Mitä haittaa on lasten kuvien jakamisesta somessa?
Vähän aikaa sitten kaverini kertoi, ettei halua laittaa turvallisuussyistä lapsensa kuvia esimerkiksi Facebookkiin. Muutama kuva löytyy, missä lapsi on kuvattu takaa päin ja näkyy esimerkiksi vain takaraivo ja korva. Itse laittelen kyllä lapsestani kuvia juuri vaikka Facebookkiin. En laita mitään kuvia, jossa lapsi on alasti kylvyssä vaan sellaisia "normaaleja" kuvia.
En siis vähättele tätä kaverini ratkaisua yhtään, mutta ihmettelen oikeasti, että mitä haittaa siitä on, jos jakaa kavereiden kanssa lapsistaan kuvia? Miksi laitatte/ette laita lapsistanne kuvia someen?
Kommentit (9)
siksi ei laiteta, etteivät ne päädy mihinkään hämärille sivustoilla tms.
En itse kanssa ymmärrä mitä haittaa siitä olisi. Olen kuullut perusteluja, että kertovat lapsensa kuulumisia ja laittavat kuvia vasta sitten, kun lapsi on tarpeeksi vanha ja antaa itse hyväksynnän sille, että hänestä kerrotaan Facebookissa. Jotain yksityisyyden suojaa sillä kai tavoitellaan...
[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 16:22"]siksi ei laiteta, etteivät ne päädy mihinkään hämärille sivustoilla tms.
[/quote]
Netti on pullollaan lasten kuvia, joten en ymmärrä miksi jotain kiinnostaisi jonkun perus pirkon lapsen kuvat.
No siksi en laita, koska jokaisella ihmisellä on oikeus sitten täysi-ikäisenä päättää ja valikoida, mitä kuvia haluaa itsestään esitettävän interntissä. Lapsi ja nuori ei ole vielä kypsä päättämään siitä, mitä voi itsestään jakaa netissä. Muistakaa, että mikä kerran menee nettiin, on siellä ikuisesti. Kuva on ja pysyy FB:n servulla, vaikka "poistaisit" sen profiilistasi.
En voi kävellä lapsen yli julkaisemalla hänestä jotakin sellaista, mitä hän myöhemmin häpeää tai katuu. Eli laitan lapsen oikeudet omien itsekkäiden "sosiaalisten" tarpeideni edelle. Jos joku haluaa nähdä lasteni kuvia, niin voi soittaa, tulla kylään, ja voimme katsoa yhdessä mun koneelta.
Lastensa kuvien julkaiseminen on erittäin itsekästä.
No tietysti riippuu paljon kuvien sisällöstä. Tässä muutama ajatus asiaan:
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/116123-laakari-ei-lainkaan-lasten-kuvia-facebookiin
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/Facebook_illuusio_lapset-23820
http://yle.fi/uutiset/ala_laita_lastasi_nettiin/6344539
Niin ja kannattaa muistaa: "Lapsilla on oikeus sanoa mielipiteensä itseä koskevissa asioissa."
Oletko AP ihan oikeasti ajatuksella lukenut, ymmärtänyt joka sanan, sekä hyväksynyt FB:n käyttöehdot?
Mikä oikeus minulla on kuvata lastani someen? Hän saa itse sitten vähän vanhempana päättää, haluaako hän kuviaan nettiin vai ei.
Mä voisin kertoa, että erään kerran sain poliisilta puhelun. Oli eräs mies-henkilö ottanut minun kuvia eräästä galleriasta ja levitteli niitä eteenpäin.. Oli kehuillut, kuinka on harrastanut minun kanssa seksia jne. Oli lähetellyt kuviani jopa eräälle uhrilleen ja kertoillut, että olen hänen entinen tyttöystävänsä ja mitä kaikkea on tehnyt minun kanssa... jne. Uhria mies oli lopulta käyttänyt seksuaalisesti hyväksi. Kuvat oli vanhoja, paikasta jossa en ollut käynyt muutamaan vuoteen. Poliisit ei uskonut minua, sen suhteen, että tälläistä henkilöä en ole tavannut ja olen ollut onnellisessa parisuhteessa aina teini-iästä lähtien, joten en todellakaan ole mitään vanhoja patuja käynyt panemassa! Juoduin siis käymään kuulusteluissa tämän takia ja syyttäjälle lähti syytteet kunnian luokkaamisesta, josta ei tuomiota tullut näytön puuttuessa. Tosin, tämä osin omaa syytäni, mä en vaan jaksanut koko tätä juttua... (syyttäjä jätti siis syyttämättä). Vieläkin oksettaa ne tekstit, joita poliisilaitoksella näin, kun pedofiilit oli yhdessä mun kuvia arvostelleet ja kertoillut fantasioitaan. Yök! (miettikää, jos joutuisit lukemaan vanhempana omasta lapsestasi vastaavia juttuja, sen takia, että latasit heistä nettiin kuvan... Minä sentään luin niitä jo aikuisena, sen seurauksena, että teini-ikäisenä itse menin erääseen paikkaan rekisteröityyn ja jossain vaiheessa vaihtanut ilmeisesti muutamia sanoja tämän pedofiili äijän kanssa siellä tai muualla) Sanotaan vielä, että ne kuvat oli aivan normaaleja, joissa oli kaikki vaatteet päällä. Ei näkynyt ns. ylimääräistä pintaa.... Juttu jäi vaivaamaan jotenkin minua ja myöhemmin googletinkin tämän ko. kaverin nimen.. Oli onneksi päätynyt "pariksi vuodeksi" vankilaan hyväksikäytöistään.
Tämän kaiken takia, en halua lapsestani liikaa kuvia edes mihinkään facebookin jakamaan. Et oikeasti voi tuntea siellä kaikkia kavereistasi niin hyvin, että kenestäkään voisit 100prosentin varmuudella sanoa, mitä hän iltahämärässä omassa kodissaan puuhaa, vaikka toisin luulisit.
Mutta joo, jokainen tehköön kuinka tekee. Tämä tarina tuskin ihan jokaisen kohdalle osuu. Ei muo itseä häiritse katsella toisten lasten kuvia, vaikka facebookissa. En lähde saarnaamaan kellekkään..
Jotkut nyt vaan tekevät kärpäsestä härkäsen.