Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja pakottaa tekemään raskaustestin!!

Vierailija
03.09.2014 |

Aloitin n. viikko sitten uudessa työpaikassa. Nyt sanoi että mun pitää mennä lääkäriin tekemään raskaustesti. Kuulemma kaikki työnantajat tekevät näin.
En ole raskaana, mutta tuo ei taida olla ihan lain mukaista? Vai? Ihan periaatteesta en suostu!

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tarvitseeko muka koeajalla olla syy irtisanoessa? Mä olen ymmärtänyt että silloin saa irtisanoa ilman perusteluja.
Ap

Vierailija
2/59 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut irtisanottiin koeajalla raskauduttuani. Eräs Järvenpääläinen kuntoklubi kyseessä, jossa kylläkin jo omistaja vaihtunut. Omistajalla edelleen kuntoklubi itäkeskuksessa. Omistaja (nainen) oli kylläkin niin ovela, että keksi kaikkia muita syitä miksi työsuhdetta ei jatkettu. Ne oli tietysti ihan päättömiä ja sellaisia mitä en pystynyt millään todentamaan. Kuten, jätin joskus ulko-oven lukitsematta illalla, en ollut joskus antanut kuittia asiakkaalle jne. Siis sellaisia joskus tapahtuneita juttuja, joista ei tietenkään oltu ikinä sanottu kun olivat tapahtuneet. (kumma juttu :) ) 

Mutta siis härskisti vikalla viikolla kun olin koeajalla sain sitten potkut. Olin rehellisesti mennyt kertomaan työnantajalle yllätysraskaudestani. Mikä oli selvästikin virhe. En koskaan nostanut mitään syytettä, mutta se on harmittanut näin myöhemmin. Kuinkahan monen vuoden jälkeen niitä syytteitä voi vielä nostaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 14:22"]

Mutta tarvitseeko muka koeajalla olla syy irtisanoessa? Mä olen ymmärtänyt että silloin saa irtisanoa ilman perusteluja. Ap

[/quote]

Olet ymmärtänyt väärin. Syy ei saa olla koskaan epäasiallinen eikä laissa kielletty. Sellainen on esimerkiksi raskaus. Työnantajan pitää pystyä perustelemaan, että irtisanomisen tai koeaikapurun - MIKÄ ON ERI ASIA - syy ei ole epäasiallinen.

Ihan oikeasti, ei kai suomalaiset naiset  näin pimeitä ole, että nielaisevat oikeasti tuollaiset temput? Vai onko ammattiliitot nykyään niin hampaattomia, että niistäKÄÄN ei ole mihinkään? Sen minä jo tiedänkin, että työsuojeluviranomaisilta ei tule muuta kuin pelkkää paperia.

Vierailija
4/59 |
05.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai Lahden Toros oli työpaikkasi? Täytyypä kertoa eteenpäin, jos oli. Siis tutuille etteivät vahingossakaan käy paikassa. Oliko pomosi nimi T:llä alkava, naisihminen?

Vierailija
5/59 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tänään sitten irtisanoi kun soitin olevani kipeä. (Eilen olin myös todella kuumeessa töissä, mutta menin kun en halunnut heti antaa huonoa kuvaa itsestäni). Palkan yritti maksaa käteisenä. En suostunut. Joo, tämä se vasta porvoolaiselta kuulostaakin:D

Vierailija
6/59 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja viesti nro. 46 siis Ap.

Vierailija
7/59 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 19:34"]Ja ditäpaitsi se on täysin turhaa, koska sä jo aloitit työn. Vaikka olisit raskaana, susta ei enää pääse eroon.
[/quote]Ja nimen omaan vielä niin päin että jos sattuukin olemaan raskaana, niin koeaikainen purku pitää pystyä sitten perustelemaan todella pätevästi joksikin muuksi kuin raskaudesta johtuvaksi, koska asia on silloin työnantajan tiedossa.
Ei todellakaan ole pakko suostua, mutta tietysti se voi sitten johtaa koeaikana työsuhteen purkuun, jollain tekosyyllä.

