Saako oman AMK-työn pois netistä?
Valmistuessa ohjaaja sanoi, että kannattaa ilman muuta laittaa oma opinnäytetyö julkiseksi. En tiedä, miksi näin tein, mutta haluaisin sen ehdottomasti pois julkisesta näystä. Se on puolihuolimattomasti sutaistu. Olin eroamassa ex-miehestäni ja muutenkin elämäntilanne oli katastrofaalinen, tavoitteenani oli vain suorittaa se alta pois, että valmistun ja pääsen töihin. Sain siitä arvosanaksi 2 (1-5).
Jos googlaa nimeni, se pomppaa ensimmäiseksi linkiksi. Saako sen jotenkin salaiseksi?
Kommentit (10)
Tarkoitat kai Theseusta? Kirjasto pystyy poistamaan sen, itse et pysty. Ainakin näin meillä Haaga-Heliassa.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 09:26"]
Kerran netissä, aina netissä. Itse muistelisin että työn julkaisu oli vähän niiin kuin edellytys sen hyväksymiselle.
[/quote]
Tämä riippuu amkista/alasta. Jotkut amkit eivät halua, että huonompia (alle kolmosen) töitä julkaistaan, toiset vaativat kaikki työt nettiin, toiset eivät. Kannattaa pyytää kirjastoa poistamaan se työ netistä, mutta sitten työ täytyy ehkä kansittaa (ainakin meillä vaihtoehtona oli joko työ nettiin tai kansitus ja kirjastoon). Googlen hakutuloksista se ei valitettavasti välttämättä poistu hetkeen, vaikka itse sivu netistä poistuisikin.
Periaatteessahan työn omistusoikeudet ovat AMK:lla, tekijänoikeudet ja julkaisuoikeudet myös. Voit toki pyytää, mutta jos AMK:ssa ollaan änkyröitä niin saattavat vedota tosiaan tuohon, että olet sitoutunut luovuttamaan julkaisu- ja tekijänoikeudet AMK:lle, etkä näinollen voi hirveästi vaikuttaa työsi julkisuuteen.
pyydä myös google poistamaan. niillä on lomake siihen
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 09:48"]
[/quote]Google poistaa vain väärää tai loukkaavaa tietoa, ei todellakaan poista päättötyötä, ellei se ole niin noloa että looukkaa tekijäänsä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 09:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 09:48"]
[/quote]Google poistaa vain väärää tai loukkaavaa tietoa, ei todellakaan poista päättötyötä, ellei se ole niin noloa että looukkaa tekijäänsä.
[/quote]
kyllä muuten poistaa
Muillekin tiedoksi:
https://support.google.com/legal/contact/lr_eudpa?product=websearch (Lomake, jolla voi pyytää Googlea poistamaan tietoja itsestään)
Theseuksesta saa opinnäytetyöt poistettua ja pyydettyä verkkojulkistamisluvan purkua tai irtisanomista http://intra.epedu.fi/loader.aspx?id=f57bd4a3-04cc-454b-a060-9b689b404ac3
Onnistui siis. Saa nähdä, poistuuko Google-hausta myös.
ap
Soitin itse ammattikorkean kirjastoon ja lupasivat poistaa mun opionnäytetyön Theseuksesta. Sitä en tiedä miten vaikuttaa google-hakuun.
Tekijänoikeudet ja omistusoikeudet on opiskelijalla eli opinnäytetyön tekijällä. Jotkut oppilaitokset pimittävät alkuperäiset opinnäytetyöt itsellään. Veikkaan, että pahassa ristiriidassa tekijänoikeuslain kanssa.
Kerran netissä, aina netissä. Itse muistelisin että työn julkaisu oli vähän niiin kuin edellytys sen hyväksymiselle.