Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko äitiysneuvolasta saada sairaslomaa?

Vierailija
31.08.2014 |

Mulle sanottiin neuvolassa, että sairasloman tarpeen määrittää parhaiten työterveys, joten sinne yhteys jos tuntuu ettei ole työkuntoinen. Oma työterveyslääkärini on mies ja erittäin tökerö (mm. kommentti "raskaus alkaa positiivisesta testistä" eli ei ole väliä mitä lääkkeitä käyttää ennen positiivista tulosta). Omalle ttl:lle joudun myös matkustamaan kahdella julkisella sekä kävelemään n. 1,5km. Aikoja ei yleensä saa samalle viikolle vaan viikon parin päähän. Voin myös käydä muilla työterveyslääkäreillä, mutta he ovat pääsääntöisesti viron tai venäjänkielisiä, joten eivät ymmärrä kovin hyvin raskaussanasto jne.

Nyt kuitenkin on niin, että mulla on aika kovat liitosyms kivut ja työergonomia on työpaikallani olematonta, joten tietokoneella istuminen on vaikeaa: vatsa painaa jonnekin kylkiluihin joten joudun tekemään välillä töitä seisten matalan pöydän ääressä, jolloin selkä tulee kipeäksi vaikkei se sitä raskauden takia muuten olisi. 

Onko oikeasti niin, ettei kätilöllä/terveydenhoitajalla neuvolassa ole oikeuksia myöntää sairaslomaa? Tuntuu hassulta juosta useassa paikassa näissä asioissa. 

Kommentit (62)

Vierailija
61/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti 30 oli siis ap.

Ja sille joka kirjoitteli tilanteestaan IT- alalla: teillä on siellä todella hyvät oltavat. Mieheni on myös samalla alalla ja siellä meininki on todella erilainen kuin omalla alallani. Työskentelen itse välillisesti alalla, jossa suurin menoerä on työvoimakustannukset ja yksi harvoista voiton lisäämiskeinoista on minimoida niistä syntyviä kuluja. Ehkä tämä on suuri syy siihen, miksi esim. toimistokalusteissa yms säästetään, ainakin niissä tiloissa jotka eivät näy yhteistyökumppaneille. 

Vierailija
62/62 |
01.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:10"][quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:55"]

Kyllä minä ainakin sain saikkua työterveyslääkäriltä kun minulla oli raskauden aiheuttamat issiaskivut. Lääkäri totesi että hejasteet vaimentuneet toiselta puolelta.... Sitä ennen kävin neuvolalääkärillä. Se sankari totes vaan että voivoi ota pandolia. Ei edes tutkinut ja totes vielä loppun että panadolia saa sit ilman reseptiä...

[/quote]

Se Panadol on ihan hyvä neuvo, raskaus nyt vaan sattuu hiukan tuntumaan kun kasvattaa uutta elämää sisällään. Jos ei ole kivuliaita ja tiheitä supistuksia tai veristä vuotoa voi ihan hyvin olla töissä. Erittäin rankkaa fyysistä työtä pitäisi tosin välttää (esim. toistuvaa yli 25kg:n nostelua) jotta istukka ei pääsisi vahingossa irtoamaan.
[/quote]

Panadoli ei kyllä auta hermokipuun yhtään. Minulla on erittäin raskas työ ja se issiaskipu myös aiheutti sitä että mun jalka petti alta välillä. Ei kovin turvallista minulle, vauvalle eikä potilaalle mitä hoidan... Sairaslomaa nyt vaan joskus on se ainoa vaihtoehto. Sitä paitsi ihmettelen suuresti miksi naisen pitää kärsiä kovia kipuja töissä ihan sen takia että hän on raskaana. Vastaavassa tilanteessa mikään mies ei menis töihin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi