Miksi en saa lainaa???
Olen laittanut lukemattomia hakemuksia ja joka kerta hylkäävä päätös. Laina summa on vain muutama tuhat. Olen vakituisessa työssä, suomalainen, 40 vuotias jolla on luottotiedot kunnossa. Luottokortilla on tonnin raja josta on käytetty 800€ muita lainoja tai velkoja ei ole. Ainut mikä olisi myöntänyt oli ellos yksityislaina, mutta en ottanut sitä, koska tarvitsen enemmän kuin sen 2500. Missä nyt mättää?
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 20:54"]
Surkeat tulot taisi jäädä kertomatta. Työttömyys? Pätkätyöllisyys?
[/quote]
Lukutaito?
Ehkä syy on se, että lyhennyssumma menee yli pankin määrittelemän rajan. Itse olin ihan kauhuissani, kun pankki laski paljonko meillä täytyy olla menoja kuukaudessa. Ihmettelin, että käyttääkö joku oikeasti rahaa noin paljon, mutta luettueani täältä ja muualta kuinka paljon ihmisillä "menee" rahaa joutavaan, käyttävät ne. Eli säästäväinen ihminen kärsii muiden tuhlaamisesta. Sulle lasketaan, paljonko on menoja kuussa jonkun laskurin mukaan ja lainan lyhennyssumma saa olla vain tietty prosenttimäärä tuloista/kk.
Minäkään en saa asuntolainaa, jos lyhentäisin saman summan kuin nyt maksan vuokraa, ja vakuuksiakin olisi.Olen säästäväinen luonne, mutta menoni lasketaan tuhlareiden mukaan. Tuloni eivät ole suuret, mutta joka kuukausi jää vähän säästön eikä minkäänlaisia luottotietoja ole. Mutta minulla on hiukan autovelkaa, vaikka olisin voinut maksaa sen kerralla. Päätin kuitenkin, että otan osan rahoituksella, koska en halunnut vetää säästöjä tappiin ja halusin jättää asunnon pääomaa. Autoliikkeetkin nykyään haluvat rahoituksella myydä.
21 Korjaa: ei ole minkäänlaisia luottotietohäiriöitä, luottotiedot on kunnossa.
Tsekkaa fellow finance, uusi lainapalvelu joka voi auttaa saamaan lainan. Tosin sielläkin tarkastetaan taustat.
Oletko muuttanut vuoden sisään? Minulta evättiin visan korotus, koska olimme muuttaneet pari kuukautta aiemmin. Soitto omalle virkailijalle selvitti tilanteen..
Me ei voida tietää :( Kai ne syyn kertoo, jos kysyt?
Jokin sinusta tekee epäluotettavan, mikä?
Syy voi olla se, ettei sinulla ole ollut muita lainoja. Tiedän tapauksen, jossa lainanhakija olisi ollut täysin maksukykyinen keski-ikäinen ihminen, syy lainan epäämiseen oli aikaisempien lainojen puute. Ilmeisesti haluavat tietää onko entisten lainojen maksujen kanssa ollut ongelmia vai ei.
Kai olet ihan normaalista pankista hakenut? Noissa ellosdaabadaapoissa on hirvittävän suuret korot. Tee pankkikierros ja kokeile niistä.
Pankit haluavat suojella sinua. Kukaan itsesuojeluvaistoinen ihminen ei ota lainaa. Velka = orjuus.
Sinuna kysyisin syytä.
Itsellä olisi taannoin ollut tarvetta nopealle kulutusluotolle. Hakemukseni evättiin. Olin aika ihmeissäni, sillä olin ollut kyseisen pankin asiakas pitkään. Kysyin syytä ja selvisikin, että olin vahingossa täyttänyt tuloiksi nettotuloni, kun olivat kysyneet bruttotulojani. Eli kyseessä oli ollut oma virheeni, mutta vastauksessa luki vain, ettei lainaa oltu myönnetty.
Tosin sainkin järjestettyä rahoituksen toisin. Oikeasti on kuitenkin kummaa, ettei syytä kerrota, mikäli lainaa ei myönnetä. Itsellekin tietojen oikaisemisen jälkeen tuli vastaus, että kyseinen laina olisikin voitu myöntää.
Mihin tarvitset lainaa? Sitä pankit näinä aikoina kysyvät ja jos aikeesi ei pankin mielestä ole järkevä, et saa lainaa.
Minä hain reilu viisi vuotta sitten op:stä lainaa auton ostoa varten. En saanut ja olin oikeasti järkyttynyt. Minulla oli tililläkin jo säästössä puolet hakemani lainan hinnasta ja hyvät kuukausitulot. Vaihdoin toisen pankin asiakkaaksi samantien. Lopulta emme edes tarvinneet lainaa autoon.
Samaa itsekin ihmetellyt, pankeista saanut heittämällä 300 ke asuntolainaa ilman säästöjä, 10 ke ulkopuolisilla takauksilla, pienillä tuloilla ja ilman vakituista työtä, mutta luottokortin limitin nostaminen 1ke 3 ke oli uskomaton taistelu (silloin ei ollut vielä noin paljon asuntolainaa).
Surkeat tulot taisi jäädä kertomatta. Työttömyys? Pätkätyöllisyys?
Kuinka pitkään olet ollut nykyisessä työpaikassasi?
Vierailija kirjoitti:
Minä hain reilu viisi vuotta sitten op:stä lainaa auton ostoa varten. En saanut ja olin oikeasti järkyttynyt. Minulla oli tililläkin jo säästössä puolet hakemani lainan hinnasta ja hyvät kuukausitulot. Vaihdoin toisen pankin asiakkaaksi samantien. Lopulta emme edes tarvinneet lainaa autoon.
Me saatiin op:sta autolaina vaikka molemmilla oli luottotiedot menneet :o
Todennäköisesti ongelma on joku näistä:
- tulojen ja menojen suhde --> mitään ei ole jäänyt säästöön ja tilikäyttäytymisestä näkee, että se mikä tulee niin myös menee --> kaikki lainanantajat miettii, että millä meinaat sen lainan maksaa takaisin
- pienet tulot. pankit käyttää tiettyjä oletuslaskureita kun laskevat talouden menoja ja lainan kk-erä ei saa ylittää tiettyä osaa kk-nettotuloista.
- vasta palautuneet luottotiedot. Vaikka ei ole merkintöjä enää voimassa, niin onko jotain luottotieto historiaa?
- työsuhde on ollut voimassa vain hetken tai onko takana pitkiä palkattomia jaksoja (pitkät sairaslomat, lomautuksia paljon tms joka vaikuttaa palkkatuloon alentavasti)
- oman pankin kohdalla lainansaantia voi vaikeuttaa tilikäyttäytyminen (näkyykö vippifirmoille suorituksia, onko tili tyhjä aina ennen palkkapäivää tai ajoittain jopa tilinylityksiä jne)