Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauanko kissa voi olla yksin?

Vierailija
20.09.2009 |

Jos kissalle jättää puhtaat hiekat, ruokaa ja juomaa sisälle, niin kauanko sen voi antaa olla yksin kotona? Voiko olla viikon?

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
23.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kissat on olleet kerran  melkein kaksi vuorokautta yksin. En kylläkään jättänyt tarkoituksella, vaan jouduin töihin mennessä onnettomuuteen. Miehellekään, joka oli ulkomailla työreissulla, ei tullut kissat heti mieleen, vaan oli muistanut ne vasta tullessaan sairaalaan mua katsomaan. Onneksi kupissa oli ollut runsaasti nappuloita, ja vettä, vessa kylläkin oli vaatinut perusteellisen siivoamisen, kissat ei tykkää jos hiekka on likaista, ja olivat käyneet lattiakaivon päällä asioillaan. Mutta normaalisti eivät ole yksin kuin työpäivän ajan.

Vierailija
22/66 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissani on max yhden yön yksin. Viikonloppuisin pe-su reissaa mukana tai sitten on hoitaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden yön max

Vierailija
24/66 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa päivässä pitää jonkun käydä visiitillä, vähintään.

Vierailija
25/66 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja tärkeä nosto. Kiitos tästä.

Vierailija
26/66 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kun eläinsuojelulakikin sanoo, että eläimellä on oltava päivittäin seuraa ja sen kunto on tarkastettava. Eli noin vuorokaudeksi voi.

No minä aikoinaan jätin kääpiöhamsterin yksin moneksi päiväksi, en viikoksi kuitenkaan. Sillä oli iso juomapullo, joten vettä riitti, ja jätin sille reilusti ruokaa ja siivotun häkin. Tiedän toki, että vesi pitäisi vaihtaa raikkaaseen päivittäin, mutta kyllä se hyvin pärjäsi. 

Vierailija
27/66 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla viikkoa todellakaan, eiköhän hoitajia löydy. Kissa kaipaa aikas pian huolenpitäjää ja tekemistä, jotain. Se voi kokea itsensä hylätyksi jos on pelkkää tyhjää, ehkä hätääntyä. Myös ei tiedä tekeekö naapuri remontin tai onko meluja, hajuja. Muuten toki voi olla itsekseen mielellään, rauhassa tai itsenäinen. Ei kaipaa hälyä, stressiä tms.

Vierailija
28/66 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus meillä kun meillä oli kissa, se jäi keskellä yötä kynnestään johonkin matonhapsuun kiinni. 

Vierailija
29/66 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa pysyy kyllä pitkään hengissä riittävällä vedellä ja ravinnolla, mutta se on aika riittämätöntä elämänlaatua seuraan tottuneelle olennolle. Jos kissoja on useampi, voivat olla hätätilanteessa pari päivää keskenään. Silti on ehdottomasti eläinten oikeus, että niiden hyvinvointia käydään tarkistamassa, juttelemassa, hellimässä ja vaihtamassa vesi ja siistimässä laatikko edes kerran päivässä, jos omistaja vaikka joutuu lyhyehkölle sairaalahoitojaksolle. 

Vierailija
30/66 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kerran vuorokaudessa pitää tarkistaa eläimen vointi, mutta saa kai tuossakin järkeä käyttää. Meillä on kissat olleet maksimissaan yksin pe illasta sunnuntai päivään eli vajaa 2 vuorokautta. En ole kokenut tarpeelliseksi juoksuttaa jotakuta tarkistamaan kissojen kuntoa, kun tiedän että hiekkis pysyy tuonajan ihan kunnossa, on tarpeeksi suuri kahdelle kissalle. Ja lisäksi ruokaa on riittävästi. Vesikuppeja olen aina jättänyt useamman, ihan varmuudeksi jos yksi kaatuu niin eivät ole ilman vettä. Mutta siis viikonlopuksi voi mielestäni jättää mutta viikoksi ei missään nimessä. Ainakin joka toinen päivä pitäisi jonkun käydä huoltamassa laatikko ja tarkistamassa ruoka ja vesi tilanne.

Meidän kissa ei tykkää matkustamisesta. Minulla on kissa ollut viikonlopun itsekseen ja veden olen laittanut isoon karkkirasiaan, joka ei kaadu. (Pitää ottaa huomioon sekin, että kissa voi sairastua poissaolosi aikana j

Kissaa ei saa jättää yli vuorokaudeksi yksin kotiin. Johan siinä jo ruoatkin happanee. Jonkun täytyy katsoa, että kissalla on kaikki kunnossa vuorokauden välein vähintään. 

