Oletko koskaan joutunut soittamaan hätäkeskukseen?
Kommentit (75)
Kerran baarista tultaessa kävelimme puiston läpi ja näin kun nuori nainen lyyhistyi maahan pidellen rintaansa. Mentiin kysymään että onko kaikki hyvin ja soitettiin sitten ambulanssi. Oli jonkinlaisen kohtauksen saanut, oli kyllä ihan tajuissaan. Lanssimiehet tulivat sitten siihen ja ottivat naisen kyytiin. Oli siis ihan selvinpäin, eli ilmeisesti jokin sairaskohtaus.
Pari kertaa jalankulkijasta moottoritiellä, kerran, ku vanhempi mies kaatu melkein suorilta jaloiltaan kasvoilleen maahan, viimeisin oli, kun tyttärelläni (1,5v) tuli hengityskatko kurkunpääntulehduksen yhteydessä ja hengitys oli muutoinkin todella hankalaa, se tilanne tosin laukesi ihan vaan auton ilmastoinnin ansiosta..
Rattijuoppojen perään olen soitellut useastikin.
Viimeksi soitin pari kk sitten kun autooni oli murtauduttu. Jotenkin ottaa päähän joutua soittamaan 112 kun vanhaan losoon on menty ikkunasta sisään. Asia ei ole akuutti, mutta poliisiin yhteyden saadakseen on soitettava 112. Tuntuu tyhmältä. Mutta kaipa ne organisoijat tuonkin paremmin tietää.
Monesti lapsuudessa kun isäpuoli pahoinpiteli mutsia.
Miehelleni pariin 3 otteeseen vuosia sitten kun ihan yks kaks rupes tajunnan taso laskemaan ja meni veteläksi,aina pääs sairaalasta ja kotona sama uudelleen.
Olen kerran, tänä kesänä kun oma poika sai allergisen reaktion ja meinasi tukehtua.
Oon soittanut ekan kerran 9-vuotiaana kun äitini oli raskaana ja pyörtyi. Oli tullut keskenmeno :(
Myöhemmin oon soittanut talvella ojassa maksavalle miehelle ja töissä oon soittanut poliisille kun näin asiakkaan vetävän jotain huumetta nenään.
Kerran soitin myös mökillä kun vastapäisestä pienestä saaresta alkoi tulla todella sankkaa savua.
Kerran, synnytin pikkuisen poikamme kotona yksin.
Miehelle, joka huristeli moottoritietä pitkin sähköpyörätuolilla.
Olen soittanut. Itselleni kun huomasin syöneeni kalaa ja tiesin että alle vartissa turpoo kurkku kiinni.
Kaverille joka veti ranteensa auki, toiselle kaverille joka otti yliannostuksen lääkkeitä. Ensimmäiselle näistä soitin pari vuotta myöhemmin kun hyppäsi parvekkeelta, mutta kuoli samantien.
Yhdelle ilmeisesti sammuneelle/tajuttomalle naiselle, yli 2h meni että ambulanssi tuli paikalle.
Toissä (kotihoito) olen muutaman kerran joutunut soittamaan sairauskohtauksen, kuoleman tai huonon kunnon vuoksi.
Niin ja kerran näin pahan pahoinpitelyn, autollinen porukkaa hyökkäsi yhden miehen kimppuun. Silloin soitin myös.
Ambulanssia ja poliisia siis, paloautoa en ikinä
Kerran ambulanssin naapurille, joka liukastui pihassa jäälle ja päästä tuli verta.
Kaksi kertaa ambulanssin omalle lapelle, kun ei saanut henkeä (laryngiitti).
Kerran poliisin kolaritilanteessa, kun peräänajaja (punaiset valot) vauhkoontui.
Pari kertaa tielle / pysäkille sammuneelle, kun asuin stadissa Hämeentien varrella.
Kerran väkivaltatilanteessa.
"Siviilissä" pari kertaa, kummallakin kerralla kyse oli yhdistelmästä vahvasti päihtynyt henkilö ja kova talvipakkanen, että oli vähän liian iso riski olla soittamassa. Kummatkin olivat siis niin tolkuttomassa kännissä, etteivät osanneet kertoa missä asuivat. Muutaman kerran olen pahasti humalaisen, mutta edes kotiosoitteen verran kartalla olevan, saatellut ihan vain taksin kyytiin.
Töissä sitten "saa" soitella aika useinkin, työskentelen ihmisten kanssa joilla on paljon erilaisia sairauksia mutten kuitenkaan missään terveydenhuollon tms yksikössä. Paikan päällä ei siis ole antaa kuin hätäensiapua, joten aika usein sairaskohtauksen tullessa tms ei oikein voi muuta kuin soittaa sen ambulanssin paikalle. No, ompahan ainakin rutiinia siinä hommassa (ensiapu, hätäpuhelu jne) että todennäköisesti siviilissäkin pärjäisi pahemmassakin tilanteessa ihan ok:sti.
Kortiton mopopoika tuli kolmion takaa ylinopeutta auton jonka kyydissä olin eteen. Onneksi yksi tajusi, että tuo muuten tulee alle ja karjaisi, että jarruta. Kuski löi jarrut pohjaan ja poika lensi konepellin yli toiselle puolelle tietä ojaan, eikä ikkunasta sisään kuten olisi tapahtunut jos olis edes sekunnin myöhemmin jarrutettu. Ambulanssihan sille piti soittaa, koska mursi molemmat kätensä ja nilkan.
rengas motarin ohituskaistalla (siinä oli vanne) ja suljettuun kouluun oli tunkeutunut nuoria niin soitin kun on vaaralinen paikka, nää nyt muistan.. itse kaks kertaa hädässä lapissa lasketturinteessä meni polvi joten ampparilla sairaalaan ja toinen kerta kun joku huumeissaan törmäsi mun ajaman auton nokkaan =( sinne meni vanha hyvä bemarini tumman violetti...
Naapurimelun vuoksi noin 20 kertaa, kun olin hallituksen jäsenenä taloyhtiössä. Päälle yrittävän aineissa olevan tyypin liimauduttua kannoille. Kadulle sammuneiden tai sairaskohtauksen saaneiden vuoksi monasti. Liikennenvalojen vaarallisen virhetoiminnan vuoksi.
Suurin osa asioista hoitui ennen poliisin hälytysnumeron kautta, nykyään täytyy soittaa 112 ja toivoa että kohdalle ei satu täysin uuno päivystäjä. Sen ainoan kerran kun itse olin vaarassa kävi juuri näin ja jouduin soittamaan vaimolle että hän soittaisi hätänumeroon.
Viimeksi siksi, että törmäsin autollani johonkin sorkkaeläimeen
2 Kertaa: lapsivesi meni, lähdin synnyttämään. Lapsi oli perätilassa ja minua oli ohjeistettu soittamaan ambulanssi. Sairaalassa suoraa sectioon.
lapsen harrastuspaikassa tuki savua ja hälytin alkoi soida.
Pahassa pyryssä edessä ajanut traktori ajautui tieltä ulos ja lensi katolleen ojaan
1. Miehelleni joka teki kuolemaa :-(
2. Muutama piripäinen nuori joilla oli melko arvaamaton koira (iso, taistelukoirarotu) mukana eivät huolehtineet koirastaan ja koira alkoi jahdata läheisen koulun pieniä koululaisia. Poliisit lupasivat lähettää partion jos on vapaana sillä suunalla....
Edellä ajava ajava auto ajoi tieltä ulos. Näen edelleen kun se auto lentää ilmassa. Onneksi kuski pääsi melkein säikähdyksellä.