Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yliopisto-opiskelun joustamattomuus

Vierailija
03.09.2014 |

Kuinka teillä on onnistunut opintojen ja perhe-elämän/työn yhdistäminen?

Itse olen kokenut yllättäviä vaikeuksia, kun läsnäolopakollisia kursseja järjestetään päällekkäin, luentojen aikatauluja yllättäen muutetaan aivan muuksi kuin aluksi ilmoitettu (sopinut jo lastenhoitoajat alkuperäisen mukaan ym) ja kaiken huipuksi tutkintoon kuuluviin vieraan kielen ja kotimaisen kirjallisen ja suullisen viestinnän kursseille tuntuu olevan mahdotonta mahtua mukaan.

Haluaisin saada kanditutkinnon valmiiksi mahd.pian ja tuntuu, että yliopistolla ei ole mitään haluja edistää tätä, kaikki kurssit on ristiin päällekkäin ja palkollisille kursseille ei pääse osallistumaan.

Huoh! Anteeksi tilitys.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 09:15"]

Käsitykseni mukaan monelle avoimen kursislle ei oteta tutkinto-opiskelijoita.

[/quote]

Otetaan niille, koska viime vuosina lähes kaikki avoimet yliopistot on yhdistetty saman paikkakunnan varsinaiseen yliopistoon ja myös avoimen rahoitus tulee siis yliopiston nykyään budjetista. (Joo, se 10 euroa/opintopiste, jonka avoimen opiskelija maksaa, ei riitä kattamaan kuluja.)

Vierailija
22/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 09:29"]

Eikö nykyään enää yliopistoilla ole "lapsiparkkia", johon lapsen voi viedä hoitoon luentojen ajaksi? Mun opiskeluaikana,vajaa 10 vuotta sitten, sai myös hätätapauksessa ottaa vauvan mukaan luennolle. Usein äidit kysyi luennoitsijalta luvan etukäteen ja jäivät istumaan oven läheisyyteen, jolloin oli helppo käydä tarvittaessa vaihtaan vaippaa tai itkemässä itkut muualla. Eikö tää olo enää mahdollista?

[/quote]

Monessa paikkaa onkin, sikäli kuin se on kiinni vain luennoitsijasta ja kanssaopiskelijoista. Mutta joskus se on kiinni vauvastakin. Kaikki vauvat eivät ole hiljaa yhtään (omani ei ollut, vaikka hoidin niin hyvin kuin oli mahdollista) ja sit kun vauvat kasvavat vähän vanhemmiksi ja alkavat liikkua, ne vielä vharvemmin ovat hiljaa ja huomaamattomasti paikallaan.

Oikeasti tosiasia on, että opiskelijoiden pitäisi varata lapsilleen kokopäivähoitopaikka ihan oikeasta hoitopaikasta ja sitten käyttää koko päivä opiskeluun. Sillä aikaa kun ei ole luentoja, luetaan kirjatenttejä, kirjoitetaan esseitä tai tutkielmaa. kuvitelma siitä, että opiskelija hoitaa lapsensa kotona ja opiskelee samalla vähän vasemmalla silmällä johtaa juuri siihen miltä se kuulostaakin: hitaaseen opiskeluun jossa oppimistlokset jäävät puolinaisiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 09:33"] 

Oikeasti tosiasia on, että opiskelijoiden pitäisi varata lapsilleen kokopäivähoitopaikka ihan oikeasta hoitopaikasta ja sitten käyttää koko päivä opiskeluun. Sillä aikaa kun ei ole luentoja, luetaan kirjatenttejä, kirjoitetaan esseitä tai tutkielmaa. kuvitelma siitä, että opiskelija hoitaa lapsensa kotona ja opiskelee samalla vähän vasemmalla silmällä johtaa juuri siihen miltä se kuulostaakin: hitaaseen opiskeluun jossa oppimistlokset jäävät puolinaisiksi.

[/quote]

Aika sumpilimista voi olla, kuvittelisin (vaikken äiti olekaan), sillä yliopistomaailmassa pelkkä kokopäivähoito ei aina riitä. Omat luennot on olleet samankin periodin aikana klo 8-12, jonain päivänä toisen kurssin luennot 16-20...Yritäpä siinä sitten järjestää hoitopaikkaa, jos vaikka isällä on vielä iltavuoroa omat työt jne.

Vierailija
24/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme pientä lasta, olisi aika sekamelska, jos ottaisin heidät mukaan luennoille ja seminaariin. ;)

Meidän yliopistolla ei valitettavasti ole lapsiparkkia.

Varasin heille osapäivähoidon sen perusteella mitä oli ilmoitettu luentojen ajaksi kesällä kun suunnittelin loppuvuoden opinnot. Siihenkin jäi rutkasti vapaa-aikaa luentojen oheen, jossa ehtii tehdä kirjallisia töitä ym.

Kolmesta lapsesta on jo eroa että maksaako kokopäiväisen vai osa-aikaisen päivähoitomaksuja ja ymmärrätte varmaan että opiskelijalla ei ole liikaa rahaa käytettävissä.

Ap

Vierailija
25/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuoden yliopisto-opettajan kokemuksella komppaan tuota kirjoittajaa, joka ehdotti kokopäiväisen hoitopaikan hakemista lapsille. Meillä opettajilla on satoja ja satoja opiskelijoita, joille olisi tarkoitus tarjota kursseja. Ainakin minun periaatteenani on opiskelijoiden tasapuolinen kohtelu. Opetan ainetta, jonka harkoissa on läsnäolopakko. Joka lukukausi saan kymmeniä sähköposteja, joissa työssäkäyvät, toisella paikkakunnalla asuvat tai lastenhoidon kanssa kamppailevat opiskelijat pyytävät saada suorittaa kurssin vaikkapa esseillä tai kirjatenteillä. Jos yhdelle antaa kerran luvan, niin seuraavan kerran erityiskohtelua on vaatimassa kolme lisää. Jokainen erityistapaus lisää minun työtaakkaani, koska joudun lukemaan ja korjaamaan esseet, laatimaan tenttikysymykset jne. Tämän lisäksi minun tietenkin täytyy myös kunnialla hoitaa opetus niille opiskelijoille, jotka haluavat tehdä kurssin harkkoihin osallistumalla. Miten ajattelitte, että voisin joustaa näiden kymmenien opiskelijoiden kohdalla, jotka anovat erivapauksia joka vuosi? Mahdotonta.

Vierailija
26/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin avoimessa lähes kaikki kielten kurssit (niihin pääsi jonottamatta ja ne ajat sovin hoitajan kanssa hyvissä ajoin etukäteen). Muuten suoritin lähes kaikki kurssit etänä, eli en käynyt luennoilla. 

Vierailija
27/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kaikkia viestejä. Itse suoritin ruotsin kurssit avoimessa yliopistossa kuukauden intensiivikurssina. Maksoi jotakin 300, ja oli hintansa väärti. Kun painettiin intensiivisesti ruotsia palasi se myös mieleen aivan eri tavalla kun kerran viikossa koko lukukauden. 

Olen itse perheellinen ja törmännyt samoihin ongelmiin kun sinä. Ei auta taistella koneistoa vastaan vaan myöntyä ja koittaa selvitä sen mukana. Itse jättäydyn puoleksi vuodeksi tuloitta että saan loput opinnoista tehtyä. Ei naurata ja ei olisi mahdollista, jos perheessä ei olisi toista osapuolta.

Vierailija
28/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoritin kaikki kieli- ja viestintäopinnot avoimessa. Suosittelen!

Vierailija
29/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla onnistui erinomaisesti opintojen ja perhe-elämän yhdistäminen. Olin kotiäitinä kun opiskelin. En tarvinnut lapsille mitään vakihoitopaikkaa, vain satunnaisesti hoitoa. Opiskelin tosin tietojenkäsittelytiedettä, jossa varsin vähän oli läsnäolopakollisia kursseja. Pääosin hoisin kurssit käymällä vaan ilmoittautumassa ekalla luennolla ja sitten tulemalla tenttiin. 

Suunnittelin nuo pakolliset aineet ja niiden suorituksen huolella alusta asti tavoitteenani valmistuminen 3 vuodessa. Ja valmistuin myös suunnittelemassani ajassa. Se vaati kyllä stiä että ei noudatttanut kurssien esitieto"vaatimuksia". Vaatimuksia lainoissa siksi, että ainakin meillä ne oli lähinnä suosituksia, eli kurssille sai mennä vaikkei täyttänyt vaatimuksia ja jos pääsi läpi niin hyvä. 

Vierailija
30/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siis massakurssit ole yleensä mikään ongelma, massakurssi on kurssi, jolle osallituu paljon ihmisiä. Yleensä niihin pääsee kun vaan kävelee luentosaliin sisälle. Mutta kurssit, joille on todella rajattu osallistujamäärä kerralla, ne on ongelmallisia. Juuri kielet on meilläkin yksi paha, ne pitää kaikkien suorittaa, mutta niitä kursseja ei järjestetä sellaista määrää, että kaikki voisivat ne käydä. Näin oli siis silloin kun itse opiskelin, opiskelujeni loppupuolella tähän kiinnitettiin huomiota ja tilanne parani niin, että oli realistista päästä kursseille.

Moni ei myöskään tunnu tajuavan sitä, että ei ne kaikki opinnot ole aina siltä samalta laitokselta. Eivätkä kaikki saman koulutusohjelman/vastaavan opiskelijat lue niitä samoja juttuja. Ei yliopistolla ole oikeasti mitään tsäänssejä järjestellä niitä kursseja siten, että ne voisi käydä hyvässä järjestyksessä. Eikä opiskelijoilla ole mitään tsäänssejä näitä "valmiita järjestyksiä" noudattaa. Ne toimii ehkä juuri ja juuri peruskurssien kohdalla. Mutta sitten kun opiskelijalla 1 sivuaineet A ja B, opiskelijalla 2 on sivuaineet A ja Ö ja opiskelijalla 3 on sivuaineet T ja R joka on täysin eri laitoksen alaisuudessa. Niin tyhmempikin näkee, että kaikilla suunnitelluilla järjestyksillä voi heittää vesilintua, koska ei niitä ole koordinoitu eri laitosten, tiedekuntien, tai jopa eri yliopistojen välillä.

Vierailija
31/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 09:29"]

Eikö nykyään enää yliopistoilla ole "lapsiparkkia", johon lapsen voi viedä hoitoon luentojen ajaksi? Mun opiskeluaikana,vajaa 10 vuotta sitten, sai myös hätätapauksessa ottaa vauvan mukaan luennolle. Usein äidit kysyi luennoitsijalta luvan etukäteen ja jäivät istumaan oven läheisyyteen, jolloin oli helppo käydä tarvittaessa vaihtaan vaippaa tai itkemässä itkut muualla. Eikö tää olo enää mahdollista?

[/quote]

Täällä Vauvalla on ankarasti alapeukuttamalla päätetty, että enää nykyään ei ole sopivaa ottaa lapsia mukaan luennoille. Siksi ei ole enää mahdollista :)

Itse olen opiskellut Tampereen yliopistossa ja en tiedä, olenko poikkeuksellisen onnekas, mutta kursseille on päässyt hyvin ja jos valmistuminen (kandiksi) on ollut jäämässä jostain kurssista kiinni, on päässyt jopa ylimääräisenä kurssille mukaan. Kaikki mahdollinen apu ja neuvonta on annettu, että opinnot etenisivät reippaasti. Joskus jousto on ehkä liiallistakin, kun aikaavieviä luento- ja harjoituskursseja on mahdollista suorittaa yhdellä esseellä, josta selviytyy vähäisemmällä tietomäärällä ja ajalla kuin varsinaisella suoritustavalla. Usein muualla asuvat näitä poikkeustapoja kysyvät ja käyttävät.

Vierailija
32/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko vasta aloittanut opinnot, tai et ilmeisesti muutenkaan kovin pitkään opiskellut? Jos olet pitempään jo opiskellut, niin silloin pitäisi olla jo aika itsestäänselvää, että kun kielen kurssille alkaa ilmottautuminen klo 08.00, niin sinne ei välttämättä pääse enää klo 10.00. Näin se vain menee, vaikka ikävää onkin. Tämä on aivan sama juttu joka yliopistossa, kielen opinnot ovat kielikeskuksen järjestämiä, ja niille on tunkua.

Kielen opinnot on tosiaan noita hankalimpia, mutta voisit omista perus- ja aineopinnoista käydä kysymässä pääsisitkö johonkin toiseen ryhmään, joka sopisi paremmin aikataulujen kanssa. Ainakin meillä läsnäolopakolliset opinnot ovat sellaisia, että niissä usein menee useampi harjoitusryhmä, ja varsinaiset luennot (joille osallistuu kaikki ks vuosikurssin tai muunkin vuoden opiskelijat) eivät ole pakollisia. Minä ainakin sinuna ottaisin yhteyttä jokaisen kurssin vastuuopettajaan, ja kyselisin olisiko mitenkään mahdollista joustaa läsnäolopakosta etukäteen sovittavien lisätehtävien avulla jne tai sitten esim vaihtaa ryhmää (mikäli ryhmiä on useampi).

Vierailija
33/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on onnistunut hyvin, koska teen monia opintoja avoimessa (muille yliopistoille), kesäyliopistossa ja usein etäopintoina. Todella suuren osan opinnoista teenkin ihan muualle, pitää vain tarkistaa korvaavuudet.

Vierailija
34/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, missä paikkakunnalla opiskelet?

Vierailija
35/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:21"]

Kielen opinnot on tosiaan noita hankalimpia, mutta voisit omista perus- ja aineopinnoista käydä kysymässä pääsisitkö johonkin toiseen ryhmään, joka sopisi paremmin aikataulujen kanssa. Ainakin meillä läsnäolopakolliset opinnot ovat sellaisia, että niissä usein menee useampi harjoitusryhmä, ja varsinaiset luennot (joille osallistuu kaikki ks vuosikurssin tai muunkin vuoden opiskelijat) eivät ole pakollisia. Minä ainakin sinuna ottaisin yhteyttä jokaisen kurssin vastuuopettajaan, ja kyselisin olisiko mitenkään mahdollista joustaa läsnäolopakosta etukäteen sovittavien lisätehtävien avulla jne tai sitten esim vaihtaa ryhmää (mikäli ryhmiä on useampi).

[/quote]

Lisätehtävät tuovat lisätyötä myös sille opettajalle, joka on muutenkin täystyöllistetty opettamiensa kurssien kanssa. t. yliopisto-ope

Vierailija
36/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:23"]Mulla on onnistunut hyvin, koska teen monia opintoja avoimessa (muille yliopistoille), kesäyliopistossa ja usein etäopintoina. Todella suuren osan opinnoista teenkin ihan muualle, pitää vain tarkistaa korvaavuudet.
[/quote]

Omassa yliopistossa nopeus harvoin ratkaisee ilmoittautumisessa, mutta suoritetut opintopisteet.

Vierailija
37/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 09:15"]Käsitykseni mukaan monelle avoimen kursislle ei oteta tutkinto-opiskelijoita.
[/quote]

Kyllä toisen yliopiston avoimeen otetaan :D Kannattaa myös aina katsoa kaikki mahdolliset Seinäjoet, Mikkelit sun muut, työväenopistot...

Terv. Espoolainen joka opiskelee Tampereella

Vierailija
38/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, opiskelin tutkinnon loppuun aikanani yksinhuoltajana, tein toisen kotimaisen kielen kurssin avoimen yliopiston puolella ja jotain muita yleisopintoja myös. Todellakin kannatti! Joten katso avoimen yo:n kurssit läpi. 

Vierailija
39/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen Tampereella ja täällä ei siis päde se, että kuka kurssille eka ehtii ilmoittautumaan, vaan opiskelijat valitaan yliopiston oman etusijaperiaatteen mukaisesti.

Minun täytyy varmaan yrittää muutamaa avoimen kurssia Helsingistä ja Jyväskylästä, niin sitten ehkä pystyn valmistumaan tavoitteessa.

Minullakin on siis sivuaineita myös toisen laitoksen puolella ja se ehkä hieman vaikeuttaa normaalia suoritusjärjestystä, en ole mennyt aivan sitä peruspolkua joita ehkä muut saman alan opiskelijat ovat käyneet.

Ap

Vierailija
40/42 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:23"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:21"]

[/quote]

Lisätehtävät tuovat lisätyötä myös sille opettajalle, joka on muutenkin täystyöllistetty opettamiensa kurssien kanssa. t. yliopisto-ope

[/quote]

Jotkut silti suostuvat tuollaisiin järjestelyihin joten kysyä kannattaa. Meillä oli esimerkiksi demoja eli ns laskuharjoituksia joissa olisi periaatteessa pitänyt olla paikalla suurimmassa osassa, mutta useimmat demojen vetäjät suostuivat siihen että erityissyystä palauttaa tehtävät kirjallisena vaikka niiden tarkastamisesta heille vähän enemmän vaivaa olikin.

t. 30