Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten selviää riitatilanne yo:lla?

Vierailija
29.08.2006 |

Olen joutunut riitatilanteeseen opettajan kanssa yliopistolla. Opettaja hylkäsi tentin mielestäni aivan aiheetta ja vaati kohtuutonta lisäsuoritusta. Nyt olen jo puoli vuotta yrittänyt selvittää asiaa, ensin opettajan kanssa ja sitten opintoneuvojan kanssa. Olen jättänyt opettajasta valituksenkin ja pyytänyt toista arvostelijaa tentille.

Nyt tuli aivan puun takaa, että opintoneuvoja on antanut puhelinnumeroni opettajalle (joka kuulemma yrittänyt soittaa) ja neuvoja kehottaa mua olemaan yhteydessä tähän opettajaan ja jatkamaan selvittämistä hänen kanssa kaksin!! Siis sen jälkeen, kun olen valittanut opettajan toimista ja kaikki auktoriteetti on hänellä. Ja vaikka suoraan sanoin, että en halua selvittää opettajan kanssa kahden, niin kehottaa vain jatkamaan.

Voiko tämä ihan oikeasti mennä näin??

Ahdistaa hirveästi koko juttu. Tuntuu että kukaan ei auta, tuon opintoneuvojankin tehtävänä olisi nimenomaan toimia opiskelijoiden oikeuksien edustajana. Mulla ei olisi mitään estettä tavata tuota opettajaa, mutta niin että joku muu on läsnä eikä kahdestaan puhelimessa! Opettaja on todella sanavalmis ja itsevarma, enpä usko että saan asiaani ajettua siinä.

Olen jo alkanut harkita että menen vaan sittenkin suorittamaan tentin uudelleen, mutta tuntuu niin väärältä kun tiedän muidenkin opiskelijoiden törmänneen samaan arvosteluongelmaan. Stressaa vielä kun toinen lapsi perheeseen tulossa 2kk kuluttua ja tosiaan puoli vuotta kulunut selvittää, ja koko ajan olen itse joutunut opintoneuvojalta kyselemään etenemisestä, omatoimisesti hän on ollut yhteydessä vissiin kerran.

Onko kokemuksia selviääkö tällanen riitatilanne jotenkin? Hyviä neuvoja?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

(jos on yhtään järki-ihminen) tai oman laitoksen esimiehen kanssa. Käytännössähän tuo yksi kieliopintoviikko hidastaa nyt valmistumistasi ja laitoksethan saa rahoituksensa valmistuvien mukaan, joten kolahtaa heihinkin.

Vierailija
22/47 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis kuten totesinkin, tiedostan että voi olla turhaa työtä hakea oikaisua. Koen kuitenkin, että siihen on täydet perusteet. Ennen kaikkea haluan kuitenkin sen toisen mielipiteen ja kunnon perustelut sille, miksei vastausta hyväksytä. Niitä en ole saanut enkä minkäänlaista vastaantuloa opettajalta sille, että tehtävänanto on moniselitteinen.

Kyse ei siis ole siitä että minä olisin mielestäni vastannut tyydyttävästi ja opettajan mielestä en, sellaista makuasiaahan on aika mahdoton lähteä ylittämään. Vaan opettaja on antanut tehtävänannon, jonka voi käsittää kahdella tavalla, ja minä olen käsittänyt sen " väärällä" tavalla, joka kuitenkin tenttikirjallisuudessa todetaan oikeaksi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Graduni ohjaaja on muuten ohjannut minua yhteensä 10 minuuttia koko prosessin aikana :) En ole hänen kanssaan millään muotoa läheisissä tekemisissä... Laitoksen esimiestä taas en ole uskaltanut lähestyä ennen kuin alemmat portaat on käyty läpi (kun vielä tietäisi, mitkä ne alemmat portaat ovat!).

ap

Vierailija
24/47 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin kirjoittamiani ja arvelen että kohta joku tulee sanomaan että enhän minä edes yritä selvittää asiaa, joten arvelin sen korjata etukäteen :)

Juttelin eilen miehen kanssa asiasta (taas!) ja tämänhetkinen ykkössuunnitelmamme on että annetaan nyt tämän vauvan syntyä rauhassa, en minä enää opintosuorituksia (kypsäriä, lisätehtäviä tai uusintatenttiä) rupeaisi tekemään kuitenkaan, en enää edes ehtisi tentteihin ilmoittautua. Pitää ajatella jo omaakin jaksamista. Suunnittelimme, että sitten miehen ollessa isyyslomalla mies voi hoitaa esikoista ja minä voin sopia tapaamisen vaikkapa oman laitoksen opintoneuvojan kanssa, jonka

vaadin

kertomaan, miten tuon toisen arvostelijan saan. Sehän kai hänen työtään on.

HYY:lta olisin vain tässä vaiheessa kaivannut tukea sekä tietoa, että miten asian venyminen vaikuttaa oikeuksiini, esim. vanheneeko tentti. Siksi yritin sinne olla yhteyksissä.

Mutta tosiaan tämä asia on nyt vähän jäähyllä ja siksi nuo vastaukseni voivat vaikuttaa ihmeellisiltä tahallisilta hidasteilta.

ap

Vierailija
25/47 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko kertoa millä laitoksella opiskelet ja kuka äikänope kyseessä? Luulen kyllä vilpittömästi, että pääset kaikkein helpoimmalla kun käyt tekemässä tentin uudelleen. Ei liene iso vaiva kun olet jo noin pitkällä. olen itsekin törmännyt joustamattomuuteen laitoksellamme useasti (kotitalous- ja käsityötieteiden laitos). Lapsia ei saisi hankkia tai ainakaan he ja heidän elatuksensa ei saisi häiritä täyspäiväistä opiskelua mitenkään. t. toinen kasvatustieteilijä Helsingistä

Vierailija
26/47 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole asia edennyt mihinkään. Tiedekunnan opintoneuvoja ei ole vastannut kahteen mailiini, joissa selvitin, miksi en halua opettajan kanssa kaksin neuvotella. Viimeisimmästä jo yli viikko aikaa, siinä pyysin kuittausta että maili on tullut perille ja neuvoja jatkon kanssa.

Pettymyksekseni en ole myöskään ylioppilaskunnasta saanut vastausta, yli viikko jo siitäkin kun lähetin sinne sähköpostia selvittääkseni oikeuksiani (koulutuspoliittisille sihteereille, kuten nettisivuilla ohjeistetaan).

Myöskään laitoksen oma opintoneuvoja ei ole vastannut sähköpostiin eikä ollut paikalla vastaanottoaikana, kun yritin käydä hänen luonaan.

Kyllä tuntuu todella yksinäiseltä asian kanssa. Mitäköhän tässä oikein seuraavaksi tekisi?

ap

Vierailija
27/47 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tapauksestasi tarkemmin, mutta on omakohtaista kokemusta siitä, että tämänkaltaiset tapaukset ovat yleisiä yo-maailmassa. Henkilökunta saa jyrätä opiskelijoiden yli eikä useinkaan valittaminen kannata, kun se napsahtaa omaan nilkkaan myöhemmin. Minä valitin graduni tarkastajasta, koska hän ei hoitanut hommiaan, ja sain rangaistuksen huonon arvosanan ja epäasiallisen lausunnon muodossa. Opintosihteeri sanoi minulle suoraan, että kyseisessä asemassa olevasta henkilöstä on vaikea valittaa.

Vierailija
28/47 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

työskentelevänä kehottaisin sua jatkamaan asian selvittämistä, jotta saisit jonkuin toisen mielipiteen. ainakin omalla kohdallani asiat ovat aina selvinneet puhumalla eli jos joskus harvoin joku opiskelija on ollut tyytymätön arvosteluun, hän on ymmärtänyt kyllä asialliset perustelut. tuossa teidän jutussa näyttäisi olevan kyseessä kimurantimpi tilanne, jota kukaan ei edes halua hoitaa.

Vierailija
29/47 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) OIKEA TIE asian hoitamiseen olisi kielikeskuksen johtajan ja oman laitoksesi johtajan kanssa keskusteleminen. Heidän kanssaan asiaa pitäisi hoitaa eteenpäin. Joku oy-kunta ei tiedä yhtään mitä pitäisi tehdä eikä heillä ole siihen auktoriteettiakaan.

2) oikeasti vaikka tekisitkin noin, siitä ei välttämättä seuraa mitään. Opiskelijana ollessani minä sain kyllä arvosanojani nousemaan tentaattorin kanssa keskustelemalla, mutta jos keskustelu ei lähde käyntiin niin ennuste on huono. Pakottamalla et saa tahtoasi läpi, opettajat suojelevat toisiaan.

3) täytyy sinun myöntää että jos tenttikirjasta vain 2 sivua käsitteli sitä tapaa ymmärtää kysymys jonka pohjalta sinä vastasit ja muu kirja sitä toista tapaa, niin aika omituisen valinnan olet tentissä tehnyt.

Vierailija
30/47 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

17: Puhelinsoitto on varmaan tosiaan pakko ottaa eteen. Olen hoitanut mieluiten sähköpostitse, koska saisin silloin " todisteet" kaikesta mitä on sanottu ja tehty eikä jää mitään tulkintaepäselvyyksiä. Nyt sitten loppuraskaudessa ja prosessin venyttyä alkaa tunteet olla sen verran pinnassa että ahdistaa soittaminen jo ihan sellaisenaan, tuntuu että varmaan itkeä tirautan heti kun rupean asiasta jollekin puhumaan ja perustelemaan omaa kantaa. Puhuisin mieluummin kasvotusten, mutta mistäs järjestän hoidon 1,5-vuotiaalle keskellä päivää että pääsen vastaanotolle...

18: Näin se taitaa olla että kukaan ei halua asiaa hoitaa. En enää tiedä kenelle siitä valittaisin, tuntuu jotenkin hirveän haljulta että nämä ihmiset ovat töissä neuvomassa opiskelijoita, eikä heiltä vaan saa apua!

Uusintatenttiin en ole missään nimessä menossa ennen kuin saan jonkun ratkaisun tähän asiaan. En ole turhaan nyt 8kk ajan tapellut asiasta - enkä edes usko että uusintatentti samalle opettajalle tuottaisi yhtään mitään tulosta.

ap

Vierailija
31/47 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai liittyykö tapaamiskammosi muihinkin kuin tähän opettajaan?

Vierailija
32/47 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitin oman oppiaineen sisällä gradun ohjaajasta, kun ei tehnyt hommiaan ja asenne ja käytös oli ihan kohtuuttoman nuivaa koko ajan. Aluksi vaikutti siltä että se kannatti, nyt tämä alkuperäinen ohjaaja on kuitenkin laitettu graduni toiseksi arvostelijaksi! Kauhulla odotan mitä tulikivenkatkua ja herjaa tuossa sanallisessa palutteessa mahtaa ollakaan. Ja epäilen ettei arvosanakaan pysy siinä minkä toinen arvostelija minulle miniminä lupasi... Todella paskamainen tilanne. Mitäköhän tässäkin tekisi, kun valmistuminenkin on kuitenkin jo käsillä... ei huvittaisi enää pitkittää tätä päätä seinään -prosessia.

Vierailija
33/47 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

1) OIKEA TIE asian hoitamiseen olisi kielikeskuksen johtajan ja oman laitoksesi johtajan kanssa keskusteleminen. Heidän kanssaan asiaa pitäisi hoitaa eteenpäin. Joku oy-kunta ei tiedä yhtään mitä pitäisi tehdä eikä heillä ole siihen auktoriteettiakaan.

Ongelma onkin ollut siinä, että kukaan ei ole kertonut minulle kenen kanssa pitäisi keskustella, kun kyse on tiedekunnan opettajasta enkä tiedä kuka on hänen esimiehensä tai kollegansakaan. Opintoneuvojaan olin yhteydessä alunperin pyytääkseni tietoa, kuka on kyseisen opettajan esimies tai kenelle asiasta puhuisin. Neuvoja alkoi hoitaa asiaa, muttei ilmeisesti jaksanut hoitaa loppuun asti. Samaan asiaan toivoin apua myös yo-kunnalta.

2) oikeasti vaikka tekisitkin noin, siitä ei välttämättä seuraa mitään. Opiskelijana ollessani minä sain kyllä arvosanojani nousemaan tentaattorin kanssa keskustelemalla, mutta jos keskustelu ei lähde käyntiin niin ennuste on huono. Pakottamalla et saa tahtoasi läpi, opettajat suojelevat toisiaan.

En ole muuta tässä pyytänytkään kuin toisen arvostelijan tenttivastaukselle ja mahdollisille lisätehtäville, jos tämä toinen arvostelija katsoo sen aiheelliseksi.

3) täytyy sinun myöntää että jos tenttikirjasta vain 2 sivua käsitteli sitä tapaa ymmärtää kysymys jonka pohjalta sinä vastasit ja muu kirja sitä toista tapaa, niin aika omituisen valinnan olet tentissä tehnyt.

Olisin samaa mieltä, mutta asia ei ole näin. Kyseessä ei ollut koko muu kirja vaan muu luku, arviolta viisi sivua. Suhde siis arviolta 2/5 (kirjan olen jo palauttanut). Olennaista kuitenkin oli ennen kaikkea se, että näillä kahdella ensimmäisellä sivulla ilmoitettiin että " käsittelemme ensin tätä asiaa niin kuin sitä pitäisi käsitellä" , kahden sivun jälkeen tehtiin myönnytys että " nyt käsittelemme asiaa kuten sitä on arkielämässä totuttu käsittelemään" . Opettaja vaati vastausta yleisotsikolla, mutta ei hyväksynyt kumpaa tahansa käsittelytapaa.

Vaikeahan tuota on selittää ilman kirjaa lähteenä. Kirjassa kuitenkin on mielestäni aivan selvästi jopa sanottu, että oikea tapa vastata kysymykseen tentissä on se jonka minä valitsin.

ap

Vierailija
34/47 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sanoin, olen yrittänyt tavata tämän opettajan eikä asia edennyt.

Opintoneuvojia en ole pystynyt tapaamaan koska hoidan 1,5-vuotiasta kotona. Olen kuitenkin yrittänyt myös sopia tapaamisen jossa olisi paikalla sekä opintoneuvoja että opettaja.

Mitään tapaamiskammoa minulla ei ole, puhelimessa puhuminen asiasta sen sijaan ahdistaa.

ap

Vierailija
35/47 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olisin samaa mieltä, mutta asia ei ole näin. Kyseessä ei ollut koko muu kirja vaan muu luku, arviolta viisi sivua. Suhde siis arviolta 2/5 (kirjan olen jo palauttanut). Olennaista kuitenkin oli ennen kaikkea se, että näillä kahdella ensimmäisellä sivulla ilmoitettiin että " käsittelemme ensin tätä asiaa niin kuin sitä pitäisi käsitellä" , kahden sivun jälkeen tehtiin myönnytys että " nyt käsittelemme asiaa kuten sitä on arkielämässä totuttu käsittelemään" . Opettaja vaati vastausta yleisotsikolla, mutta ei hyväksynyt kumpaa tahansa käsittelytapaa.

ap

Itse vaatisin todennäköisesti sellaista vastausta joissa olisi pohdittu molempia käsittelytapoja. Tenttikirjoissa ei KOSKAAN ole käsittelyn suhde sellainen että alle puolet tekstistä käsittelisi oikeaa tapaa ja yli puolet ihan väärää tapaa ymmärtää asia. Olet ymmärtänyt jotenkin väärin...

Vierailija
36/47 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos asiasi oli Helsingin yliopistolla niin kuin muistelen niin lastenhoito-ongelma on helppo hoitaa.

Vironkadulla sijaitsee lapsiparrki, jonne voi varata hoitoajan. Hyvää ja laadukasta hoitoa eikä ylivoimaisen kallista.

Suosittelen!

Vierailija
37/47 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa, mitä ilmeisimmin olen ymmärtänyt väärin sen, mitä opettaja haluaa, mutta minun mielestäni syy on hänen tehtävänannossaan ja sen vuoksi hänen tulisi hyväksyä myös haluamansa kannalta väärä vastaus. Ei opiskelijan tehtävä ole lukea opettajan ajatuksia.

Ja kuten sanoin, muutamat muutkin opiskelukaverit ovat tentissä kyseistä kysymystä pohtineet (ilmeisesti hän käyttää samaa kysymystä aina) mutta valinneet sitten oikean vaihtoehdon. He eivät ole käsitelleet asiaa siis molemmilta kannoilta.

ap

Vierailija
38/47 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä, mutta minusta meidän 1,5 v on aivan liian pieni ja arka tuntemattomaan hoitoon. Hän jäisi varmasti itkemään perääni ja tapaaminen jäisi sikseen. Eri asia jos lapsi olisi vanhempi.

Pystyn kuitenkin ajoittain hankkimaan kotiin tutun hoitajan, sen tein ja sinä aikana yritin siis käydä laitoksen opintoneuvojan luona hänen vastaanottoajallaan, mutta ketään ei ollut paikalla. Pettymys oli aika kova, kun matkaakin on suuntaansa reilusti yli tunti. Onneksi oli samalla muutakin tekemistä laitoksella, jottei ihan hukkaan mennyt.

Sopiminen tapaamisesta tdk:n opintoneuvojan kanssa ei siis ole onnistunut, koska hän ei ole vastannut sähköpostiin.

ap

Vierailija
39/47 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma lapseni aloitti käymään lapsiparkissa ollessaan juuri yksi täyttänyt. Tykkäsi kyllä kovasti. Nyt on sitten jo päiväkodissa ja siis vanhempi. Tuo lapsiparkki oli kuitenkin hyvää harjoittelua hoitoon. Siellä on todellakin ammattitaitoiset hoitajat ja ottavat lapset kyllä hyvällä otteella huomaansa. Pienimmät hoitolaiset ovat puolivuotiaita. Saisit aikaa rauhassa käydä hoitamassa noita opintoasioita ja vaikka kaffillakin kaiken päätteeksi!

Ja minä olen käynyt vastaanotoilla lapsen kanssa... riitatilanteessa ei kyllä varmaan paras ratkaisu mut mitens jos sais sovittua tapaamisen päiväuniaikaan ja lapsi sitten nukkuu rattaissa vaikka siinä käytävällä? Eiköhän se ole järjestelykysymys.

Vierailija
40/47 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se tosiaan on järjestelykysymys, saan siis järjestettyä kyllä tarvittaessa kotiin hoitajan (se on minulle mieluisempi ratkaisu). Järjestely ei kuitenkaan ole mitenkään helppoa ja siksi olen

mieluummin

hoitanut asiaa sähköpostilla kotoa käsin. Nyt sitten tosiaan yrittämäni tapaamiset eivät ole onnistuneet.

ap