Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko äitiysneuvolasta saada sairaslomaa?

Vierailija
31.08.2014 |

Mulle sanottiin neuvolassa, että sairasloman tarpeen määrittää parhaiten työterveys, joten sinne yhteys jos tuntuu ettei ole työkuntoinen. Oma työterveyslääkärini on mies ja erittäin tökerö (mm. kommentti "raskaus alkaa positiivisesta testistä" eli ei ole väliä mitä lääkkeitä käyttää ennen positiivista tulosta). Omalle ttl:lle joudun myös matkustamaan kahdella julkisella sekä kävelemään n. 1,5km. Aikoja ei yleensä saa samalle viikolle vaan viikon parin päähän. Voin myös käydä muilla työterveyslääkäreillä, mutta he ovat pääsääntöisesti viron tai venäjänkielisiä, joten eivät ymmärrä kovin hyvin raskaussanasto jne.

Nyt kuitenkin on niin, että mulla on aika kovat liitosyms kivut ja työergonomia on työpaikallani olematonta, joten tietokoneella istuminen on vaikeaa: vatsa painaa jonnekin kylkiluihin joten joudun tekemään välillä töitä seisten matalan pöydän ääressä, jolloin selkä tulee kipeäksi vaikkei se sitä raskauden takia muuten olisi. 

Onko oikeasti niin, ettei kätilöllä/terveydenhoitajalla neuvolassa ole oikeuksia myöntää sairaslomaa? Tuntuu hassulta juosta useassa paikassa näissä asioissa. 

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sössön söö ja seli seli. Työ ei taida enää kiinnostaa kun vaavi on tulossa? Paljon mukavampaa oli varmaan vaan olla kotona ja lukea mammablogeja, eikö niin ap?

Vierailija
42/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun AP:n Tero-Liisukkaon tarhaikäinen jokaista niiskutusta jäädään hoitamaan kotiin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:32"]

Työnantaja ja työterveyshuolto ovat velvollisia puuttumaan huonoihin työolosuhteisiin ja puutteelliseen ergonomiaan. Näissä olevat virheet tulee korjata ensin, sairasloma on vasta viimesijainen vaihtoehto. Millä tavalla olette tth:n ja esimiehesi kanssa yrittäneet parantaa työskentelyasentoasi ja sitä kautta parantaa työssä selviytymistä? Oliko esimiehesi siis sitä mieltä, ettei mitään voida tehdä vaan sinun on parempi jäädä kotiin lepäilemään mukavampaan asentoon paikallisella sairaslomalla? Vai oliko tämä enemmän sinun toiveesi?

[/quote]

Jotenkin ihanan naiivi vastaus tämä :) Onko oikeasti olemassa työpaikkoja, joissa voi mennä sanomaan esimiehelleen, että "mulla sattuu selkä tässä tuolissa, voisitko tehdä asialle jotain?". Sitten esimies vaikkapa soitta työterveyshoitajalle ja he yhdessä keskusteleva että "Mirkulla on huono istua, mitäköhän me voisimme asialle tehdä? Mentäisiinkä vaikka kaikki yhdessä huonekaluliikkeeseen sovittelemman tuoleja". Olen itse töissä eräässä Suomen parhaaksi työpaikaksi valitussa yrityksesessä ja totuus on ihan toinen. Paperilla kyllä on hienoja suunnitelmia ja korulauseita mutta ne eivät toteudu käytännön tasolla lähes ollenkaan tai toteutuvat vain osittain ja valitettavasti usein mentaliteetilla "mitä korkeampi paikka organisaatiokaaviossa sitä mukavampi olo takalistolla"

Vierailija
44/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä kumminkin on yhteiskäyttöisiä sähköpöytiä niin mikset mene sellaiseen työpisteeseen? Aamulla löytyy varmaan helpommin vapaita sähköpöytätyöpisteisiä ja jos menet niin myöhään töihin ettei ei löydy niin avaa suusi ja pyydä jotain sähköpöydän ääressä istuvaa vaihtamaan kyseisenä päivänä työpistettään kertomalla että sinun on pakko työskennellä seisoen koko päivä.

Vierailija
45/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:47"]

Pakko kysyä miksi aloitustani on alapeukutettu? Tiedän kyllä, että raskaus ei ole sairaus, mutta tuntuu hassulta että pitäisi tehdä töitä jos se aiheuttaa huomattavaa kipua? Koittakaapa itse tehdä edes vartti tietokoneella tehtäviä töitä n. 70cm korkean pöydän ääressä seisten tai vaihtoehtoisesti niin, että käsivarret ovat suorina ilman tukea jotta yltävät näppäimistölle.

[/quote]

Jotkut alapeukuttavat myös jos ovat sitä mieltä että aloitus tai kommentti on huono juttu. Eli jos aloitus on vaikka "Mieheni lyö minua" laitetaan alapeukku sen merkiksi että huono juttu tai yläpeukku siksi, että ollaan samaa mieltä kuin AP että lyöminen on pääsääntöisesti huono juttu.

Vierailija
46/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä palstaa!

Jos on selkä niin kipeä ettei pysty istumaan eikä työergonomiaa paranneta, on työntekijän kuntoutettava selkänsä ja annettava sille lepoa. Ihan riippumatta siitä onko raskaana vai ei.

Minä käyn työterveyshuollossa kaikista muista vaivoista paitsi supisteluista. En suhtaudu esim selkäkipuun niin että se pitää mukisematta niellä kun on raskaana, vaan niin että selkää kuntoutetaan ja levätään tarpeen mukaan niin kuin normaalistikin. Samoin flunssa, päänsärky jne. Jos ne estävät työnteon niin käyttäydyn aivan samoin kuin silloin kun en ole raskaana. Normaalisti en lintsaa töistä, enkä pidä raskaanakaan sairastamista lintsaamisena.

Vierailija
47/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 18:21"]

Jos teillä kumminkin on yhteiskäyttöisiä sähköpöytiä niin mikset mene sellaiseen työpisteeseen? Aamulla löytyy varmaan helpommin vapaita sähköpöytätyöpisteisiä ja jos menet niin myöhään töihin ettei ei löydy niin avaa suusi ja pyydä jotain sähköpöydän ääressä istuvaa vaihtamaan kyseisenä päivänä työpistettään kertomalla että sinun on pakko työskennellä seisoen koko päivä.

[/quote]

En ole missään vaiheessa kirjoittanut että meillä on yhteiskäyttöisiä sähköpöytiä vaan että meille on suositeltu hankittavaksi sellaisia työergonomiaexpertin toimesta. Yhteiskäytössä olevat pöydät ovat kaikki samanlaisia, ei-sähköisiä, pöytiä. Istumapaikkoja löytyy 99% aina jokaiseen kellonaikaan, ainoastaan pisteissä olevien koneiden toimivuudessa on eroja. Teen vuorotyötä, joten en voi edes tulla töihin aina kovin aikaisin, aamuvuoroon tulen yleensä klo 7 eikä aikaisempi tulo edes onnistu kun ennen kolmea ei mielellään poistuta. Mutta sehän tässä ei ollutkaan ongelma.

Sähköpöytiä taas on työntekijöillä joilla on omat työhuoneet ja niissä työskentelevät vain huoneiden "omistajat" muina aikoina ovat lukittuina mm. tietoturvasyistä. ap

Vierailija
48/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 18:33"]

En ymmärrä tätä palstaa!

Jos on selkä niin kipeä ettei pysty istumaan eikä työergonomiaa paranneta, on työntekijän kuntoutettava selkänsä ja annettava sille lepoa. Ihan riippumatta siitä onko raskaana vai ei.

Minä käyn työterveyshuollossa kaikista muista vaivoista paitsi supisteluista. En suhtaudu esim selkäkipuun niin että se pitää mukisematta niellä kun on raskaana, vaan niin että selkää kuntoutetaan ja levätään tarpeen mukaan niin kuin normaalistikin. Samoin flunssa, päänsärky jne. Jos ne estävät työnteon niin käyttäydyn aivan samoin kuin silloin kun en ole raskaana. Normaalisti en lintsaa töistä, enkä pidä raskaanakaan sairastamista lintsaamisena.

[/quote]

AP:han kertoi ettei mahansa takia pysty istumaan kunnolla työpöydän ääressä ja joutu välillä tekemään töitä seisten jolloin kipeytyy selkä (joka ei normitilanteessa oireile). Ehkä palstalaisten ongelma on siis se, että raskaudesta aiheutuu ongelmia ja sitä ei siedetä.

Mutta ihanaa on huomata, että joillain työpaikoilla ilmeisesti esimiehet jaksavat huolehtia työntekijöidensä selkäkivuista ja joissa voi vaikka häätää toimitusjohtajan ikkunallisesta kulmahuoneestaan avokonttoriin töihin koska toimarin pöytä tai tuoli on mukavampi duunarin selälle. 

Vierailija
49/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkällä raskautesi on ap?

Vierailija
50/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikolla 32 olen vasta. Tiedän, olen karsea valittaja kunnon AV-mammahan remppaa vielä koko talon rv 38-40 sen jälkeen kun on ensin tehnyt 10h etätöitä päällään seisten (koska on korvaamaton työpaikallaan). Ja AV-mammahan synnyttää aina tasan laskettuna päivänä koska pystyy keskeyttämään mahdollisen enneaikaisen synnytyksen pelkällä tahdonvoimallaan :) ap

Vierailija
51/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 18:21"]

[/quote]

Ihan vaan mielenkiinnosta: missä vaiheessa ketjun aloittaja sanoi että heidän työpaikallaan on sähköpöytiä joita kuka tahansa voi käyttää?

Vierailija
52/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua loukkaa henkilökotaisesti ja kovaa tämä raskausvaivoista valittaminen koska olen tahattomasti lapseton. Tyhjä syli sattuu varmasti enemmän kuin pienet raskausvaivat, ihan fyysisestikin. AP: oletko miettinyt haluatko oikeasti edes lasta jos se pieni nyytti haittaa elämääsi näin paljon jo ennen syntymäänsä?

Ajattelisit hieman muitakin, edes omaa lastasi, jooko?

Vierailija
53/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:21"]

Mua loukkaa henkilökotaisesti ja kovaa tämä raskausvaivoista valittaminen koska olen tahattomasti lapseton. Tyhjä syli sattuu varmasti enemmän kuin pienet raskausvaivat, ihan fyysisestikin. AP: oletko miettinyt haluatko oikeasti edes lasta jos se pieni nyytti haittaa elämääsi näin paljon jo ennen syntymäänsä?

Ajattelisit hieman muitakin, edes omaa lastasi, jooko?

[/quote]

Pahoittelut sinulle lapsettomuudesta. Tiedän (läheisten) kokemuksesta, että kun lakkaa stressaamasta lapsettomuutta usein tärppää ihan luomusti. Tsemppiä!

Itse en jaksanut kivuliasta raskauttani myöskään kauhesti valitella, ihan siitä ilosta, että olinhan saamassa ikioman vauvan. En jaksanut syyttää viatonta kivuistani. Mielestäni kivut olivat vain viesti lapseltani "täällä minä olen äiti!". Tietenkin jos olisin vuotanut verta tms ennenaikaisesti olisin mennyt lääkäriin.

Vierailija
54/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, no meillä ainakin on. Talossa yhteensä n. 200 koodaria, konsulttia, projekttipäälikköä ja muuta it-alan väkeä. Ja kyllä meillä saa paremmat tai omalle kropalle sopivammat pöydät ja tuolit kunhan vain pyytää ja edes vähän perustelee.

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 18:19"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:32"]

Työnantaja ja työterveyshuolto ovat velvollisia puuttumaan huonoihin työolosuhteisiin ja puutteelliseen ergonomiaan. Näissä olevat virheet tulee korjata ensin, sairasloma on vasta viimesijainen vaihtoehto. Millä tavalla olette tth:n ja esimiehesi kanssa yrittäneet parantaa työskentelyasentoasi ja sitä kautta parantaa työssä selviytymistä? Oliko esimiehesi siis sitä mieltä, ettei mitään voida tehdä vaan sinun on parempi jäädä kotiin lepäilemään mukavampaan asentoon paikallisella sairaslomalla? Vai oliko tämä enemmän sinun toiveesi?

[/quote]

Jotenkin ihanan naiivi vastaus tämä :) Onko oikeasti olemassa työpaikkoja, joissa voi mennä sanomaan esimiehelleen, että "mulla sattuu selkä tässä tuolissa, voisitko tehdä asialle jotain?". Sitten esimies vaikkapa soitta työterveyshoitajalle ja he yhdessä keskusteleva että "Mirkulla on huono istua, mitäköhän me voisimme asialle tehdä? Mentäisiinkä vaikka kaikki yhdessä huonekaluliikkeeseen sovittelemman tuoleja". Olen itse töissä eräässä Suomen parhaaksi työpaikaksi valitussa yrityksesessä ja totuus on ihan toinen. Paperilla kyllä on hienoja suunnitelmia ja korulauseita mutta ne eivät toteudu käytännön tasolla lähes ollenkaan tai toteutuvat vain osittain ja valitettavasti usein mentaliteetilla "mitä korkeampi paikka organisaatiokaaviossa sitä mukavampi olo takalistolla"

[/quote]

Vierailija
55/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:47"]Pakko kysyä miksi aloitustani on alapeukutettu? Tiedän kyllä, että raskaus ei ole sairaus, mutta tuntuu hassulta että pitäisi tehdä töitä jos se aiheuttaa huomattavaa kipua? Koittakaapa itse tehdä edes vartti tietokoneella tehtäviä töitä n. 70cm korkean pöydän ääressä seisten tai vaihtoehtoisesti niin, että käsivarret ovat suorina ilman tukea jotta yltävät näppäimistölle.
[/quote]

No voi kauhea! Terveisin kokopäiväistä seisomatyötä asiakaspalvelussa tekevä tuleva mamma. Välillä niin kiire ettei ehdi koko päivänä istua. Työsi ei kuulosta kovin pahalta, ap.

Vierailija
56/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:34"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 15:47"]Pakko kysyä miksi aloitustani on alapeukutettu? Tiedän kyllä, että raskaus ei ole sairaus, mutta tuntuu hassulta että pitäisi tehdä töitä jos se aiheuttaa huomattavaa kipua? Koittakaapa itse tehdä edes vartti tietokoneella tehtäviä töitä n. 70cm korkean pöydän ääressä seisten tai vaihtoehtoisesti niin, että käsivarret ovat suorina ilman tukea jotta yltävät näppäimistölle. [/quote] No voi kauhea! Terveisin kokopäiväistä seisomatyötä asiakaspalvelussa tekevä tuleva mamma. Välillä niin kiire ettei ehdi koko päivänä istua. Työsi ei kuulosta kovin pahalta, ap.

[/quote]

Kun en ole raskaana minulla onkin ihan mukavat oltavat vaikka ergonimia ei työpaikallani olekaan luksustasoa.  Minun kroppani ei ole ilmeisesti tehty raskaanaoloa varten tai sitten en vain kestä tarpeeksi kipua, mutta eikö olekin hieno juttu, että sinun asiasi ovat peremmalla tolalla?

Vierailija
57/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen kaikissa kolmessa raskaudessa saanut saikkua myös neuvolalääkäriltä kun oksentelin alussa koko ajan ja loppuraskaudesta oli kovat selkäkivut. En kertaakaan käynyt työterveyslääkärillä.

Vierailija
58/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ensin selvää kuuluvatko raskaudenaikaiset vaivat työterveyshuollon piiriin juuri sinun työpaikassani. Meillä esimerkiksi ei kuulu vaan sairauslomat pitää hakea terveyskeskuslääkäriltä tai yksityiseltä.

Vierailija
59/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä joku kilpailu siitä kellä on paskinta? Mä en vaan ymmärrä... jos miehet olisi raskaana tälläistä sontaa ei kukaan puhuisi...

Lapsettomuus on varmasti ihan kauheaa, mutta jos esim. löystyneiden ligamenttien takia selkä menee väärässä asennossa pois paikoiltaan ja joutuu hetkellisesti halvauksen kaltaiseen tilaan,  on mun mielestä aivan oikeutettu pitämään saikkua! Vaikka miten ihana palkinto se lapsi onkin. Miten sekaisin te oikein olette??

En minäkään valita turhista, mutta en ole mikään idiootti vaan käyn tarvittaessa lääkärissä riippumatta siitä olenko raskaana vai en!!

Huhhuh...

Aplle vinkiksi: ota oma jumppapallo töihin ja kokeile auttaisiko sen päällä istuminen. Meillä onneksi otetaan ergonomiajutut tosissaan.

Vierailija
60/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti 30 oli siis ap.

Ja sille joka kirjoitteli tilanteestaan IT- alalla: teillä on siellä todella hyvät oltavat. Mieheni on myös samalla alalla ja siellä meininki on todella erilainen kuin omalla alallani. Työskentelen itse välillisesti alalla, jossa suurin menoerä on työvoimakustannukset ja yksi harvoista voiton lisäämiskeinoista on minimoida niistä syntyviä kuluja. Ehkä tämä on suuri syy siihen, miksi esim. toimistokalusteissa yms säästetään, ainakin niissä tiloissa jotka eivät näy yhteistyökumppaneille. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän