Oon ylpee siitä että oon kotosin pohjanmaalta
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 16:01"]Stereotypioista tuli mieleen vitsi.
Pohjanmaalainen, hämäläinen ja (en muista mika, savolainen?) olivat kirkon kattoa korjaamassa, kun yhtäkkiä kattopaanut heidän altaan irtosi ja kolmikko lähti liukumaan kattoa pitkin alas. Hämäläinen totesi, että jokohan olis aika lähteä, ja savolainen tuumi, että ei se putous, mutta se äkkipysäys.
Pohojalaanen veti puukkonsa ja iski sen kattoon pysäyttäen liukunsa ja virkkoi, jotta 'meillä lähäretähän kun itte taharotahan'.
Että silleen :) Pohojalaasta olla-verbin taivutusta en ny muista, ikävä kyllä. Laittaisin muuten senkin ;)
Ei ku, taisi mennä näin:
Moon oikias, soot vääräs, son vääräs, moomma oikias, tootta vääräs, nuo o aiva mettäs :) tjsp
[/quote] Nyt ei aivan oikeen menny. :D
Moon oikias, soot vääräs, soon kans vääräs. Moomma oikias, tootta vääräs, noon aivan mettäs.
Niinhän te kaikki pohjanmaalaiset olette. Nöyryys on hyve, jota odotetaan aina muilta - ei koskaan itteltänsä.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:24"]
Kukaan muu kuin pohjalainen ei pidä yhtä kovaa melua taustastaan. Ette te sen parempia ihmisiä silti ole kuin muutkaan suomalaiset.
[/quote]No mä en ainakaan siedä niitä. Ihan hirvittävän ahdasmielisiä, ja sen voi huomata siitä, ettei kenellekään sallita esimerkiksi poikkeavaa hiustyyliä tai erilaisia vaatteita.
Kukaan muu kuin pohjalainen ei pidä yhtä kovaa melua taustastaan. Ette te sen parempia ihmisiä silti ole kuin muutkaan suomalaiset.
[/quote]
Pohjalaiset on pahimpia kehumaan itseään ja juoruamaan muista. Oon syntynyt ja kasvanut Etelä-Pohjanmaalla ja koko sukuni (molemmat vanhemmat) on eepeeltä, joten kokemusta on mistä puhua. Ystäväni on ympäri Suomea ja "hauska" juttu on se, että ne itseriittoisimmat on kaikki pohjanmaalta. Mä inhoan sitä että nojataan pohjalaismyyttiin rehellisistä ja suorista pohjalaisista, vaikka oikeasti ollaan umpikieroja selkäänpuukottajia. Se on niin peestä = eepeestä. En voisi asua enää missään muualla kuin pk-seudulla!
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 16:18"]
[/quote]No mä en ainakaan siedä niitä. Ihan hirvittävän ahdasmielisiä, ja sen voi huomata siitä, ettei kenellekään sallita esimerkiksi poikkeavaa hiustyyliä tai erilaisia vaatteita.
[/quote]
Jos olet mies, niin kokeilepa mennä Lapualla baariin punainen paita päällä..! =)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 16:23"]
[/quote]
Jos olet mies, niin kokeilepa mennä Lapualla baariin punainen paita päällä..! =)
[/quote]
täällä nyt on punaisia paitoja baarissa vaikka kuinka monella, niissä lukee yleensä Koff. Sen sijaan miehen kannattaa kokeilla mikä on vaikutus, jos puhuu savonmurretta, venäjää tai on tummaihoinen.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 16:23"]
[/quote]
[/quote]
täällä nyt on punaisia paitoja baarissa vaikka kuinka monella, niissä lukee yleensä Koff. Sen sijaan miehen kannattaa kokeilla mikä on vaikutus, jos puhuu savonmurretta, venäjää tai on tummaihoinen.
[/quote]Ahdasmielisiä - ja ylpeitä siitäkin! Vai? :D
Mä oon kanssa pohjanmaalta kotosin, mutta suurimman osan elämästä asunu keski-suomessa. Kaikki pohjanmaalaiset sukulaiset, ne on jotenkin kylmiä. Niillä on joku oma sisäpiiri ja muuta ei. Nenän vartta pitkin katsojia vaikka itsessäänkään ei ole kehumista. En yleistä!
AP: Kerrotko vielä syyn, miksi olet ylpeä synnyinjuuristasi? Mikä tekee niistä ylivoimaiset?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:41"]
En tiedä missä määrin stereotypiat eri maakunnista pitävät paikkansa mutta joku perä niissä on. Karjalaisena (tosin 12 vuotta pk-seudulla asuneena) mun on vaikea ymmärtää sitä peripohjalaista uhoa ja itsevarmuutta. Se on jollain tavalla säälittävää!
[/quote]
Vai on itsevarmuus säälittävää :). No, me ollaan kuitenkin ja meillä juuret on tiukasti maassa ja pysyy.
Vaikka minäkin asun kaukana Suomesta niin pohjalaisuus ei musta lähe ja takaisin palataan.
Suomen kenties ahdasmielisintä seutua - paljolta olisin varmaan itse säästynyt, jos olisin syntynyt vaikka Helsingissä. En ole ylipäänsä koskaan oikein ymmärtänyt tätä suurta ylpeyttä omasta synnyinpaikasta. Itse koen ainakin ylpeyttä asioista, joita olen saavuttanut, enkä niistä, joihin mulla ei ole ollut osaa ikä arpaa.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:41"]
En tiedä missä määrin stereotypiat eri maakunnista pitävät paikkansa mutta joku perä niissä on. Karjalaisena (tosin 12 vuotta pk-seudulla asuneena) mun on vaikea ymmärtää sitä peripohjalaista uhoa ja itsevarmuutta. Se on jollain tavalla säälittävää!
[/quote]
Vai on itsevarmuus säälittävää :). No, me ollaan kuitenkin ja meillä juuret on tiukasti maassa ja pysyy.
Vaikka minäkin asun kaukana Suomesta niin pohjalaisuus ei musta lähe ja takaisin palataan.
[/quote]
Itsevarmuus on eri asia kuin mahtailu ja uhoaminen, joka perustuu kuvitelmaan siitä että pohjalaiset olisivat yhtenäinen homogeeninen porukka. Vaikka kovasti ovatkin sukurutsaisia, niin silti yksilöitä siinä missä muutkin!
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:15"]
Ja asunu sielä koko lapsuuden ja nuoruuden.
[/quote]
Minä luulin, että te siellä Pohjanmaalla kirjoitatte/sanotte murteella , että "kotoosin."
[/quote] Kyllä mutta osaan kirjoittaa kirjakieltäki.(;
[/quote]
et oikein tynnu kyllä osaavan
Kommenteista päätellen pohjalaiset on kadehdituin heimo Suomessa. Ei se mitään, me tykätäänkin siitä ja pyritään entistä parempaan niin riittää sitä kadehdittavaa.
Mä oen todella ylpeä siitä että olen kotkalainen. Kotka on paras ja kotkalaiset on sairaan upeita ihmisiä!!!
Hyvä olla ylpeä siitä mistä on kotoisin :)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 17:21"]Hyvä olla ylpeä siitä mistä on kotoisin :)
[/quote]
Kirjoitin tämän lauseen vain että kännykkä päästää mut lukemaan kakkos sivua :D
Vittu pohjanmaalta tulee kusipää paskiaisia
Stereotypioista tuli mieleen vitsi.
Pohjanmaalainen, hämäläinen ja (en muista mika, savolainen?) olivat kirkon kattoa korjaamassa, kun yhtäkkiä kattopaanut heidän altaan irtosi ja kolmikko lähti liukumaan kattoa pitkin alas. Hämäläinen totesi, että jokohan olis aika lähteä, ja savolainen tuumi, että ei se putous, mutta se äkkipysäys.
Pohojalaanen veti puukkonsa ja iski sen kattoon pysäyttäen liukunsa ja virkkoi, jotta 'meillä lähäretähän kun itte taharotahan'.
Että silleen :) Pohojalaasta olla-verbin taivutusta en ny muista, ikävä kyllä. Laittaisin muuten senkin ;)
Ei ku, taisi mennä näin:
Moon oikias, soot vääräs, son vääräs, moomma oikias, tootta vääräs, nuo o aiva mettäs :) tjsp