Vierailija
8/59 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tarvitseeko muka koeajalla olla syy irtisanoessa? Mä olen ymmärtänyt että silloin saa irtisanoa ilman perusteluja. Ap

[/quote]

Koeajalla nimenomaan pitää irtisanomisen syyksi sanoa perusteeksi "koeaika". Mitään muuta perustetta ei työnantajan kannata esittää (vaikka syy olisi työntekijän täysi osaamattomuus tms.), koska muuten on raastuvassa alta aikayksikön.

Vierailija
9/59 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 19:22"]

[/quote]

Koeajalla nimenomaan pitää irtisanomisen syyksi sanoa perusteeksi "koeaika". Mitään muuta perustetta ei työnantajan kannata esittää (vaikka syy olisi työntekijän täysi osaamattomuus tms.), koska muuten on raastuvassa alta aikayksikön.

[/quote]

Mutta kun koeajalla ei saa irtisanoa vain koska koeaika. Jos ei suostu kertomaan syytä, syy on epäasiallinen tai valheellinen, sittenhän vasta raastupaan joutuukin.

Vierailija
10/59 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 19:33"]

Aloitin n. viikko sitten uudessa työpaikassa. Nyt sanoi että mun pitää mennä lääkäriin tekemään raskaustesti. Kuulemma kaikki työnantajat tekevät näin. En ole raskaana, mutta tuo ei taida olla ihan lain mukaista? Vai? Ihan periaatteesta en suostu!

[/quote]

pyydä kirjallisena. 

t. mies  

Vierailija
11/59 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kysyin irtisanomisen syytä, sanoi että unohtelin asioita (????). Tiedän että syy oli tossa raskaustesti- jutussa ja siinä että olen kipeä. Kun soitin tänään olevani kipeä, hän sanoi ettei saa pitää vapaa päiviä silloin kun haluaa.
Ap

Vierailija
12/59 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun mut on jo irtisanottu, en voi pyytää kun siihen syyn kirjallisena. Mutta liittoon soitan heti huomenna. ( soitin ja liityin jo tänään ja selitin koko homman, mutta huomenna kerron tosta irtisanomisesta)
Ap

Vierailija
13/59 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/59 |
04.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2014 klo 14:33"]

Minut irtisanottiin koeajalla raskauduttuani. Eräs Järvenpääläinen kuntoklubi kyseessä, jossa kylläkin jo omistaja vaihtunut. Omistajalla edelleen kuntoklubi itäkeskuksessa. Omistaja (nainen) oli kylläkin niin ovela, että keksi kaikkia muita syitä miksi työsuhdetta ei jatkettu. Ne oli tietysti ihan päättömiä ja sellaisia mitä en pystynyt millään todentamaan. Kuten, jätin joskus ulko-oven lukitsematta illalla, en ollut joskus antanut kuittia asiakkaalle jne. Siis sellaisia joskus tapahtuneita juttuja, joista ei tietenkään oltu ikinä sanottu kun olivat tapahtuneet. (kumma juttu :) ) 

Mutta siis härskisti vikalla viikolla kun olin koeajalla sain sitten potkut. Olin rehellisesti mennyt kertomaan työnantajalle yllätysraskaudestani. Mikä oli selvästikin virhe. En koskaan nostanut mitään syytettä, mutta se on harmittanut näin myöhemmin. Kuinkahan monen vuoden jälkeen niitä syytteitä voi vielä nostaa?

[/quote

Työhönottoa koskevassa syrjintöepäilyssä kanteen nostoaika on 1 vuosi, muissa työsyrjintätapauksissa 2 vuotta. Ota yhteys liiton lakimieheen tai Aviin, tai tasa-arvovaltuutettuun. Neuvovat sieltä eteenpäin.

Vierailija
15/59 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole laillista.

Vierailija
16/59 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kommunismin aikaiselta Romanialta.

Vierailija
17/59 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ihmees suostu. Onko pikkasen kipee työnantaja? Onko perustellu mitenkää

Vierailija
18/59 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko!

Vierailija
19/59 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ditäpaitsi se on täysin turhaa, koska sä jo aloitit työn. Vaikka olisit raskaana, susta ei enää pääse eroon.

Vierailija
20/59 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan