Tietoa ja kokemuksia irtisanoutumispaketin vaikutuksista
työttömyyspäivärahaan?
Siis jos irtisanomisuhan alla oleva työntekija allekirjoittaakin "vapaaehtoisen irtisanoutumispaketin", jonka kylkiäisenä hän saa 10-24 kk:n bruttopalkkansa, niin miten tuo paketti vaikuttaa (ansiosidonnaiseen) työttömyyspäivärahaan. Saako sitä ollenkaan, vai tuleeko paketista joku karenssi, vai mitä?
Eikö mm. Nokialta ja paperitehtailta moni ottanut tällaisen paketin? Miten teille/heille sitten kävi?
Kommentit (8)
Sitten kun se sopetusraha loppuu ( se jyvitetään samalle määrälle kuukausia) niin sit alkaa saamaan työttömyyskorvauksia.
Tuon 10-24kk aikana et saa ansiosidonnaista, sen jäljeen normaalit 500pv. Itse kun irtisanoudut niin tulee 3kk karenssi työkkäristä, mutta se kuluu tuon 10-24kk aikana. Soita kassaan, ne osaa parhaiten auttaa
Tämmösen vähän vanhan jutun löysin.
Mietityttää.
ap
No, jos ottaa paketin ja sitten sen jälleen saa ansiosidonnaista, niin pysyy jotenkuten leivässä kolmisen vuotta. Mutta sitten saa vaan,perusansiosidonnaista, ei muutosturvaa tai työsuhteen pituudesta tulevia lisäosia.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:27"]Tuon 10-24kk aikana et saa ansiosidonnaista, sen jäljeen normaalit 500pv. Itse kun irtisanoudut niin tulee 3kk karenssi työkkäristä, mutta se kuluu tuon 10-24kk aikana. Soita kassaan, ne osaa parhaiten auttaa
[/quote]
Juuri näin. Lisäksi pyydät verotuksesta tulontasausta paketin kertymisvuosilta, niin saat helpotusta verotukseen paketin osalta. Paketista ei kerry eläkettä, sekin kannattaa ottaa huomioon.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:27"]Tuon 10-24kk aikana et saa ansiosidonnaista, sen jäljeen normaalit 500pv. Itse kun irtisanoudut niin tulee 3kk karenssi työkkäristä, mutta se kuluu tuon 10-24kk aikana. Soita kassaan, ne osaa parhaiten auttaa [/quote] Juuri näin. Lisäksi pyydät verotuksesta tulontasausta paketin kertymisvuosilta, niin saat helpotusta verotukseen paketin osalta. Paketista ei kerry eläkettä, sekin kannattaa ottaa huomioon.
[/quote]
Jep, tuota verotustakin tässä mietiskelin. Eipä olisi tuo tulontasauskaan tullut mieleen.
Olen ensimmäistä kertaa tässä tilanteessa, jos olen, ei se ole vielä varmaa mutta pessimistinä mietin jo eri kuvioita. Ja yritän täyttää tiedoissani ammottavia aukkoja. Kiitos tähänastisista vastauksistanne.
ap
Takaisinottovelvollisuus irtisanomisten jälkeen ei tunnu toimivan. Meillä uusien paikkojen työnkuvat on tehty taiten, ettei vanhat työntekijät täytä niitä yms.
Tosin eräs tuttavani otti aikoinaan eropaketin ( meiltä), pääsi sit saman konsernin toiseen yhtiöön, ja sai sieltä 4 v myöhemmin toisen e ropaketin:-)
Ei saa tuolta ajalta tietty. Olisihan se outoa jos saisi palkkaa ja ansiosidonnaista ilman työntekovelvoitetta. Kannattaa ottaa jos uskoo että työllistyy.
Mies