Työnantaja pakottaa tekemään raskaustestin!!
Aloitin n. viikko sitten uudessa työpaikassa. Nyt sanoi että mun pitää mennä lääkäriin tekemään raskaustesti. Kuulemma kaikki työnantajat tekevät näin.
En ole raskaana, mutta tuo ei taida olla ihan lain mukaista? Vai? Ihan periaatteesta en suostu!
Kommentit (59)
Itse toisaalta oikein odotan että sattuisi noin mulkku työnantaja kohdalle, pistäisin sille kampoihin ja saparoihin silläviissiin että sillä kyrvähtäs kyrpä ohtaan kiinni :D
Työturvallisuusjuttu, jos käsittelee kemikaaleja, säteilylähteitä tms. Meillä tosin luotetaan työntekijän ilmoitukseen ..
Jos oletkin raskaana ja työsi vuoksi syntyvä lapsi olisi vammainen tai kuolisi kohtuun? Olisiko hyvä juttu? Eli joillain harvoilla aloilla voi olla tarpeen.
Ei työantajalla ole edes oikeus kysyä työhaastattelussa aikooko nainen hankkiutua raskaaksi: Ei ole laillista. Röntgenhoitajaksiko olet ryhtynyt vai onko muu syy siihen että haluavat raskaustestin vauvan turvallisuuden vuoksi?
Omituista jos ei perustellu mitenkään.
Siis voihan se laittaa sut lääkärille työhöntulotarkastukseen, siinä paperissa kysytään oletko raskaana. Tosin lääkäri päättää sitten sovellutko kyseiseen työhön raskaana vai et ja lopullisessa lausunnossa ei lue miten olet vastannut kysymyksiin, vain se, oletko lääkärin mielestä soveltuva vai et.
Ravintola ala kyseessä! Sanoi ettei ota töihin jos olen raskaana. Sanoin ettei se noin mene, että minä ilmoitan jos olen (viimeistään 2kk ennen äippälomaa?) ja sanoin etten ole raskaana, mutta sitä varten en lääkäriin mene todistusta hakemaan. Tuhahti vain että " siis taidat olla raskaana siis". Ei ole provo! Itse olin niin hämmentynyt niin siksi tänne tulin kysymään että olenhan oikeassa.
Ap
Siis aloititko sen työn jo vai et?
Mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Porvoolaisissa työpaikoissa ihan normaali käytäntö.
Joo työn aloitin, mutta koe aikahan tässä on vielä menossa.
Ap
Kai kuulut liittoon? Jos et kuulu, liity heti! Kuulostaa siltä, että kusetusta on luvassa.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 19:33"]
Aloitin n. viikko sitten uudessa työpaikassa. Nyt sanoi että mun pitää mennä lääkäriin tekemään raskaustesti. Kuulemma kaikki työnantajat tekevät näin. En ole raskaana, mutta tuo ei taida olla ihan lain mukaista? Vai? Ihan periaatteesta en suostu!
[/quote]
Eihän ihmisiltä saa enää edes kysyä työhaastattelussa, aikooko hän joskus hankkia lapsia. Hyvä provo!
Ja ap: nauhoita pomosi kanssa käydyt keskustelut ja puhelut! Salaa tietysti. Se on täysin laillista.
Vie sille pissatikku käteen ja sanoo et voi tunkea sen vaikka kehyksissä seinälle.
Ja pyydät työnantajalta hetero testin...kuulemma nykyään kaikki alaiset tekevät niin.
Monestikkohan muakin on luultu paksuksi,kun juon maitoa,vaikka maha siitä turpoaa..sit vielä menkkoja edeltävä turvotus ja muutenkin 2 synnytyksen jälkeinen alavatsa turvotus/löysyys. Välillä seison peilin edessä,oikeasti näyttäen raskaana olevalta,vaikken ole..
oi niitä selän takana kuuluvia supinoita..nykyään vaan naurattaa.
Jos provo olisin, valitsisin ehkä vähän paremman aiheen! En viitsi ravintolan nimeä sanoa.. Ja liittoon liityn kyllä heti huomenna. Irtisanon itseni suosiolla, en jaksa tollasta pelleilyä kattoa!
Ap
Provo?