Jos ulosotto tyhjentää asunnon, niin mitkä tavarat laitetaan roskiin ja mitkä varastoon?
Jos säästetään henkilökohtaiset esineet (kuten valokuvat) ja muut kuin vähäarvoiset esineet, niin mitkä lasketaan henkilökohtaisiksi ja mitkä muiksi kuin vähäarvoisiksi? Säästetäänkö vaatteet? Lakanat ja sänkyvaatteet? Huonekalut? Astiat? Entä jos on jotain kirjeitä, lasten piirustuksia, leluja, tms?
Kommentit (62)
Kaikki rahan arvoinen viedään ja kaikki roskat ja arvottomat tavarat ja sinun hävitettväksi ja maksettavaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekoitatko nyt häädön ja ulosoton? Ulosotto ottaa vain sellaista omaisuutta, joka voidaan myydä ja muuttaa rahaksi. Häädössä ei otetan mitään, mutta kannetaan tavarat ulos pihalle.
Joo sori, sekoitin termit keskenään. Tarkoitan nimenomaan sitä, jos saa häädön ja tavarat kannetaan pois. Osa menee varastoon /pihalle tai kadunvarteen ei nykyisin saa jättää), osa heitetään pois.
Jos on häätö, niin sun on itte otettava se, mitä haluat, häädön toteuttaja heittää kaiken roskalavalle...
Ei niitä voi minnekään pihallekaan jättää.... sehän on ympäristörikos...
Ne heittää häädössä asunnosta pihalle, kuvat, yksityiset paperi, kaikki. On tullut nähtyä. Todella surullista. Sieltä kävi ihmiset hakemassa itselleen tavaroita ja loput hoiti kiiinteistö huolto roskiin kun ne oli siinä lumisohjossa olleet muutaman kuukauden. Sen verran tunnettiin häädetty perhe, että käytiin hakemassa päiväkirjat ja kuvat pois ja laitettiin roskiin saman tien ettei ollut yksiyis asiat muiden luettavissa. Heitä ei enää ikinä näkynyt. Yhtenä yönä hävisi koko perhe kuin tuhka tuuleen.
Tästä on jo aikaa, mutta olin näkemässä, kun maksamattomien vuokrien vuoksi ulosottomies (toisin kuin ketjussa väitettiin) tuli heittämään asukkaiden kamat ulos kolmannen kerroksen parvekkeen kautta. Siinä oli niin patjat kuin muukin omaisuus lumihangessa.
Oli kyllä törkeää touhua, kun ajattelee, että pariskunnalla oli pieni lapsikin.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jo aikaa, mutta olin näkemässä, kun maksamattomien vuokrien vuoksi ulosottomies (toisin kuin ketjussa väitettiin) tuli heittämään asukkaiden kamat ulos kolmannen kerroksen parvekkeen kautta. Siinä oli niin patjat kuin muukin omaisuus lumihangessa.
Ei ollut mikään ulosottomies, jotain muuta toimintaa oli, ehkä asunnon omistaja suoritti häädön. Ulosottomies on ihan kiva kaveri eikä toimistostaan poistu. Ne on oikeasti ihan ihmisiä siinä hommassa.
Jos ap on saamassa häädön, niin miksi ihmeessä hän ei vie asunnosta haluamiaan tavaroita pois itse?
Olen kerran joutunut ulosoton kautta häätämään vuokralaisen. Kaikki tavara meni roskiin.
Mä asuin isossa taloyhtiössä, jossa oli löhes kaikki vuokralla.
Lähes joka kk talkkari vei roinaa vintille. Mä sitten hain niitä ja myin Hietsussa.
Tästä on aikaa n 10 v, mutta silloin tekivät yhteistyötä. Kyllä siellä oli kirjeitä ja valokuvia jätesäkeissä
Sain kerran häädön täysin syyttä. Isännöitsijä tyhjensi asuntoni ja vei tavaroita kaatikselle. Naapurin mummo oli tehnyt sille perättömiä valituksia metelistä ja bileistä mutta en ole voinut pitää bileitä koska olin armeijassa. Vuokranantaja uskoi naapuria ja tyhjensi asuntoni koska en tehnyt sitä itse. Sitten haastoin oikeuteen. 8000 euron omaisuuteni oli heitetty kaatikselle. Vuokranantaja tuomittiin maksamaan minulle 9500 euroa ja naapurin mummo 4500 euroa. Hovioikeudessa sain 4000 euroa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut mikään ulosottomies, jotain muuta toimintaa oli, ehkä asunnon omistaja suoritti häädön. Ulosottomies on ihan kiva kaveri eikä toimistostaan poistu. Ne on oikeasti ihan ihmisiä siinä hommassa.
Olitko katsomassa?
Kyllä kuule oli ulosottomies, koska tunnen hänet. Olet nyt väärässä tässä asiassa. Asunnot omisti kunta.
Kyllä ulosottoviranomaiset tekevät häätöjä vuokra-asuntoihinkin. Laissakin sanotaan näin:
Häädöllä tarkoitetaan ulosotossa velvoitetta luovuttaa toisen hallintaan kiinteää omaisuutta, rakennus, huoneisto, muu tila tai sen osa taikka velvoite muuttaa sieltä pois. Jotta häätö tulee ulosottoasiana vireille ja täytäntöönpanokelpoiseksi, se edellyttää ulosottoperustetta eli käräjäoikeuden häätötuomiota. Vasta käräjäoikeuden tuomion jälkeen häädön täytäntöönpanoa voidaan hakea ulosottoviranomaiselta.
Yleensä häätötilanteessa vuokrasopimus on päättynyt eikä vuokralainen halua vapaaehtoisesti muuttaa pois vuokra-asunnosta.
Jatkoa:
Häädön toimittaminen
Häätöön ryhdytään, kun häädettävä ei ole vapaaehtoisesti poistunut tiloista muuttopäivään mennessä. Häätö toimitetaan viipymättä muuttopäivän jälkeen poistamalla ulosottoperusteessa tarkoitetuista tiloista häädettävät ja siellä oleva omaisuus. Häätö toimitetaan häädettävän omalla kustannuksella. Häädettäviä ovat ulosottoasian vastaajan lisäksi myös sellaiset henkilöt, joiden oikeus asua ulosottoperusteessa tarkoitetuissa tiloissa tai muutoin käyttää niitä perustuu ulosottoasian vastaajan oikeuteen. Tällaisia henkilöitä ovat esimerkiksi vastaajan perheenjäsenet ja muut tiloissa häädettävän luvalla asuvat henkilöt. Häädettävien poissaolo ei kuitenkaan estä häädön toimittamista.
Jollei häädettävä ole häädön alkaessa vienyt pois omaisuuttaan, ulosottomiehen on huolehdittava siitä, että asuin- tai muissa tiloissa sekä niihin välittömästi liittyvällä alueella oleva omaisuus kuljetetaan pois. Ulosottomiehen tulee ottaa talteen muu kuin vähäarvoinen omaisuus. Arvoton tai vähäarvoinen omaisuus voidaan hävittää. Häätö voidaan toteuttaa myös siten, että häädettävän omaisuus jätetään paikoilleen, mutta hänen pääsy tiloihin estetään.
Vierailija kirjoitti:
Häädöstä ilmoittaa ulosottoviranomainen käräjäoikeuden päätöksellä henkilölle.
Häätöpäivämäärä on sitova.
Kaikki, ihan kaikki mitä asunnossa on kannetaan suoraan roskalavalle, ei mihinkään pihalle.Roskalava viedään tyhjennyksen jälkeen kaatopaikalle hävitettäväksi.
Jos haluaa säästää jotain niin pitää itse ennen häätöä viedä pois asunnosta säästettävät tavarat.
Työntekijänä häädöissä mukana ollut.
En kyllä tiedä miten asunnon asukas voi saada mitään laskuja, jos on sairaalapotilaana kuten omaiseni ol,. Hän ei ollut tolkuissaan eikä lähiomaisille edes ilmoitettu, kun hän joutui sairaalaan. Jossain vaiheessa menetti vuokra-asuntonsa ja paljon tavaroita. Muutenkin köyhä ja vähäosainen. Kun monilla laskut menevät suoraan nettiin, niin omainen/ystävä ei pysty niitä näkemään eikä voi tietää mitä laskuja ja laskuttajia henkilöllä on. Karmea systeemi.
Kyllä näissä pakkohuutokauppaan joutuneissa asunnoissa koko kämppä on usein täynnä omistajan romuja. Oletetaan nyt että arvokkaat ja henkilökohtaiset tavarat on viety lähtiessä.
Ei näissä ole tarvinnut järjestää häätöä kun omistaja on häipynyt itse paikalta ja tuossa tilanteessa sitä on aika turha uhkailla sillä että talo tyhjennetään hänen kustanmuksellaan. Jonon perään vaan laskun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sekoitatko nyt häädön ja ulosoton? Ulosotto ottaa vain sellaista omaisuutta, joka voidaan myydä ja muuttaa rahaksi. Häädössä ei otetan mitään, mutta kannetaan tavarat ulos pihalle.
Kun kyse on asunnon tyhjentämisestä, se on häätö. Ulosotto harvemmin kenenkään irtaimistoa ulosmittaa ja myy. Kaikki tavarat kannetaan pihalle ja se on sitten niiden omistajan asia, päätyvätkö kaatopaikalle vai ottaako lapset omat piirustuksensa talteen.
Oikeasti kukaan ei saa häätöä sen vuoksi, että on kuukausia sairaalassa ja asiat hoitamatta. Häätöpäätöksen jälkeenkin on mahdollista saada muuttoaikaa kuukausitolkulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häädöstä ilmoittaa ulosottoviranomainen käräjäoikeuden päätöksellä henkilölle.
Häätöpäivämäärä on sitova.
Kaikki, ihan kaikki mitä asunnossa on kannetaan suoraan roskalavalle, ei mihinkään pihalle.Roskalava viedään tyhjennyksen jälkeen kaatopaikalle hävitettäväksi.
Jos haluaa säästää jotain niin pitää itse ennen häätöä viedä pois asunnosta säästettävät tavarat.
Työntekijänä häädöissä mukana ollut.
En kyllä tiedä miten asunnon asukas voi saada mitään laskuja, jos on sairaalapotilaana kuten omaiseni ol,. Hän ei ollut tolkuissaan eikä lähiomaisille edes ilmoitettu, kun hän joutui sairaalaan. Jossain vaiheessa menetti vuokra-asuntonsa ja paljon tavaroita. Muutenkin köyhä ja vähäosainen. Kun monilla laskut menevät suoraan nettiin, niin omainen/ystävä ei pysty niitä näkemään eikä voi tietää mitä laskuja ja laskuttajia henkilöllä on. Karmea systeemi.
Siihen meni noin vuosi ennen kuin menetti tavaransa. Käräjäoikeudessakin selvitetään, mikä on velallisen tilanne ennen kuin häätöpäätös tulee. Ehkä vähäosaisuus (mitä se sitten tarkoittaneekin) aiheutti sen, että ei ollut sosiaalisia tukiverkkoja eikä kukaan huolehtinut hänen asioistaan.
Juuri tästä syystä meidän perheessä on jokaisella joku, jolla on tilinkäyttöoikeus siltä varalta, että tapahtuu jotain kamalaa eikä voi itse huolehtia asioistaan.
Ulosotto vie asunnosta asiat, joilla on rahallista arvoa OIKEASTI. Esim. PS5 saattaisi just mennä ulosottoon, mutta sun 5v vanha telkkari tai läppäri ei.
Vaikka ulosotto estää asuntoon pääsyn, niin häätö tapahtuu vasta kun asunto siirtyy ulosotosta eteenpäin. Kun ulosotto pakkomyy asunnon, asunnossa olevat tavarat siirtyvät kaupassa ostajan ongelmaksi. Tämän ostajan pitää pyytää sitten käräjäoikeudelta päätös että henkilö joka asui, saa häädön asunnosta, ja käsittääkseni tässä kohtaa voi antaa mahdollisuuden hakea henkkoht tavaroita. Pakko ei kai ole. Vasta tuon ostajan hakeman häädön jälkeen hän saa tuhota tavarat tai myydä ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virassa oleva ulosottomies ei heittele tavaroita kolmannen kerroksen parvekkeelta hankeen. Joku siinä käytti oman käden oikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulosotto ei nykyään ota mitään tavaroita, koska millään ei ole mitään jälleenmyyntiarvoa ja vaiva on isompi. Ulosotto antaa vain luvan hävittää tavarat ja sitten ne viedään lavalle ja kaatopaikalle. Lasku lisätään velkoihin.
Kunnon kostomentaliteetti. Jätät laskut maksamatta -> joku firma tulee tyhjentämään sun asunnon kaikesta tavarasta, joka viedään tuhottavaksi ja tarvittaessa poliisi turvaa toimeksiannon. Lasku hommasta pistetään perään muiden velkojen jatkeeksi. Sama vuoden päästä uudelleen, jos vaikka velallinen olisi sattunut jotain omaisuutta onnistunut hankkimaan.
Ei ulosotto sitä asuntoa tyhjennä jos sitä ei ole myyty pois eli ulosmitattu sitä asuntoa, ja eihän sitä ulosmitattua asuntoa voi myydä tavaroineen päivineen. Yleensä on niin että kun se ulosottoprosessi on meneillään sen asunnon kanssa niin se asunnon asukas ehtii hyvin viedä tavaransa sieltä pois, pitäähän hänen muuttaa jonnekin muualle asumaan. Asunnon tai talon myyminen voi kestää pitkäänkin ja siinä on yllinkyllin aikaa viedä kamansa pois.
Me ostettiin talo joka oli ulosmitattu, ja oli ollut pitkään tyhjillään, jotain kamoja oli vielä ja ne haettiin pois vasta siinä vaiheessa kun me oltiin tehty kaupat, tuolla pihan perällä on 8 vuotta lojunut yhdet jutut mitkä entinen omistaja/asukas lupasi hakea pois.
Jos taas on kyse siitä että maksamattomien vuokrien takia häädetään asunnosta, niin siihenhän ei ulosotto liity mitenkään vaan se vuokranantaja häätää ja kamat pahimmassa tapauksessa nakataan vaan ulos kämpästä ja sitten jos niitä ei asukas siitä nopeasti pois hae niin ne viedään kaatopaikalle, eipä niitä voi siihen kerrostalon pihallekaan jättää.
Kyllä maksamattomien vuokrien vuoksi häätämiseen tarvitaan käräjäoikeuden päätös. Vuokranantajalla ei ole mitään oikeutta mennä kantamaan kenenkään tavaroita vaan kyllä siihen pyydetään ulosottohenkilö.
Vierailija kirjoitti:
Häädössä tulee ajalaan ilmoitus sinulle.kerkiät ottaa kontakti sosiali virasto.Vähävaraisena saat heiltä auton ja kuskin,vie tavarasi sosialiviraston varastoon säilytetäväksi.Ihan jokaisessa kaupunki kunta niin toimitaan.Jos vaan vaivaudut pytää asiaan apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virassa oleva ulosottomies ei heittele tavaroita kolmannen kerroksen parvekkeelta hankeen. Joku siinä käytti oman käden oikeutta.
No ihan virassa oleva ulosottomies teki näin. Itse katselin toimitusta ja kuten kerroin, tunnen tuon ulosottomiehen (nykyään eläkkeellä). Tapahtumasta on jo vuosia aikaa.
Häädön toteuttajan ei tarvitse kantaa huolta sun tavaroista. Jos et itse käy ottamassa mitä tarvitset tai hanki varastoa säilytystä varten, niin kaikki menee...