Vierailija
31/66 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrkkisääntönä voi pitää sitä, että yksi kissa voi olla yhden yön yksin, kaksi kissaa kaksi yötä - jos on esim ajastimella toimivia ruokakuppeja ja riittävän suuri vessa. Pidemmäksi aikaa ei voi jättää. Varsinkin nuori kissa kaipaa paljon syliä ja seuraa. 

Vierailija
32/66 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lain mukaan eläimen kunto on tarkastettava kerran vuorokaudessa. Ainahan voi tapahtua jotain äkillistä. 

Vierailija
33/66 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi jättää viikoksi yksin. Anna se hoitoon tai sitten annat uudelle omistajalle. Kissat on seurallisia eläimiä ja saa tuosta traumat. Mun idiootti velji piti kissaa yksin kuukauden ja siellä kävi vaan joku ruokkimassa sen kerran päivässä. Nyt kun se on mulla pysyvästi, se herää edelleen keskellä yötä maukumaan paniikissa että onko jätetty taas yksin! Ja ollut meillä jo 3v. 

Vierailija
34/66 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kissa sai raivarit jos joku tuli kissaa hoitamaan. Joten viikonlopun pärjäsi paremmin pe-su yksin kun oli puhdas kissanvessa pe ja ruokaa ja vettä. Viikon lomalla sukulaiset kävi siivoamassa vessan ja laittamassa ruokaa ym mutta sähinät saivat palkaksi.

Kun olimme pois viikonlopun niin kissa oli normaali mutta viikon jälkeen oli vihainen ja kova naukuminen oli vastassa. 

Vierailija
35/66 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt viikonlopuksi yksin. Lähden esim. pe iltana, ovat lauantain yksin, ja tulen sunnuntaina aamupäivällä kotiin. Ruokaa jätän useampaan astiaan ja vettä myös 2 astiaan kaiken varalta. Asun okt ja jätän kissoille ikkunan auki mistä kulkevat ulos, käyvät pihalla tarpeillaan niin hiekka-astia ei ole ongelma. Varmasti joku voisi lauantaina käydä katsomassa kissoja mutta en tiedä mitä kukaan siitä hyötyy, kun ruokaa ja vettä on edelleen ja astia puhdas 99% ajasta, mitäs siinä pällistellä. Hyvin ovat pärjänneet ja pärjäävät jatkossakin.

Vierailija
36/66 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan ne hiiriä löytää, kaikista asunnoista. Joten kivasti pärjäilee.

Vierailija
37/66 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalit lemmikkikissat ei ole mitään erakoita, vaan tarvitsevat huomiota ja seuraa, leikkiä ja syliä.

Vierailija
38/66 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vain yksi kissa joka on niin seurankipeä että jätän sen maksimissaan puoleksi vuorokaudeksi yksin. Sitten pitää tulla kotiin seuraksi ja antamaan ruokaa, kun kissani ei osaa säännöstellä syömistään vaan syö kerralla kaiken mitä esille jää. Jos olisi kissaseuralainen, uskaltaisin jättää ehkä juuri viikonlopuksi (yhdeksi yöksi) yksin.

Vierailija
39/66 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kun eläinsuojelulakikin sanoo, että eläimellä on oltava päivittäin seuraa ja sen kunto on tarkastettava. Eli noin vuorokaudeksi voi.

No minä aikoinaan jätin kääpiöhamsterin yksin moneksi päiväksi, en viikoksi kuitenkaan. Sillä oli iso juomapullo, joten vettä riitti, ja jätin sille reilusti ruokaa ja siivotun häkin. Tiedän toki, että vesi pitäisi vaihtaa raikkaaseen päivittäin, mutta kyllä se hyvin pärjäsi. 

Se onkin pikkaisen eri asia kuin kissa... 

Vierailija
40/66 |
21.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin asiasta, koska naapurit olivat jättäneet kissan viikonlopuksi yksin. Viranomaisten mukaan aika oli liian pitkä, ja kissa olisi pitänyt toimittaa hoitolaitokseen. Naapureille tuli "ohjeistusta" asiasta ja varmaan merkintä "papereihin".

Mistä viranomaiset tiesivät että kissa on jätetty yksin? Kurkitko ikkunoista ja ilmoitit eläinsuojeluun?  Ymmärtäisin tämän, jos kyse olisi pitempiaikaisemmasta hylkäämisestä ja kaltoinkohtelusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan