Opinnäytetyön aiheita sairaahoitajille?
Olen tekemässä opinnäytetyötä. Tuleeko teille av-mammat mieleen millaisesta opparista olisi hyötyä terveysdenhoitoalalla?
Kommentit (35)
2, hoitajien päihteidenkäytö ja lääkkeiden väärinkäyttö olisi kiinnostavampaa
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:08"]
Olen tekemässä opinnäytetyötä. Tuleeko teille av-mammat mieleen millaisesta opparista olisi hyötyä terveysdenhoitoalalla?
[/quote]
Opinnäytetyötä ohjaava opettajasi varmaan neuvoo tai on antanut sinulle itsellesi tehtäväksi pohtia asiaa. Näe itse se vaiva, kuten on tarkoituskin, ja varaudu myös perustelemaan valintasi. Älä yritä teettää tehtäviäsi toisilla. Ei se onnistu siellä työelämässäkään.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:08"]
Olen tekemässä opinnäytetyötä. Tuleeko teille av-mammat mieleen millaisesta opparista olisi hyötyä terveysdenhoitoalalla?
[/quote]
Ei siltä vaikuta.
Mulla sama suo edessä eikä kiinnostaa tippaakaan. Menee hermo amk:n tekotieteilyn kanssa. Mun pitäis oikeasti olla ammattikoulussa, ei ole minua varten tällainen.
ota yhteyttä eri osastoille ja kysy onko heillä jotain tarvetta. helpompi lähteä tekemään, kun he rajaavat aiheen ja esittävät toivomuksensa työlle.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:08"]
Olen tekemässä opinnäytetyötä. Tuleeko teille av-mammat mieleen millaisesta opparista olisi hyötyä terveysdenhoitoalalla?
[/quote]
Opinnäytetyötä ohjaava opettajasi varmaan neuvoo tai on antanut sinulle itsellesi tehtäväksi pohtia asiaa. Näe itse se vaiva, kuten on tarkoituskin, ja varaudu myös perustelemaan valintasi. Älä yritä teettää tehtäviäsi toisilla. Ei se onnistu siellä työelämässäkään.
[/quote]
Suomessa on tuhansittain hoitajia, ja on pelkästään järkevää kysyä, mikä työelämässä olevien sairaanhoitajien mielestä olisi se työelämän kehittämistehtävä, mihin opinnäytetyön kohdalla voisi keskittyä. Näin se ajankohtaisin oppariaihe juuri löydetään, haastattelemalla ja kyselemällä. Ei siinä ole mitään järkeä, että istutaan yksin sohvalla miettimässä, että mikä olisi hyvä aihe - ei sitä voi edes yksin keksiä, koska kokemusta työelämästä ei vielä ole! Jotenkin hullua kuvitella, että tässä ap olisi teettämässä työtään jollakulla toisella..vai meinasitko, että jos vinkkaat aiheesta, niin opparihan on silloin jo aloittamista vaille valmis, ja oikeastaan vähän kuin sun tekemä? ;D
Eikö mikään aihepiiri koulutuksen aikana ole herättänyt erityistä kiinnostusta? Oletko kysynyt opettajilta, olisiko tietyntyyppiselle työlle kysyntää esim. jollain työelämätaholla?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:08"]
Olen tekemässä opinnäytetyötä. Tuleeko teille av-mammat mieleen millaisesta opparista olisi hyötyä terveysdenhoitoalalla?
[/quote]
Opinnäytetyötä ohjaava opettajasi varmaan neuvoo tai on antanut sinulle itsellesi tehtäväksi pohtia asiaa. Näe itse se vaiva, kuten on tarkoituskin, ja varaudu myös perustelemaan valintasi. Älä yritä teettää tehtäviäsi toisilla. Ei se onnistu siellä työelämässäkään.
[/quote]
Sehän siinä onkin kun amk-tasoisista oppareista ei ole ilmeisesti mihinkään. Tutkimuksilla voi pyyhkiä takapuolta kun eivät edes lähteiksi kelpaa.
-6
Etkö ole mistään tulevaan ammattiisi liittyvästä niin kiinnostunut, että haluaisit perehtyä siihen lisää? Täytyyhän sinun olla, muuten olet väärällä alalla.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:42"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:08"]
Olen tekemässä opinnäytetyötä. Tuleeko teille av-mammat mieleen millaisesta opparista olisi hyötyä terveysdenhoitoalalla?
[/quote]
Opinnäytetyötä ohjaava opettajasi varmaan neuvoo tai on antanut sinulle itsellesi tehtäväksi pohtia asiaa. Näe itse se vaiva, kuten on tarkoituskin, ja varaudu myös perustelemaan valintasi. Älä yritä teettää tehtäviäsi toisilla. Ei se onnistu siellä työelämässäkään.
[/quote]
Sehän siinä onkin kun amk-tasoisista oppareista ei ole ilmeisesti mihinkään. Tutkimuksilla voi pyyhkiä takapuolta kun eivät edes lähteiksi kelpaa.
-6
[/quote]
Meillä ei ollut suositeltavaa käyttää lähteinä muiden opinnäytetöitä, kandeja eikä graduja. Väitöskirjaa sai tietenkin käyttää. Ainakin meillä Helsingin amk:ssa lähes kaikki hoitotieteen opettajat ovat väitelleet tohtoreiksi saakka ja opettaneet myös hoitotieteitä tai terveystieteitä yliopiston puolella, joten osaavat kyllä ohjata työn etenemistä, ja opettaa ylipäänsä. Olin todella tyytyväinen opintoihin ja opettajat hyvin ammattitaitoisia.
T. Diakista 2013 valmistunut, nyt yliopistossa TtM opiskeleva
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:57"]
Etkö ole mistään tulevaan ammattiisi liittyvästä niin kiinnostunut, että haluaisit perehtyä siihen lisää? Täytyyhän sinun olla, muuten olet väärällä alalla.
[/quote]
Minun pitää siis ainakin lähteä vaihtamaan alaa heti =) Koska kaikki kiinnostaa tällä hetkellä yhtä paljon, kaikissa erikoisaloissa on ne hyvät puolensa. Siis niissä joita olen päässyt lähempää näkemään. Aiheita on niin valtava määrä ettei ole mitään käsitystä siitä mihin lähtisi perehtymään. Aivan järjetön suo eikä edelleenkään kiinnosta koko projekti yhtään. Ainut tavoite suorittaa pakolliset kouluhommat pois alta että pääsee viimeisiin harjoitteluihin rauhassa ja siitä sitten töihin.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:57"]
Etkö ole mistään tulevaan ammattiisi liittyvästä niin kiinnostunut, että haluaisit perehtyä siihen lisää? Täytyyhän sinun olla, muuten olet väärällä alalla.
[/quote]
Opinnäytetyön aihetta ei yleensä valita VAIN oman kiinnostuksen perusteella samalla tavalla kuin esim. kandin aihe rajautuu. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja se tehdään yhteistyössä työelämän kanssa. Pääkaupunkiseudulla usein HUS, Helsingin kaupunki, jne. tilaavat opinnäytetyöt opiskelijoilta. Joten, ap voisi mennä sen oman amk:n opinnäytetyötorille kuuntelemaan ja valkkaamaan työn. :)
T. 12
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:57"]
Etkö ole mistään tulevaan ammattiisi liittyvästä niin kiinnostunut, että haluaisit perehtyä siihen lisää? Täytyyhän sinun olla, muuten olet väärällä alalla.
[/quote]
Minun pitää siis ainakin lähteä vaihtamaan alaa heti =) Koska kaikki kiinnostaa tällä hetkellä yhtä paljon, kaikissa erikoisaloissa on ne hyvät puolensa. Siis niissä joita olen päässyt lähempää näkemään. Aiheita on niin valtava määrä ettei ole mitään käsitystä siitä mihin lähtisi perehtymään. Aivan järjetön suo eikä edelleenkään kiinnosta koko projekti yhtään. Ainut tavoite suorittaa pakolliset kouluhommat pois alta että pääsee viimeisiin harjoitteluihin rauhassa ja siitä sitten töihin.
[/quote]
Äskeinen siis -6, ei ap
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:57"]
Etkö ole mistään tulevaan ammattiisi liittyvästä niin kiinnostunut, että haluaisit perehtyä siihen lisää? Täytyyhän sinun olla, muuten olet väärällä alalla.
[/quote]
Opinnäytetyön aihetta ei yleensä valita VAIN oman kiinnostuksen perusteella samalla tavalla kuin esim. kandin aihe rajautuu. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja se tehdään yhteistyössä työelämän kanssa. Pääkaupunkiseudulla usein HUS, Helsingin kaupunki, jne. tilaavat opinnäytetyöt opiskelijoilta. Joten, ap voisi mennä sen oman amk:n opinnäytetyötorille kuuntelemaan ja valkkaamaan työn. :)
T. 12
[/quote]
Eli käytännöt vaihtelevat kouluittain. Meillä näin ei ole vaan opparin voi tehdä työelämälähtöisesti, pakko ei ole.
-6
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 20:06"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 19:57"]
Etkö ole mistään tulevaan ammattiisi liittyvästä niin kiinnostunut, että haluaisit perehtyä siihen lisää? Täytyyhän sinun olla, muuten olet väärällä alalla.
[/quote]
Opinnäytetyön aihetta ei yleensä valita VAIN oman kiinnostuksen perusteella samalla tavalla kuin esim. kandin aihe rajautuu. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja se tehdään yhteistyössä työelämän kanssa. Pääkaupunkiseudulla usein HUS, Helsingin kaupunki, jne. tilaavat opinnäytetyöt opiskelijoilta. Joten, ap voisi mennä sen oman amk:n opinnäytetyötorille kuuntelemaan ja valkkaamaan työn. :)
T. 12
[/quote]
Eli käytännöt vaihtelevat kouluittain. Meillä näin ei ole vaan opparin voi tehdä työelämälähtöisesti, pakko ei ole.
-6
[/quote]
Meillä aiheen voi kyllä valita itse, mutta sitten sinun pitää itse järjestää työelämätaho työllesi silloin, eli "myydä" työ työelämätaholle, joka toimii tilaajana. Siellä esittelet työn ja sen tulokset jne. Opinnäytetyö on kehittämistoimintaa ja sen työelämälähtöisyys on tärkeä kriteeri samoin kuin julkisuus eli työn hyödynnettävyys myös muissa yksiköissä. Näin ainakin meillä Helsingissä. :)
kyllä meilläkin sai itse valita aiheen, opinnäytetyön ohjaaja sitten hyväksi/hylkäsi. ei pitänyt olla työelämälähtöinen.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 20:09"]
Meillä aiheen voi kyllä valita itse, mutta sitten sinun pitää itse järjestää työelämätaho työllesi silloin, eli "myydä" työ työelämätaholle, joka toimii tilaajana. Siellä esittelet työn ja sen tulokset jne. Opinnäytetyö on kehittämistoimintaa ja sen työelämälähtöisyys on tärkeä kriteeri samoin kuin julkisuus eli työn hyödynnettävyys myös muissa yksiköissä. Näin ainakin meillä Helsingissä. :)
[/quote]
No kuulostaa jo hiukan järkevämmältä kuin vähän haahuilla sen mukaan 'mikä sua kiinnostaa'. No kun kiinnostaa kaikki...Nyt on vaan fiilis, että kunhan jotain teen äkkiä kasaan ja pois alta että pääsen valmistumaankin joskus. Plääh...
-6
Kansantautien aikaistuminen yhä nuoremmille. Vertaile sairastumisien keski-ikää. Diabetes ja esimerkiksi sappikivet, osteoporoosikin on yhä nuorempien vaiva. Mieti muuttuneita ruokailutottumuksia sata vuotta sitten ja nykypäivänä. Mitkä tähän johtaa?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 20:11"]
kyllä meilläkin sai itse valita aiheen, opinnäytetyön ohjaaja sitten hyväksi/hylkäsi. ei pitänyt olla työelämälähtöinen.
[/quote]
Jos opinnäytetyö ei ole työelämälähtöinen, niin se ei ole kovin hyödynnettävissä. Silloinhan se jää vain koulun tiedostoihin eikä mikään työelämätaho (tai muu taho) hyödy opinnäytetyön tiedoista ja "tutkimustuloksista". Näin ollen työelämälähtöisyys on tärkeä kriteeri.
Ap:lle vinkki: Yleensä opinnäytetyö on aika helppo tehdä laadullisen tutkimuksen keinoin, eli lähteä tutkimaan vaikka kokemusperäistä asiaa. Esimerkiksi hoitajien kokemuksia työaika-autonomiasta tietyssä yksikössä tai sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia työelämävalmiuksista, tms. Tai jos lähisairaalassasi on otettu käyttöön jokin uudistus (niitä on koko ajan paljon menossa kaikkialla), voit tutkia määrällisen tutkimuksen keinoin esim. sitä, mitkä seikat ovat helpottaneet hoitajien uudistuksen omaksumista ja mitkä heikentäneet tms. Sieltä voi nousta tärkeitä pointteja esiin, jotka hyödyttävät tulevien uudistusten suunnittelussa ja eteenpäin viemisessä.
tutkimus päihteidenkäyttäjistä? esim. missä isässä aloittavat yms.