Menkat jo 10 päivää myöhässä. En ole raskaana. Mitä ihmettä??
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten näin nopeasti voidaan sanoa että rokotteella ei ole vaikutusta? Herättää kyllä todella paljon epäluuloja viranomaisia kohtaan tällainen tyyli. Oikea vastaus olisi että asiaa tutkitaan parhaillaan ja paljon on tullut ilmoituksia kuukautishäiriöistä.
Lopeta jo! Elämässä on muutakin kuin korona ja rokote. Ainakin pitäisi olla.
Miksi sinä sitten vastasit tähän ketjuun?
Itelleni tapahtui kesäisin tuota vähän väliä. Ilmeisesti valoisuus vaikutti kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Olen 41, juuri täyttänyt. Ei ole ollut mitään stessaavaa mikä tämän selittäisi. Voiko vaihdevuodet alkaa jo? Tiedän että äidilläni loppui kuukautiset vasta 57-vuotiaana.
Ap
Hyvinkin voi alkaa. Harvinaisissa tapauksissa alkavat jo alle 40-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten näin nopeasti voidaan sanoa että rokotteella ei ole vaikutusta? Herättää kyllä todella paljon epäluuloja viranomaisia kohtaan tällainen tyyli. Oikea vastaus olisi että asiaa tutkitaan parhaillaan ja paljon on tullut ilmoituksia kuukautishäiriöistä.
Lopeta jo! Elämässä on muutakin kuin korona ja rokote. Ainakin pitäisi olla.
Miksi sinä sitten vastasit tähän ketjuun?
Koska tämä ketju ei käsittele kumpaakaan mainituista, vaan ap:n kuukautisia.
Joskus menkat vaan sekoilee. Itselläni alkoivat juuri menkat kiertopäivänä 19 ja kestivät 2 viikkoa. Ennen ne ovat olleet melkein kellontarkat. Rauhoitu.
Mulla on välillä kierto 50 päivää enkä ole huolestunut. Enkä ottanut rokotetta.
Ovis myöhässä, ei menkat niinkään.
Olet pelännyt/toivonut liikaa raskautta.Käynyt itselle joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas on ollut useamman kuukauden ajan kahden päivän niukat kuukautiset. Normaalisti ovat noin viisi päivää. Voiko tuollainen johtua lievästä stressistä?
Voi. Voi myös johtua ihan vain siitä, että naisen keho ei ole vakiotilassa koko elämää, vaan muutoksia tapahtuu. Minulla oli nuorempana hyvin runsaat kuukautiset ja kärsin anemiasta niiden takia. Noin 30 ikävuoden tienoilla vuoto muuttui pari-kolme päivää kestäväksi tihutteluksi. Sellaisena on pysynyt siitä lähtien. Olen yli 40v lapseton.
Ei kyllä haittaa, vaikka olisikin pysyvä muutos. Mietin sitäkin, että voiko olla jo esivaihdevuosien oire. Vähän alle 40v olen.
Mulla oli viime kuussa noin ja tein jo raskaustestinkin. Menkat olivat 13 päivää myöhässä. Minulla olikin viime kuussa olo, ettei ovulaatiota tullut normaalisti. Yleensä mulla on selvät oviksen oireet, valun ja nipistää munasarjaa. Luulen, että mulla vaan jäi ovulaatiovälistä. Olen 39. Muutenkin minulla on yleensä kierto heittänyt pari kertaa vuodessa, kun lämpötila muuttuu selvästi kesään/talveen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas on ollut useamman kuukauden ajan kahden päivän niukat kuukautiset. Normaalisti ovat noin viisi päivää. Voiko tuollainen johtua lievästä stressistä?
Voi. Voi myös johtua ihan vain siitä, että naisen keho ei ole vakiotilassa koko elämää, vaan muutoksia tapahtuu. Minulla oli nuorempana hyvin runsaat kuukautiset ja kärsin anemiasta niiden takia. Noin 30 ikävuoden tienoilla vuoto muuttui pari-kolme päivää kestäväksi tihutteluksi. Sellaisena on pysynyt siitä lähtien. Olen yli 40v lapseton.
Ei kyllä haittaa, vaikka olisikin pysyvä muutos. Mietin sitäkin, että voiko olla jo esivaihdevuosien oire. Vähän alle 40v olen.
Voi olla. Verikokeella saa aika helposti selville onko vaihdevuosien alkamiseen viittaavia hormonitason muutoksia.
Minulla loppui menkat jo 43-vuotiaana ja hyvä niin. Ennen mitään koronaa.
Premenopausaalisen siirtymävaiheen katsotaan alkavan kuukautiskierron muuttuessa epäsäännölliseksi. Tämä tapahtuu keskimäärin 5–10 vuotta ennen menopaussia. Hedelmällisyyden aleneminen alkaa jo huomattavasti aiemmin, noin 35 ikävuoden jälkeen.
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01118
Vaiettu ja arvaamaton ongelma
Esivaihdevuosista puhutaan vähän, vaietaan. Nelikymppinen nainen voi tuntea olevansa vielä nuori, ja sitten hedelmällinen ikä onkin lopuillaan. Se saattaa ahdistaa ja hävettääkin.
– Jos oireita on alle nelikymppisenä, kyse on ennenaikaisista vaihdevuosista. Oireet eivät ole poikkeuksellisia 41-vuotiaalla, gynekologi Maija Kajan kertoo.
Joillakin naisilla kehon estrogeenipitoisuus romahtaa nopeasti.
https://www.terve.fi/artikkelit/esivaihdevuodet
Minä en tiennyt näistä yhtään mitään ja olisi jo aiemmin, viisi vuotta aiemmin pitänyt aloittaa estrogeeni hoito kun sitten 51v oli viimeistään ihan pakko kun oireet tulivat niin sietämättömiksi. Hiukset menivät niin harvoiksi että päänahka loisti ja minulle huomauteltiin siitä koko ajan. Kun aloitin estrogeenin niin hiukset tuuhenivat ja palautuivat normaaliksi. Ei tarvitse mennä kalliille gynelle jos ei mitään muuta vaivaa ole alapäässä. Sain terveyskeskuslääkäriltä reseptin ja hän teki alapää tutkimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole ihan normaalia.
8. Ennenaikaiset vaihdevuodet
Munasarjojen toiminnan ennenaikainen hiipuminen ilmenee kuukautisten puuttumisena tai poisjäämisenä ennen 40 vuoden ikää. Tilasta käytetään usein myös nimitystä ennenaikaiset vaihdevuodet. Ennenaikainen munasarjojen toiminnan hiipuminen koskee noin prosenttia kaikista naisista. Ilmiön syy on yleensä tuntematon. Munasarjojen vajaatoimintaa hoidetaan samantyyppisellä estrogeenikorvaushoidolla kuin vaihdevuosioireitakin.
https://www.terve.fi/artikkelit/miksi-saannolliset-kuukautiset-yhtakkia…
Tervetuloa esivaihdevuosiin. Olen myös 41 ja ihan samoja oireita. Ennen kierto aina 29-31 päivää nyt 26-37 päivän kierrolla. Vaihdevuodet tekee vaan tuloaan:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Munasarjojen toiminnan ennenaikainen hiipuminen ilmenee kuukautisten puuttumisena tai poisjäämisenä ennen 40 vuoden ikää. Tilasta käytetään usein myös nimitystä ennenaikaiset vaihdevuodet. Ennenaikainen munasarjojen toiminnan hiipuminen koskee noin prosenttia kaikista naisista. Ilmiön syy on yleensä tuntematon. Munasarjojen vajaatoimintaa hoidetaan samantyyppisellä estrogeenikorvaushoidolla kuin vaihdevuosioireitakin.
Ja sinun mielestäsi 43 on ennen 40 vuoden ikää?
Vierailija kirjoitti:
Olet vaan helpottunut, kun sait rokotteen. Siitä johtuu menkkojen myöhässä olo.
T: Rämet
Tai sitten olet vaihdevuosissa tai nuori nainen.
t. Rämet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin normaalia. Ennenaikaiset vaihdevuodet ovat ihan normaalia asia, vaikkakin harvinainen. Lisäksi lainaamasi kirjoittaja oli jo yli 40, kun kuukautiset jäivät pois, joten tuo sitaattisi ei edes päde häneen.
Vierailija kirjoitti:
On rokotettu mutta eikö se kumottu jo se väite, että vaikuttaisivat kiertoon.
Miten se on voitu kumota, kun tottakai se voi vaikuttaa. Ihan peruskoulun biologialla voi niin todeta. Rokotus on shokki keholle kuten esim stressi, nälkiintyminen, sairastuminen, joka ihan luonnollisesti voi vaikuttaa kuukautiskiertoon ilman, että kyseessä on joku vaarallinen (tai edes lievä) haittavaikutus.
Ihme lietsontaa. Itse olen molemmat rokotukset saanut. Menkat alkoi toisen rokotteen jälkeen viikon etuajassa, mutta sen jälkeen taas tasaantuneet ihan normaaleiksi.
Ap:lle - yllä luettelinkin joitain syitä, miksi kuukautiskierto voi häiriintyä. Myös ylipaino vaikuttaa hormonitoimintaan.