Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

100-200€ kuussa ruokaan - mitä syötte tuolla rahalla?

Vierailija
01.09.2014 |

Alkoi kiinnostamaan, kun toisessa ketjussa keskusteltiin kauppalaskujen suuruudesta kuukaudessa ja siellä jotkut rehvastelivat, että kauppaan menee kuussa vaan esimerkiksi 100€. Alkoi kiinnostamaan, että millainen teidän ruokalista on, jotka tuolla summalla ostatte ruokaa KUUSSA? Siis aamupalat, välipalat, lounaat, iltapalat? Mitä syötte päivästä/mitä ostatte kaupasta? 

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheeseen kuuluu vain minä ja lapsi. Lapsi saa aamupalan, lounaan ja välipalan päiväkodissa arkena. Lapsella on maitoallergia, joten maitoon ei mene rahaa, kalkkitableteista kalkki. En ole koskaan laskenut paljonko viikossa menee rahaa ruokaan, mutta aloitanpa ennen kun ensikerta käyn kaupassa. (koneeni ei jostain syystä huoli kappaleenjakoja enter-painikketta käyttäen)
Viimeviikon päivälliset olivat jotakuinkin tällaiset: kanakeittoa - maustamatonta broiskua 250g, paljon porkkanaa, sipulia, perunaa, pakkasesta lisäksi pakastevihanneksia, lopuksi päälle iso nippu pieneksi silputtua tuoretta persiljaa + muita yrttejä mm.lipstikkaa (yrtit saamme mummolan pihasta/ruukuista - itse ilolla antavat)---------perunamuussia ja jauhelihaporkkanapullia + porkkanaraastetta------pyttipannua + monta kirsikkatomaattia mummun pihasta/usein myös kaupasta (rakastaa niitä<3) --------- höyrytettyä parsakaalia, pannulla kärtsättyjä porkkanatikkuja ja itsetehtyjä kalapihvejä ------- perunaa, sienikastiketta, pihviä, kaaliraastetta------- kaalikeittoa---makaroonikasvislaatikkoa... Siinäpä nuo, ja keitoista ja vuokaruoista jää aina yli, syön jämiä seuraavana päivänä. Iltaisin on puuroa ja päällä oluthiivaa, nam!. Aamulla lapsi saa ennen päiväkodin puuroaamiaista hedelmän/rainbown soyajogurtin. Jälkkäriksi yleensä mustikoita, joista tykkää ihan sellaisenaan, tai banaania/omenaa/viinirrypäleitä tms. Ostokset tehdään Lidlistä useimmiten, soyatuotteet Alepasta. Päiväkodissa syö reippaasti myös raastesalaatit kuin itse ruoankin, joten ei ole yhtään päivää, jolloin ei saisi mitään tuoretta. Itse en syö aamiaista enkä iltapalaa. Niin ja lapsi juo vettä paitsi aamuin ja illoin Lidlin soyajuomaa... Toki joskus annan lapsen napostella joskus esim. rusinoita ja cashew-pähkinöitä. En anna karkkia, ei hän makeasta pidäkkään. Päiväkodissakin oli maistanut (yhdellä lapsella syndet) ja ihan tosissaan ottanut suusta pois ja hyi :D. Napostelua on tosin aika harvoin, eikä vähiten sen takia, että me emme omista telkkaria (omavalintaista).

Vierailija
2/72 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2vkoa sitten pakkaseen laitettiin hevonen, muutamaa viikkoa aiemmin nauta joten kyllä maalla on mukavaa. Hyvälaatuista proteiiniä riittää, raikasta ilmaa ja kapitalistejakin pystyy välttelemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 21:07"]Minä ja yksi lapsi syömme tuolla summalla helposti :) Se jo auttaa, että lapsi syö päiväkodissa, itse otan aina edellisen päivän illallista töihin mukaan.

Tällä viikolla syödään ma-ti juustoista kasvissosekeittoa itse leivotun ruisleivän kera, keskiviikkona porkkanaperunamuussia ja loimulohta (semmoinen valmispala, 5€), torstaina lapsen lempparia hernekeittoa ja pannukakkua, perjantaina ylijäämistä potuista muussia ja nakkikastiketta, viikonloppuna makaronilaatikkoa :) Ja näihin ostoksiin meni vajaat 30€. Siihen päälle pitää käydä vielä ostamassa kaksi maitoa (riittävät viikoksi, itse juon maitoa vain kahvissa) ja paketti kahvia.
[/quote]

Tätä minä sanon hyväksi budjetoinniksi! Hyvää ja monipuolista ruokaa. Teit meidän perheelle ruokalistan, kiitos :D

Vierailija
4/72 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis esimerkiksi banaani tai joku muu hedelmä aamupalaksi, ja ruoaksi tomaatti-basilikapastaa, tai jotain vastaavaa jauheliha- tai tonnikalaruokaa. Tuohon ruukkusalaatti ja sinne tomaatteja ja kurkku. Iltapalaksi lasillinen jogurttia. Tähän vielä pari kuppia teetä/kaakaota/kahvia päivässä ja noin litra maitoa viikossa. Salaatti ja ruoka kestävät noin neljä päivää, yleensä tosin teen useampaa ruokaa ison annoksen kerrallaan ja pakastan ne kerta-annoksiksi niin ei tarvitse syödä monta päivää samaa ruokaa.

Ruokamenot minulla kuussa noin 50 euroa, vaikka syön tuoresalaatteja yms.

Vierailija
5/72 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi syö koulussa, minä syön jämäeväitä: ei käytännössä maksa kuin joitain euroja. 

Aamiaiset: en syö aamiaista usein, mutta jos syön niin puuroa (yksi paketti maksaa n. 0,60 senttiä ja kestää koko kuun), lapsi ennen kouluun lähtöä syö jogurtin tai mehun. Ei olla aamupalaihmisiä. 

Välipalat: ei oikeastaan muuta kuin satunnaisia hedelmiä tai leipää pakkasesta, kerran kuussa ostetaan juusti ja leikkeleet, ei maksa paljoa. Pari litraa maitoa viikossa. 

Ruoat: kerralla muutaman päivän satsi esim makaronilaatikkoa. Makaroni on puoli-ilmaista. Tai iso "risotto" tai lasagne. Hamstrailen välillä jotain euron jauhelihoja pakkaseen ja teen sieltä. Joskus herkutellaan nuudeleilla jne. Salaatiksi käy ihan hyvin euron punajuuripaketti (kestää muutamat ruokailut) tai kurkut ja tomaatit. 

Iltapalat: samaa kuin edellä: leipää, puuroa, muroja, jogurttia. Kaikenlaista mitä kaapista löytyy. Muropakettikin säilyy ainakin kuukauden.

Rahaa perusruokiin ei mene paljon mitään kuukaudessa! Mutta sitten toisinaan herkutellaan vähän paremmalla leikkeleellä, suklaavanukkailla jne. 

Vierailija
6/72 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 21:12"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 21:07"]Minä ja yksi lapsi syömme tuolla summalla helposti :) Se jo auttaa, että lapsi syö päiväkodissa, itse otan aina edellisen päivän illallista töihin mukaan. Tällä viikolla syödään ma-ti juustoista kasvissosekeittoa itse leivotun ruisleivän kera, keskiviikkona porkkanaperunamuussia ja loimulohta (semmoinen valmispala, 5€), torstaina lapsen lempparia hernekeittoa ja pannukakkua, perjantaina ylijäämistä potuista muussia ja nakkikastiketta, viikonloppuna makaronilaatikkoa :) Ja näihin ostoksiin meni vajaat 30€. Siihen päälle pitää käydä vielä ostamassa kaksi maitoa (riittävät viikoksi, itse juon maitoa vain kahvissa) ja paketti kahvia. [/quote] Tätä minä sanon hyväksi budjetoinniksi! Hyvää ja monipuolista ruokaa. Teit meidän perheelle ruokalistan, kiitos :D

[/quote]

Toisaalta tästä puuttuu osa päivän ruuista. Tuskin viikonloppu menee pelkällä makaronilaatikolla? Aamupala, iltapala? Viikolla ette myöskään syö kumpikaan koskaan aamuisin tai iltaisin mitään?

Vierailija
7/72 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

5x päivässä. Rahkoja, raejuustoa, lihaa, jogurttia, ruisleipää, makaronia yms, vihanneksia/ kasviksia, hedelmiä ymsyms

Vierailija
8/72 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipää, omenoita, perunaa. Ei oo välipaloja eikä aamupalaa. Kuule, ei me köyhät syö kaikkia aterioita päivässä. Oon myös ollut 40 pv vesipaastolla. Mutta sitähän ei kaltaisesi kokkari ikinä ymmärrä :) 

Vierailija
9/72 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskellessa tuo 100 e/kk oli budjettini ruoan suhteen (sis. pesuaineet ym). 

Puuroa aamupalaksi + itsepoimittuja marjoja pakkasesta

Soijarouheella jatkettua ruokaa

makaronia, makaronia, makaronia, makaronia

Erilaisia keittoja (borsch-keitto oli erikoisherkkuruokaani)

Riisipohjaisten ruokien jämät laitoin paprikoiden täytteeksi jne.. Eli kaikki ylijäänyt ruoka käytettiin johonkin uuteen ruokaan, mitään ei saanut laittaa haaskiin. 

Jos oli hieman ylimääräistä rahaa, niin leivälle juustoa <3

Paljon tehtiin ruokaa kaveriporukalla, esim tortilloja. Jaettiin kulut ja saatiin juhlaillallinen opiskelijabudjetista huolimatta!

Vierailija
10/72 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksia ja hedelmiä ostan pitkin kuukautta Lidlistä, koska ne ovat siellä halvimpia. Erilaiset kotitekoiset kasvis(sose)keitot ovat se juttu! Kattilalliseen vaikkapa linssi-porkkansosekeittoa menee rahaa n. 1 euro kun edustat edullisimmat porkkanat, perunat, linssit, sipulit ja valkosipulit. Tietysti syön muutakin kuin omatekoisia kasvissosekeittoja, mutta suurimman osan viikosta minulla on sellaisia päivälliselle. Riittää ainakin kahdeksi päiväks ja vaihtelua saa punajuurella, purjolla, kaalilla tms. Muita halpoja ruokia ivat esim. liha/kasvismakaronilaatikko ja kausiruuat (esim. kaaliruokia syksyisin). Lisäksi kananmuna jokaisen päivällisen yhteydessä on halpa, terveellinen ja täyttävä tapa.

Lounaaksi töissä ostan yleensä eurolla jotain, vaikkapa hernekeittopurkin (75 senttiä) tai Atrian jauhelihapizzan (60 senttiä) ja jonkin hedelmän. Yleensä kuitenkin minulla on aina kasviskeittoa jääkaapissa, jota on eväsrasiassa mukaan ja lämmitän töissä. Meillä on puolen tunnin ruokatauko, joten ei siinä mihinkään lounaspaikkoihin ehtisi, enkä sellaisia harrastaisi muutenkaan.

Aamuisin pärjään hyvin puurolla, maustamattomalla jugurtilla, hedelmällä ja teellä. Iltapalaksi yleensä tummaa leipää juuston ja kurkun kanssa ja jokin hedelmä.

Vierailija
11/72 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 21:17"][quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 21:12"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 21:07"]Minä ja yksi lapsi syömme tuolla summalla helposti :) Se jo auttaa, että lapsi syö päiväkodissa, itse otan aina edellisen päivän illallista töihin mukaan. Tällä viikolla syödään ma-ti juustoista kasvissosekeittoa itse leivotun ruisleivän kera, keskiviikkona porkkanaperunamuussia ja loimulohta (semmoinen valmispala, 5€), torstaina lapsen lempparia hernekeittoa ja pannukakkua, perjantaina ylijäämistä potuista muussia ja nakkikastiketta, viikonloppuna makaronilaatikkoa :) Ja näihin ostoksiin meni vajaat 30€. Siihen päälle pitää käydä vielä ostamassa kaksi maitoa (riittävät viikoksi, itse juon maitoa vain kahvissa) ja paketti kahvia. [/quote] Tätä minä sanon hyväksi budjetoinniksi! Hyvää ja monipuolista ruokaa. Teit meidän perheelle ruokalistan, kiitos :D

[/quote]

Toisaalta tästä puuttuu osa päivän ruuista. Tuskin viikonloppu menee pelkällä makaronilaatikolla? Aamupala, iltapala? Viikolla ette myöskään syö kumpikaan koskaan aamuisin tai iltaisin mitään?
[/quote]

Unohtui! Lapsi menee päiväkotiin aamupalalle ja itse syön töissä puuroa, joka kuuluu työpaikan ilmaiseen aamiaiseen. Iltapalaksi syödään puuroa. Nakkikastiketta jää kuitenkin yli, joten sitä syödään lauantaina lounaaksi. Aamu- ja välipalana puuroa tai tällä viikolla tuota itseleivottua ruisleipää. Sunnuntaina voi lounaaksi pyöräyttää vaikka munakkaan, munat alessa s-marketissa euron tiu :) niitä jää kuitenkin pannarista yli.

