Tradenomiksi vai röntgenhoitajaksi?
Kumpaa tutkintoa kannattaisi alkaa opiskella? Asun keskikokoisella paikkakunnalla Pohjanmaalla ja vakituisissa töissä merkonomin tutkinnolla vakuutusalalla.
Haluan opiskella korkeakoulututkinnon, koska merkonomin tutkinnolla ei täällä pahemmin työllisty muuta kuin kaupan kassalle mikäli nykyiset työt joskus loppuu. Lisäksi mahdollisuus parempaan palkkaan kiinnostaa, palkkataso joka olisi minulle hyvä on 2200 e/kk ->.
En vain osaa päättää. Tradenomin tutkinto olisi luonnollinen jatkumo aiemmalle koulutukselle ja työkokemukselle (n. 5 v) mutta opiskelisin vain tutkinnon vuoksi , kiinnostus opintoihin 0. Röntgenhoitajan työ taas aidosti kiinnostaa mutta hirvittää "hyppy tuntemattomaan" kun taustalla ei ole mitään hoitoalaan liittyvää. Pelkään myös työttömyyttä röntgenhoitajana koska paikkoja ei näytä kovinkaan usein olevan haussa eikä muuttaminen onnistu perheen ja miehen työn takia.
Löytyykö täältä siis pohjalaisia tradenomeja ja röntgenhoitajia, jotka voisivat kertoa näkemyksiään alueen työllistymismahdollisuuksista ?
Kommentit (12)
Röntgenhoitajille on jossain syrjäkylillä vakipaikkoja, sijaisuuksia varmaan saa. Itse en suosittele hoitoalaa jo pelkästään huonon palkan takia. Lisäksi vuorotyö, ei voi vaikuttaa vuoroihin, kiire, ei sijaisia, onnetonta johtamista jne jne. Harkitse vielä...
Seiska on siis itse röntgenhoitaja. Valmistumisesta 20vuotta ja harmittaa, että aika on mennyt tuossa ammatissa. Alanvaihto suunnitteilla enkä ole ainut meidän osastolla :/
Röntgenhoitajana leipä on varmasti varmempi kuin tradenomina. Terveisin työtön tradenomi. Muutenkin kaupan alan paskahommat kannattaa jättää. Tradenomeja on Suomessa aivan liikaa. Hoitoala taas tulee työllistämään varmasti.
Toisaalta sekin pointti, että ala kuin ala niin työnsaanti voi olla joskus hankalaa. Miksi siis olla sen alan työtön jota vihaa? Eikö kannata olla työtön alalla jota rakastaa? Jos siis tulevaisuutena on työtön. Jota röntgenhoitajana en usko että joutuu olemaan.
Röntgenhoitajan peruspalkka on n. 2500 e, kolmivuorotyöllä pystyy korottamaan.
Viisi vuotta sitten valmistunut kaverini tykkää kovasti, on joku erityishoitaja magneettilaitteella.
Aliapisto on aliopisto, mutta ammattiKORKEAkoulu on sentään KORKEAkoulu.
No kumpikaan ei ole korkeakoulututkinto.
Olen E-P:ltä hoitsu ja tiedän, että rtg-hoitajista on pulaa. Ollut ainakin jokunen vuosi sitten.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 22:38"]No kumpikaan ei ole korkeakoulututkinto.
Ammattikorkeakoulu.
Taasko nää AV:n tohtorit tuli aukoon päätään, kuinka yliopisto on ainoa korkeakoulu :D
Tradenomin opinnot on samoja kuin merkonomilla, osittain. Saat varmasti hyväksilukuja jonkin verran. Opinnot ovat vähän "syventävämpiä".
Kysymyshän on siitä haluatko jatkaa liiketalouden alalla. Jos et, niin röntgenhoitajaksi sitten vaan.
Röntgenhoitaja oli top kympissä ylen viime vuonna julkaisemalla "nämä ammatit työllistävät" -listalla, pulaa on. Mielenkiintoinen, monipuolinen ja vauhdikkaasti kehittyvä ala.