessa? Ai, et koskaan? Mitäs yhteistyötä yhdessä hevosen kanssa sellainen sitten on? Kysyisit hevoselta, niin sitä se haluaisi, ei sinua vänkyttämään sinne selkäänsä a pyörimään kaviouraa.

Itse nautin ratsastuksesta ja vaadin hevoselta kaikenlaista.

Mä en ymmärrä, mitä tuo laiduntaminen 16 tuntia nyt tekee tässä, kun puhutaan ytheistyöstä ratsastaessa.

Mä en usko hetkeäkään, että sä harrastat ratsastamista. 

Vierailija
24/172 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tajua koko kohua. Tuo oli ihan normaalia, ja huom. älä nyt lue, että usein sattuvaa, vaan siis N O R M A A L I A toimintaa silloin, kun itse ratsastin 1979-1990.

Olen itsekin hakannut erästä islanninponia pahemminkin. Jotkut kaakit ovat vain niin raivostuttavan uhmakkaita.

En tietenkään vastusta kauniita ajatuksia hevosten oikeuksista, mutta minusta niin isoa eläintä on oikeasti ihan ok lyödä raipalla. Ei se niihin satu sen jälkeen, niillä on kova nahka.

Nyt vähän valoja päälle! Hevonen ei ole mikään sarvikuono, jolla on paksu nahka. Hevonen tuntee pienimmänkin kärpäsen ihollaan, raipalla tai yhtään millään hakkaaminen sattuu ja järkyttää sitä.

Onneksi olkoon, olet sitten pilannut yhden "islanninponin" silloin muinoin. Sen kutsuminen kaakiksi paljastaa halveksivan suhtautumisesi eläimiin. Ne on yleensä juurikin nämä kaakeista ja luupäistä puhuvat, jotka eivät ole eläissään oppineet kunnolla ratsastamaan, eivätkä varsinkaan hevosmiestaitoja, joten he eivät ole saaneet hevosta toimimaan kanssaan yhteistyössä ja ovat siksi katkeria. Hevosmiestaidoista on onneksi alettu puhua uudelleen tämän vuosituhannen puolella, toivon että nykyään ratsastuskouluissa ja yksityisillä taleilla meno on hevosystävällistä.

Vierailija
25/172 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ratasastaja/valmentaja näkee, että hevonen on täysin paniikissa niin silloin pitää toiminta keskeyttää!! Sinäänsä (hyvä) että tämä tapahtui miljoona yleisön edessä. Toivoisin että Saint Boy saa uuden kodin loppuelämäkseen, vaikka kyseinen ratsastaja ei olekaan hevosen oikea omistaja. Noin panikoiva hevonen ei sovi tuollaisiin kisatilanteisiin, millaista kohtelua lienee saanut jossain? Ja tuokaan nainen ei ole sopiva henkilö hesvosten selkään, korkeintaan keppihevonen alle.

Vierailija
26/172 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet trolli. Jostain syystä tämä ihminen trollaa nyt tätä 5-otteluasiaa ketjutolkulla.

(Mutta siis kaikille tiedoksi: hevosen nahka on kokoon suhteutettuna ohuempi kuin ihmisen. Ja muuten, raipan aiheuttamista pehmytkudosvaurioista on olemassa tutkimusta.)

En ole trolli ja tämä oli ensimmäinen viestini aiheeseen. Enpä usko, että se toinen kirjoittaja on ratsastanut vuosina 1979-1990, kuten minä. Ja kokemusta on useilta talleilta leirien yms takia.

Se, että on ratsastanut 70-80-luvuilla armeijan ylimäärähevosilla tai jostakin metsästä revityillä pipipäillä (näitä hevosia oli siihen aikaan paljon) joillakin leireillä ei kerro yhtään mitään siitä, että ymmärtäisi hevosista tai ratsastuksesta jotakin. Pikkasen on asenteet ja käsitykset hevosista muuttuneet nykyään. Hevoset ovat herkkiä tuntevia eläimiä ja parhaiten niiden kanssa pärjää kun tehdään asiat yhteistyössä.

T. 25 vuotta ratsastanut ja 20 vuotta kilpaillut ratsastaja

Vierailija
27/172 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ihan ratsastuskoulun OPETTAJA piiskasi/pakotti/ajoi hevosen tiettyyn osaa koulun kenttää. Hevonen oli aiemmin säikähtänyt ko.nurkassa muovipussia ja aina siinä kohdassa lähti sivulaukalle. Opettaja pakotti lopulta em.keinoin hevosen menemään normissa ravissa kentän ympäri ilman pelleilyä.

Voi hyvä luoja sentään. Ei tuolla tavalla tehdä opetushevosta luotettavaa.

Vierailija
28/172 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ihan ratsastuskoulun OPETTAJA piiskasi/pakotti/ajoi hevosen tiettyyn osaa koulun kenttää. Hevonen oli aiemmin säikähtänyt ko.nurkassa muovipussia ja aina siinä kohdassa lähti sivulaukalle. Opettaja pakotti lopulta em.keinoin hevosen menemään normissa ravissa kentän ympäri ilman pelleilyä.

Niin minäkin olen nähnyt kun opettaja joskus otti hevoselta luulot pois. En mä siitä järkyttynyt. Mä ymmärsin, että hevosilta vaaditaan asioita ja niiden oli siihen pakko tottua, koska sen takia ne oli talleille otettu. En mä siinä nähnyt mitään ongelmaa. Ennemmin tärkeää oli se, että ne saivat riittävästi lepoa ja mielellään aikaa tarhassa/ulkona muiden sopivien hevosten seurassa. Ja terveellistä ruokaa ym.

Ei kai kukaan lässyttäjä nyt s**tana kuvittele, että kilpahevosilta kysytään, millaista yhteistyötä sinua tänään huvittaa tehdä? Ei varmasti. Niiltä vaaditaan asioita ja that’s it.

29/172 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoittakaa kiltit hevostenystävät

- PETA:n ja CHANGEN vetoomuksen hevosten käytöstä olympialaisissa.

Pelastatte hakkaamisesta monta älykästä ja tuntevaa hevosta 🐴🐎 💚💕

Vierailija
30/172 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekoitat näköjään edelleenkin pelleilyn ja pelon keskenään. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa.

Vierailija
31/172 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevonen tekee mitä käsketään, muuten kutsuu metwursti, siinä se yhteistyö on kiteytettunä. Miksi tuollaisiin kisoihin tuodaan kaakkeja jotka ei toimi?

Tuon 'hakkaamisen' luokittelen näpäyttelyksi. Ristus mitä hyvesignalointia taas kerran.

Vierailija
32/172 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ratasastaja/valmentaja näkee, että hevonen on täysin paniikissa niin silloin pitää toiminta keskeyttää!! Sinäänsä (hyvä) että tämä tapahtui miljoona yleisön edessä. Toivoisin että Saint Boy saa uuden kodin loppuelämäkseen, vaikka kyseinen ratsastaja ei olekaan hevosen oikea omistaja. Noin panikoiva hevonen ei sovi tuollaisiin kisatilanteisiin, millaista kohtelua lienee saanut jossain? Ja tuokaan nainen ei ole sopiva henkilö hesvosten selkään, korkeintaan keppihevonen alle.

Lähdetään ennemmin siitä, että 120 cm esteet eivät ole sopivia tuon tason ratsastajille, ja 5-ottelun kilpailusäännöt eivät ole sopivat hevosia sisältävään urheiluun. 

Vierailija
33/172 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hevonen tekee mitä käsketään, muuten kutsuu metwursti, siinä se yhteistyö on kiteytettunä. Miksi tuollaisiin kisoihin tuodaan kaakkeja jotka ei toimi?

Tuon 'hakkaamisen' luokittelen näpäyttelyksi. Ristus mitä hyvesignalointia taas kerran.

En ymmärrä, miksi jankutat tuota samaa jokaisessa ketjussa. Se ei muutu todeksi, vaikka kuinka iniset. Mitä jos ihan ensin vaikka tutustuisit ratsastukseen lajina ja katsoisit ihan oikeita ratsastuskisoja 5-ottelupelleilyn sijaan?

Kyllä, monet urheiluhevoset ovat todella kuumia ja vaikeita ratsastaa. Erona on se, että kilparatsastajat osaavat ratsastaa ja toimia hevosen kanssa. 5-ottelijat eivät. 

Vierailija
34/172 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole trolli ja tämä oli ensimmäinen viestini aiheeseen. Enpä usko, että se toinen kirjoittaja on ratsastanut vuosina 1979-1990, kuten minä. Ja kokemusta on useilta talleilta leirien yms takia.

Se, että on ratsastanut 70-80-luvuilla armeijan ylimäärähevosilla tai jostakin metsästä revityillä pipipäillä (näitä hevosia oli siihen aikaan paljon) joillakin leireillä ei kerro yhtään mitään siitä, että ymmärtäisi hevosista tai ratsastuksesta jotakin. Pikkasen on asenteet ja käsitykset hevosista muuttuneet nykyään. Hevoset ovat herkkiä tuntevia eläimiä ja parhaiten niiden kanssa pärjää kun tehdään asiat yhteistyössä.

T. 25 vuotta ratsastanut ja 20 vuotta kilpaillut ratsastaja

Kyse ei ollut armeijan ylijäämähevosista vaan ensinnäkin poneista. Olen ratsastanut myös täysveriarabeilla, olivat erittäin ihana kokemus ja miten muutenkaan siihen, miten hevosilta vaaditaan asioita vaikuttaa se, ovatko armeijan ylijäämähevosia vai mitä?

Kyllä ne hevoset, joilla itse tuolloin ratsastin Lounais-Rannikon ratsastuskoululla, olivat hyvinkin tasokkaita, ainakin osa. Osa nyt oli vähän kaakimpia, mutta mitä sitten? Samoja asioita niiltäkin VAADITTIIN. ja älä lässytä, ettet muka kilparatsastajana nimenomaan VAATISI hevosilta kaikenlaista. Jos tekisit niiden kanssa YHTEISTYÖT, ette menisi mitään hinkkaamista vaativia kouluratsastuskuvioita.

Vierailija
35/172 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vanhusten huono hoito ja kohtelu kiinnostaa, ei mitenkään, mediaseksikkäämpää itkeä jokun elukan perään.

Vierailija
36/172 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä että miksi niitä eläimiä muka pitäisi lyödä, oli tilanne mikä tahansa?

Taitava käsittelijä osaa oikeat keinot.

Vierailija
37/172 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Hyvä herra Hevoinen, haluaisitteko hypätä tänään esteitä?”

”Jos haluatte, niin minkä korkuinen este laitetaan ja kuinka monta?”

Vierailija
38/172 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä että miksi niitä eläimiä muka pitäisi lyödä, oli tilanne mikä tahansa?

Taitava käsittelijä osaa oikeat keinot.

Jos ihminen vaatii hevosta tekemään jotain ja se ei tee, sen voi saada menemään raipan avulla. Kaikki eivät saa sellaista opetusta, että hevonen aina tekisi vaadittuja asioita, että miten se tekisi ne, jos ei anna vähän piiskaa. Se on monesti turhan ajankäytön minimointia.

Vierailija
39/172 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin olen nähnyt kun opettaja joskus otti hevoselta luulot pois. En mä siitä järkyttynyt. Mä ymmärsin, että hevosilta vaaditaan asioita ja niiden oli siihen pakko tottua, koska sen takia ne oli talleille otettu. En mä siinä nähnyt mitään ongelmaa. Ennemmin tärkeää oli se, että ne saivat riittävästi lepoa ja mielellään aikaa tarhassa/ulkona muiden sopivien hevosten seurassa. Ja terveellistä ruokaa ym.

Ei kai kukaan lässyttäjä nyt s**tana kuvittele, että kilpahevosilta kysytään, millaista yhteistyötä sinua tänään huvittaa tehdä? Ei varmasti. Niiltä vaaditaan asioita ja that’s it.

Mutta kun se "luulot pois" ei tarkoita sitä, että se hevonen toimisi tai olisi turvallinen oppilaalla. Mikään hakkaaminen ei koskaan tarkoita sitä, että hevosesta tulisi turvallisempi. Meidän ratsastuksenopettaja nousee tunnilla todella harvoin hevosen selkään, jos tuntilainen ei saa hevosta tekemään jotain, koska kun hän ratsastaa, ongelma katoaa. 

Jos hevonen ei toimi ratsastustunnilla, kyse on yleisimmin siitä, että ratsastaja ei ole tehtävän tasalla tai hevonen on kipeä, ei siitä, että hevonen kiukuttelee. Hevoset ovat keskimäärin hyvin nöyriä eläimiä. Ja jos hevonen ei ole keskimääräinen, melko nöyrä hevonen, sen paikka ei ole ratsastuskoulussa.

Kilpahevosten ratsastajat hupputasolla ovat kokeneita hevosihmisiä. Tästä syystä huippuratsastajat eivät yleensä ole kovin nuoria. Huippuratsastaja tietää, että jos hän haluaa hevosella huippusuoritukseen, se ei käy sillä tavalla, että hän hakkaamalla pakottaa hevosen menemään kentälle. Se tapahtuu sillä tavalla, että edetään sopivalla hevosella sopivassa tahdissa.

Vierailija
40/172 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä lässytä. Tuollaisesta ”yhteistyön” tkemisestä ei ole ollut ainakaan kyse kun lapset käyvät ratsastuskouluissa ratsastustunneilla. Jos niiltä koneilta odotettaisiin yhteistyötä, koko tunti seistäisiin keskellä kenttää jurnuttamassa. Tai syötäisiin aidan välistä heinää.

Kyse ei ole yhteistyöstä, vaan siitä, mitä ratsastaja hevoseltaan vaatii.

Mä käyn ratsastan itse ratsastuskoulussa ja talutan lastentunneilla. Meidän ratsastuskoulussa ei kyllä koskaan neuvota ketään lyömään kovaa raipalla tai potkimaan, vaan antamaan paljon pehmeämpiä apuja. Ja jos hevonen ei lähde liikkeelle/raviin, ratsastajaa autetaan. Ei kehoteta potkimaan ja hakkaamaan. Jos hevonen ei liiku eteenpäin, se on todennäköisesti kipeä-

Ei aloittelevista lapsista ja kilpailevista ratsukoista voi puhua samaan aikaan. Ei voi ajatellakaan, että kerran viikossa vaihtuvilla hevosilla ratsastava lapsi osaisi VIELÄ luotsata hevosta niin, että jonkinlaista luottamusta olisi ilmassa. Mutta senpä takia ratsastuskouluun valikoidaan hevosia, jotka toimivat ratsastuskoulussa. 

Sitten kaikille niille, jotka ovat taitavampia ratsastajia, painotetaan jatkuvasti, että heidän on huolehdittava siitä, että hevoset myös liikkuvat eteenpäin (eivätkä hiivi ja matele), jotta ne toimivat sitten lapsillakin. Ja toki myös tallin henkilökunta ratsastaa niitä hevosia.

Voi hyvänen aika… minä muistan, miten silloin, kun itse ratsastin, näin kymmeniä kertoja, miten joku poni jouduttiin potkimaan (pohkeilla) raviin päivästä toiseen :D Miksei se poni vain voinut ravata heti? Se sieti ennemmin potkimista kuin viitsi liikkua. Jo siitä voi päätellä, miten ”hirveästä” asiasta olikaan kyse.