Vierailija
12/72 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinasuvalle:
Aamupala: puuroa ja Jugurttia, n. 1,5e /viikko
Lounas: opiskelijaruokalassa, n. 10e / viikko
Välipala: esim. hedelmä, jugurtti, leipää...(max 1e/pv), 7e/viikko
Päivällinen: lämmin ateria, annoshinta max 1.5e, 10,5e/viikko
Iltapala sama kuin välipala, 7e/viikko

Vajaa 40 euroa viikko ja tuossa on vielä tinkimisvaraakin. Ja joku kohta nillittää tuosta opiskelijaruuasta, mutta ei ole kyllä kovinkaan vaikeaa tehdä ruokaa, jossa annoshinnaksi tulee max 2e.

Vierailija
13/72 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 20:59"]

Makaronia, riisiä, sitä halvinta lenkkimakkaraa, joskus harvoin lappujauhelihaa, kanankoipia, nuudeleita, pakastevihanneksia, banaaneja, kananmunia, joskus tonnikalaa, ananasta ja jopa kurkkua.

Eipä ole paljon varaa ostella mitään tuoretta tai kunnollista, kun asumismenojen yms. pakollisten jälkeen rahaa on 0e ruokaan. Pakko se silti on vain syödä.

[/quote]

WOW, sä siis panit vielä paremmaksi, nolla euroa kuussa. Oisko sulla laittaa vielä jotain reseptejä tai muita vinkkejä, miten tuolla summalla selvitään.

Vierailija
14/72 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 21:07"]

Minä ja yksi lapsi syömme tuolla summalla helposti :) Se jo auttaa, että lapsi syö päiväkodissa, itse otan aina edellisen päivän illallista töihin mukaan. Tällä viikolla syödään ma-ti juustoista kasvissosekeittoa itse leivotun ruisleivän kera, keskiviikkona porkkanaperunamuussia ja loimulohta (semmoinen valmispala, 5€), torstaina lapsen lempparia hernekeittoa ja pannukakkua, perjantaina ylijäämistä potuista muussia ja nakkikastiketta, viikonloppuna makaronilaatikkoa :) Ja näihin ostoksiin meni vajaat 30€. Siihen päälle pitää käydä vielä ostamassa kaksi maitoa (riittävät viikoksi, itse juon maitoa vain kahvissa) ja paketti kahvia.

[/quote]

Tämän perusteella pitäisi tasa-arvon nimissä antaa miehille 200e enemmän tukia. Ihan hullua miten pienellä ravintomäärällä voi (naiset) tulla toimeen.  Erittelen miehisestä näkökulmasta nuo ruoat:

ma-ti juustoista kasvissosekeittoa itse leivotun ruisleivän kera <- (en söisi juustoista,hyi, mutta ilman) tuo riittäisi ehkä puoleksi päiväksi-max päiväksi, lisäksi tarvitsisi jotain proteiinipitoista.+5e

keskiviikkona porkkanaperunamuussia ja loimulohta (semmoinen valmispala, 5€) <- riittäisi puoleksi päiväksi, jos annoksen tuplaisi niin ehkä koko päiväksi. +5-10e

torstaina lapsen lempparia hernekeittoa ja pannukakkua <- riittäisi päiväksi jos lisäksi jotain proteiinipitoista, vaikka 5-6 kananmunaa. +1e

perjantaina ylijäämistä potuista muussia ja nakkikastiketta <- riittäisi puoleksi päiväksi. +5e

viikonloppuna makaronilaatikkoa. <-- en syö makarooneja, mutta jos leikitään niin riittäisi päiväksi. +5-10e

tässä oli vasta viidelle päivälle arviot omalta kohdalta joten viikonlopun ruokiin vielä 20e. 

Eli miehenä minulta menisi arviolta 41-50 euroa ENEMMÄN tuon viikon ruokiin, eli noin 80 euroa.

Joten olkaa naiset kiitollisia pienemmästä kulutuksestanne, ja koittakaa ymmärtää miksi kaikki ei samalla rahalla elä.

