Toisenlaiset äidit 3.9
Live-seurantaa :)
Fiksun tuntuinen äiti, ennakkoluuloistani huolimatta :)
Kommentit (274)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 14:01"]
Hauskaa, kun Nora kertoi harkinneensa tatuointinsa laajentamista, oliko oikein että puoli vuotta. Lastentekoa ei vissiin kannata harkita niin tarkkaan...
[/quote]
Tatuointi on hautaan asti mutta lapset on valmiita omilleen siin 20 vuotiaina jotkut jopa ennen. Eli onhan tatuointi pitempään.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 14:47"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 14:01"]
Hauskaa, kun Nora kertoi harkinneensa tatuointinsa laajentamista, oliko oikein että puoli vuotta. Lastentekoa ei vissiin kannata harkita niin tarkkaan...
[/quote]
Tatuointi on hautaan asti mutta lapset on valmiita omilleen siin 20 vuotiaina jotkut jopa ennen. Eli onhan tatuointi pitempään.
[/quote]
Tatuoinnin voi peittää tai jopa poistattaa. Lapsi on elämässäsi vähän pysyvämmin, ja vaatii aika lailla eritasoista huomiota kuin kuva iholla.
Mutta siis tuohan tuntuu olevan tosi yleistä (kuten viime viikon Afrikka-fani -Piiallakin), että lapsen tekoa harkitaan vähemmän kuin että mitä ruokaa tänään tehtäisiin.
Lopputeksteissä kiitettiin Noraa, Katariinaa ja "Käpyä", tuskin siis on lapsen oikea nimi kun oli heittemerkeissä.
Jäi sellainen olo jakson äidistä, että häntä on kenties nuoruusvuosillla seksuaalisella alueella joutunut jotenkin loukatuksi, kun synnytys (ja imetys) tuntuvat niin hankalilta asioilta, ettei (psyykkisesti) koe selivytyvänsä sinäsnä normaalista ja luonnollisesta tapahtumasta. Ja kun on tarvis hakea lohtua useamman miehen sylistä samaan aikaan. Jotenkin tyhjä olo tästä nuoresta naisesta tuli, vaikka varmasti parhaansa lapsiensa eteen tekee.
Mulla tuli vaan mieleen tuosta, että kun se ex-mies on vanha, että mitä jos hän on käynyt vasektomiassa siinä välissä kun eivät seurustelleet? Ja hän tiesi koko ajan että ei voi olla isä, ja ehkä sen takia oli ehkäisy ollut vähän niin ja näin. Tämä äiti taas vähintäänkin alitajuisesti halusi toisen lapsen, kun sanoi että oli halunnut mahdollisimman pienellä ikäerolla, ja näin ollen oli ehkä koko ajan ollut uuden miehenkin kanssa ehkäisy vähän niin ja näin. Ehkä ex-miestä otti sitten päähän melko rankasti kun akka tulikin raskaaksi sille toiselle poikaystävälle kesken vanhan suhteen ja perhe-elämän lämmittelyn?
Pasi oli todella symppis, tuli niin sääliksi kun pelkäsi että ei olekaan hänen lapsensa.
Äiti oli kyllä aika outo, tämä pelkosektio, joka ei kuitenkaan johtunut pelosta, oli takana jotain muuta. Sinänsä en vastusta millään lailla pelkosektiota, mutta ihmettelen että miksi sektio olisi vähemmän pelottava kuin tavallinen synnytys, minulle ainakin sektio oli ihan järkyttävä kokemus, ei ollut suunniteltu ja oli kaksoset kyseessä, mutta silti, alatiesynnytys oli kauhea, mutta huomattavasti vähemmän kauhea kuin sektiosta toipuminen. Sektiosta toipuminen on ollut kamalinta mitä olen koskaan kokenut.
Ja tuo imettämisasia, sitäkin ihmettelen, koska minulla on ollut aina se käsitys että ne esimmäiset tipat äidinmaitoa ovat vastasyntyneelle erittäin tärkeitä, ja edes sen verran pitäisi imettää. Minä en ole onnistunut imetyksessä, mutta yritin kyllä pari kuukautta silti, kun ajattelin että se on lapsen parhaaksi. Kaksosten aikana pumppasin yli kuukauden tissejäni kun kaksoset olivat sairaalaassa, kyllä se oli hankalaa aikaa, mutta tein sen lasten tähden, kuten kaiken muunkin.
Ja tosiaan, jos paha olo, ja masennus on noin kova että pitää noin kauhea tatuointi ottaa muistuttamaan siitä, pitäisi saada parempaa hoitoa, eikä todellakaan tehdä lisää lapsia.
Kummallista minusta on myös se, että nainen päättää tehdä lapsen, miehen (tässä tapauskessa katariinan isän) mielipiteistä huolimatta, ja vaatii sitten olemaan tekemisissä lapsen kanssa. Jos päättää yksin asiasta, niin sillon täytyy olla valmis myös kantamaan vastuu yksin asiasta. Ja voishan tuota kuvitella, että kun isäehokkaita on useampi, niin ei isäehokkaat välttämättä asiasta yhtä innoissaan ole, kuin tuleva äiti on. Mutta hienoa, että isäksi paljastui henkilö, joka isäksi halusi tulla.
Kourasikos sydämestä arvostella äitiä joka teki eri tavoin kuin sinä. Eihän maailma vaan pyöri siten kuin sinä haluaisit....vai pyöriikö?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 21:38"]Sektio, kun "tilanne tuntuu epämiellyttävältä". Ja ei edes yritä imettää?? Sinne meni viimeinenkin ymmärrys..
[/quote]
Millähän tasolla ymmärryksesi on - tiedätköhän edes?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 22:26"]Miten kukaan voi sanoa fiksuksi tuota naista?? Vaikuttaa kyllä aivan lapsentasolle jääneelle reppanalle.
[/quote]
Pyörittää yksinhuoltajana kahta lasta ja koirat vielä päälle. Vaikuttaa miltä? Hei hyvin sä vedät.
Miksei tästä jaksosta ole tuoreita kuulumisia?
[Petäjän käpyquote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 21:59"]
Oliko se käpy vaan joku lempinimi ennen ristiäisiä...?
[/quote]
Näin minäkin sen ymmärtäisin :) Tosin käpyjäkin on kastettu vuodesta 1900 tähän päivään asti, kertoo väestörekisterikeskus :D
[/quote]
Esim. arkkitehti Käpy Paavilainen (os. PETÄJÄ).
[/quote]
Voi ihmispoloista!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 22:03"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 21:59"]
Oliko se käpy vaan joku lempinimi ennen ristiäisiä...?
[/quote]
Näin minäkin sen ymmärtäisin :) Tosin käpyjäkin on kastettu vuodesta 1900 tähän päivään asti, kertoo väestörekisterikeskus :D
[/quote]
Esim. arkkitehti Käpy Paavilainen (os. PETÄJÄ).
[/quote]
Voi ihmispoloista!
[/quote]
Luulenpa, että tuo nimenomainen poloinen pitää kovasti Käpy- nimestään, wikipedian perusteella on itse muuttanut nimensä Käpyksi. Itse olen ollut tähän saakka luulossa, että isä-Petäjä olisi hauskan nimen tyttärelleen antanut. Jää kyllä kerrasta mieleen tuollainen nimi :)
Kätilö vauvalle jutteli, ennen kuin alkoi syöttää, että äitisi ei sinua imetä, niin saat pullosta ruokaa. Olin kuulevinani äänensävyssä moitetta. Asiatonta kätilön kommentoida tv-ohjelmaan omia mielipiteitään potilaasta.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 22:51"]
Miksi tähän sarjaan on valittu näin idiooteja äitejä???
[/quote]
Mä mietin aivan samaa. Jotenkin surullisia tapauksia. Ei tee mieli enää katsoa ohjelmaa.
Fiksu ihminen olisi tuollaisessa elämäntilanteessa? Kaksi kertaa pamahtanut paksuksi vahingossa.....
Luin koko keskustelusarjan läpi. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä. On kuitenkin surullista huomata kuinka mustavalkoisesti ja tunteettomasti useat ajattelevat. Nora on todennäköisesti ns. normaali nuori joka on elänyt elämäänsä iloissa ja suruissa. Jaksossa hän toi esille ajatuksiaan ja tuntemuksiaan aidosti ja rehdisti tilanteesta jossa moni muukin tuleva äiti on. Tälläkin hetkellä. Antoiko jakso heille vertaistukea ja välittikö viestin, että vaikeillakin asioilla on tapana selvitä, tavalla tai toisella. Uskon että tässä voi olla yksi syy miksi Nora halusi osallistua ohjelmaan. Minua ainakin helpotti henkisesti omalta osaltani tosin en ole yhtä rohkea kuin Nora. Pahoittaisin todella kovasti mieleni ja masentuisin lisää tahallisesti ilkeistä mielipiteistä. Voisihan asiansa ilmaista kohteliaastikin. Kiitos Nora.
Kylläkai niitä lapsia pelottaa, kun näkevät äitinsä jalassa sen pelottavan paholaisen ja hirtetyt ihmiset. Ai kamala, huh.
Laps parat! Kuinka monta poikaystävää äitykkä ehtiikään käydä läpi, ennenkuin penskat on täysi-ikäisiä. Puhumattakaan tulevista sisaruspuolista.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 22:18"]Vaikutti aika varakkaalta (auto, kesämökki, koirat jne.). Sanottiinko ammattia vai oliko "pappa betalar" -case?
[/quote]
No eiköhän se mökki ollut hänen vanhempiensa mökki. Tiedän monia, jotka ovat ihan itse opiskelijabudjetistaankin hankkineet koiria, ei siinä tarvitse isukin kukkarolla käydä. Ja Kontiolahdella, kuten muillakin pienillä paikkakunnilla asuessa auto on lähes välttämättönyys: busseja esimerkiksi Joensuuhun saattaa kulkea vain tunnin välein. Kaikki isommat ostokset ym. kun on esimerkiksi kuitenkin hoidettava Joensuussa, siis noin 30 kilometrin päässä, joten ilman autoa lapsiperheen elämä olisi aika hankalaa. Lisäksi Kontiolahdella tollaisen rivitaloasunnon vuokra saattaa hyvinkin olla vaikka jotain alle 400 euroa, joten asumiskustannukset ovat pienet, eli auton pitoon jää rahaa.
Onhan noissa ohjelmissa nyt paaaaaljon pahempaakin nähty. En jaksa järkyttyä kahdesta isäehdokkaasta kun huonomminkin voisi olla. Hyvä äiti lapsilleen tuntui olevan, sehän on tärkeintä. Ettei nyt vaan av-mammoja ärsytä enempi pelkosektio ja se ettei imettänyt ja uskalsi sen vielä sanoa ääneen...