Miksi meidän kissa nuolee muovipusseja, muovikelmua,
ja vastaavia materiaaleja? Onko tuo merkki jostain puutoksesta? :o
Ei ole kyseessä pentu vaan aikuinen kissa ja tätä on jatkunut jo kauan.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Syöttäkää vehnänorasta, sitä ne silloin haluaa.
Ei kelpaa. Meillä on sitä aina saatavilla, koska toinen kissa syö sitä. Mutta toinen ei oo ikinä syönyt ulkonakaan heinää vaan kaikki muovi kelpaa, jos unohtuu näkösälle. Ja 13,5viikkoisena haettiin kotiin suoraan emon huomasta, eli ei ole vieroitettu emostakaan liian aikaisin.
Meillä oli kissa 15v ajan, joka nuoli ja söi muovipusseja jne. Kaikki muovipussit piti pitää yläkaapissa ja ovessa sellainen lapsilukko, koska kissa rakasti syödä ohuita hedelmäpusseja, elmukelmua jne ohutta muovia. Paksuja muovikasseja tyytyi vain nuolemaan. Oli kerta jos toinenkin, kun sain kissan kiinni itse teossa ja vedin kurkusta muovipussia pois. Kissa teki tuota koko elinikänsä, syytä en koskaan ymmärtänyt. Muuten oli järkevä otus, antoi sohvien, mattojen jne olla rauhassa, mutta muoviin oli jokin ihme fetissi. Oli sisäkissa, joten olisi varmaan ulkokissana tappanut itsensä maasta löytämällään muovipussilla.
Outoja ovat elukoiden aivoitukset. :)
Ei varmaa tietoa, mutta monia mahdollisia syitä:
http://www.catster.com/lifestyle/cat-health-behavior-why-do-cats-lick-p…
Meillä on 14-vuotias uroskissa, joka on aina rakastanut muovia. Jos vaan unohtuu muovipussi johonkin ulottuville, niin siitä on käyty syömässä osa pois. Tässä joulun alla kun paketoin lahjoja, niin kävipä varastamassa valmiiksi repimäni teipin kappaleen ja syöksyi äkkiä piiloon syömään sen herkkupalan! En saanut enää suusta ulos sitä. Kerran lapsi sai normaalin heliumilla täytetyn ilmapallon, jossa oli pakkausnarua roikkumassa. Nehän tietää, helium pysyy vain päivän niissä. Yön aikana pallo oli tipahtanut maahan ja kissa syönyt narun. Hiekkalaatikosta sitä sitten löytyi kun oli tullu ulos luonnollista tietä. Ja joulukukan purkin ympärillä olevaa liukasta paperia oli käynyt myös järsimässä. Huomattiin yksi aamu aamupalalla, että paperi oli aika kärsineen näköinen. HUOH!
Yllättävän pitkäikäiseksi tuo on elänyt taipumuksensa kanssa. Luulin, että kuolee vielä johonkin muoviin suolistossa. Vaikka kuinka yritetään piilottaa "herkut", niin kyllä se niitä aina jostain löytää.
Meillä kissa natustelee Cokiksien 4packien muoveja. Muut muovit ei kelpaa, ainoastaan nämä. Ei onneksi kylläkään nieleskele muovin palasia, mutta tekee innoissaan siihen reikiä.
Pahvi on myöskin pop. Niitä palasia sitten syljeskellään ympäriinsä.
Meidän kissa rakastaa nuolla käsiäni jos laitan niihin käsirasvaa! Toinen syö pahvia.
Heh, minullakin samanlainen pureskelija. Mistäköhän johtuu, että tuntuvat olevan kaikki kolleja nuo nuoleskelevat/pureskelijat?
Meillä leikattu tyttö kans nuolee muovipusseja ja muita vastaavia, muttei syö/revi, tosin on vähän kausittaista, ikkää hällä tullee nyt kevväällä 9v. eikä oo liian nuorena tätäkään vierotettu ja tuli meille vasta puoli vuotiaana, kulukee ittekseen ulukona ja on muuten fiksu neiti :D
Vierailija kirjoitti:
Mul on ollu elämäni aikana 2 näitä pussinrakastajakissoja, enkä edelleenkään tiesä mistä johtuu. Toine kissoista rakastu myös kumilenkkejä. Yks kissoista tykkää villasukista ja kantelee niitä ympäriinsä ja tuo mulle ja yks kissa rakastaa mun miehen hien hajua. Paidan ku heittää jonnekki niin menee ehkä puol minuuttia et siinä on kissa kieriskelemässä päällä onnellisena. Outoja eläimiä.... mulla on siis kolme kissaa, kaks entistä. Entinen pussinnuolija saatto tuntitolkulla nuolla myös mua..jalkoja ja käsiä yms.
