Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajat! Kannattaako hakea opiskelemaan?

Vierailija
03.09.2014 |

Kerrothan kokemuksesi! Onko kuinka vaativa koulutus?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu todella helppoa mutta luentopakko ja palkattomat harjoittelut rankkoja. Varma työllistyminen on toki hieno juttu.

Vierailija
2/14 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso vastuu, naurettavan pieni palkka. Vaihdoin alaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan helppoa. Palkka ihan ok. 3000€ bruttoansiot ihan normi.

Vierailija
4/14 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko koulun aikana hirveesti kaikkia esiintymisiä?

Vierailija
5/14 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka,

Suosittelen ehdottomasti koulutukseen hakemista! Riippuu tosin todella paljon henkilöstä, miten alalla "viihtyy". Itse koen kuuluvani tähän ammattiin täysin. Plussaa myös hyvästä työllistymisestä sekä siitä, että töitä löytyy joka puolelta maailmaa (= itse olen Suomen lisäksi asunut ja työskennellyt Uudessa Seelannissa, Iso-Britanniassa sekä Norjassa). Palkka ei tosiaan päätä huimaa, eli jos havittelet ainoastaan paksua lompakkoa, niin hoitoala ei ole sinua varten. :) 

Vierailija
6/14 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tja. Bruttopalkka 3000/kk jos tekee vuorotyötä. Dementikkoja, alkkiksia, mt potilaita. Omaiset haistattelee ja potilaat aggressiivisia.... itse tykkään työstäni mutta kovin moni ei oikeasti alalle sovellu. Koulusta kyllä läpi pääsee jos halua on mutta haluatko ihan oikeasti?

Vierailija
7/14 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kannattaa jos koet kiinnostusta alalle. En osaa opiskelun vaativuudesta sanoa kun ei ole vertailupohjaa muiden alan opiskeluihin. Eiköhän kaikissa opiskeluissa ole vaativaa opiskelua. Pääsykokeet ainakin tuntuivat tosi vaikeilta. Harjoittelut ovat opiskelussa parasta ja antavat todellista kuvaa työstä. 

Vierailija
8/14 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 22:41"]Tja. Bruttopalkka 3000/kk jos tekee vuorotyötä. Dementikkoja, alkkiksia, mt potilaita. Omaiset haistattelee ja potilaat aggressiivisia.... itse tykkään työstäni mutta kovin moni ei oikeasti alalle sovellu. Koulusta kyllä läpi pääsee jos halua on mutta haluatko ihan oikeasti?
[/quote]
Entäs ne hyvät puolet?

Vierailija
9/14 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 22:41"]Tja. Bruttopalkka 3000/kk jos tekee vuorotyötä. Dementikkoja, alkkiksia, mt potilaita. Omaiset haistattelee ja potilaat aggressiivisia.... itse tykkään työstäni mutta kovin moni ei oikeasti alalle sovellu. Koulusta kyllä läpi pääsee jos halua on mutta haluatko ihan oikeasti?
[/quote]
Entäs ne hyvät puolet?
[/quote]

Onhan niitä vaikka ja kuinka paljon. Erilaisia riippuen missä on töissä. Parasta minusta on kun pääsee siihen pisteeseen että aidosti kohtaa potilaan kanssa. Ollaan kaksi ihmistä jossa toinen auttaa toista. Sitä vaan tarkoitin että sh töissä on myös se raskas puoli ja täytyy jaksaa vaikka ei jaksaiskaan. Ei kannata opiskella jos oma ajatus on "en sitten aio pestä alapäitä, auttaa alkkiksia, syöttää mummoja...."

Vierailija
10/14 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ottaen sanoisin ettei kannata. Kolmivuorotyö alkaa ennemmin tai myöhemmin rasittamaan. Kroppa ei enää palaudu. On toki päivätyötäkin, mutta enimmäkseen vuorotyötä. Päivätyöstä ei tule lisiä, joten palkka noin 2500 bruttona. Palkka nousee eläkeikään mennessä vain muutamalla eurolla. Vuorotyössä tiedät vasta muutamaa viikkoa aiemmin mitä teet juhannuksena, pääsiäisenä, uutena vuotena tai jouluna. Jos kaverisi ehdottaa sinulle asiaa x, vastaat "en tiedä, kun listat eivät ole tulleet".

Monessa työpaikassa on nokittelua. Elämäänsä kyllästyneet hoitajat purkavat huonoa oloaan muihin. Sairauslomat kuormittavat työyhteisöä. Usein saikuttelun syynä on korvien väli tai selkä. Opiskelu on mukavaa, mutta työelämässä huomaat ettei mikään mene kuten oppikirjassa. Et ehdi tehdä työtäsi, kuten koulussa opetettiin ja haluaisit. Voit ottaa kivoja "lisähommia", kuten opiskelijan ohjausta tai erikoistua diabeteshoitajaksi, mutta senttiäkään et saa lisää palkkaan.

Pisteenä i:n päälle: tietojärjestelmät, jotka ovat kömpelöitä, hitaita eivätkä toimi juuri koskaan.

Siinäpä mitä nyt mieleen juolahti. En todellakaan voi suositella alaa kellekään. Olen vaihtamassa alaa.

Vierailija
11/14 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 22:51"]Yleisesti ottaen sanoisin ettei kannata. Kolmivuorotyö alkaa ennemmin tai myöhemmin rasittamaan. Kroppa ei enää palaudu. On toki päivätyötäkin, mutta enimmäkseen vuorotyötä. Päivätyöstä ei tule lisiä, joten palkka noin 2500 bruttona. Palkka nousee eläkeikään mennessä vain muutamalla eurolla. Vuorotyössä tiedät vasta muutamaa viikkoa aiemmin mitä teet juhannuksena, pääsiäisenä, uutena vuotena tai jouluna. Jos kaverisi ehdottaa sinulle asiaa x, vastaat "en tiedä, kun listat eivät ole tulleet".

Monessa työpaikassa on nokittelua. Elämäänsä kyllästyneet hoitajat purkavat huonoa oloaan muihin. Sairauslomat kuormittavat työyhteisöä. Usein saikuttelun syynä on korvien väli tai selkä. Opiskelu on mukavaa, mutta työelämässä huomaat ettei mikään mene kuten oppikirjassa. Et ehdi tehdä työtäsi, kuten koulussa opetettiin ja haluaisit. Voit ottaa kivoja "lisähommia", kuten opiskelijan ohjausta tai erikoistua diabeteshoitajaksi, mutta senttiäkään et saa lisää palkkaan.

Pisteenä i:n päälle: tietojärjestelmät, jotka ovat kömpelöitä, hitaita eivätkä toimi juuri koskaan.

Siinäpä mitä nyt mieleen juolahti. En todellakaan voi suositella alaa kellekään. Olen vaihtamassa alaa.
[/quote]
Kyllä minulla ainakin on kokemuslisät enemmän kuin muutamia euroja.

Vierailija
12/14 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hae, mä ihan oikeesti varotan! Jos sulla on lähärikoulutus taustalla niin varmaan tiiätkin tän alan lukuisista miinuspuolista, jos ei ole, niin ainakin nyt tulet tietämään.

Palkka sh:n työstä on täysin naurettava. Vastuu on suuri, yhden päivän aikana ehtii tapahtua paljon ja kiire on valtava, mutta sinun täytyy jaksaa työvuoron loppuun saakka kunnialla: ETENKIN omaisten läsnäollessa. Tottakai muulloinkin, mutta tietäisitpä, montako kertaa olen urani aikana saanut haukut omaisilta, vaikka haukkuun johtaneeseen asiaan ei välttämättä olisi mitään tehtävissä hoitojen puolesta.

Kun kouluttauduin alalle, en tiennyt, että paskaa on tulossa näin paljon niskaan. Sen huomaa, kun itse pääsee työskentelemään, että hoitajana et kyllä tule kehuja kuulemaan, mutta sen sijaan paljon haukkua ja valitusta. Alan vaihtoa täälläkin vahvasti suunnitelmissa, menisin oikeasti mieluummin siivoojaksi kuin sh:ksi. Palkkakaan tuskin voi paljoa pienempi olla... Muutama kollega lähtee usein itkien kotiin työvuoron päätyttyä. Paskaa tulee niskaan, vuorotyö &  työnkuva äärimmäisen raskas, potilaat välillä todella hankalia ja agressiivisia + ainakin meidän osaston ilmapiiri on ihan pohjamudissa. Porukkaa lähtee alalta jatkuvalla syötöllä ja uusia tulee tilalle, eikä heitäkään yleensä kauaa näe kun niin monet luovuttavat. Stressinsietokyky tulisi olla kohdillaan, sillä sitä todella tarvitaan! Sinulta tullaan vaatimaan paljon, ja vaikka kuinka yrittäisit parhaasi, niin aina keksitään negatiivistä sanottavaa, AINA. Ja negaa tuleekin melkeen kaikkien eli kollegojen, pomon, potilaiden ja omaisten suusta.

Kannattaa tiedostaa ainakin nämä tässä topicissa jo mainitut huonot puolet ennen alalle lähtemistä. Muutamia hyviä puolia on, mutta ne jäävät pahasti varjoon huonojen jyrätessä. Kaikki eivät sovellu hoitajiksi ja tästä työstä on kyllä aika ruusuiset kuvat annettu ainakin silloin kun itse ammatinvalintaani pohdiskelin. 

Vierailija
13/14 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

TAMK vaatii tällä hetkellä jo lääkärin pätevyyttä sairaanhoitaja linjalla. Valmistuminen ei todellakaan tule kuin Manulle illallinen.

Jos motivaatiota on niin hae ihmeessä, jos olet mieleltäsi terve! ;)

Vierailija
14/14 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kokemuslisä 70e/kk bruttona, hiphiphurraa. Kahden kuukauden kokemuslisä nettona niin saan tankillisen bensaa millä kulkeutua töihin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä