Antakaa paras lettutaikina ohje millä ei voi epäonnistua!
Mulla on ollut sama ohje vuosikaudet, mutta nyt ei vaan onnistu, saatta olla vika pannussakin tai levyssä, joka tapauksessa ne ei paistu kunnolla.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 12:14"]Mä teen lettutaikinan aina maitotölkkiin. On kätevää kaataa siitä pannulle. Ja taikina kannattaa tehdä vaikka edellis-iltana niin, että se ehtii turvota kunnolla.
2
kananmunaa
5 dl
maitoa
2,5 dl
vehnäjauhoja tai vehnäjauho-ohrajauho seosta
0,5 dl
sulatettua voita
0,5 tl
suolaa.
[/quote]
Mulla täysin sama ohje, mutta en ilmeisesti anna sen turvota tarpeeksi!
Mitä ihmettä, tarvitteko te lettutaikinaan oikein ohjeen? Mä heitän vaan aamupuuron jämät kippoon, kaadan päälle maitoa sen verran kuin sen hetkiselle syömäporukalle tarvitaan, lisään niitä jauhoja mitä kaapissa sattuu olemaan, 2-3 kananmunaa riippuen nesteen määrästä, hienonnettua pinaattia tai porkkanaraastetta, suolaa. Ja sitten vaan paistan. Aina onnistuu, turvota ei ehdi kuin hetken. Rasvaa en lisää taikinaan, mutta paistan letut voissa.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 12:31"]Mitä ihmettä, tarvitteko te lettutaikinaan oikein ohjeen? Mä heitän vaan aamupuuron jämät kippoon, kaadan päälle maitoa sen verran kuin sen hetkiselle syömäporukalle tarvitaan, lisään niitä jauhoja mitä kaapissa sattuu olemaan, 2-3 kananmunaa riippuen nesteen määrästä, hienonnettua pinaattia tai porkkanaraastetta, suolaa. Ja sitten vaan paistan. Aina onnistuu, turvota ei ehdi kuin hetken. Rasvaa en lisää taikinaan, mutta paistan letut voissa.
[/quote]
Kuulostaa järkyttävälle.
"Kuulostaa järkyttävälle."
Ok, meidän mielestä mun letut on herkullisia, perhe tuhoaa ne alta aikayksikön.
Mä jätin lettutaikinan kerran yöksi jääkaappiin. Oli aamulla ihan sellaista limaisen venyvää. Tuskin olisi voinut paistaa.
Tarpeeksi suolaa, siinä oma opittu kikkani.
Sopiiko rasva paistamiseen, ap? Kerran yritin tehdä ruskeaa kastiketta väärällä margariinilla, ei onnistunut.
Stockmann? Aina voi epäonnistua paistossa. Mut siis 5 dl maitoa, 2 munaa, 3dl jauhoja, ripaus suolaa, halutessa sokeria, 1 rkl öljyä. pitää paistaa voissa!
2 x kuppia maitoa
2 x samankokoista kuppia vehnäjauhoa
2 x kananmunaa
Rypsiöljyä paistamiseen , toimii aina. Jamie Oliverin reseptti
Haluatko siis parhaan taikinan vai helpoimmin paistettavan? Paistaminen helpottuu, kun lisäät taikinaan vehnäjauhoja (ei mitään madagaskarilaistaterveysitupölyä, vaan puolikarkeaa valkoista vehnäjauhoa) ja munan tai pari, mutta maku käy jauhoiseksi ja suutuntuma puisevaksi. Maku ja suutuntuma paranee, kun vähennät jauhoja ja lisäät riisipuuroa, mutta nuo ovat vaikeita paistettavia.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 12:34"]Mä jätin lettutaikinan kerran yöksi jääkaappiin. Oli aamulla ihan sellaista limaisen venyvää. Tuskin olisi voinut paistaa.[/quote]
Seuraavana päivänä se paistuu helpommin.
sössättyä banaania taikinan sekaan ja kanelia
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 12:34"]
Mä jätin lettutaikinan kerran yöksi jääkaappiin. Oli aamulla ihan sellaista limaisen venyvää. Tuskin olisi voinut paistaa.
[/quote]
Eli taikinasi kontaminoitui lactobakteereille. Puhtaampi jääkaappi auttaa.
Jos paistaa ohuita lettuja, niin pannun pitää olla todella kuuma. Paksut amerikkalaiset letut paistetaan matalammalla lämmöllä.
1 kananmuna, 4dl maitoa, 3tl sokeria, 1tl suolaa, noin 2-2,5 dl vehnäjauhoja. Sotke keskenään, lisää vehnäjauhoja kunnes liemi sakenee hieman. Anna turvota vähintään 1/2 tuntia. Tarkista sakeus. En osaa sitä oikeaa sakeutta määritellä, mutta kun paistat niitä niin opit sen sopivan suunnilleen.
Lisää ennen paistoa rypsiöljyä taikinaan semmoinen loraus (vähemmän kuin 1/2 dl, enemmän kuin 1 rkl). Paista keskikuumalla pannulla rypsiöljyllä. Paistoon voi tietty käyttää myös paistomargariinia. Voi on hankalampaa, koska se ei kestä niin hyvin lämpöä, mutta voi silläkin paistaa.
Itse paistan noita paksumpia isohkoja räiskäleitä.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 22:55"][quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 12:34"]
[/quote]
Eli taikinasi kontaminoitui lactobakteereille. Puhtaampi jääkaappi auttaa.
[/quote]
okei. Mä ajattelin että siitä tuli tosiaan taikinaa kun jauhot saivat muhia. Jääkaappini on kyllä puhdas ja yleensä melko tyhjäkin.
Nelonen haluaisi tietää, mikä tuossa mun lettutaikinassa on niin kamalaa? Sekö, että siinä on ne puuronjämät? Vai porkkanaraaste / pinaatti, vai mikä? En kerta kaikkiaan tajua. Meillä laitetaan kasvista suunnilleen kaikkeen, eikä mitään heitetä pois, jos ei ole pakko. Isossa perheessä on pakko olla taloudellinen ja miettiä, miten kaikesta saadaan ravitsevaa ja silti hyvää.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2014 klo 08:56"]
Nelonen haluaisi tietää, mikä tuossa mun lettutaikinassa on niin kamalaa? Sekö, että siinä on ne puuronjämät? Vai porkkanaraaste / pinaatti, vai mikä? En kerta kaikkiaan tajua. Meillä laitetaan kasvista suunnilleen kaikkeen, eikä mitään heitetä pois, jos ei ole pakko. Isossa perheessä on pakko olla taloudellinen ja miettiä, miten kaikesta saadaan ravitsevaa ja silti hyvää.
[/quote]
Lettutaikinaan voi tosiaan laittaa mitä ihmeellisempiä aineita. Joskus kun maito oli lopussa joku suositteli teetä, ja kokeilin sitä. Ihan syötävitä tuli, tosin väri oli vähän outo. Samoin olen käyttänyt ruisjauhoja vehnäjauhojen lisänä kun loppuivat kesken, kaurahiutaleita jatkona yms. Tutut tekevät vähän väliä jotain porkkana- tai nokkoslettuja yms.
Paras taikinaohje! Koko minun sukuni on tykännyt.
Mä teen lettutaikinan aina maitotölkkiin. On kätevää kaataa siitä pannulle. Ja taikina kannattaa tehdä vaikka edellis-iltana niin, että se ehtii turvota kunnolla.
2
kananmunaa
5 dl
maitoa
2,5 dl
vehnäjauhoja tai vehnäjauho-ohrajauho seosta
0,5 dl
sulatettua voita
0,5 tl
suolaa.