Miellyttämisenhaluinen mies
Mitä teille tulee ensimmäisenä mieleen miehestä, jolla on melkein sairaalloinen halu olla kaikille mieliksi? Siis on ystävällinen ihan millaisessa tilanteessa tahansa, purkaa kaikki konfliktit huumorilla ja kiltteydellä, suostuu mihin vain ja pyytelee anteeksi vaikka lyhtypylväältä, kun pelkää niin kamalasti loukkaamista? Tämä käytös ei katso kohteen viehättävyyttä, ikää tai sukupuolta, huom.
Onko hyvä vai huono ominaisuus? Vai hämmentävä, jos kyseessä ei ole mikään stereotyyppinen "nössö" vaan hyvinkin itsevarma ja näyttävä mies?
Kommentit (33)
Mun mies on juuri tuollainen ja on rasittavaa koska minä joudun hoitamaan kaikki reklaamatiota vaativat asiat ja mies pyytäkin minua ne hoitamaan, koska osaan vaatia ja pitää puolia. Välillä toivoisin sellaista miestä, joka suojelisi minua ja pitäisi puolia..Mieheni on ulkoisesti raamikas ja komea eli tätä asiaa ei päälle päin huomaa ainakaan siis ulkoisesti ei muistuta perusnössöä:)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 13:41"]
Mun mies on juuri tuollainen ja on rasittavaa koska minä joudun hoitamaan kaikki reklaamatiota vaativat asiat ja mies pyytäkin minua ne hoitamaan, koska osaan vaatia ja pitää puolia. Välillä toivoisin sellaista miestä, joka suojelisi minua ja pitäisi puolia..Mieheni on ulkoisesti raamikas ja komea eli tätä asiaa ei päälle päin huomaa ainakaan siis ulkoisesti ei muistuta perusnössöä:)
[/quote]
Tuo on kyllä totta, että tuollainen luonne varmastikin vaatii toisen puoliskon, joka hoitaa sitten ne ikävämmät asiat. Vähän sellainen "good cop, bad cop" -asetelma... ja toinen haluaa aina olla se "good cop".
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 13:04"]
Ymmärrän mitä tarkoitatte, mutta miten ihminen, jolla EI ole itsetunto kohdillaan, voisi olla todella positiivinen ja aurinkoinen koko ajan?
Esimerkkinä siitä oudosta anteeksipyytelystä voin mainita sellaisen tapauksen, että mies kohtaa ohimennen isossa tilaisuudessa täysin tuntemattoman ihmisen ja vaihtaa tämän kanssa muutaman sanan. Sitten vähän myöhemmin hän alkaa miettiä mahdettiinko hänet käsittää väärin, ja etsii tämän ihmisen käsiinsä pyytääkseen anteeksi ja selittääkseen, ettei tarkoittanut sitä pahalla. Siis jotain ohimennen sanottua juttua jollekin tuntemattomalle.
Herttaisuus on ihastuttavaa, mutta kieltämättä tämäntyylinen käytös on jotain, mihin en ole koskaan törmännyt aiemmin. Enkä osaa sitä mitenkään selittää.
[/quote]
Miten se aurinkoisuus on mikään merkki hyvästä itsetunnosta? Tällaiset ihmiset usein tunkevat negatiiviset tunteet sisälleen, sillä pelkäävät mitä muut sanovat, jos he eivät ole aina iloisia ja ystävällisiä.
tuolainen käyttäytyminen voi kertoa, että äiti on ollut hyvin hallitseva ja tunteet on lapsenakin tukahdutettu. Eli on ollut hyvä lapsi kun on ollut aina kiltti.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 13:07"]
Sä kuvailet mun miestä.
Täytyy sanoa, että näin vaimona se toisinaan jopa ärsyttää. Mutta jostais syytä psykologisissa arvioinneissa hänet on arvioitu sosiaalisesti erittäin lahjakkaaksi.
[/quote]
Sosiaalinen lahjakkuus ja itsetunto ei kulje käsi kädessä. Moni huonoitsetuntoinen ekstrovertti kykenee parempaan vuorovaikutukseen kuin hyväitsetuntoinen introvertti.
Todennäköisesti todella pelottavan, brutaalin ja raivohullun isän poika. Oppinut jo pienenä lepyttelemään hullua ja se käytösmalli jäänyt lähes pakonomaisena päälle. KÄytä sitä hyödyksesi. Jos hän on muuten kiinnostunut sinusta, niin saatat muistuttaa hänen isäänsä... ihminen hakee koko elämänsä takaisin samaan ongelmapesään, jossa on pienenä oppinut elämän alkeet
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 13:47"]
Miten se aurinkoisuus on mikään merkki hyvästä itsetunnosta? Tällaiset ihmiset usein tunkevat negatiiviset tunteet sisälleen, sillä pelkäävät mitä muut sanovat, jos he eivät ole aina iloisia ja ystävällisiä.
[/quote]
Näin juuri. Tunnen tällaisen ihmisen. On niin ihana ja herttainen, ettei ole toista samanlaista. Ja niin kaunis, kun hymyilee. Hymyn taakse kätkee hämmennyksen ja ärsyyntymisen. Ja itsekseen itkee sitten ahdistusta pois.
Tuo ap:n kuvailema mies on luultavasti äärimmäisen ekstrovertti ja sosiaalisesti hyvin tuunautunut tyyppi, jolla on huono itsetunto.
Toisessa ääripäässä taas hyväitsetuntoinen tyyppi voisi olla sellainen mörökölli Seppo Räty -tyyppi, joka osaa käytöstavat vain minimitasolla, ei välitä small talkista tai muusta ja viihtyy paljon yksikseen, ei pyytele anteeksi jos ei todella ole loukannut toista eikä vaadi toisilta mitään erikoiskohtelua itselleen.
Aivan varmasti Seppo Rädyllä on parempi itsetunto kuin ap:n kuvailemalla miehellä, vaikka Räty saattaisi pärjätä huonommin jossain seurapiirimenoissa (tai enhän mä Seposta tiedä, mutta joku vastaavanlainen mies kuitenkin). Mun mielestä aloituksesta vaan paistaa vähän läpi se yleinen harha, että puheliaat ja kontaktia ottavat tyypit ovat jotenkin henkisesti vahvempia. Tosiasiassa toiset ovat sellaisia, etteivät epävarmoinakaan pysty olemaan hiljaa ja toiset saavat itsevarmoinakin vain muutaman sanan suusta.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 13:49"]
Todennäköisesti todella pelottavan, brutaalin ja raivohullun isän poika. Oppinut jo pienenä lepyttelemään hullua ja se käytösmalli jäänyt lähes pakonomaisena päälle. KÄytä sitä hyödyksesi. Jos hän on muuten kiinnostunut sinusta, niin saatat muistuttaa hänen isäänsä... ihminen hakee koko elämänsä takaisin samaan ongelmapesään, jossa on pienenä oppinut elämän alkeet
[/quote]
Käytä sitä hyödyksesi? Oletko sosiopaatti?
Fiksu ihminen. Ei moni kykenis tuommoseen.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 13:49"]
[/quote]
Kiitos, onpa mairitteleva ajatus :D Siinä olet kyllä oikeassa, että miehellä on käsittääkseni vaativa, ankara, ehkä hieman kylmä ja etäinenkin isä, mutta mistään raivohulluudesta en ole koskaan kuullut sanaakaan.
Hyvä pointti teillä muilla itsetunnosta. Olette varmasti oikeassa, että kaiken pirteän ekstroverttiuden takana voi olla surkea itsetunto. Muistan kuulleeni, että mies olisi testeistä saanut persoonallisuustyypikseen ENFP. Mitä se sitten käytännössä tarkoittaakaan.
Kuulostaa passivis-aggressiiviselta mieheltä.
Minä! Paitsi että olen nainen. Joitakin ärsyttää anteeksipyytely, siinähän ärsyyntyvät, ei haittaa mua. Se on itsevarmuutta. Kunhan itse ajattelen itsestäni hyvää.
En ala kinaamaan pikkujutuista, ellei kyseessä ole väittely ajanvietteenä. Mulla ei oo tarvetta korostaa olevani oikeassa/paras/erinomainen/mitä lie, vaikka olenkin.