Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten selviää riitatilanne yo:lla?

Vierailija
29.08.2006 |

Olen joutunut riitatilanteeseen opettajan kanssa yliopistolla. Opettaja hylkäsi tentin mielestäni aivan aiheetta ja vaati kohtuutonta lisäsuoritusta. Nyt olen jo puoli vuotta yrittänyt selvittää asiaa, ensin opettajan kanssa ja sitten opintoneuvojan kanssa. Olen jättänyt opettajasta valituksenkin ja pyytänyt toista arvostelijaa tentille.

Nyt tuli aivan puun takaa, että opintoneuvoja on antanut puhelinnumeroni opettajalle (joka kuulemma yrittänyt soittaa) ja neuvoja kehottaa mua olemaan yhteydessä tähän opettajaan ja jatkamaan selvittämistä hänen kanssa kaksin!! Siis sen jälkeen, kun olen valittanut opettajan toimista ja kaikki auktoriteetti on hänellä. Ja vaikka suoraan sanoin, että en halua selvittää opettajan kanssa kahden, niin kehottaa vain jatkamaan.

Voiko tämä ihan oikeasti mennä näin??

Ahdistaa hirveästi koko juttu. Tuntuu että kukaan ei auta, tuon opintoneuvojankin tehtävänä olisi nimenomaan toimia opiskelijoiden oikeuksien edustajana. Mulla ei olisi mitään estettä tavata tuota opettajaa, mutta niin että joku muu on läsnä eikä kahdestaan puhelimessa! Opettaja on todella sanavalmis ja itsevarma, enpä usko että saan asiaani ajettua siinä.

Olen jo alkanut harkita että menen vaan sittenkin suorittamaan tentin uudelleen, mutta tuntuu niin väärältä kun tiedän muidenkin opiskelijoiden törmänneen samaan arvosteluongelmaan. Stressaa vielä kun toinen lapsi perheeseen tulossa 2kk kuluttua ja tosiaan puoli vuotta kulunut selvittää, ja koko ajan olen itse joutunut opintoneuvojalta kyselemään etenemisestä, omatoimisesti hän on ollut yhteydessä vissiin kerran.

Onko kokemuksia selviääkö tällanen riitatilanne jotenkin? Hyviä neuvoja?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulun puolella vastaavassa tilanteessa opiskelija valitti lääninhallitukseen ( kuka siellä nyt kouluasioista vastaa) ja sieltä tuli määräys tentin uudelleen arviointiin. Tilanne kuitenkin hankala, koska opettajat ovat lojaaleja toisilleen. Tentti taidettiin arvioida samoin kuin alkuperäinen oli sen arvioinut.

t. amisope

Vierailija
2/47 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on sellaisesta että opettaja on antanut moniselitteisen tehtävänannon, en ole vastannut väärin vaan olen vastannut " väärän vaihtoehdon" mukaan (joka tenttikirjallisuuden mukaan on kuitenkin oikea...). Mielestäni olen vastannut ihan oikein ja vastaukseni on hyvä (sain siitä kopion pitkän inttämisen jälkeen), mutta jos joku toinen opettaja arvioisi sen riittämättömäksi ja perustelisi näkemyksensä, niin ok tekisin sen lisäsuorituksen, mutta kun ei ole kukaan arvioinut.

Tuntuu vaan hirveän väärältä että mut pannaan takaisin selvittämään tätä asiaa yksin tämän opettajan kanssa. Tuntuu siis todella aseettomalta. Opettaja ei siis ole yhtään tullut vastaan tai myöntänyt omaa virhettä tai ajattelemattomuutta tehtävänannossa, vaan vaatii tekemään koko kurssin mittaisen sijaissuorituksen.

Tuskinpa rupean valittamaan mihinkään lääninhallitukseen, aiheuttaa vaan lisää ahdistusta. En uskonut että olisin niin selkärangaton, mutta en mä enää jaksa :(

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä yliopistossa olet? Onko teillä niin, että tiedekunta vastaa koulutusohjelmasta? Sitten otat yhteyden dekaaniin tms. kuka nyt sitten siitä koulutusohjelmasta vastuussa onkaan.

Vierailija
4/47 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinua ei tiekunnan kautta auteta eteenpäin.

Vierailija
5/47 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt selvittää kuka opettajan esimies olisi ja sitä kysyinkin alunperin opintoneuvojalta, ja että onko jotain tahoa joka voisi toimia asiassa. Kyse on äidinkielen opettajasta, joka ei ole laitoksen oma opettaja vaan toimii tiedekunnan yhteisenä opettajana.

Helsingin yo on kyseessä.

ap

Vierailija
6/47 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

5, oli hyvä vinkki, kiitos.

ap

Vierailija
7/47 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä on porukkaa joka ihan työkseen huolehtii opiskelijoiden oikeuksista.

ja selvittävät kyllä tuota asiaa. muitakin on ollut samassa tilanteessa.

Vierailija
8/47 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin oma kokemukseni on, että aina ei kannata olla oikeassa vaan tehdä niin kuin käsketään. Kysele vähän, millainen maine tällä opettajalla on, ja onko kukaan muu onnistunut neuvottelemaan asioista ja sitten vielä pääsemään esim. kypsäristä läpi. Todennäköisesti tämä sama ope on siellä vastassa, jos on tiedekunnan yhteisestä suomen opettajasta kysymys.

Vierailija
9/47 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surffasin sivuille ja sieltä löytyi jo hyviä ohjeita :) Tuli hyvin helpottunut olo, kiitos, teit päivän hyvän työn.

ap

Vierailija
10/47 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että sua ottaa päähän ja janoat oikeuttaa, mutta helpoin ja nopein tie päästä kurssista eroon olisi varmaan tentin uusiminen.

Onko opettaja sellainen, että joudut vastaisuudessakin hänen tentattavakseen? Tai onko esim. mahdollisuutta että hän olisi gradusi ohjaaja? Varmaan joka tapauksessa kannattaa koittaa saada sopu aikaiseksi.

En ihan ymmärtänyt, miksi et halua jutella opettajan kanssa ja selvittää asiaa niin. Jännitätkö tilannetta?

Vierailija
11/47 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen näet työkseni töitä suomen kielen parissa ja olen oikeasti todella hyvä siinä. En pelkää kypsärin puolesta vaikka olisikin sama arvostelija, sillä todella ei ole mitään syytä sitä reputtaa.

Tämä johtuu vaan tuosta moniselitteisestä tehtävänannosta ja mahdollisesti opettajan asenteesta siihen että valitsin suorittaa tentin enkä intensiivikurssin, hän mm. suoraan sanoi että " kurssilla käyneiden vastaukset ovat ihan eri planeetalta" , kun kävin hänen pakeilla tenttivastausta hakemassa. Oon kysellyt myös muutamilta opiskelukavereilta ja en ole ainoa joka on tosiaan tähän arvosteluongelmaan törmännyt, samaa " kaksimielisyyttä" tehtävänannossa on tentissä miettinyt muutkin mutta ovat valinneet sitten sen oikean vaihtoehdon. Musta opettaja on ottanut huonosti vastaan saamansa palautteen, jos itse olisin vastaavassa tilanteessa niin olisin ottanut opikseni ja korjannut tehtävänantoa...

ap

Vierailija
12/47 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei ollut yhtään halukas tulemaan vastaan tai myöntämään että tehtävänannossa on mitään virhettä. Kun kysyin että eikö tenttikirjoissa kuitenkin sanota että tämä asia on näin, niin vastasi että " joo, jossain ihan alkumetreillä!" . Kyse on noin viiden sivun mittaisesta kappaleesta, jossa kaksi ensimmäistä sivua käsittelee tätä " väärää" vastausvaihtoehtoa...

Nämä keskustelut tapahtui siis puoli vuotta sitten, ensin yritin sähköpostitse selvittää asiaa (hoidan lasta kotona joten on vaikea järjestää menoa laitokselle), sitten sovittiin tapaaminen mutta tapaamisen asiana hänellä olikin vain esittää tuo vaatimus lisäsuorituksesta eikä ollenkaan keskustella asiasta.

Nyt sitten todella jännitän tuota puhelintilannetta ja se ahdistaa, koska opettaja tietää että olen tehnyt hänestä valituksen eteenpäin. Musta on siis todella epäreilua että minun pitäisi kaksin puhelimitse hoitaa asiaa hänen kanssaan. Tapaamiseen jossa kolmas osapuoli läsnä kyllä suostuisin.

ap

Vierailija
13/47 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Surffasin sivuille ja sieltä löytyi jo hyviä ohjeita :) Tuli hyvin helpottunut olo, kiitos, teit päivän hyvän työn.

ap

yllättävän paljon tämäntyyppistä ongelmaa on ja monesti opiskelijat ovat itse tosi vaikeassa paikassa juuri sen takia kun sama opettaja tulee vastaan sitten myöhemminkin. yo-kunnan porukat on paremmassa asemassa jututtamaan opettajia ja hallintoa laitosten ja opettajien käytännöistä.

Vierailija
14/47 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole menossa uusintatenttiin. Tentaattorina on sama opettaja enkä usko että saisin häneltä oikeudenmukaista arvostelua. Sen vuoksi olen pyytänyt toista arvostelijaa tuolle jo tehdylle tentille - jos tämä toinenkin arvostelija toteaa tentin hyläriksi niin sitten olen pyytänyt saada toimittaa lisätehtävät tälle toiselle opettajalle. Minusta kun on ihan selvää että tämä alkuperäinen opettaja on nyt puolueellinen arvostelija.

Olen ihan samaa mieltä että energia menee hukkaan ja olen todellakin miettinyt että menisinkö vain uusimaan, mutta se ei tunnu noista yllämainituista syistä yhtään sen helpommalta vaihtoehdolta. Uusintatentti tuntuu siltä kuin hakkaisin päätäni seinään. Mitäs jos saan siitäkin hylätyn jostain muusta syystä - aiemminkin siis luin tenttiin todella ahkerasti (ihan epäluonnollisen ahkerasti kun kyse 1 ov äidinkielen tentistä ja teen tosiaan töitä suomen kielen parissa) eikä kyse ollut siitä etten osaisi asiaa, joten ei tunnu että voisin tämän opettajan kanssa taata lukemalla läpipääsyä...

Joten uusinta tulee kysymykseen sitten vasta, kun nyt olen edes sen verran oikeutta saanut itselleni että joku toinen äidinkielen opettaja kuuntelee asiani ja lukee läpi tenttivastaukseni, ja sen jälkeen perustelee miksi tentti pitäisi hyväksyä tai hylätä. Tätä vaan en ole onnistunut vielä saavuttamaan opintoneuvojien avulla, ja se tuntuu ihan käsittämättömältä.

ap

Vierailija
15/47 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä pitää sanoa, että en siis alunperinkään käynyt kurssia vaan pelkän tentin. Kun tapasin opettajan selvittääkseni tentin arvostelua, niin hän mm. lipsautti että kurssille osallistuneiden vastaukset ovat " aivan toiselta planeetalta" . Tuli mieleen, että lukeekohan hän tenttipaperista nimen ennen kuin vastauksen, kun osaa tällaista arvioida, ja noinkohan tenttini arvosteluun on liittynyt se, että tein vain tentin.

Tähänkin liittyy saagaa, että olisin osallistunut kurssille jos olisin voinut, mutta olisin joutunut suorittamaan tuplamäärän kurssia - pidempi tarina, olen ikään kuin väliinputoaja tiedekunnan rakennemuutoksessa. Sama opettaja oli siinäkin välikädessä estämässä osallistumistani kurssille.

ap

Vierailija
16/47 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten mä arvelen, että kysessä on yleisen kasvatustieteen opintotoimisto...

Mut Hyy-yhtymältä lähtisin hakemaan neuvoja. siellä on tasa-arvovaltuutettuja ym, jos koet, että sua on kohdeltu epäreilusti.

Vierailija
17/47 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin lopussa. Jäljellä on enää gradun viimeistely ja palautus. Tällä hetkellä tämä asia estää osallistumisen kypsäriin, minkä olin suunnitellut tekeväni ennen kakkosen syntymää. Nyt se ei siis onnistu.

ap

Vierailija
18/47 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääaine ei ole kasvis, mutta opintotoimisto taitaa olla nykyisin sama.

HYY:lta olen siis myös pyytänyt apua, mutta en ole saanut koulutuspoliittisilta sihteereiltä vastausta n. 10 vrk takaiseen sähköpostiin.

Lapsiparkkiasian ja tapaamisyritykset käsittelinkin jo edellisellä sivulla. Nyt kun raskaus on jo hyvin pitkällä ja supistelee päivittäin kipeästi, en tosin enää taitaisikaan lähteä reissaamaan yli tuntia suuntaansa.

ap

Vierailija
19/47 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen vielä tuota paikan päällä käymistä näistä vaihtoehdoista.

Mitä tulee muuten tähän asiaan, niin opettajat todellakin vetävät yhtä köyttä ja se muutoksen haku tuohon tenttiarvosteluusi on kyllä rehellisesti sanoen melko todennäköisesti turhaa työtä. Sitä ei tulla muuttamaan uudessa arvostelussakaan 95% todennäköisyydellä mihinkään suuntaan, mutta sikäli tietenkin hyvä antaa opettajalle näpäytys.

Etkö kuulu mihinkään ainejärjestöön? Sieltä saisit ainakin sitä kaipaamaasi tukea taisteluusi. Luultavasti ainejärjestöstäsi on opiskelijaedustajat laitoksesi laitosneuvostossa, jossa asiaasi käsiteltäneen valituksen tiimoilta jossain vaiheessa. Auttaisi toki, jos heidän kanssaan puhuisit ennen tuota käsittelyä, jotta voisivat sinua puolustaa. Olettaen että vaadit virallisesti tentin uudelleenarvostelua laitosneuvostolta.

Vierailija
20/47 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole oikein mukana näissä opiskelijakuvioissa... :/ Onko ainejärjestö siis pääaineeni sisällä toimiva järjestö johon kuulun automaattisesti, vai onko se se jokin jonka jäsenmaksua en koskaan ole maksanut?

Jos ensimmäinen, kuten epäilen, niin kuulun silloin tietysti pääaineen ainejärjestöön. Ongelmalliseksi asian tekeekin se, että kyseinen opettaja ei ole laitoksen vaan tiedekunnan opettaja, enkä tiedä kehen siellä ottaisin yhteyttä, olen käsittänyt että laitoksen puolesta en voi sitä hoitaa (ainakaan laitoksen opintoneuvoja ei osannut muuta kuin ohjata tdk:n opintoneuvontaan kun keväällä häntä lähestyin).

ap