Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko vuokranantaja purkaa vuokrasopimuksen ilman sen kummempaa syytä?

Vierailija
02.09.2014 |

Olen asunut nyt uudessa asunnossa 4kk. Mitään vahinkoa ei ole asuntoon tapahtunut, olen elellyt ihan normaalia elämää ja maksanut vuokran ajallaan. Sopimus minulla on vuodeksi, mutta nyt vuokrananataja soitti, että hän mahdollisesti tarvitsee vuokra-asunnon lapsenlapsensa käyttöön. 

Pitääkö minun nyt vain taipua tähän? Vuokrasopimuksessa tietysti lukee, että vuokranantajalla on 3kk irtisanomisaika, kun en ole tässä vuotta vielä asunut. Ja voinko muuttaa heti pois, ettei tarvitsisi tälle  henkilölle vielä kolmea kuukautta vuokraa maksaa. Ärsyynnyin kyllä sen verran, juuri kun on saanut asunnon valmiiksi.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahinko alapeukku 28:lle

Vierailija
42/78 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:52"]

http://www.vuokrataanasunto.fi/vuokrasopimuksen-irtisanominen-ja-purkaminen.html

"Määräaikaista vuokrasopimusta ei voi irtisanoa."

Eli 3kk irtisanomisajat, vaikka olisivat kirjoitettuna sopimukseen, eivät päde määräaikaisessa sopimuksessa, koska ne heikentävät vuokralaisen asemaa lainvastaisesti.

[/quote]

Tämä on tiedossa, mutta sopimus ei ole määräaikainen, vaikka on sopimussakko mikäli muutaisin yhtäkkiä pois ennen kuin olen vuoden asunut.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ihan samanlainen vuokrasopimus, ovat tosiaan yleisiä. Vuokrasopimuksesi on toistaiseksi voimassaoleva, ei määräaikainen, mutta siihen kuuluu ehto, että sopimus on voimassa vähintään vuoden. Jos tuo vuosi on vielä kesken, ei sinua voida irtisanoa kolmen kuukauden irtisanomisajalla. Jos molemmat ehdot on kirjattu sopimukseen (sopimus on voimassa vuoden, mutta sen aikana vuokranantajalla on oikeus irtisanoa kolmen kuukauden irtisanomisajalla) olet typerästi allekirjoittanut ristiriitaisen sopimuksen, jonka molemmat ehdot eivät voi olla yhtä aikaa voimassa. Ota yhteyttä esim. vuokralaisten etujärjestöön: http://www.vuokralaiset.fi/vkl.asp?page_id=28&luokka_id=1

Vierailija
44/78 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän entinen vuokraisäntä oli kamalin kuspää ikinä. Olin silloin vielä raskaana kun muutettiin ja ehdittiin 3kk asua kämpässä. Eli just saatu kaikki valmiiksi ja vauvan kamppeet hankittu jne. Kun tulee sähköposti että vuokranantaja tarvii kämpän takas omaan käyttöön. Pommi. Mulla 5vk laskettuun aikaan. No, soitti seuraavana päivänä että tulee tuomaan irtisanomisilmotuksen ja jäätävän vastaanoton sai, mutta oli pakko allekirjoittaa. Sit aloin heti etsimään uutta asuntoa, ja se löytyikin viikon sisällä. Soitin kuluttajansuojaan ja sieltä sanottiin että voin irtisanoa asunnon nyt kuukauden varoajalla. Soitin vuokranantajalle, joka oli että "ette te voi irtisanoa kämppää kun MINÄ irtisanoin sen jo!" sanoin että voinpas. Ihmetteli kun äkkiä löyty kämppä. Sanoin että nii-i, vauva syntyy pian että...!

Kuluttajansuojan akka neuvoi että voi laittaa postiin irtisanomisilmoituksen, että riittää jos on sen päivän leima kirjeessä (oli kuun viimeinen päivä) että ei tarvi olla perillä siinä kuussa. Voitonriemuissani laitoin sen postiin. Ja seuraavana päivänä kusipää soittaa että HÄN oli varmistanut kuluttajansuojasta että ei riitä pelkkä postileima (vittu mikä m*lkku) ja että meidän TÄYTYY maksaa hänelle vielä se yks kuukausi kun ei edes olla siellä. Kun hänellä ei ole rahaa ostaa huonekaluja niin tarvii rahaa niihin.

Haistatin paskat. Ja sain kamalan itkuraivarin... Kuluttajansuojan idioottineuvojalle laitoin äkäisen viestin. Onneksi saatiin apua ja lopulta maailman suurin ihmispaska myöntyi siihen, ettei tarvitse sitä yhtä kuukautta enää maksaa. Ja maksoi takuuvuokran takaisin... HUOM. Muutettiin tyyliin kuun 10.pv siihen kusiaisen asuntoon aikanaan mutta maksettiin koko kuun vuokra. Kämpässä oli vuokranantajan paskaharjat, suihkuverhot, saha jne jne eikä mitään oltu siivottu. Peilikaapista sain pestä sen paskapään partakarvat ja sen tyttöystävän meikkien jäljet pois yms. Alkutarkastusta ei tehty, mutta kehtasi vaatia 20e makuuhuoneen valaisimesta jota ei ollut enää. Ai mikä valaisin? ;) en maksanu. Oli siellä myös pyykkiteline joka oli hieman arvokkaampi kuin riisipaperivarjostin -lamppu... Otin sen tietenkin mukaani. Sitä ei kaivannut. Vain säälittävää lamppuaan...

Kiitos kun sain avautua.

Vierailija
45/78 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

56 jatkaa sen verran että siis samanlainen vuokrasopimus sen osalta, että on toistaiseksi voimassa, mutta piti sitoutua siihen, ettei sopimusta voi ensimmäisen vuoden aikana purkaa - kummatkaan osapuolet. Tuo kolmen kuukauden kohta ei tosiaankaan kuulu siihen.

Vierailija
46/78 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

57 vahinko alapeukku :)

Vierailija
47/78 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herraisä mitä jankkaamista! Milloin joku 3 kk, milloin vuosi irtisanomisaikaa. Miksi hakea täältä neuvoja, jos ei sitten ota selvää asioista niinkuin täällä on neuvottu?

Ei se kuule miksikään muutu vaikka kuinka asiaa täällä kääntelee vaan siltä mistä löytyy lainpykälät ja faktat.

Kyllä on yksinkertaisia niin vuokralainen kuin vuokranantajakin, ihme sekoilua.

Vierailija
48/78 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:16"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 21:51"]

Olen aika varma, että vuokrasopimus ei ole laillinen, jos se on kertomasti kaltainen. Yleensä nämä "aikaisintaan vuoden päästä" sitovat vuokranantajaa jopa tiukemmin kuin vuokralaista(jolla on yleensä tuo sopimussakko-takaportti). Ainakin kyseessä on niin erikoinen tilanne, että tosiaan kannattaa kysyä viranomaisilta tai lakimieheltä.

Älä muuten puhu purkamisesta, tässä on kyseessä irtisanominen. Purkaminen on rajumpi toimenpide, johon vaaditään aina erityiset perusteet.

34:lle: sopimus voi olla toistaiseksi voimassaoleva, vaikka ensimmäinen irtisanomismahdollisuus olisi vuoden päästä. Sillä on implikaatioita(vs. vuoden määräaikainen, joka jatkuu toistaiseksi voimassaolevana), jotka eivät koske tämän ketjun tilannetta.

32

[/quote]

En nyt osaa selittää mitenkään paremmin. Sopimus on selkeästi toistaiseksi voimassa oleva, koska olen asunut alle vuoden eli 4kk tässä, vuokranantajalla on 3kk irtisanomisaika. Kuitenkin jos minä päättäisin nyt muuttaa pois niin joutuisin maksamaan sopimussakon, koska olen lähtenyt ennenkuin olen asunut vuoden asunnossa. Vuokranantaja puhui kokoajan, että vuosi on asuttava tai tulee sakko.

ap

[/quote]

Haloo ap, nyt vähän tsemppiä. Meillä on tismalleen samanlainen vuokrasopimus kuin sulla. Juttu menee siis näin: et sinä EIKÄ vuokranantaja voi irtisanoa vuokrasopimusta ennen kuin se vuosi on kulunut. Jos siinä sopimuksessa lukee, että asuttava on vähintään vuosi, niin se tottakai koskee molempia osapuolia. Tämän vuoden asumisen jälkeen voi irtisanoa, sinulla irtisanomisaika on 1kk ja vuokranantajalla 6kk, koska olet asunut kämpässä siinä vaiheessa yli vuoden.

Taitaa se sun vuokranantaja olla yhtä pihalla asioista kuin sinäkin, tai sitten yrittää tahallaan vedättää.

[/quote]

Mutta aiemmin ketjussa sanottu, että koska toistaiseksi voimassa oleva sopimus kyseessä, niin vuokranantaja voi sen milloin vain purkaa? Ja minulla se 3kk aikaa muuttaa pois, sen ymmärsin. Itseäni hämää vain tuo miksi sitten minun pitää maksaa sakkoa, jos muutan aiemmin pois kun n. vuosi sopimuksen tekemisestä. 

ap

[/quote]

Ärh! Taidat ap olla vähän yksinkertainen... KUMPIKAAN EI VOI irtisanoa (huom, termi on irtisanoa, ei purkaa) sopimusta ennen kuin se VUOSI asumista on kulunut. TÄMÄN JÄLKEEN irtisanomisaika vuokranantajan puolesta on 6kk, koska olet asunut asunnossa yli vuoden.

Ei sellainen sopimus ole lainvoimainen, jossa vuokranantaja voi purkaa sopimuksen just milloin huvittaa, jos vuokralaisen on sovittu asuvan asunnossa vähintään vuosi.

[/quote]

Sopimus ei ole määräaikainen, minä en tiedä mitä tuolla haetaan, että sopimussakko jos muutan ennen vuoden asumista pois. Ja joo yksinkertainen taidan tässä asiassa olla. Mutta hämmentää mitä olen netistä ja täältä lukenut, koska sopimus TOISTAISEKSI VOIMASSA OLEVA, mutta silti minulle tulee SOPIMUSSAKKO JOS EN VUOTTA ASU. Se minua hämää, mutta ilmeisesti on vain noin.

ap

ap

[/quote]

Ei se niin ole. Unohda nyt se sopimussakko. SINÄ et ole rikkonut sopimusta, sinun ei missään nimessä tarvitse mitään sakkoa maksaa. Jos jonkun tarvii, niin vuokraisännän. Haluaisin nyt sinulta vastauksen tuohon, milloin isäntä on siitä vuoden asumispakosta puhunut? Ei kai enää silloin kun sopimuksen irtisanoi? Jos on, niin kuulostaa todella pimeältä tapaukselta ja saatat olla vaikeuksissa ihan vain siksi, että isäntä ei itsekkään ole perillä miten asiat menee lain mukaan. 

Kysy neuvoa vaikka tuolta: http://www.kkv.fi/asiointi/kuluttajaneuvonta/

ja: http://www.vuokralaiset.fi/

Vierailija
49/78 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 23:30"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:30"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:16"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 22:00"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 21:51"]

Olen aika varma, että vuokrasopimus ei ole laillinen, jos se on kertomasti kaltainen. Yleensä nämä "aikaisintaan vuoden päästä" sitovat vuokranantajaa jopa tiukemmin kuin vuokralaista(jolla on yleensä tuo sopimussakko-takaportti). Ainakin kyseessä on niin erikoinen tilanne, että tosiaan kannattaa kysyä viranomaisilta tai lakimieheltä.

Älä muuten puhu purkamisesta, tässä on kyseessä irtisanominen. Purkaminen on rajumpi toimenpide, johon vaaditään aina erityiset perusteet.

34:lle: sopimus voi olla toistaiseksi voimassaoleva, vaikka ensimmäinen irtisanomismahdollisuus olisi vuoden päästä. Sillä on implikaatioita(vs. vuoden määräaikainen, joka jatkuu toistaiseksi voimassaolevana), jotka eivät koske tämän ketjun tilannetta.

32

[/quote]

En nyt osaa selittää mitenkään paremmin. Sopimus on selkeästi toistaiseksi voimassa oleva, koska olen asunut alle vuoden eli 4kk tässä, vuokranantajalla on 3kk irtisanomisaika. Kuitenkin jos minä päättäisin nyt muuttaa pois niin joutuisin maksamaan sopimussakon, koska olen lähtenyt ennenkuin olen asunut vuoden asunnossa. Vuokranantaja puhui kokoajan, että vuosi on asuttava tai tulee sakko.

ap

[/quote]

Haloo ap, nyt vähän tsemppiä. Meillä on tismalleen samanlainen vuokrasopimus kuin sulla. Juttu menee siis näin: et sinä EIKÄ vuokranantaja voi irtisanoa vuokrasopimusta ennen kuin se vuosi on kulunut. Jos siinä sopimuksessa lukee, että asuttava on vähintään vuosi, niin se tottakai koskee molempia osapuolia. Tämän vuoden asumisen jälkeen voi irtisanoa, sinulla irtisanomisaika on 1kk ja vuokranantajalla 6kk, koska olet asunut kämpässä siinä vaiheessa yli vuoden.

Taitaa se sun vuokranantaja olla yhtä pihalla asioista kuin sinäkin, tai sitten yrittää tahallaan vedättää.

[/quote]

Mutta aiemmin ketjussa sanottu, että koska toistaiseksi voimassa oleva sopimus kyseessä, niin vuokranantaja voi sen milloin vain purkaa? Ja minulla se 3kk aikaa muuttaa pois, sen ymmärsin. Itseäni hämää vain tuo miksi sitten minun pitää maksaa sakkoa, jos muutan aiemmin pois kun n. vuosi sopimuksen tekemisestä. 

ap

[/quote]

Ärh! Taidat ap olla vähän yksinkertainen... KUMPIKAAN EI VOI irtisanoa (huom, termi on irtisanoa, ei purkaa) sopimusta ennen kuin se VUOSI asumista on kulunut. TÄMÄN JÄLKEEN irtisanomisaika vuokranantajan puolesta on 6kk, koska olet asunut asunnossa yli vuoden.

Ei sellainen sopimus ole lainvoimainen, jossa vuokranantaja voi purkaa sopimuksen just milloin huvittaa, jos vuokralaisen on sovittu asuvan asunnossa vähintään vuosi.

[/quote]

Sopimus ei ole määräaikainen, minä en tiedä mitä tuolla haetaan, että sopimussakko jos muutan ennen vuoden asumista pois. Ja joo yksinkertainen taidan tässä asiassa olla. Mutta hämmentää mitä olen netistä ja täältä lukenut, koska sopimus TOISTAISEKSI VOIMASSA OLEVA, mutta silti minulle tulee SOPIMUSSAKKO JOS EN VUOTTA ASU. Se minua hämää, mutta ilmeisesti on vain noin.

ap

ap

[/quote]

Ei se niin ole. Unohda nyt se sopimussakko. SINÄ et ole rikkonut sopimusta, sinun ei missään nimessä tarvitse mitään sakkoa maksaa. Jos jonkun tarvii, niin vuokraisännän. Haluaisin nyt sinulta vastauksen tuohon, milloin isäntä on siitä vuoden asumispakosta puhunut? Ei kai enää silloin kun sopimuksen irtisanoi? Jos on, niin kuulostaa todella pimeältä tapaukselta ja saatat olla vaikeuksissa ihan vain siksi, että isäntä ei itsekkään ole perillä miten asiat menee lain mukaan. 

Kysy neuvoa vaikka tuolta: http://www.kkv.fi/asiointi/kuluttajaneuvonta/

ja: http://www.vuokralaiset.fi/

[/quote]

Vuokrasopimusta tehtäessä sanoi, että vuosi pitää asua, muuten joutuu maksamaan sopimussakon. En ole luullutkaan, että minun pitäisi sakkoa tässä tilanteessa maksaa. Ihmettelin vain sitä, miksi hän voi ekan vuoden aikana irtisanoa sopimuksen, mutta minä joudun sopimussakon maksamaan mikäli haluaisin ennen vuotta muuttaa pois. 

Jankkaan edelleen, mutta aion kyllä kysyä jostain miksi sopimus on samalla toistaiseksi voimassa oleva, mutta silti sopimussakko tulee jos OLISIN muuttanut ennen vuoden asumista pois. Ei tässä muuten ole enää epäselvyyksiä.

ap

Vierailija
50/78 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 23:29"]

Herraisä mitä jankkaamista! Milloin joku 3 kk, milloin vuosi irtisanomisaikaa. Miksi hakea täältä neuvoja, jos ei sitten ota selvää asioista niinkuin täällä on neuvottu?

Ei se kuule miksikään muutu vaikka kuinka asiaa täällä kääntelee vaan siltä mistä löytyy lainpykälät ja faktat.

Kyllä on yksinkertaisia niin vuokralainen kuin vuokranantajakin, ihme sekoilua.

[/quote]

Kysyn ihan joltain "viralliselta" tasolta asiasta. Muttakun täällä oli kaksi erilaista vastausta kysymykseeni, siksi se oli minulle epäselvää. Kiitos kuitenkin vastauksista, seuraavalla kerralla olen viisaampi.

ap

Vierailija
51/78 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsenlapsi ei ole perheenjäsen

Vierailija
52/78 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä noin.

Vierailija
53/78 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa saa just tuon takia, että tarvitsee asunnon oman tai sukulaisen käyttöön. Mutta tuota monimutkaistaa määräaikainen vuokrasopimus - ei kai silloin voi kesken kaiken potkaista pois? Miksi sinulla on määräaikainen sopimus mutta siinä kuitenkin 3kk irtisanomisaika? Kuulostaa oudolta.

Vierailija
54/78 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi purkaa sopparin ja koska irtisanomisaika on 3kk, sinä olet velvollinen maksamaan 3kk vuokrat.

Vierailija
55/78 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinkos muuttaa heti pois, eikä tarvise jäädä kolmeksi kuukaudeksi enää tähän? Ilman tietysti, että menetän vuokratakuita, hänhän sen sopimuksen purkaa?

ap

Vierailija
56/78 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Millä perusteella voin irtisanoa määräaikaisen vuokrasopimuksen?

Määräaikainen vuokrasopimus voidaan kesken määräajan irtisanoa ainoastaan tuomioistuimen päätöksellä laissa mainitulla erityisellä perusteella. Erityisiä perusteita, joiden nojalla vuokralainen voi irtisanoa vuokrasopimuksen, ovat: vuokralaisen tai hänen huoneistossa asuvan perheenjäsenen sairaus tai vamma, joka aiheuttaa asunnon tarpeen lakkaamisen tai olennaisen muuttumisen, vuokralainen muuttaa toiselle paikkakunnalle opintojensa, työnsä tai puolisonsa työn takia taikka muusta näihin verrattavasta syystä sopimuksen pysyminen voimassa sovitun määräajan loppuun olisi vuokralaisen kannalta ilmeisen kohtuutonta.

Erityisiä perusteita, joiden nojalla vuokranantaja voi irtisanoa vuokrasopimuksen, ovat: vuokranantaja tarvitsee huoneiston omaan tai perheenjäsenensä käyttöön syystä, jota hän ei ole voinut ottaa huomioon vuokrasopimusta tehtäessä, muusta tähän verrattavasta syystä sopimuksen pysyminen voimassa sovitun määräajan loppuun olisi vuokranantajan kannalta ilmeisen kohtuutonta."

Lähde: http://www.laki24.fi/vuok-asuinhuoneistonvuokra-vuokrasopimusirtisanominen.html

Vierailija
57/78 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 20:33"]Voinkos muuttaa heti pois, eikä tarvise jäädä kolmeksi kuukaudeksi enää tähän? Ilman tietysti, että menetän vuokratakuita, hänhän sen sopimuksen purkaa?

ap
[/quote] Toki voit, mutta lain mukaan olet velvollinen maksamaan vielä kolme kuukautta vuokria irtisanomisesta eteenpäin.

Vierailija
58/78 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 20:31"]

Periaatteessa saa just tuon takia, että tarvitsee asunnon oman tai sukulaisen käyttöön. Mutta tuota monimutkaistaa määräaikainen vuokrasopimus - ei kai silloin voi kesken kaiken potkaista pois? Miksi sinulla on määräaikainen sopimus mutta siinä kuitenkin 3kk irtisanomisaika? Kuulostaa oudolta.

[/quote]

Ei minulla ole kokemusta vuokra-asunnoista. Onkohan minua sitten huijattu. Vuodeksi oli sopimus tehtävä pakosti, mutta sopimuksessa kuitenkin lukee, että jos vuokranantaja päättää vuokra suhteen niin 3kk irtisanomisaika. En kyllä sopimusta tehdessä tajunnu, että voikin potkia ulos ja vielä vaatia sen kolme kuukautta maksamaan. Mutta omaa tyhmyyttä tietysti.

ap

Vierailija
59/78 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 20:32"]

Tietysti voi purkaa sopparin ja koska irtisanomisaika on 3kk, sinä olet velvollinen maksamaan 3kk vuokrat.

[/quote]

Repesin. =D

Vierailija
60/78 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on määräaikainen vuokrasopimus, teistä kumpikaan ei voi purkaa sitä enne aikojaan ilman todella hyvää syytä (käytönnössä jomman kumman laiton tominta).

Jos sulla on normaali irtisanomisaika, sut voidaan irtisanoa sen puitteissa. Sun ei kuitenkaan tarvitse maksaa koko 3kk vuokraa, kun nyt annat heti myös pman irtisanomisilmoituksesi. Sun irtsisanomisaika on 1 kalenterikuukausi sen kuun lousta alkaen, jolloin irtisasnoudut, eli jos tänä iltana irtisanot omalta puoleltasi, joudut maksamaan syys ja lokakuun vuokrat, mutta et enää sitä kolmatta kuukautta. Se kolmen kuukauden irtisanomisaika on sun suojaksesi tarkoitettu aika, jonka voit käyttää uudenvasunnon hankkimiseen, mutta sun ei ole pakko käyttää kaikkia kuukausia, jos et tarvi niitä.