Mitä ihmettä? Ruoan säilyttämistä jääkaapissa ei suositella valmistusastioissa?!
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista/art-2000008188650.html
Ennemmin vaikka muoviastioissa? Ite ainakin huomannut, että muovisissa pakasterasioissa pilaantuu nopeammin.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue juttu. Teräskattila on ihan ok. Ja lasi.
Äiti taitaa edelleen säilyttää ruokaa alumiinikattilassa jääkaapissa.
Meillä on alumiinikattilat poistetut käytöstä jo ajat sitten, kun selvisi että alumiinia voi luetaan ruokiin. Näin toimi myös äitini, joka on nykyään 80 v.
Pinnoittamattomat alumiinikattilat sekä pannut ovat loistavia välineitä kunhan niissä ei valmisteta happamia ruokia/juomia eikä käytetä ruoan säilytykseen. Itse olen hankkinut kotikeittiööni alumiinisia välineitä ihan tarkoituksella. Tuolla ravintolapuolellahan näitä käytetään varsin viljalti.
.
.
T: kokki evp
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruostumaton teräs, keramiikka ja lasipinta ovat säilytykseen sopivia.
Treöksestä liukenee metallia. Keraaminen tai lasinen säilytysastia.
Mistä säilykepurkit on tehty?
Säilykepurkit on tehty metallista kyllä, mutta pitkässä säilytyksessä tai kolhiintuneesta kohdasta voi liueta itse säilykkeeseen purkin raaka-aineita. Avaamaton ja ehjä purkki on ilmatiivis, mutta avattuna sekä purkki että sisältö altistuvat hapelle ja siksi sisältö kehoitetaan siirtämään toiseen astiaan.
Sitä voi harkita tapauskohtaisesti. Isoa kattilallista keittoa en laittaisi kuumana jääkaappiin, mutta jos tekee pienemmän määrän jotain kiinteää ruokaa niin en usko että se jääkaapin lämpötilaa juurikaan nostaa vaikka ei olisikaan täysin jäähtynyt. Tärkempää ettei jätä liian pitkäksi aikaa lämpimään.
Edelleen laatikoita myydään alumiinipakkauksissa. Mites se?
Meillä käytetään lasisia säilytysastioita tai säilytetään ruoka kattilassa (ruostumatonta terästä) tai keraamisessa vuuassa. Muovisissa astioissa en säilytä ruokia. Varsinkaan rasvaisia ruokia (esim. kalaa) ei kannata säilyttää muoviastoissa, sillä rasva liuottaa kemikaaleja muovista.
Mistä säilykepurkit on tehty?