AMK:ssa yksin
Hei, löytyykö täältä muita jota ovat (tai ovat olleet) koko opiskeluajan ilman kavereita? Itselläni alkaa huomenna toinen vuosi amkssa ja suoraansanottuna ahdistaa todella paljon ajatus toisesta lukuvuodesta ilman kavereita. Totta puhuen mietin josko olisin vuoden poissaolevana ja menisin armeijaan että voisin aloittaa toisen ryhmän kanssa vuoden päästä =D. Ongelmana on että olen melko "introvertti" eli toisinsanoen mulle riittää ihan semmoinen kaveriporukka jonka kanssa tehtäisiin kaikki ryhmätyöt ilman mihinkään bileisiin osallistumista. Terveysalalla kun opiskelen niin minulla tulee aika paljon klinikoita ja ryhmätöitä jossa pitäisi olla se oma porukka jotta ei tarvitsisi tunkea toisten ryhmään. Kysymys kuuluukin miten itse olette selvinneet yksinäisyydestä ja ryhmätöistä yms?
Kommentit (72)
Asennoitumalla. En ole koulussa tekemässä uusia tuttavuuksia vaan opiskelemassa.
Ryhmätöissä olen aina siinä jäljelle jäävässä "keräilyerässä" joka jää jäljelle kun kaikki muut tekevät kavereidensa kanssa. Hyvää siinä on se että kaikille riittää kun saadaan homma tehtyä nopeasti, siististi ja kivuttomasti pois alta.
Terveysalaa opiskellessa muutenkin hyvä opetella siihen että joutuu olemaan tekemisissä eri naamojen kanssa päivästä toiseen.
Itse keskityn asiaan, en niinkään niihin opiskelijakollegoihin. Leuka rintaan ja tulta päin.
-Toinen introvertti amk:ssa sote puolella
opiskelen tosin lähäriksi ,mutta meidän luokkasta ei saa mitään otetta toisiin.Hengailaan niiden kanssa jotka tunnetaan ennestään eikä edes vaivauduta olemaan sosiaalisia toisia kohtaan.kiva kysellä että hei missä asut yms kun ei saa toisesta kuin kyllä ja juu vastauksia. Onneksi paljon ryhmätehtäviä kumminkin.Mutta ärsyttää tuollainen pinnallisuus! eivät ole ujoja/hiljaisia vaan äänekkäitä mutta epäkohteliaita ainakin itseäni kohtaan :( olisi kiva päästä jonkun kanssa syömään mutta kun olemus on sellainen ei vois vähempää kiinnostaa,niin en viitsi kysellä.Ennen oli helppo saada kavereita muilla kuin "sosiaali"-alalla.,,
Joo, meidän luokalla vaan ei jää edes sitä keräilyerää =/. Ammatti on omalta tuntuva ja tulen toimeen ihmisten kanssa loistavasti kun olen ammattiasemassa ja sain tänä kesänä asiakkailta monesti palautetta todella hyvästä asiakaspalvelusta, mutta esimerkiksi työkavereihin en tutustunut lähes ollenkaan...
Yritä osoittaa muille, että voisit olla ryhmätöissä hyödyksi. Ei kukaan halua ryhmään mukaan perässävedettävää riippakiveä, mutta ahkerat osaajat halutaan. Sun vaan pitää osoittaa, että olet jälkimmäistä tyyppiä.
Toivottavasti löydät ystävän sieltä koulusta.
Tiedän mitä käyt läpi, itsekin aloitin just amkin toisen vuoden (tosin eri ala) ilman, että olen varsinaisesti missään kaveriporukassa. Eikö teidän luokassa ole ketään muita outsidereita tai jotain pienempää kahden hengen porukkaa, joiden seuraan voisit heittäytyä? Vaikea auttaa sua kun painin samojen ongelmien kanssa. Meidän ryhmäläiset on onneksi aika helposti lähestyttäviä, mutta kyllä ahdistaa välillä syödä yksin ruokalassa jne :( tsemppiä sulle!
6 Joo mutta sepä se onkin että toiset ovat toistensa facebook kavereita, luokalla on oma watsapp ryhmä ja kaikilla on toistensa puhelinnumerot ja he sopivat monesti ryhmätyönteko ajoista siten. Nyt keväällä kun olin poissa erään aineen ensimmäiseltä tunnilta jossa alettiin heti tehdä ryhmätöitä piti minun seuraavalla tunnilla vänkäytyä yhteen ryhmään. No.. Sitten eräs tyttö tästä ryhmästä sanoi tosi turhautuneesti koko luokan kuullen että miksi tulet meidän ryhmään kun meitä on jo muutenkin tarpeeksi (öö.. muissa ryhmissä oli samanverran porukkaa). Jätin sitten kurssin käymättä koska ajattelin että he ovat varmaan jo tehneet niin paljon juttuja ekalla tunnilla etten kerkeä mukaan. Kuulostaa tosi lapselliselta, ja en oikeasti itke melkein koskaan mutta tuolloin itkin melkein koko illan =o.
Kaipaisin näihin tilanteisiin enemmän opettajalta otetta, jakaisi porukan vaikka lukua ottamalla. Vaihtuisivat naamat ja kaikille reilu peli eikä mitään kaveriporukoissa nysväämistä. Vihaan sitä me-halutaa-tehdä-tää-yhdessä-koska-kavereita-ollaan-mussutusta. Varmaan käyvät vessassakin yhdessä ja nukkuvat kaikki samassa sängyssä koska ovat kavereita eivätkä pärjää koulutehtävän kanssa ilman toisiaan.
Tulipa paha mieli sun puolesta, ap :( tosi inhottavaa jos yksinäisyyden lisäksi joudut kestämään tuollaisia idiootteja.
Minut yllätti miten lapsellista menoa amk:ssa voikaa olla.
13 savoniassa. Ja joku kysyi siitä onko meidän luokalla sellaista pienempää rauhallista porukkaa, niin ei ole. Ja sekin jonkinlainen kaveri joka mulla oli, opiskeli ekan vuoden avoimen puolella eikä tullut nyt valituksi, joten sekään ei jatka opintoja.
Jep, eibilettäjille käy usein noin. Aloitin amk:n, en käynyt opiskelijabileissä, en saanut kavereita. Lopulta lopetin kun alakin tuntui väärältä. Myöhemmin aloitin opiskelut uudestaan sosiaali- ja terveysalalla, kävin hammasta purren ensimmäisissä bileissä ja tutusuin ihmisiin. Sain niitä koulututtuja. Vieläkin olen ulkopuolinen, kun muiden puheenaiheet pyörivät aina edellisen viikonlopun biletunnelmissa. No 2 v. enää jäljellä..
Mulla itellä sama kokemus sote-alalta AMK:ssa. Tuntuu, että heti ekana vuonna kaikilla on päämäräänä saada kavereita ja sitte alkaa se nokittelu ja juoruaminen. Itsellä kestää hetki ennen kun osaan kunnolla avautua omista asioistani, joten jäin joka porukassa ulkopuolelle. En edes aluksi ollut mikään tuppisuu vaan perus ystävällinen ja yritin osallistua keskusteluihin. Onneksi kaverit ja ystävät on sitten koulun ulkopuolelta.
Kesätöissä ja työharjoitteluissa mut on aina otettu hyvin porukkaan mukaan, koska työpaikoilla keskitytään enempi työasioihin eikä niinkää solmita kaverisuhteita. Aina on otettu keskusteluihin mukaan ja oltu kiinnostuneita mun asioista. Tämä nyt vain oma kokemukseni.
Eikö teitä muita ahdista se yksin kökkiminen? Musta tuntuu että tämä tilanne aiheuttaa enemmän stressiä kuin itse opiskelu tai tentit. Ja siis se että mun perhe ja poikaystävä ei ymmärrä yhtään, ne ei usko että sen oman porukan saaminen on tosiaan vaikeeta ja että sitä koulua ei voi vaan vetäistä loppuun tosta vaan ilman niitä kavereita. Ja 16 toi on niin totta että jos et oo kiinnostunu biletyksestä niin sen takia jää myös ulkopuolelle koulussa, koska kerran kun juteltiin yhdessä porukassa niin ne vaan kerto edellis viikon ryyppäyksestä ja tulevan viikonlopun ryyppäyksestä ja muiden kavereidensa juhlimisesta. Siis mitä hittoa =D.
Samoja kokemuksia minulla niin amkista kuin yliopistosta. No, olen sitten ollut ylpeänä yksin. Kävelen nokka pystyssä ja yritän tehdä selväksi että en minä teitä seuraani huolisikaan. Kyllähän se välillä kirpaisee, mutta tämän kanssa on nyt vain elettävä.
Minä jouduin kunnolla kiusatuksi amk:ssa. Lopetin lopulta kesken koulun. Sote-ala.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 20:31"]6 Joo mutta sepä se onkin että toiset ovat toistensa facebook kavereita, luokalla on oma watsapp ryhmä ja kaikilla on toistensa puhelinnumerot ja he sopivat monesti ryhmätyönteko ajoista siten. Nyt keväällä kun olin poissa erään aineen ensimmäiseltä tunnilta jossa alettiin heti tehdä ryhmätöitä piti minun seuraavalla tunnilla vänkäytyä yhteen ryhmään. No.. Sitten eräs tyttö tästä ryhmästä sanoi tosi turhautuneesti koko luokan kuullen että miksi tulet meidän ryhmään kun meitä on jo muutenkin tarpeeksi (öö.. muissa ryhmissä oli samanverran porukkaa). Jätin sitten kurssin käymättä koska ajattelin että he ovat varmaan jo tehneet niin paljon juttuja ekalla tunnilla etten kerkeä mukaan. Kuulostaa tosi lapselliselta, ja en oikeasti itke melkein koskaan mutta tuolloin itkin melkein koko illan =o.
[/quote]
AMK-insinööri ihmettelee että mitä ihmeen ryhmätöitö te kokoajan teette? Ei oo AMK-insinöörikään akateeminen koulutus mut terkkarit yms ne sit vasta kaukana onkin!
up