Kunilenkit ovat sitten erittäin vaarallisia kissoille ja koirillekin. Ne saattavat aiheuttaa suolitukoksen, joka on hengenvaarallinen. Kirurgiallakaan ei voida kaikkia pelastaa.
Mulla kans toinen kissa imeskelee kaikkia mahdollisia muovipusseja ja pureskelee ne täyteen reikiä :D Heti kun tuun kotiin jonkun pussin kanssa niin oikein hyökkää imemään sitä eikä millään meinaa lopettaa ennenkuin laitan sen pussin jonnekkin piiloon. Tosi inhottavaa aamulla herätä siihen kamalaan rapinaan kun kisu on löytänyt jostain pienen muovipussinkulman ja lutkuttaa ja rapistelee sitä.
Toinen kissa menee vaan kaiken päälle makaamaan, ei sentään syö pusseja.
Minunkin mirrini nuolee usein pusseja ;)
Meillä lutkutti aivan ekstaasissa nylonsukkahousujen kärkiosia aina kun löysi ja haroi samalla ilmaa tassuillaan. Muoviahan nekin. Siis ihan kuin olisi imenyt nisää ja lypsänyt sitä. Mikähän tossa muovissa tosiaan kiehtoo?
Meidän tyttökissa ei niinkään nuole tai syö muovia eikä koskekaan esim. hedelmäpusseihin. Sen sijaan ihan parasta on sellainen vähän rapiseva, kovempi muovi (vähän sellofaanimainen), jota sitten näljätään kulmasta vaikka puoli tuntia. Ei ole liian varhain vieroitettu eikä syö ruohoa korvaamaan. Kissi ei syö edes ruohoa, mutta kuivat kasvinlehdet maistuvat kovastikin hyvin. ;) Hassu kissimöllikkä. >o<1
Syynä voi olla myös kipu suussa, esim hammassyöpymä. Käyttäkää kissanne varulta hammastarkastuksessa. Minulla kissa nuoli muoveja, mutta kun kävi hammaskiven poistossa ja suusta poistettiin kaksi syöpynyttä hammasta, muovien lipitys loppui kuin seinään.
Meillä toinen kissoista tekee tätä välillä. Toinen kissoista taas puree solumuovia, eli jos unohtaa teltan retkipatjan näkösälle, niin kohta siinä on hampaanjälkiä... aikaisemmin meillä oli kissa, joka tykkäsi pureskellä lyijykyniä. Kissan on kyllä terveitä, nämä on varmaan vaan jotain tapoja. Jotkut ihmiset pureskelee kynsiään, kynänpäitä tai hupparin nauhojen päitä, niin kaipa sitä kissoilla voi olla samanlaisia tapoja. Lapsena mä tykkäsin pureskellä kouluss kynänpäätä ja opettaja ei tykännyt siitä tavasta yhtään.
Ehkä ne pitävät öljystä. Muovi on öljyn sivutuote. Älkää vaan antako syödä muovia. Kissat pitävät myös hienhajusta,siksi ne ovat joittenkin vaatteiden kimpussa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kissa ehkä vieroitettu emostaan liian nuorena?
Oliko sillä muoviemo?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ne pitävät öljystä. Muovi on öljyn sivutuote. Älkää vaan antako syödä muovia. Kissat pitävät myös hienhajusta,siksi ne ovat joittenkin vaatteiden kimpussa.
Tästä tulee mieleen kun vein kissanpentua näytille naapuriin. Oli joku 6kk vanha, sai olla sielläkin sisällä vapaasti, ja kun hetkeksi hävisi olohuoneesta ja aloimme katselemaan mihin se meni. Kisu löytyi keittiöstä, keskeltä ruokapöytää nuolemasta voita! Niin oli tuo karjalanpiirakoita varten lämpenemään otettu voi hyvää, että ei kisu meistä piitannut, jatkoi onnellisena nuolemistaan. Tuli mieleen öljy=rasva, oisiko siis jokin "puute". Onneksi oli huumorintajuinen naapuri.
Herätän vanhan keskustelun eloon kysymällä, onko kukaan saanut vastausta tähän kysymykseen? Minulla myös kissa joka tekee tätä. Nuolee myös kaapin ovia, ikkunoita ja peilejä. :o ei kuitenkaan huvita keskellä yötä herätä peittämään pintoja viltillä tms. Vapaa-aamuina lähes jokainen herätys aamulla on siihen kun kissa tulee ja pesee lutkuttaa suoraan korvan juuressa itseään tai jotain muuta.