tuttuni rakentaa taloa, johon tulee yksi vessa
Perheessä on vanhemmat ja kolme pientä lasta. Voiko yksivessainen talo olla toimiva tässä tapauksessa?
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 16:10"]
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 13:55"]
Vessa on erillään kylppäristä. Talon emäntä on kova pyynäämään, mutta tuskinpa mies ja kaksi pikkupoikaa. Talo on muuten oikein hieno ja kiva, mutta mua suoraan sanoen suuresti ihmetytti yksivessaisuus isossa talossa. Isommissa kerrostaloasunnoissakin on usein kaksi.
ap
[/quote]
Onko se kolmas lapsi tyttö?...kerroit vain kahdesta pojasta.
[/quote]
En tiedä mitä merkkiä kolmas lapsi on. Vasta syntyy piakkoin.
ap
Millainen se älytön keittiö oli?
Kuinka monella oli ennen 2 vessaa. N. 70-luvulla rakennetuissa taloissa tais kaikissa olla 1 wc mitä oli meillä ja lapsuuden kavereilla.
Meillä on 4 lasta ja 2 vessaa, kolmea en jaksais edes siivota. Kyllä yhdellä vessalla pärjää kohtuuhyvin. Kahta suihkutilaakaan en halunnut. Meillä on kyllä 2 suihkua mutta molemmat ovat kylppärissä, toisen vessan yhteyteen yläkertaan en halunnut suihkua. Yhden suihkutilan siivous riittää minulle.
itse en selviäisi yhdellä vessalla. Edellisessä talossamme oli 2 pikkuvessaa ja 1 kylpyhuone pytyllä saunaosaston lisäksi. 3 teinin ja vauvan kanssa ihan ehdoton.
Nykyisessä talossa asuu enää 3 henkeä mutta saman verran vessoja ja pesutiloja eikä yhtään liikaa!
Suunnittelemme 3. taloamme joka näin ensialkuun tulee olemaan 3 hengelle mutta jatkossa 2:lle ja sinne tulee 2 kylpyhuonetta pyttyineen, sekä erilllinen pikkuvessa saunaosaston läheisyyteen.
Meillä on kotona 7 henkeä, enimmillään ollut 9 henkeä. Vessoja on kolme: yksi saunan+suihkun yhteydessä, yksi ison erillisen kylpyhuoneen yhteydessä ja yksi muuten vain "peilivessa". Kaikkein eniten on käyttöä tuolla kolmannella ja se on ihan liian pieni. Tällä viisaudella olisi meikkaus- ja puunausvessa hyvä olla isompi.
Jos mulla olisi varaa rakentaa talo, niin rakentaisin eteisen lähelle vessan, ja sitten kylppärin ja vessan joka ainakin parin makuuhuoneen yhteyteen. Ja sitten yhden yleisen sauna/kylppärin, ja vessan sen yhteyteen.
Meillä on vain ulkohuussi ja hyvin pärjätään.
Voi toimia ja on toiminutkin vuosikymmenet, ennen yksivessaisia taloja oli talot ilman vessaa, puucee pihan perällä vain ja pystyivät ihmiset silloinkin elämään.
Mutta onko se fiksua ja käytännöllistä, niin ei ole. Rakentamisessa voi ja kannattaakin säästää, mutta ei wc:n kohdalla, vaikka talo on itselle rakennettu, voi olla että jossain vaiheessa sen joutuu myymään ja hinta määräytyy talon varusteluiden mukaan.
Jos on yhdessä kerroksessa niin kyllähän sillä varmasti pärjää. Jos useampi kerros niin ei ole toimiva.
Ei riitä mitenkään 5-henkiselle perheelle oli lasten sukupuoli mikä tahansa.
Eikä kukaan osta taloa, jossa on vain yksi wc. Vaikka ei rakentaisikaan myyntiä ajatellen, niin vähän pidemmälle voisi miettiä.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 13:37"]
Perheessä on vanhemmat ja kolme pientä lasta. Voiko yksivessainen talo olla toimiva tässä tapauksessa?
[/quote]
No, jokainen tyylillään. Meille tulisi jokaiselle oma wc ja ainakin pari kylppäriä (meitä on kolme), jos rakentaisimme.
Meillä kolme lasta ja yksi vessa, ihan ok pärjätään. Olen vielä Pph eli 3 vierasta lasta hoidossa meillä, iltapäivisin kun mies ja koululaiset on tulleet kotiin, mutta hoitolapset yhä täällä, meitä on 8hlö, hyvin on silti sujunut ilman pahempia jonoja..
Itse en muuten aamulla meikkaa vessassa, vaan eteisen peilin ääressä. En mä siihen vettä tarvitse. Niin ja toinen pesuallas on kodinhoitohuoneessa kyllä... Ja keittiössä toki.
Mutta jos rakentaisin taloa, toki rakentaisin kaksi vessaa, ihan talon jälleenmyyntiarvon takia.
Meillä on kaksi vessaa ja se riittää juuri ja juuri. Meillä on kaksi aikuista ja kolme teiniä, joista kaksi tyttöä.
Kaveri asui pienenä talossa, jossa oli 11 lasta ja yksi vessa. Jostain kumman syystä pääsin kuitenkin aina vessaan, jos tuli hätä. Nykyään voin hyvin istua vaikka 10 minuuttia vessassa, en tajua, miten siellä kukaan ei koskaan istunut kauaa vessassa.
Nyt säästetään väärässä paikkaa. Ajan kanssa tulevat tämän huomaamaan.
Meitä oli lapsuudenkodissa 7 ja yksi vessa/kylppäri. Ja se oli vielä aina kylmä, vanhan puutalon kulmaan rakennettu.
Kuinka monta kertaa steppasinkaan sen oven vieressä odottaen vuoroani. Joten minulle todella tärkeää on riittävä määrä vessoja, ja iso lämmin kylppäri ( lattialämmitys!)
Meillä on kaksi lasta ja yksi vessa. Ei haluttu kylppäriin vessaa, täytty varmaan sinne pönttö sit laittaa ku myydään, jos ei muuten saa myydyksi. Ei ole ollut ongelmaa, meillä vessassa ei meikata tms.
Lasten tullessa koulu- ja teini-ikään tuo varmaan vaatii jonkin näköistä aamuisten vessavuorojen sopimista, mutta miksipä ei onnistuisi? Sitten taas kun lapset lähtevät kotoa, ei toiselle vessalle ehkä olisikaan enää käyttöä. Itsellä viiden hengen taloudessa kaksi vessaa, eikä kolmaskaan olisi pahitteeksi. Jokainen tavallaan.
Meillä on 5 vessaa. 3- kerroksinen talo ja ylimmässä 3 pöntöllistä kylppäriä, keskikerroksessa 1 pöntöllinen kylppäri ja alakerrassa saunan yhteydessä myös vessa.
Minun mielestä koti saa olla pienikin, mutta kylppäri- ja vessatiloista en tinkisi. Ne on niin iso tekijä asumismukavuudessa itselleni.