Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko äitiysneuvolasta saada sairaslomaa?

Vierailija
31.08.2014 |

Mulle sanottiin neuvolassa, että sairasloman tarpeen määrittää parhaiten työterveys, joten sinne yhteys jos tuntuu ettei ole työkuntoinen. Oma työterveyslääkärini on mies ja erittäin tökerö (mm. kommentti "raskaus alkaa positiivisesta testistä" eli ei ole väliä mitä lääkkeitä käyttää ennen positiivista tulosta). Omalle ttl:lle joudun myös matkustamaan kahdella julkisella sekä kävelemään n. 1,5km. Aikoja ei yleensä saa samalle viikolle vaan viikon parin päähän. Voin myös käydä muilla työterveyslääkäreillä, mutta he ovat pääsääntöisesti viron tai venäjänkielisiä, joten eivät ymmärrä kovin hyvin raskaussanasto jne.

Nyt kuitenkin on niin, että mulla on aika kovat liitosyms kivut ja työergonomia on työpaikallani olematonta, joten tietokoneella istuminen on vaikeaa: vatsa painaa jonnekin kylkiluihin joten joudun tekemään välillä töitä seisten matalan pöydän ääressä, jolloin selkä tulee kipeäksi vaikkei se sitä raskauden takia muuten olisi. 

Onko oikeasti niin, ettei kätilöllä/terveydenhoitajalla neuvolassa ole oikeuksia myöntää sairaslomaa? Tuntuu hassulta juosta useassa paikassa näissä asioissa. 

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 22:15"]

Ja kuinka paljon sinun sairauspoissaolosi sitten maksavat työnantajalle? Aika nopeasti tulisi pöytä ja tuoli maksettua, ja niitä voisi käyttää sitten myös se seuraava raskaaksi tuleva...

Mitäpä jos seuraavalla raskaanaolijalla ei olekaan samat vaivat? Millä toimistokalustemuutoksella korjataan voimakas raskauspahoinvointi? Auttaisikohan rullahiiri raskausdiabetekseen? Voisiko ennenaikaisen synnytyksen ehkäistä jalkatuella pöydän alla?

Vierailija
22/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 22:15"]

Ja kuinka paljon sinun sairauspoissaolosi sitten maksavat työnantajalle? Aika nopeasti tulisi pöytä ja tuoli maksettua, ja niitä voisi käyttää sitten myös se seuraava raskaaksi tuleva...

Mitäpä jos seuraavalla raskaanaolijalla ei olekaan samat vaivat? Millä toimistokalustemuutoksella korjataan voimakas raskauspahoinvointi? Auttaisikohan rullahiiri raskausdiabetekseen? Voisiko ennenaikaisen synnytyksen ehkäistä jalkatuella pöydän alla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sama vastaus tulee monta kertaa vaikka lähettäessä sanoo että varmenne on virheellinen eikä viestiä voi lähettää?

Vierailija
24/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle vuonna 2012 myönnettiin neuvolasta vatsakipujen takia saikkua kaks päivää. Ihan terkkari määräsi. 

Vierailija
25/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 22:05"]

Ja taas kerran näin miehenä tätä palstaa lukiessa: miten te jaksatte ihmetellä vuodesta toiseen miksi naisen euro on 80 senttiä? Taas suunnitellaan poissaoloja ja mietitään omia oikeuksia mutta ei ajatella kuinka suuri taloudellinen menetys se vauva on työnantajalle kun tulee sairauspoissaoloja, äitiysloma, ne tulevat Nico-Petterin flunssat jolloin ei voi viedä päiväkotiin yms.

Samaan aikaan miestyöntekijä tekee koko ajan töitä. En siis sano että raskaaksi tuleminen on huono asia, yhteiskuntahan pysähtyisi jossei kukaan lisääntyisi mutta mielestäni tuon "riskin" saa huomioda myös palkassa...

[/quot

Minä voisin ilomielin luovuttaa raskaanaolemisen ja imettämisen miehille, ja miehetkin varmasti ilomielin ottaisivat sen pestin vastaan. Ja oikeastihan äitiysloma ei ole kovin montaa kuukautta vaan sen jälkeen alkaa vanhempainvapaa, jonka voi käyttää myös isä. En tosin tiedä yhtään perhettä jossa näin olisi tehty. Isät voivat myös yhtä hyvin hoitaa kotona sairasta lasta, ei se ole mikään äidin yksinoikeus tai velvollisuus. Samoin hoitovapaalle voi jäädä myös isä.

Vierailija
26/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kauan liitos yms kivut yleensä kestävät? Venyvätkö paikat kuntoon parissa päivässä ja sitten olo olisi parempi vai kestävätkö esim. muutaman viimeisen kuukauden? Mulla on ollut pahempia kipuja vasta vajaan viikon, tätä ennen vatsaa vihloi vain öisin jos käännyin varamattomasti unissanin tms. Nyt tosin kivut tekevät kävelystä todella hidasta ja kumaraista, en pysty kävelemään suorassa vaikka kuinka yritän tsempata. Nukkuminen on myös hankalaa kun selällään olo tekee tukalan olon ja siinäkin pitäisi jalat olla koukussa ettei vatsan alue veny ja kipuile. Vasemmalla kyljellä makuu onnistuu joten kuten, mutta sängystä nouseminen aiheuttaa tuskaa. Vessassa pitäisi käydä usempaan kertaan yössä ja jokainen nousu aiheutta kipua jonka takia on vaikea olla huutamatta ääneen.

Vierailija
27/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti voivat kestää synnytykseen asti. Itse sain vielä hirveän yskän loppusuoralla, ja jokainen köhähdys sattui niin pirusti.

Vierailija
28/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain lääkärillä on oikeus kirjoittta sairauslomaa. Mene yksityiselle?

Vierailija
29/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilö/th ei myönnä  sairaslomaa, mutta neuvolalääkäri voi määrätä. Mä oon päässyt ylimääreiselle lääkärikäynnille tarpeen mukaan.

Vierailija
30/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

th saa kirjoittaa 3pv saikkua. mulle neuvolasta sanottiin (ja työterveydestä), että raskauden aiheuttamat saikut haetaan neuvolasta th:lta tai neuvolalääkäriltä.

Vierailija
31/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin sain saikkua työterveyslääkäriltä kun minulla oli raskauden aiheuttamat issiaskivut. Lääkäri totesi että hejasteet vaimentuneet toiselta puolelta....

Sitä ennen kävin neuvolalääkärillä. Se sankari totes vaan että voivoi ota pandolia. Ei edes tutkinut ja totes vielä loppun että panadolia saa sit ilman reseptiä...

Vierailija
32/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä työterveyshoitaja saa kirjoittaa saikkua, miksei neuvolan hoitsu saisi? Tosin riippuu työpaikasta käykö jonkun muun kuin oman sopimuslääkäriaseman saikkutodistukset. Meillä ei käy.

Vierailija
33/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kysyä miksi aloitustani on alapeukutettu? Tiedän kyllä, että raskaus ei ole sairaus, mutta tuntuu hassulta että pitäisi tehdä töitä jos se aiheuttaa huomattavaa kipua? Koittakaapa itse tehdä edes vartti tietokoneella tehtäviä töitä n. 70cm korkean pöydän ääressä seisten tai vaihtoehtoisesti niin, että käsivarret ovat suorina ilman tukea jotta yltävät näppäimistölle.

Vierailija
34/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:55"]

Kyllä minä ainakin sain saikkua työterveyslääkäriltä kun minulla oli raskauden aiheuttamat issiaskivut. Lääkäri totesi että hejasteet vaimentuneet toiselta puolelta.... Sitä ennen kävin neuvolalääkärillä. Se sankari totes vaan että voivoi ota pandolia. Ei edes tutkinut ja totes vielä loppun että panadolia saa sit ilman reseptiä...

[/quote]

Se Panadol on ihan hyvä neuvo, raskaus nyt vaan sattuu hiukan tuntumaan kun kasvattaa uutta elämää sisällään. Jos ei ole kivuliaita ja tiheitä supistuksia tai veristä vuotoa voi ihan hyvin olla töissä. Erittäin rankkaa fyysistä työtä pitäisi tosin välttää (esim. toistuvaa yli 25kg:n nostelua) jotta istukka ei pääsisi vahingossa irtoamaan.

Vierailija
35/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP taitaa olla hieman pumpulissa kasvanut kun pienet kivut haittaa niin ettei voi töihin mennä. Jäätkö saikulle jokaisen pikku pääkivun tai haavankin takia?

Vierailija
36/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voidaan kirjoittaa sairauslomaa (max 3vrk)tai tarvittaessa varataan aika lääkärille. 

Nopeammin toki saat ajan, kun varaat terveysasemalta tai omasta työterveydestä ajan.

Helsingissä ainakaan et pääse saman päivän aikana neuvolan terkkarille kun äärettömän harvoin. 

T:neuvolan th

Vierailija
37/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ja työterveyshuolto ovat velvollisia puuttumaan huonoihin työolosuhteisiin ja puutteelliseen ergonomiaan. Näissä olevat virheet tulee korjata ensin, sairasloma on vasta viimesijainen vaihtoehto.

Millä tavalla olette tth:n ja esimiehesi kanssa yrittäneet parantaa työskentelyasentoasi ja sitä kautta parantaa työssä selviytymistä? Oliko esimiehesi siis sitä mieltä, ettei mitään voida tehdä vaan sinun on parempi jäädä kotiin lepäilemään mukavampaan asentoon paikallisella sairaslomalla? Vai oliko tämä enemmän sinun toiveesi?

Vierailija
38/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle aikanaan työterveys sanoi että raskauteen liittyvät vaivat hoitaa äitiysneuvola, eli he taas nostivat kädet pystyyn sairauslomienkin suhteen. Teoriassa työnantaja voi vaatia työterveyslääkärin mielipiteen sairausloman aiheellisuudesta vaikka sulla olisikin sairauslomalappu äitiysneuvolasta. 

Neuvolan hoitaja voi määrätä 3 päivää saikkua, ihan samalla tavalla kuin työterveyshoitajakin. Siitä pidemmät sairauslomat määrää aina lääkäri.

Tuskin raskaustapauksissa työnantaja vaatii työterveyden sairauslomatodistusta, vaan luottavat neuvolan henkilökunnan osaamiseen.

Vierailija
39/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa taas kaupunki on kieltänyt meitä terkkoja kirjoittamasta sairaslomaa vaan pitäisi ohjata tk:hon tai työterveyshuoltoon.

Vierailija
40/62 |
31.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 16:32"]

Työnantaja ja työterveyshuolto ovat velvollisia puuttumaan huonoihin työolosuhteisiin ja puutteelliseen ergonomiaan. Näissä olevat virheet tulee korjata ensin, sairasloma on vasta viimesijainen vaihtoehto. Millä tavalla olette tth:n ja esimiehesi kanssa yrittäneet parantaa työskentelyasentoasi ja sitä kautta parantaa työssä selviytymistä? Oliko esimiehesi siis sitä mieltä, ettei mitään voida tehdä vaan sinun on parempi jäädä kotiin lepäilemään mukavampaan asentoon paikallisella sairaslomalla? Vai oliko tämä enemmän sinun toiveesi?

[/quote]

Työpaikallani ei tehdä muutoksia yhden ihmisen tarpeiden mukaan. Meillä ei ole omia vakituisia työpisteitä vaan istutaan siihen missä on tilaa. Pöydät ovat kaikille samanlaiset, tuoleja on kahta erilaista mutta niissä säädöt ovat samat (korkeus sekä säätö jolla selkänojan saa jäykistettyä tai laitettua tuolin taaksepäin joustavaksi). Meillä käy varmaan vuosittain ergonomiaan erikoistunut työterveyshoitaja kertomassa työergonomiasta ja hän suosittelee kaikenlaista jalkatukea, erilaisia tuoleja, sähköpöytiä yms. mutta ei niitä hankita sillä perusteella ettei omia työpisteitä ole. Työterveyshoitaja tietenkin on samaa mieltä, että ergonomiaa olisi parannettava, tiedän sen kysymättäkin.

Meillä vain harvat ovat töissä äitiysloman alkuun asti, useimmiten vain henkilöt joilla on hieman korkeampi status eli oma työhuone johon heille on kustannettu heidän haluamansa kalusteet.

Esimieheni ei ole oikein sen tyyppisesti orientoitunut, että miettisi minun työasentojani tai ylipäänsä työolojani vaan esimerkiksi kehityskeskustelut yms pitää minun toimestani pyytää pidettävän. Hyvä esimerkki esimieheni tyylistä on esim. se kun kerran valittelin että on todella huono olo ja mietin pitäisikö lähteä lääkäriin hän kommentoi vain että voisinko tehdä hänen vuoronsa kun hän ei taida päästä seuraavana päivänä töihin ollenkaan. 

Olen jo itse yrittänyt välttää sairaslomaa mm. työasentoja vaihtamalla, pyytämällä tehtäviä joita voisi tehdä seisten (tosin tällä hetkellä supistelut alkavat usein jo 15-30min seisomisen jälkeen), yrittämällä järjestää työvuorojani niin että vapaapäivät sijoittuisivat tasaisemmin, esim. 3-5 päivää töitä,1 vapaa sen sijaan että olen töissä 8 päivää ja peräkkäkkäin 2 vapaata) ja sitten ihan kipulääkkeitä syömällä.

Tällä palstalla kun on varsinkin raskausvaiva-asioissa ihme lynkkausmentaliteetti. Ainoa oikea malli olla raskaana on kai sellainen että lähdetään suoraan työpaikalta synnyttämään? Tiedoksi vaan, etten ole ollut raskauden takia töistä pois kertaakaan vaikka olo on ollut tosi huono raskauden ensimmäiset kolme kuukautta, välillä vaan vessaan oksentamaan ja takaisin sorvin ääreen :)

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä