♥LOKAKUISTEN TIISTAISUPINAT♥
Kommentit (27)
Monella olikin ollut neuvola tänään. Mulla oli oman terkan tilalla sijainen, aika kypsä olen tuohon neuvolakäyntiin. Pääsin sinne 25 minsaa myöhässä ja koko käynti kesti 10 minuuttia! Ei vaan huvita alkaa selittää juurta jaksain kaikista vaivoistaan, kun on outo henkilö kyseessä.
Pissa: puhdas
Hb: ei katsottu
Verenpaine: 110/68
Paino: noussut 950 g/vko!
Sf: 30
Siis tuo painon nouseminen VITUTTAA ja AHDISTAA! Onneksi edellisellä käynnillä sitä oli tullut vain 270g viikossa. Sitten tää ärsyttävä terkka vielä kysyi, että mistä tää painon nouseminen nyt johtuu? Mitä siihen voi vastata... no, mässäilystä ja turvotuksesta varmaan...
Toinen ärsytyksen aihe on, että mä en nyt sitten tässä raskaudessa saanut yhtä ainutta neuvolalääkärikäyntiä! Mähän kävin viime viikolla sen tulehdusepäilyn takia lääkärillä, niin se nyt sitten vastaa mun lääkärineuvolaa. Kiva vaan, että oli viikolla 34, niin mistä v...sta mä tiedän, koska pitää esim. lopettaa uimassa käyminen. Ja mitään käsikopelopainoarviotakaan ei nyt sitten tehdä. Jee...
Anteeksi tämä valitusviesti...
Parempaa päivän jatkoa lokamassuille,
S-I ja Lumikukka 35
Meidän normaalisti erittäin hyväuninen tyttö nukkui tänään päivällä tasan 15 minuuttia (autossa) kun normaalisti nukkuu 2-3h. Eli mä en päässyt itse yhtään torkahtamaan ja hermohan multa meinasi (?) jo mennä, väsyttää aivan tajuttomasti. En kuitenkaan jaksanut loputtomiin yrittää nukuttaa pirteääkin pirteämpää lasta, joten pistin tytön kylppäriin lutraamaan vedellä ja avasin itse koneen. Varma rauha seuraavaksi puoleksi tunniksi:)
NUKKUMISASENNOISTA: olen nyt monena yönä havahtunut nukkumasta selälläni. En usko sen olevan mitenkään vaarallista, kyllä siihen kuulemma herää äiti ensin jos vauvalla on tukala olo. Ilmeisesti siihen juuri heräänkin, että asento ei ole paras mahdollinen ja käännyn sitten takaisin kyljelleni. Joskus unta pitää vaan odottaa niiiiin kauan:/ Nykyään herään öisin keskim. viisi kertaa, milloin mistäkin syystä ja sen kyllä huomaa päivällä olotilasta. Senkin takia päiväunet olisi MULLE elintärkeät, mutta eipä onnistunut tänään:(
KOTITYÖT: mä teen enemmän nyt kun olen kotona. Kun kävin töissä, jaettiin noin puoliksi eli mä tein 70 prossaa ja mies 30;) Imurointi alkaa nyt jo olla liian rankkaa, eilen jäi kesken ja mies jatkoi loppuun, mun oli pakko vain maata kun olin yhtäkkiä niin poikki. Ruoanlaitto on mun juttu, tiskit suunnilleen puoliksi, pyykkiä pestään kumpi ehtii/tarvii puhdasta vaatetta. Periaatteessa kun olen kotona, mun mielestä mä voin tehdäkin enemmän, mutta nyt loppuaikoina luulen, että tarvitsen miehen apua enemmän kuin normaalisti. Kaiken kaikkiaan kotityöt on kyllä ihan syvältä...
Mä kyllä tiesin, että TURVOTUS on yksi raskausmyrkytyksen oireista. Eikö muita ole ainakin kohonnut verenpaine, valkuaista pissassa ja ylävatsan kivut? Parina päivänä musta on tuntunut että etenkin jalat on tosi turvoksissa, mutta taitaa vaan olla sitä paineentunnetta josta joku eilen kirjoitteli. Siis sitä, joka johtuu kohdun painamisesta verisuoniin ja veri ei pääse kunnolla kiertämään jaloissa. Ainakaan tänään neuvolakäynnillä painoa ei ollut tullut 1,5 viikossa grammaakaan, joten ei ainakaan pahemmin vaikuta painonnousuun mahdollinen turvotus.
Muuten neuvolassa kaikki ok, vatsakin kasvaa taas ihan keskikäyrällä ja hb vihdoin noussut. Silti olo on kovin vetämätön, syynä varmaankin huonot yöt ja alkava flunssa. Viime yönä jo oli kurkku kipeänä ja tänään muutenkin tuntuu, että tulossa on:( Esikoisella ollut vähän nuhaa ja yskää, mutta ei ole mennyt pahaksi. Mulle tuleekin sitten varmaan joku megahirveä tauti...
Nyt on kylppäri pesty kattoa myöten, joten äidin oma aika päättyy tähän.
Moni mainitsi sateesta, saisi täälläkin sataa mutta aurinko se vain helottaa ja on edelleen Kuuma:o
-L-
On sitte kotiuduttu ja reissu oli tosi mukava. Ajeltiin siis viikko pohjois-ruotsissa ja norjan puolellaki osa ajasta, nyt vkl huilittiin sitte mummulassa. Hyvin jaksoin iteki istua koko vkon autossa, vaikka aluksi meni tietenki pari päivää ennenku tottu siihen hommaan. Mutta onhan se vähän eri asia istua asuntoautossa ku hlöautossa. Lapsetki jakso ihan suhteellisen hyvin, vaikka eivät paljoa kulkemaan päässetkää.
Pitää tässä ajan kanssa sitte käydä lukemassa teijän vkon kuulumisia, kunhan arki pääsee tosissaan rullaamaan.
Tänään ja viime yön on satanu vettä, ja ollu ihanan raikasta niin että on voinu hengittääkki :) Mutta nyt taas kyllä aurinko paistelee ja kuumottaa.
(.) Masun kuulumiset... Reissun ajan vauveli oli aika hiljanen mutta kun päästiin oikeaan sänkyyn nukkumaan, niin ensimmäisen yön tyyppi potki ihan hulluna, ihan koko yön niin etten saanu ite nukuttua. Nyt on tullu sellanen kumma vaiva, että välillä tulee sellasia pahoinvointikohtauksia. Siis alkaa oksettaan ja tosi paha olo. Ne menee sitte 10min sisään ohi. Liekö vauva painaa masua niin ylhäällä että siitä johtuu???
Muuten ei uusia vaivoja :)
No, pitää lähtä tästä kauppaan hakemaan ruokaa kun on kaapit tyhjät..
Jääsydän rv 31
Moi,
vihdoinkin siis täällä Oulussa on satanut :) Harvoinpa on ollut vesisateesta näin mielissään.
TURVOTUKSESTA: ei yksinään ole todellakaan merkki raskausmyrkytyksestä, vaan terkkarin mukaan kuuluu normaaliin loppuraskauteen. Verenpaineen nousu tai valkuainen virtsassa aiheuttavat sitten raskausmyrkytysepäilyn.
Kävin myös tänään neuvolassa ja siellä oli kaikki niinkuin pitääkin: paineet, pissa, sf-mitta, painonnousu kaikki OK. Edelleenkin odottelen vaivoja ilmaantuvaksi; ainoa vaiva on turvotus, mitä kertyy työpäivän aikana.
Kotityögallupiin voisin sanoa, että mies hoitaa astianpesukoneen tyhjennyksen ja roskien viennin aina. Pyykit hoidetaan yhdessä ja asunto on aiemmin imuroitu puoliksi siten, että toinen imuroi ylä- ja toinen alakerran. Nyt mies saattaa imuroida koko asunnon kerralla :) Nurmikon hän leikkaa myös aina. Ja tekee muitakin pihahommia. Sanon vaan, että mihin pitää kaivaa kuoppa tms. Eli erittäin tyytyväinen olen :) Alkaa ihan mietityttää, että mitä minä teen?? No laitan ainakin ruokaa silloin, kun jaksan :) Niin ja silitän.
Telkkarista alkaa kohta taas kaikkia hyviä sarjoja. Huono homma vaan, jos äippäloman alussa ehtii niihin ihan jumittua eikä sitten ehdi katsomaan kun vauva syntyy... Ongelmansa kullakin ;)
Jep, mukavaa tiistai-illan jatkoa! (miksi tuntuu ihan torstailta?)
-Motko rv 32+5
Mulla on ollut nyt parina päivänä samaa vaivaa kuin sulla eli huonoa oloa:( Eilen illalla se liittyi järkyttävään väsymykseen ja närästykseen, lisäksi PIXELINAN tavoin mulla oli vatsa oudosti kuralla. Tosi outoa siis, kun on enemmän tai vähemmän ollut helmikuusta saakka ummetusta;)
Nälkä mullakin on koko ajan, mutten oikein tiedä mitä tekisi mieli syödä. Syön sitten ihan mitä sattuu ihan mihin aikaan sattuu, onneksi mulla ei näytä kilot karttuvan vaikka kuinka mässäilisin. Vaikka onhan tässä vielä pahimmillaan kahdeksan viikkoa aikaa kerätä massaa:p Nyt mulle on tullut tasan 10 kiloa lähtöpainosta eli ihan ok, melkein kaikki tossa mahan seutuvilla, vaikka kyllähän se peräkin varmaan on levinnyt, sitä vaan ei itse huomaa=) Ja kai noi tissitkin jonkun verran painaa, sen verran on nekin suurentuneet=))
MOTKO, kannattaa jäädä koukkuun kaikkii myöhäisillan sarjoihin niin voit niitä sitten iltaisin tuijottaa ja imettää vauvaa;) Meillä ainakin esikoisen ensiviikkoina mä ASUIN sohvalla iltakasin-ysin jälkeen useamman tunnin ja tyttö söi ja söi ja söi. Pitäisköhän alkaa tota BB:tä katteleen, sehän kai tulee joka ilta? Viime kerralla kyllä EVVK, mutta jos nyt kattois alusta saakka niin olis sitten imetyksen ratoksi ohjelmaa=)))
Nyt olis kyllä vähän muutakin ohjelmaa kuin tää palstailu joten tsau.
Aah, ihana iltalenkki taas takana;)
HUONOSTA OLOSTA; Täällä ilmoittautuu yksi, joka myös on voinut huonosti tai siis vatsa on käyttäynyt oudosti. Menin tytön kanssa nukkumaan puolilta päivin, mutta heräsin pissahätään ja heikkoon oloon n. 1/2 tunnin päästä. Söin 3 paahtoleipää (Mianni tartutti muhunkin sen mieliteon...) ja join kupin kahvia. Ei mennyt kauaa kun huono olo yllätti. Piti istua vessassa ties kuinka kauan, oksetti ja silti olo tuntui siltä kuin ei ois syöny viikkoon eli heikotti vietävästi. Tuskan hiki nousi otsalle kun oli pystyssä. Jouduin soittamaan veljelleni että tulee tytön kanssa kun en meinannut pysyä pystyssä. En tiedä mistä johtui. Ei ollut eka kerta, pari tuollaista on tullut tässä kk aikana.
SYÖMINEN; Mulla on ollut tosiaan kuukauden verran sellainen olo, ettei tee mieli syödä " kunnon" ruokaa eli perunoita, lihaa, kanaa tms. Ainut mitä olen syönyt muun perheen kanssa on ollut makaronilaatikko tai muut jauheliharuuat. Muina päivinä olen itse syönyt vain leipää ja katsonut kun mies ja tyttö syövät hyvällä ruokahalulla;) Tänään huonon olon jälkeen aloin jo pelätä, kun paino on vaan laskenut (yhteensä tullut 6kg painoa koko aikana, voi olla että siitäkin on vielä kilo lähtenyt) ja tuo lenkkeily maistuu niin mahdottoman hyvälle että saakohan vauva tarpeeksi ravintoa.. Nyt pitää yrittää tsempata ja syödä kunnolla vaikka olisi huono olokin. Toisaalta äärettömän kevyt ruokavalio on pitänyt turvotuksen täysin poissa eli esim. tänään ruokaa laittaessa kihla- ja vihkisormukset meinasivat tippua keittoon jos en olisi ajoissa puristanut kättä nyrkkiin. Jalkoväliähän mulla turvotti heinäkuun puolivälissä ja silloin aloitin lenkkeilyn ja kevyen ruokavalion ja turvotus + peräpukamat hävisivät sen siliän tien. Eli olo on ollut hyvä, mutta jotenkin nyt tuntuu liian heikolta eli pakko alkaa syödä tuhdimmin. Nimenomaan tuhdimmin, enemmän energiaa sisältäviä ruokia eikä pelkkiä rehuja vaikka niitä rakastankin!
TELKKUOHJELMAT; mä en ole kohta 4 kk katsonut televisiota muutakuin sinkkuelämään uusinnat ja olen siitä ylpeä!! Mutta nyt tosiaan alkaa kaikki ohjelmat ja tosiaan imettäessä on ihana että tulee jotain telkusta ysin jälkeen. Viime kerralla jäin BB:iin koukkuun vaikka olin sitä mieltä että ohjelma on turha, mutta nyt en aio sitä katsoa jaksoakaan;) Täydelliset naiset on mun suosikki ja sitä odotan!
Nyt menen juomaan kaakaota ja syömään pari leipää ja sitten nukkumaan! Ihanaa, äiti tulee huomenna pariksi tunniksi ja ajattelin silloin leipoa ja tehdä ruokia pakkaseen! Sitten onkin enää yksi yö lääkäriin;)
Hyvää yötä lokamasuille;)
Nazu ja pikkukakkonen rv 35+1
PS: Mianni, huonon olon vuoksi en vieläkään päässyt kelalle kun piti vaan maata kolme tuntia. Ehkä huomenna... (=*häpeää saamattomuuttaan**)
KOTITÖISTÄ: Meillä on aina ollut miehen töistä (pitkiä päiviä+pitkä matka)siten, että minä olen enimmäkseen tehnyt kaikki. Nyt mies jonkin verran osallistuu, kun en pysty luutuamaan liitoskipujen takia. Kuitenkin tahtoo olla niin, että nyt meillä on normaalia likaisempaa, kun en pysty niin hyvin siivoileen.
RUOKAVALIO: Olen aina ollut kaikkiruokainen. Käydään noin kerran viikossa lasten kansssa syösässä ulkona, kun halutaan päästä helpommalla. Nyt kyllä on tullut muutenkin ostettua kaupasta helppoja valmisruokia, kun olo on ollut välillä niin huono.
MAHA: mulla oli edellisessä neuvolassa rv 31+6 sf mitta vain 29,5. Edellinen laspi meni yläkäyrillä ja syntyikin nelikiloisena, joten toivottavasti tämä pienempi maha tarkoittais tällä kertaa pienempää vauvaa. Sivusta katsottuna maha näyttää omasta mielestäni tosi pieneltä.
Joku kyseli verenpainemittarista. Mulla on ollut yhdessä raskaudessa raskausmyrkytys, joten asia aina mietityttää, kun tulee päänsärkyä, turvotusta ja muita siihen liittyviä vaivoja. Olenkin nyt päättänyt mennä ostamaan mittarin kotiin mielenrauhan vuoksi. Tietäis vaan, että mistä sellainen kannattaa hankkia. Varmaan saa ihan prismastakin?
Onko teillä muilla tullut viikossa paljon painoa? Mulla oli viime neuvolassa tullut viikossa yli kilo. Ihmettelen sitä, sillä omasta mielestä mulla ei olllut ruokakaaan maistunut helteiden takia. Nyt paino on noussut yhteensä jo 14 kg. Täytyy kyllä sanoa, että turvotus on kovaa, joten sekin osaltaan vaikuttaa. Aina on tullut n. 20 kg joka raskaudessa ja hyvin on myös lähtenyt.
Hyvää päivänjatkoa!
Pixelina 33+0
ps. Hui, kun teillä osalla alkaa olemaan jo 35 viikkoa ja ylikin..