100-200€ kuussa ruokaan - mitä syötte tuolla rahalla?
Alkoi kiinnostamaan, kun toisessa ketjussa keskusteltiin kauppalaskujen suuruudesta kuukaudessa ja siellä jotkut rehvastelivat, että kauppaan menee kuussa vaan esimerkiksi 100€. Alkoi kiinnostamaan, että millainen teidän ruokalista on, jotka tuolla summalla ostatte ruokaa KUUSSA? Siis aamupalat, välipalat, lounaat, iltapalat? Mitä syötte päivästä/mitä ostatte kaupasta?
Kommentit (72)
Mä syön vähän kolme kertaa päivässä. En käytä viljoja enkä puputa ylimääräsiä. Syön lihaa kalaa kanaa kasviksia ja juureksia ja marjoja, sekä tietysti maitotuotteita. Sokeria en käytä.
Olen normaalipainoinen ja ruokin 200€/kk itseni ja kaksi teiniä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja yksi lapsi syömme tuolla summalla helposti :) Se jo auttaa, että lapsi syö päiväkodissa, itse otan aina edellisen päivän illallista töihin mukaan.
Tällä viikolla syödään ma-ti juustoista kasvissosekeittoa itse leivotun ruisleivän kera, keskiviikkona porkkanaperunamuussia ja loimulohta (semmoinen valmispala, 5€), torstaina lapsen lempparia hernekeittoa ja pannukakkua, perjantaina ylijäämistä potuista muussia ja nakkikastiketta, viikonloppuna makaronilaatikkoa :) Ja näihin ostoksiin meni vajaat 30€. Siihen päälle pitää käydä vielä ostamassa kaksi maitoa (riittävät viikoksi, itse juon maitoa vain kahvissa) ja paketti kahvia.
Ei kuulosta kovin terveelliseltä. Miten marjat, pähkinät, hedelmät ja kasvikset? Syöttekö niitä joka päivä?
Mitä hemmetin välipalaa aikuinen ihminen tarvitsee? Syön aamiaisella aina ruisleipää, kermajuustoa, tomaattia ja kurkkua ja kahvia. Lounaalla työpäivänä henkilöstöravintolassa kunnon ateria ja paljon salaattia ja kuuden aikana kotona jonkun kevyemmän safkan, kasviskeittoa, munakkaan, sienipiirakkaa yms. Viikonloppuisin syön yhden lämpimän aterian ja lisäksi tuhdimman iltapalan.
Mulla menee ruokaan keskimäärin 238 euroa kuussa. Pidän kirjaa menoista, joten tuo luku on viime vuoden kuukausittainen keskiarvo. Syön sillä oikein hyvin, lisäksi tyttäreni käy luonani syömässä aika usein.
Eilen ostin kaupasta (aika tyypillinen sisältö):
- sisäfile kanaviipaleita (tarjous)
- salaattia, kurkkua, kesäkurpitsaa, pari päärynää, perunaa, bataattia, punasipulia, valkosipulia, rasian tummia rypäleitä (päärynät, kurkku, rypäleet tarjouksessa)
- pussin avodadoja (tarjous)
- vuorisuolaa
Tein pähkinäkanaa ja bataattisosetta. Tästä riittää myös evääksi töihin.
Ostan ruokani kolmesta eri liikkeestä aina tarjousten mukaan. Lisäksi ostan tietyt tuotteet aina tietystä kaupasta, esim. luonnonjugurtin hinta vaihtelee todella paljon liikkeestä toiseen.
Joskus ostan valmisruokia töihin: eräänkin tuotteen hinta on yhdessä liikkeessä 4,59 ja toisessa 3,79 e. Jos kiinnittää huomiota näihin eroihin, säästää aika lailla.
Mix pitää ruokalaskun olla 100e kk???. Mitä sillä saa. Ei ainakaan tarvittavaa määrää ruokaa perheelle, vaikka olisi pienikin perhe.
Ruokaa itse tekemällä säästää(leipä kallista), isot satsit, keittoja, ostaa vaan kaupasta niitä tuotteita mitä tarvitsee ei hamstraa, käyttää kaapista ruokatarvikkeet pois, kasvata vihannekset, mausteet.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 21:07"]
Minä ja yksi lapsi syömme tuolla summalla helposti :) Se jo auttaa, että lapsi syö päiväkodissa, itse otan aina edellisen päivän illallista töihin mukaan. Tällä viikolla syödään ma-ti juustoista kasvissosekeittoa itse leivotun ruisleivän kera, keskiviikkona porkkanaperunamuussia ja loimulohta (semmoinen valmispala, 5€), torstaina lapsen lempparia hernekeittoa ja pannukakkua, perjantaina ylijäämistä potuista muussia ja nakkikastiketta, viikonloppuna makaronilaatikkoa :) Ja näihin ostoksiin meni vajaat 30€. Siihen päälle pitää käydä vielä ostamassa kaksi maitoa (riittävät viikoksi, itse juon maitoa vain kahvissa) ja paketti kahvia.
Tämän perusteella pitäisi tasa-arvon nimissä antaa miehille 200e enemmän tukia. Ihan hullua miten pienellä ravintomäärällä voi (naiset) tulla toimeen. Erittelen miehisestä näkökulmasta nuo ruoat:
ma-ti juustoista kasvissosekeittoa itse leivotun ruisleivän kera <- (en söisi juustoista,hyi, mutta ilman) tuo riittäisi ehkä puoleksi päiväksi-max päiväksi, lisäksi tarvitsisi jotain proteiinipitoista.+5e
keskiviikkona porkkanaperunamuussia ja loimulohta (semmoinen valmispala, 5€) <- riittäisi puoleksi päiväksi, jos annoksen tuplaisi niin ehkä koko päiväksi. +5-10e
torstaina lapsen lempparia hernekeittoa ja pannukakkua <- riittäisi päiväksi jos lisäksi jotain proteiinipitoista, vaikka 5-6 kananmunaa. +1e
perjantaina ylijäämistä potuista muussia ja nakkikastiketta <- riittäisi puoleksi päiväksi. +5e
viikonloppuna makaronilaatikkoa. <-- en syö makarooneja, mutta jos leikitään niin riittäisi päiväksi. +5-10e
tässä oli vasta viidelle päivälle arviot omalta kohdalta joten viikonlopun ruokiin vielä 20e.
Eli miehenä minulta menisi arviolta 41-50 euroa ENEMMÄN tuon viikon ruokiin, eli noin 80 euroa.
Joten olkaa naiset kiitollisia pienemmästä kulutuksestanne, ja koittakaa ymmärtää miksi kaikki ei samalla rahalla elä.
Pienikokoinen nainen joka ei harrasta juuri mitään kummempaa tarvitsee noin 1700 kcal päivässä, kun taas joku "keskiverto" vaikka 85kg mies joka harrastaa liikuntaa tarvitsee 3000-4000 kcal päivässä, joten ruokaan menee väkisin enemmän.
Pitäisi tehdä siis kansalaisaloite että miehille enemmän tukia koska fysiologisten seikkojen takia kulutus on isompi. Vähän sama kuin naiset aina vetoaa että he synnyttää!
Tämä on kyllä miinuspeukuista huolimatta ihan totta. Minulla menee nykyään pojan ollessa teini-ikäinen kolme kertaa yhtä paljon ruokaan, kun hänen ollessaan pikkupoika. Varmasti tietysti ruokahalua lisää, että urheilee useita kertoja viikossa.
Mun teinipoika syö 2,5 kertaisesti minuun verrattuna.
Ihme kitinää, "missä marjat pähkinät siemenet." Jos pitää ruokkia vaikka kolmihenkinen perhe kuukaudessa 200 eurolla niin säästetään ensimmäisenä niistä pähkinöistä eikös vain? Jos summa on joustamaton niin jostain on tingittävä.
En käy nyt laskemaan paljonko kulutan, sillä ostan kuitenkin pesuaineet yms. samalla. Yhteissumma lienee 300€/kk, joskus enemmän joskus vähemmän. Mutta aikuisen ja kouluikäisen perheeseen ostan usein kanankoipia, kolmen paketista yksi kerrallaan riisin, tai nuudelin kera lisukkeena pakastekukkakaalia tai parsakaalia. Jauhelihaa ostan 400g sika-nautaa, 400g nautaa ja vielä soijarouhetta, siitä tulee kuukaudeksi lihapullia sekä jauhelihapihvejä. Ostan kasvikset pakasteena, koska ovat halvempia niin. Pakastettuja silakkafileitä ynnä muuta pakastekalaa, silliä, lohta jos on tarjouksessa. Suosin laputettuja tuotteita, niitä onneksi riittää. Possun sisäfile -30% laputettuna kerran kuussa, jaan sen kahtia pakastimeen. Pihveistä ja leikkeistä menee aina osa pakkauksesta myös pakastimeen, näin yksi pakkaus riittää 2-3 aterialle.
Varsinaiset ateriat eivät tule kovin kalliiksi, aamu-väli- ja iltapalat maksavat eniten, vaikka teen myös puuroa ja lettuja. Muutoin hedelmiä, pähkinöitä, jugurttia, viiliä, mehua, kahvia yms.
Kahden aikuisen talous. Näistä raaka-aineista useimmiten kokkaillaan jotain:
punaiset linssit
kaali
porkkana
peruna
lanttu
sipuli
valkosipuli
tuore inkivääri (ei maksa paljoa sellainen pieni pala ja maustaa ihanasti ruokaa)
kananmunat (saan tutuilta kun vastineeksi kudon heille sukkia :))
härkäpapurouhe (jauhelihan tapaan . en tykkää soijarouheesta)
erilaiset kuivatut pavut (liotetaan yön yli)
herneet
kala (pakasteena tai joskus tuoreena esim. muikkuja)
Ja vihanneksia/hedelmiä sesongin mukaan. Kesällä tulee syötyä paljon salaattia, kurkkua, tomaattia jne. Talvella enemmän omenoita, juureksia ja pakastemarjoja, joskus appelsiineja.
Poimitaan itse marjoja ja sieniä ja tehdään omat leivät. Kahvia ei juo kumpikaan, teetäkin harvoin. Pidän yhtä kahvipakettia pakastimessa vieraiden varalta, säilyy pidempään sillä tavalla.
Syömme mielestäni terveellisesti ja ihan hyvinkin, vaikka tietysti aika vaatimattomasti.
52 jatkaa, viikon ruokalista:
Ma
paistetut muikut & peruna-nokkosmuussi, pakastepuolukkaa
Ti
curry punaisista linsseistä, porkkanasta, tomaattisoseesta + itsetehty naan-leipä
Ke
härkäpapu-juuressosekeitto, lisukkeeksi hapankaalia
To
eilisen keiton jämät :)
Pe
Pastaa ja sienikastike
La
Hernekeitto ja pannaria
Su
herne-kasvispyöryköitä, perunasalaattia
Aamupalaksi puuroa + marjoja, joskus muita kasviksia ja hedelmiä. Itse tehtyä leipää kun jaksaa tehdä. Ruokajuomaksi vettä.
Todella hyvää ruokaa ja edullista.Itse käytän kalaa runsaasti,paistettuna ja keitoissa sekä silli ja keitetyt perunat usein kerran viikossa,(silliä löydän edullisesti.Yhden rasian hinnaksi tulee 30 senttiä ja riittää kahdelle)Pyrin myös pitämään yhden puuropäivän,jolloin joko ohra tai riisipuuroa.Ohrapuuroon ei tarvitse välttämättä edes maitoa kun voisilmän kanssa syö.Hernekeitto on myös ruokalistalla ja riittää meillä kolmeksi päiväksi,jos ei pakasta.Hernepussit tarjouksesta 50 senttiä.Kaalilaatikko ja chili con carne vielä lisäksi niin viikon ruuat siinä.Noissa voi käyttää rouheita ja papuja lihan lisäksi.Itse pyrin nykyisin vähentämään lihan syöntiä.Kana on vielä ruokalistoilla mukana.
Kyllä kuulostaa todella pieniltä määriltä... Meidän isäntä on todella hoikka, ruumiillista työtä tekevä ja syö suunnilleen yksin esim. Pussin makaronia ja paketin jauhelihaa (400g) Iltapalaksi pelkästään saattaa mennä koko Reissumies paketti. Meillä kolmen hengen perhe kuluttaa noin 600€ ruokaan kuukaudessa!
Niin, no, kaikki eivät tee mieltä turruttavaa toimistotyötä, jotta voi syödä linnun lailla. Itse muistan pystyneeni tähän, kun työ oli niin puuduttavan tylsää ja saman toistoa, mutta heti kun jotain uutta oppii, kulutus kasvaa. Puhumattakaan siitä, jos ei olla tietotyöläisiä laisinkaan. Seisomatyössä vasta niitä kaloreita palaa, etenkin, jos liikutaan vähänkään. Joka kesä se tuli yllätyksenä, miten ei vaan jaksanut samalla köpösellä ruokamäärällä, mitä talvella istuen.
150€ kuussa suunnilleen kauppaan kuussa ja perus raaka-aineista teen normaaleja ruokia.
Lasagne, pizzaa, makaronilaatikkoa, liha- ja nakkikeittoa, kasvissosekeittoa, uunilohta, lohi/kana/tonnikalasalaattia, possua eri muodoissa, kanakastikkeita jne.
En käytä pakastevihanneksia enkä perunoita, vaan ostan reilusti tuoreena esim. porkkanoita, perunoita, sipulia ja sitten hinnan / kauden mukaan salaattiaineksia. aamupalaksi syön mysliä maidolla tai puuroa sekä kahvia, välipalaksi ruisleipää juustolla ja kurkulla ja harvemmin leikkeleitä. En osta juuri koskaan mehuja, tuoretiskin leipiä(max 1-2 sämpylää/croissanttia silloin tällöin), jugurtteja jne. Makeita herkkuja ostan muutaman kerran viikossa ja joskus ostan esim juuri jugurttia makeaksi herkuksi. Pyrin näissä ns. ylimääräisissä herkuissa säästämään ja budjetoin esim. 2€ herkkurahaa per ostoskerta :D
Käyn kerran viikossa lidlissä ja täydennän varastoa k- tai s-marketeista pari kertaa viikossa.
Meillä menee viisikymppiä kuussa jo pelkkään maitoon.
Olen hoikka nainen, asun yksin ja käyn osa-aikatyössä.
Useimmiten syön "suoraan jääkaapista" ja leipää. Ruoanlaitto ei huvita kuin satunnaisesti.
Syön paaljon enemmän kuin mitä tässä ketjussa ihmiset kertovat esim. viikon aterioistaan. Joku mies kritisoi noita määriä/hintoja, niin teen minäkin. Siis onko noin pieniruokaisia aikuisia ihmisiä olemassa?!
Ruokakauppaan minulla menee vähintään 300€/kk. Eihän tuo ole kuin kymppi/päivä! Saan koko päivän ruoan (+karkit, herkut, kaljat) sillä rahalla, mitä menisi yhteen lounasannokseen ravintolassa.
Mua ainakin sattuu oikeen fyysisesti, kun luen miten vähällä jotkut joutuvat elämään.. :( Tapasin kerran myös jonkun vanhan rouvan joka kaivo roskiksia samalla kun vetelin jotai pullaa ja kahvia vieressä ja vähintä mitä pystyin tekemään oli antaa omat kolikot hänelle, kun seteleitä ei ollut. Hakkasin melkein päätäni seinään illalla kotona kun en vienyt häntä ostamaan vaatekertaa, kun hän kertoi, että hänellä on vain yksi paita jota hän nyrkkipyykillä pesee. Ja samaan aikaan jotkut polttaa jossain lahjoitettuja vaatteita.
Pitäis varmaan alkaa ryyppäämään jos tuollainen summa pitäisi käyttää syömisiin/juomisiin, ei sitä muuten saisi menemään mitenkään.
Mä en ole syönyt paistettuja ahvenia sitten lapsuuden jolloin ne ongittiin mökkirannasta itse. 30€/kilo on liikaa! Lohi 18€/kg, kuha 25€/kg (Mikkelin hallissa vrt 15€/kg) jne. Kalasta vain haaveillaan ja ostetaan se halvin vakuumipakattu lohipala mikä ällöttää jo ajatuksenakin.