4-vuotias painaa 22 kiloa
Miltä se kuulostaa? Jonkun nettisivun mukaan on nyt ylipainoinen (pituutta 113 cm) ja mietin että kuuluuko tässä nyt tehdä jotain asialle vai ei. Karkkipäivä on jo nyt kerran viikossa, toki silloin tällöin voi tulla muutenkin jotain kakkua jos käydään kylässä tms.
Miten tekisitte? Antaisitteko asian olla? Vai lisäisittekö liikuntaa vai jotain muuta muutosta?
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:11"]
N onko ap:n lapsella silmin nähden läskiä? Siis vaikka vatsassa ihan roikkuvaa? Jos on pyöreä maha niin ok, mutta jos lapsella on selkeästi löllöä niin silloin on liikaa rasvaa. Älä missään nimessä lapselle siitä sano vaan koko perhe yhdessä ulkoilemaan vaikka jalkapalloa pelaamaan, metsä retkelle jne.
[/quote]
Ei ole mitään roikkuvaa läskiä :D Pömppömasu ja paksut reidet, muuten on ihan hoikan näköinen. Ts. vaatteet päällä ei varmasti kukaan ajattele että mitähän tuo lapsi painaa tmv. Sillä jotenkin itselle tuli vähän yllätyksenä tuo paino kun en missään vaiheessa ole ajatellut lapsen olevan mitenkään pulska.
Toki nytkin liikutaan jo, käydään kävelemässä ja puistoissa, mutta lisätään vaan hieman ulkoilua ja katson että kasvisten määrä vähän lisääntyisi (niitä aina tarjotaan mutta menekki on vaihtelevaa).
Meillä on poika, 5v. Painaa 19kg ja on 112cm pitkä.
Mutta siis ei sun 4v ole mikään ylipainoinen mielestäni. Jos nyt läskimmäksi tulee, niin sitten voi jo vähän huolestua.. :)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 20:52"]
Mihin ihmeeseen tarvitaan karkkipäiviä/herkkujen rajoittamista?! Meillä lapset 3,5v ja 8v ei ole mitään karkkipäivä, eikä mitään herkkujen rajoitusta, koska niitä ei vain osteta.. Muutaman kerran vuodessa saavat jotain herkkuja (yleensä kesällä jätskiä silloin tällöin), tai kylässä jos tarjotaan. Emme ole mitään ruokanatseja ja nautimme hyvästä ruuasta koko perhe, mutta kun ei ne makeat herkut/sipsit/hampparit tms kuulu normaalisti ruokavalioon, niin ei lapsetkaan niitä kaipaa. Pari kertaa vuodessa käydään jossain hampparilla/pizzalla. Ravintoloissa yleensä saa kunnon ruokaa lapsille pyydettäessä. Vähän meni ohikseks, mut ihmetyttää tää tyyli nykyään, et lapsille ja itellekin usein tungetaan hirveetä skeidaa kurkusta alas..
[/quote]
No rajoitattehan te itsekin. Äly hoi, älä jätä...
Ette yhtään natseja... :D
Ja meidän ekaluokkalainen on 21 kg ja 4-vuotias 16 kg, eli siitä ei ole kyse, että lapset sais meilläkään liikaa herkkuja. Meillä niitä taas on jonkinverran joka päivä, karkkipäivää alettiin pitää vasta tänä vuonna ja isompi ei välitä siitäkään.
Mä painan 12 kiloa enemmän kuin Ap:n muksu. Eli on toi paljon
Mä seuraisin lasta, että tuleeko missään vaiheessa jotain kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvää oireilua, kuten väsymys, kuiva iho, ummetus, hiustenlähtö tai äkäisyys. Nimittän ei se ihan turhaakaan ole itse vähän vahtia, kun lääkärit eivät ymmärrä, että lapsellakin voi olla vajaatoiminta, jos pituuskasvu vain on normaalia...
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:30"]
[/quote]
Ai 34kg? Tuskin.
Poikani oli samoissa mitoissa 4-vuotiaana ja oli röllömaha ja pulleat kasvot. Innostui koulussa jalkapallosta ja nykyään on urheilullinen 11-vuotias.
Ap,meidän neljävuotias suunnilleen saman pituinen ja painoinen.Tuntuu painavalta mutta ei näytä erityisen lihavalta.Ja juoksee ja liikkuu päivittäin aika paljon.En olisi huolissani jos elämäntavat muuten kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:30"]
[/quote]
Ai 34kg? Tuskin.
[/quote]
Olen 148-senttinen ja toivun parhaillani anoreksiasta
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:30"] Mä painan 12 kiloa enemmän kuin Ap:n muksu. Eli on toi paljon [/quote] Ai 34kg? Tuskin. [/quote] Olen 148-senttinen ja toivun parhaillani anoreksiasta
[/quote]
Aaa, olinpa ajattelematon :(
Hyvä, että olet toipumassa, hyviä vointeja!
Mun 4v on 116 cm pitkä ja painaa 24kg (joo-o, toisen puolen suvun täyttää jättiläiset)Tosi iso jäbä, pitkä, levee ja lihaksikas. Älä huoli ap! Kaikki on just niiku pitääkin!
Mun 5 v. on 16 kg ja 107 cm. On normaalipainon rajoissa vaikka mun mielestä voisi painaa enemmän. Kyllhän tuo 22 kiloa aika tuhdilta kuulostaa ja varmaan kannattaa syömisiin ja liikkumiseen kiinnittää huomiota, ettei tilanne karkaa käsistä.
Joka kymmenes kolmivuotias suomalaislapsi on ylipainoinen. Viisivuotiaista ylipainoisia on jo joka kuudes, yläkouluikäisistä jo joka neljäs.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 20:29"]
Miltä se kuulostaa? Jonkun nettisivun mukaan on nyt ylipainoinen (pituutta 113 cm) ja mietin että kuuluuko tässä nyt tehdä jotain asialle vai ei. Karkkipäivä on jo nyt kerran viikossa, toki silloin tällöin voi tulla muutenkin jotain kakkua jos käydään kylässä tms.
Miten tekisitte? Antaisitteko asian olla? Vai lisäisittekö liikuntaa vai jotain muuta muutosta?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 20:33"]
Meidän 4 v painaa 12kg....
[/quote]
täh? Hirveä määrä alapeukkuja, miksi? Siksi, että löytyy toisenkin painopään lapsia?
terv. Äiti, jolla on 6v/116cm 18kg ja melkein 8v/120cm 19kg
toiset ovat kukkakeppejä, toiset eivät. Mitä merkitystä? Ei yhtään mitään
Anteeksi, en halua loukata, mutta lapsesi on kyllä ylipainoinen. Vanhempien ei pitäisi sulkea silmiään tosiasioilta ja antaa lapsien vaan lihoa vetoamalla sioihin lihaksiin, painaviin luihin tms. Ylipainoon kannattaa puuttua heti jotta homma ei lähde lapasesta. Suomessa lasten ylipaino on ihan merkittävä ongelma: joka kymmenes kolmivuotias suomalaislapsi on ylipainoinen. Viisivuotiaista ylipainoisia on jo joka kuudes. Ylipaino on paitsi terveydellinen ongelma, myös moneen muuhun elämänalueeseen vaikuttava. Ylipainoiset ovat esim. tyypillisiä koulukiusaamisen uhreja.
Eli tee lapsellesi palvelus, äläkä ummista silmiäsi ongelmilta. Mitä nuorempana lihomisen kierteen saa katkaistau sen parempi.
Olin itse lihava lapsi ja se on yksi tähän astisen elämäni suurimpia tragedioita. Olen kärsinyt niin kiusaamisesta, terveysongelmista kuin aikuisiänkin ylipainosta. Olisin todella onnellinen, jos vanhempani olisivat lapsuudessani tarttuneet ylipaino-ongelmaan ja saaneet kelkan käännettyä. Vaan taidettiin silloinkin vedota geeniperimään ja ties mihin.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 22:36"]
Mun 4v on 116 cm pitkä ja painaa 24kg (joo-o, toisen puolen suvun täyttää jättiläiset)Tosi iso jäbä, pitkä, levee ja lihaksikas. Älä huoli ap! Kaikki on just niiku pitääkin!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 22:47"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 20:33"]
Meidän 4 v painaa 12kg....
[/quote]
täh? Hirveä määrä alapeukkuja, miksi? Siksi, että löytyy toisenkin painopään lapsia?
terv. Äiti, jolla on 6v/116cm 18kg ja melkein 8v/120cm 19kg
toiset ovat kukkakeppejä, toiset eivät. Mitä merkitystä? Ei yhtään mitään
[/quote]
Oon huomannut, että näissä ketjuissa aina alapeukutetaan ääripäiden painoja. Verrataan aina siihen omaan kultamussukkaan kuin oman lapsen mitat olisivat ne ainoat kelvolliset. Tuntuu, ettei monikaan tajua kuinka paljon lapsissa on eroja eikä tajuta myöskään sitä, että taustalta saattaa löytyä muitakin syitä alhaiselle/ korkealla painolle kuin se, mitä kotona syödään ja miten liikutaan. Itse en edes viitsi enää omien lasten painoja tai pituuksia näihin laittaa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 20:52"]Mihin ihmeeseen tarvitaan karkkipäiviä/herkkujen rajoittamista?! Meillä lapset 3,5v ja 8v ei ole mitään karkkipäivä, eikä mitään herkkujen rajoitusta, koska niitä ei vain osteta.. Muutaman kerran vuodessa saavat jotain herkkuja (yleensä kesällä jätskiä silloin tällöin), tai kylässä jos tarjotaan. Emme ole mitään ruokanatseja ja nautimme hyvästä ruuasta koko perhe, mutta kun ei ne makeat herkut/sipsit/hampparit tms kuulu normaalisti ruokavalioon, niin ei lapsetkaan niitä kaipaa. Pari kertaa vuodessa käydään jossain hampparilla/pizzalla. Ravintoloissa yleensä saa kunnon ruokaa lapsille pyydettäessä. Vähän meni ohikseks, mut ihmetyttää tää tyyli nykyään, et lapsille ja itellekin usein tungetaan hirveetä skeidaa kurkusta alas..
[/quote]
Ai, te ootte niitä, joiden perheessä herkut tarkoittaa rusinoita ja hedelmiä ja sitten kun lapset saa kutsun kaverin synttäreille, he kauhovat niitä ah niin harvinaisia karkkeja ja sipsejä kaksin käsin suuhun ja juovat ämpärikaupalla kokista.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 21:25"]Meillä on poika, 5v. Painaa 19kg ja on 112cm pitkä.
Mutta siis ei sun 4v ole mikään ylipainoinen mielestäni. Jos nyt läskimmäksi tulee, niin sitten voi jo vähän huolestua.. :)
[/quote]
Eihän tämä ole mielipidekysymys. Taulukon mukaan ap:n lapsi on lievästi ylipainoinen kuten hän itsekin toteaa.
onko sun tokaluokkalaisellasi joku ravinnon imeytymishäiriö........
Mun tokaluokkalainen, loppuvuodesta 8v täyttävä poika painaa 30kg ja on 139cm pitkä.
No meidän 9 vuotias tyttö painaa n. 24-25 kg...Pituutta 127 cm.
Mun veljentytär painaa 5 v 28 kiloa . Ostetaan hänelle 8 v vaatteita. Ei suostu kuulemma syömään mitään kuin pastaa ja leipää. Jos olisi mun lapsi olisin kasvattanut eri tavalla