Miksi naisten yrityksissä on etunimi ja miesten yrityksissä sukunimi?
Miettikääpä nyt. Löytyy Parturi-kampaamo Silja, Kauneishoitola Kaarina, Liisan Lounaskahvila ja Pitopalvelu Maija. Mutta sitten on tyyliin Rantasen Autokorjaamo, LVI Koskela, Maanrakennus Jokinen ja Peltonen Transport. Mistä tällainen johtuu?
Ja juu, ei päde ihan kaikkiin, mutta näin yleisellä tasolla.
Kommentit (40)
Naisten ja miesten nimenkäytössä on muutakin eroavaa, ohessa esimerkki kuvitteelisesta tilanteesta.
1. On seitsemän miestä, joiden nimet ovat Ari, Timo, Jaakko, Petri, Vesa, Tomi ja Markku
2. On seitsemän naista, joiden nimet ovat Aila, Tuula, Johanna, Paula, Satu, Liisa ja Jenna.
Seuraavaksi esitän, kuinka näitä ihmisiä yleisesti kutsutaan.
1. Miehet, Arska, Timppa, Jaska, Pete, Vesku, Tomppa ja Make.
2. Naiset, Aila, Tuula, Johanna, Paula, Satu, Liisa ja Jenna.
Voiko joku yrittäjä viimein kertoa?
Sukunimen käyttö luo arvovaltaa&vakuuttavuutta ja on siksi nähty yleisesti miehisempänä tapana. Miehet monesti puhuttelevat kavereitaan ja tuttujaan sukunimellä, naiset taas harvemmin. Miehillä usein pysyy sukunimi, kun taas lähtökohtaisesti useammin nainen ottaa miehen sukunimen avioliitossa, joten siksi miesten on järkevämpää perustaa firma sukunimellä kuin naisten. Lisäksi sukunimen käytöllä voidaan viestittää, että yritys siirtyy isältä pojalle suvussa eteenpäin. Naisyrittäjä saattaa haluta naisille kohdennettuun firmaansa (kampaamo, kauneushoitola...) mieluummin naisen nimen kuin pelkän sukunimen kuten Korhonen, jotta yritys houkuttaisi enemmän naisasiakkaita.
Onhan se jo ihan markkinointi ja psykologinen juttukin.
Nuo kampaamot ja kosmetolgit ja ompelijat sun muut, tarjoavat etupäässä palveluja naisille.
Mutta esimerkiksi kampaamo nimessä lisänä parturi eli parturi-kampaamo Suvi, osoittaa sen, että miehetkin ovat tervetulleita, ja yritys on miehiä varten.
Mielenkiintoista! Olen pohtinut omaa yritystä ja ylläri, nimeksi olen ajatellut naisen etunimeä. Argh!
Joskus on kyllä Parturi-Kampaamo Maija Meikäläisiäkin. Omassa yrityksessäni oli tylsästi etunimi ja sukunimi, "toiminimi Maija Meikä" siis. Mutta mulla ei ollut liiketilaa vaan vakioasiakkaat B to B. Itse olen töissä firmassa "alan firma M. Meikäläinen Oy", tämä etunimen eka kirjain on miehilläkin pienissä yrityksissä aika yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Joskus on kyllä Parturi-Kampaamo Maija Meikäläisiäkin. Omassa yrityksessäni oli tylsästi etunimi ja sukunimi, "toiminimi Maija Meikä" siis. Mutta mulla ei ollut liiketilaa vaan vakioasiakkaat B to B. Itse olen töissä firmassa "alan firma M. Meikäläinen Oy", tämä etunimen eka kirjain on miehilläkin pienissä yrityksissä aika yleistä.
Siis selvennän vaikka se aikamuodoista jo näkyy, firma oli ennen, nykyään palkkatyö pienessä firmassa, möin firmani pois.
Voiko yritys olla ilman nimeä, tai nimi ilman yritystä, siinäpä vasta arvoitus.
Savonlinnassa oli aikoinaan kauppa Manun elintarvike.
Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö
Perheyrityksille annetaan nimeksi sukunimi
Peten koiratarvike
Antin autokoulu
Matin rengas ja auto
Heikin palju
Laurin metalli
Miesten etunimet on viime aikoina yleistyneet firman nimissä.
Vierailija kirjoitti:
Naisten ja miesten nimenkäytössä on muutakin eroavaa, ohessa esimerkki kuvitteelisesta tilanteesta.
1. On seitsemän miestä, joiden nimet ovat Ari, Timo, Jaakko, Petri, Vesa, Tomi ja Markku
2. On seitsemän naista, joiden nimet ovat Aila, Tuula, Johanna, Paula, Satu, Liisa ja Jenna.
Seuraavaksi esitän, kuinka näitä ihmisiä yleisesti kutsutaan.
1. Miehet, Arska, Timppa, Jaska, Pete, Vesku, Tomppa ja Make.
2. Naiset, Aila, Tuula, Johanna, Paula, Satu, Liisa ja Jenna.
On seitsemän miehen nimeä: Juko, Kaapo, Ossi, Tero, Roni, Saku ja Sampsa.
On seitsemän naisen nimeä: Helena, Katariina, Johanna, Evelina, Elina, Susanna ja Pirkko.
Seuraavaksi esitän kuinka näitä ihmisiä yleensä kutsutaan:
Juko, Kaapo, Ossi, Roni, Saku ja Sampsa
Hele, Kata, Jossu, Eve, Ellu, Susa tai Susku ja Pipsa.
No tuo pätee vaikkapa kampaamoihin tai kauneushoitoloihin. Mutta jos puhutaan vaikkapa hevostiloista, niin sukunimi on tavallisempi yrittäjän sukupuolesta riippumatta. Toki tiedän pari etunimenkin sisältävää talliyrityksen nimeä (molemmilta sukupuolilta).
Miehen sukunimi on ja pysyy, mutta naisella se voi vaihtua.
Vierailija kirjoitti:
Miehen sukunimi on ja pysyy, mutta naisella se voi vaihtua.
Miten miehen sukunimi ei voi vaihtua?
Tein nopean vilkaisun maakuntani palveluhakemistoon, ja sen perusteella enemmistö naisten yrityksistä on naisen koko nimellä, vaikka toki myös tyyliä Juhlapalvelu Johanna
Sen sijaan autokorjaamot ovat tosiaan melkein järjestäen joko sukunimellä tai miehen koko nimellä, Timpan korjaamoja en pikavilkaisulla löytänyt.
Ja tosiaan liittyy varmasti aloihin ja niiden sukupuolittumiseen. Lounasravintola tuntuu kotoisammalta kun luodaan mielikuva että tuttu Pirre häärää siellä patojensa ääressä, vrt. nimetön Sodexhon työntekijä.
Erittäin suuriin juttuihin sitten nimenomaan naiset kelpaavat.
Elisa, Siri, Alexa, Nike, Melitta
Etunimen käyttö nimissä on vapaata. Vaikka nimesi olisi Kaarina Seppänen niin voit pistää puodin nimeksi kampaamo Silja. Sukunimissä taas pitää olla oma sukunimi.