Voiko vuokranantaja purkaa vuokrasopimuksen ilman sen kummempaa syytä?
Olen asunut nyt uudessa asunnossa 4kk. Mitään vahinkoa ei ole asuntoon tapahtunut, olen elellyt ihan normaalia elämää ja maksanut vuokran ajallaan. Sopimus minulla on vuodeksi, mutta nyt vuokrananataja soitti, että hän mahdollisesti tarvitsee vuokra-asunnon lapsenlapsensa käyttöön.
Pitääkö minun nyt vain taipua tähän? Vuokrasopimuksessa tietysti lukee, että vuokranantajalla on 3kk irtisanomisaika, kun en ole tässä vuotta vielä asunut. Ja voinko muuttaa heti pois, ettei tarvitsisi tälle henkilölle vielä kolmea kuukautta vuokraa maksaa. Ärsyynnyin kyllä sen verran, juuri kun on saanut asunnon valmiiksi.
Kommentit (78)
Onko kaikissa sopimuksissa tämä 3kk irtisanomisaika? Tuntuu kyllä tyhmältä nyt. Olisi ehkä pitänyt jättää tekemättä. Tiedossa oli että hänen lapsenlapsensa tulee opiskelemaan, mutta ilmeisesti silloin oli hänelle tiedossa joku muu asunto. Kaiken lisäksi minulle ei kerrottu, että taloyhtiössä, sekä asunnossa alkaa remontti, vaikka sitä kysyin ennen sopimuksen tekoa. Oli kuitenkin ollut vuokranantajalla tiedossa monta kuukautta ennen. :/
ap
Voi apua. Tietenkään sinun ei pidä maksaa. Se 3kk vuokrantajan puolelta tarkoittaa ettei hän voi heittää sua sitä aiemmin pellolle mut sulla on kuukauden irtisanomisaika. Vuokratakuut sun kuuluu saada lain mukaan eli kaikki muuton jälkeen takas.
Jos sä esim. irtisanot itses huomenna, sä muutat pois 30 vuorokautta siitä maksaen korkeintaan lokakuun viimeiseen päivään asti ja jos vuokranantaja on reilu niin sä maksat vain esim. 05.10.104 asti. Toi oli sit vaan esimerkki eli älkää nyt ruvetko siitä nillittämään.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 20:37"]
Jos sulla on määräaikainen vuokrasopimus, teistä kumpikaan ei voi purkaa sitä enne aikojaan ilman todella hyvää syytä (käytönnössä jomman kumman laiton tominta).
Jos sulla on normaali irtisanomisaika, sut voidaan irtisanoa sen puitteissa. Sun ei kuitenkaan tarvitse maksaa koko 3kk vuokraa, kun nyt annat heti myös pman irtisanomisilmoituksesi. Sun irtsisanomisaika on 1 kalenterikuukausi sen kuun lousta alkaen, jolloin irtisasnoudut, eli jos tänä iltana irtisanot omalta puoleltasi, joudut maksamaan syys ja lokakuun vuokrat, mutta et enää sitä kolmatta kuukautta. Se kolmen kuukauden irtisanomisaika on sun suojaksesi tarkoitettu aika, jonka voit käyttää uudenvasunnon hankkimiseen, mutta sun ei ole pakko käyttää kaikkia kuukausia, jos et tarvi niitä.
[/quote]
Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva. Vuokranantaja perusteli sen sillä, että se on tehtävä vuodeksi kerrallaan?
ap
Kannattaa kysyä vuokranantajalta ihan suoraan että mikäli löydät asunnon aiemmin, voitko muuttaa pois kuluvan kuun loppuun mennessä. Todnäk vuokranantaja joustaa kun uusi vuokralainen on jo tulossa.
Joo. Luulen, että tiesi lapsenlapsen tarvitsevan asuntoa, halusi vain vuokranmaksajan täksi aikaa. No se ei ole tyhmä jos pyytää vaan joka maksaa!
ap
Täh? Toistaiseksi voimassa oleva ja vuoden määräaikainen on kaksi eri asiaa, ja kyllä se on ihan laissa sanottu että kun vuokranantaja irtisanoo sopimuksen, se on se pidempi sen takia että vuokralainen ehtii etsiä uuden kämpän. Ja vuokralaisella on lain mukaan vain kuukauden aika, koska kyllä uuden vuokralaisen saa lähes missä vaan kuukaudessa.
Tarkista se sopimus. Toistaiseksi voimassaolevaa ei voi tehdä vuodeksi kerrallaan. Se on joko vuoden määräaikainen, vuoden määräaikainen jonka jälkeen jatkuu toistaiseksi voimassaolevana tai on toistaiseksi voimassaoleva. Jos on vuoden määräaikainen, vuokrasopimusta EI VOI IRTISANOA sinä aikana ollenkaan. Vain purkaa erittäin painavista syistä (eli lähinnä laittomuudet kuten vahingon teko tms. Tai metelöinti joka oikeuttaa häätöön).
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 20:49"]Täh? Toistaiseksi voimassa oleva ja vuoden määräaikainen on kaksi eri asiaa, ja kyllä se on ihan laissa sanottu että kun vuokranantaja irtisanoo sopimuksen, se on se pidempi sen takia että vuokralainen ehtii etsiä uuden kämpän. Ja vuokralaisella on lain mukaan vain kuukauden aika, koska kyllä uuden vuokralaisen saa lähes missä vaan kuukaudessa.
[/quote]
Kyseessä on varmaankin toistaiseksi voinassaoleva sopimus, johon on määritelty vuoden "vähimmäisasumisaika". Erittäin yleinen sopimus nykyään.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 20:49"]
Täh? Toistaiseksi voimassa oleva ja vuoden määräaikainen on kaksi eri asiaa, ja kyllä se on ihan laissa sanottu että kun vuokranantaja irtisanoo sopimuksen, se on se pidempi sen takia että vuokralainen ehtii etsiä uuden kämpän. Ja vuokralaisella on lain mukaan vain kuukauden aika, koska kyllä uuden vuokralaisen saa lähes missä vaan kuukaudessa.
Minulla on toistaiseksi voimassa oleva sopimus ja se sen kesto on vuoden? Jos lähden omasta päätöksestä ennen sitä menetän vuokratakuut ja maksan sopimussakon. Niin sopimuksessa sanotaan.
ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 20:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 20:49"]Täh? Toistaiseksi voimassa oleva ja vuoden määräaikainen on kaksi eri asiaa, ja kyllä se on ihan laissa sanottu että kun vuokranantaja irtisanoo sopimuksen, se on se pidempi sen takia että vuokralainen ehtii etsiä uuden kämpän. Ja vuokralaisella on lain mukaan vain kuukauden aika, koska kyllä uuden vuokralaisen saa lähes missä vaan kuukaudessa. [/quote] Kyseessä on varmaankin toistaiseksi voinassaoleva sopimus, johon on määritelty vuoden "vähimmäisasumisaika". Erittäin yleinen sopimus nykyään.
[/quote]
Juurikin näin. Nyt vasta sen olen tajunnut, sillä vuokranantaja puhui vuoden pituisesta vuokrasopimuksesta.
ap
Silloin vuokranantaja ei voi irtisanoa ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 20:51"]
Tarkista se sopimus. Toistaiseksi voimassaolevaa ei voi tehdä vuodeksi kerrallaan. Se on joko vuoden määräaikainen, vuoden määräaikainen jonka jälkeen jatkuu toistaiseksi voimassaolevana tai on toistaiseksi voimassaoleva. Jos on vuoden määräaikainen, vuokrasopimusta EI VOI IRTISANOA sinä aikana ollenkaan. Vain purkaa erittäin painavista syistä (eli lähinnä laittomuudet kuten vahingon teko tms. Tai metelöinti joka oikeuttaa häätöön).
[/quote]
Kuten edellä mainittiin niin, ilmeisesti onkin toistaiseksi voimassa oleva ja vuosi on asuttava. Onko nämä sopimukset ihan normaaleja vai onko minua vedätetty? :/
ap
Jos vuosi on asuttava niin se koskee myös vuokranantajaa. Kumpikin voitte irtisanoa vasta vuoden jälkeen. Hyvin yleinen sopimustyyppi, ainoastaan tuolla irtisanomisella yrittää nyt vedättää.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 21:02"]
Jos vuosi on asuttava niin se koskee myös vuokranantajaa. Kumpikin voitte irtisanoa vasta vuoden jälkeen. Hyvin yleinen sopimustyyppi, ainoastaan tuolla irtisanomisella yrittää nyt vedättää.
[/quote]
Muttakun sopimus ei olekkaan määräaikainen vaan toistaiseksi voimassa oleva. Mutta tässä sanotaan, että jos muutan ennenkuin olen asunut tässä vuoden, joudun maksamaan sopimussakon? Tässä sanotaan myös se 3kk irtisanomisaika, eli vuokranantaja voi kuitenkin purkaa sopimuksen milloin vain, mutta minä en.
ap
http://www.laki24.fi/vuok-asuinhuoneistonvuokra-vuokrasopimuksenirtisanominen.html
Itse soittaisin vuokranatajalle ja yrittäisin saada tulokseksi molempia tyydyttävän ratkaisun.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 20:46"]
Joo. Luulen, että tiesi lapsenlapsen tarvitsevan asuntoa, halusi vain vuokranmaksajan täksi aikaa. No se ei ole tyhmä jos pyytää vaan joka maksaa!
ap
[/quote]Tuoltahan se kuulostaa että olet antanut itsesi tulla huijatuksi. Sanon nyt näin rumasti, koska pienellä googletuksella olisi selvinnyt perusasiat vuokrasopimuksista. Määräaikainen sopimus on määräaikainen ja sakkoa saa se, joka keskeyttää. Ps. Vuoden asumisen jälkeen irtisanomisaika on 6kk jos vuokranantaja irtisanoo sopimuksen, siis saat asua puoli vuotta. Vuokralaisella on kuukauden irtisanomisaika, eli voit muuttaa jo seuraavassa kuussa.
Jos sulla olisi ihan tavallinen toistaiseksi voimassa oleva sopimus, on vuokranantajan puolelta tuleva irtisanomisaika 3kk jos olet asunut alle vuoden ja jos olet ehtinyt asua yli vuoden, on irtisanomisaika vuokranantajan puolelta 6kk.
Ihan sama miten kauan olet itse asunut, on irtisanomisaika sinun puoleltasi 1 kk.
Nyt kun vuokrantaja on irtisanonut sut, saat asua asunnossa sen 3kk. Mutta jos löydätkin uuden asunnon jo heti huomenna, voit itse irtisanoa itsesi ja joudut maksamaan asunnosta enää sen kuukauden.
Ota yhteys esim. oikeusaputoimistoon. Luulenpa, ettei lapsen lapsi ole perheenjäsen. Määräaikainen sopimus sitoo molempia osapuolia.