Pienikokoinen nainen joka ei harrasta juuri mitään kummempaa tarvitsee noin 1700 kcal päivässä, kun taas joku "keskiverto" vaikka 85kg mies joka harrastaa liikuntaa tarvitsee 3000-4000 kcal päivässä, joten ruokaan menee väkisin enemmän.

Pitäisi tehdä siis kansalaisaloite että miehille enemmän tukia koska fysiologisten seikkojen takia kulutus on isompi. Vähän sama kuin naiset aina vetoaa että he synnyttää!

Vierailija
15/72 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin siwassa ja Citymarketissa Viikon ruuat yht 25€, kahdelle aikuiselle.

Ruokana tällä viikolla:

-Tomattinen jauhelikastike ja makarooni + porkkanaraastetta

-Hernekeittoa lisäksi paistan ja pilkon pienen paketin pekonia, lisäksi ruisleipää.

-Marinoitua uunikanaa + uunikasviksia (perunaa, porkkanaa, sipulia, paprikaa + öljyä ja mausteita)

-Makkarakastiketta ja perunamuussi + hyörytettyjä (pakaste) kasviksia

-Tonnikalalaatikko (perusipulisekoitus + tonnikalaa + ruokakermaa)

-Pinaattielttuja (+ miehelle puolukkahilloa mitä on kotona, itse en käytä)

Näillä pärjää! Saataa jäädä ruokia myös ens viikolle, osasta ruuista saa kahden päivän ruuat. Välipalaksi jogurttia, luumuja ja omenoita. Sekä minulle maitoa ja kahvimaitoa. Mies juo vettä. (sekä kaapissa puuroa yms mitä on yleensä "vakiona" kaapissa, aina vaan tule syötyä noita..)

Köyhää on, mutta ei tunnu siltä että hirveästi pitäisi senttiä venyttää. Välillä sit jotain kalliimpaa, jos siltä tuntuu. Eikä nyt ole edes mikään "köyhäily aika" menossa, vaan syödään aina arkena noin, oli rahaa tilillä käytettävissä 100€ tai 1000€. :)

Vertailen kilohintoja, tarjoustuote ei ole aina halvin!

Vierailija
16/72 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ainakaan mun mies syö yhtään enempää kuin minä, vaikka urheilee (ajaa pyörällä töihin tai rullaluistelee) ja käy salilla, on lihaksikas ja jäntevä. Itse olen hoikka. No okei, syö se viikonloppuisin makkarapaketin mitä mä en syö, mutta todellakin pärjää kasviskeitolla niinkuin muukin perhe.....

Vierailija
17/72 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaurapuuroa, pastaa, riisiä, perunaa, kanaa, kalaa, jauhelihaa, kasviksia. Tällä pärjään. Tiedän, että hedelmiä pitäisi syödä, mutta en ole koskaan oppinut.

Vierailija
18/72 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsotaan tilastoja koskien suomalaisten ukkojen terveyttä, tekis nuo kasviskeitot ja vähempi ruoka vaan hyvää heille...miehiltä voisi leikata tukia, koska heillä ei ole kuukautisia tms. pakollisia kuluja kuussa.

Vierailija
19/72 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun saatava 3-5x päivässä ravintoa ja kunnolla proteiinia tai nälkä on järkky!
Miten vain hiilareita syövät jaksaa?? En tajua.

Vierailija
20/72 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme miehen kanssa ensimmäistä vuotta eläkkeellä ja syödään kolme ateriaa päivässä.

Tänään: aamulla jugurttia marjoilla, keitetty muna, kaksi palaa ruisleipää, päällä Violaa ja juustoa, maitokahvia.

Välikahvilla yksi sämpylä, väliin Violaa ja kinkkua.

Lounaalla bataattikeittoa ja kaksi ruisleipäviipaletta juustolla ja kurkulla.

Iltapäiväkahvilla pala itse tehtyä torttua, jossa muropohja ja täyte kermaviilistä,munista, mascarponesta ja marjoista.

Illallisella alkupalksi bruchettat, pääruuaksi paistettuja ahvenfileitä, perunoita ja salaattia. Jälkiruuaksi brie-juustoa.

Lisäksi kaksi hedelmää päivän mittaan kumpikin.

Hyvästä perusruuasta pidetään ja viikonloppuisin kutsutaan vieraita - noin 400,00 on kuukauden ruokalasku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi