Filosofiakahvila pikkulapsille - 215 euroa syyskausi
Huh Huh mitä hintoja ja mitä huijausta!!!
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 18:03"]
Jos lukee noita Emilian juttuja niin sitä kyllä kaipaakin filosofiaa
http://www.intagme.com/leluteekki/676102008498842428_1065280025/
[/quote]
Jaa. Eikö filosofin kotitaloudessa saa syödä Angry Birds jugurttia? Ihan uutta mulle. T: PhD
Mitä vikaa? Kallista lystiä, mutta voisin mennäkin jos lapsia olisi. T. 18-v.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 11:18"]"Lapsen luova ja kriittinen ajattelu kehittyy. Hän oppii kysymään ja kyseenalaistamaan, etsimään vastauksia ja perustelemaan ne" Ymmärtäisin jos tällaista kouluikäisille mutta 2-vuotiaalle...? [/quote] Miksei periaatteessa olisi mahdollista? Mutta haluaisin itse kyllä paljon tarkemman kuvauksen siitä, miten tuo käytännössä toteutetaan.
[/quote]
Jos nyt ajatellaan ihan tavallisen 2-vuotiaan kielellistä kehitystasoa niin olisi mielenkiintoista nähdä miten tuo totetutuu ;)
2v: "äiti kato, kitta!"
äiti: "oletko nyt lapseni ihan varma että se on kissa?"
[/quote]
meillä kaksivuotias puhuu jo vähän muutakin.:) pohtii elämää ja käytöstään, kyselee, puhuuko kissat omaa kieltä? Miksi tumma naapuri mahtaa pelottaa vaikka on aina hänelle mukava (siis miettii tätä ääneen ihan oma-aloitteisesti)? Leikin kautta olen myös ymmärtänyt, että lapset pohtivat paljon itseään suhteessa maailmaa ja omaa käytöstään suhteessa kavereihin. Ja se on filosofiaa!
[/quote]
Niin, mutta tarviiko taapero siksi jotain filosofian opettajaa kerhotädiksi?
[/quote]
ei varmaan mikään perustarve ole, mutta tässä värikylpyjen ja uimakoulujen maailmassa tuo on yksi hyvä vaihtoehto. Huonoa argumentointia teiltä, jotka vastustatte. Filosofiajumppa voisi auttaa.
[/quote]
Kiitos vain, mutta todennäköisesti olen opiskellut filosofiaa paljon enemmän kuin sinä.
[/quote]
ad hominem! Filosofian lukeminen ja lukenansa todellinen ymmärtäminen ovat toisten kohdalla kaksi eri asiaa. 1. asia on maailman luonteen tarkastelu oman egon ulkopuolelta, vailla sen tuomia rajoituksia (minulla on hienompi auro, parempi koulutus, niinpä olen oikeassa -tyylisen ajattelun hylkääminen).
[/quote]'
Entä oma egosi? Sinähän pidät juurikin toisten (=vastapuolen) argumentointia huonompana kuin omaasi.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 17:54"]
Pitääkö filosofiakahvilan vetäjällä olla jokin tutkinto? Pääsekö fil.maist vetämään vai pitääkö olla tohtori? Entäs yliipostosta dropattu pahvipää, voisiko se olla vetäjänä. Ei kukaan koulutusta kysele jos kahvila maksaa 215 e syksyltä.
[/quote]
Valtaosa, joilla tutkintonimike FM (Filosofian maisteri), ei ole opiskellut filosofiaa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 12:08"]
Jos minulla olisi lapsi, laittaisin hänet ilman muta filosofiaakerhoon. Olisin lapsena nauttinut tosi paljon, jos olisin saanut pähkäillä maailmaan liittyviä asioita ohjatusti. Sain slapsena (ja saan edelleen) tavatonta nautintoa ajattelemisesta ja ihmettelemisestä. Surullista, että vanhempien asenteet tässä ketjussa ovat lähinnä pilkallisia.
[/quote]
Ei sitä filosofiakerhoa sinällään kritisoida vaan tuoa kohderyhmää, taaperot ja leikki-ikäiset. Vähän vanhemmille lapsille olisikin varmasti oiva harrastus.
[/quote]
Eikö leikki-ikäinen tarkoita jotakin 5-8-vuotiasta? Kyllä minä ainakin olin tuohon aikaan jo kova pohtimaan asioita.
[/quote]
Etkö lukenut mainosta? Ryhmä on 2-vuotiaasta alkaen, ei kouluikäisille, joille se voisikin paremmin sopia.
Onhan tuon filosofiakahvilan minuuttihinta pienempi kuin minkään muun saman sivun kurssin.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 11:31"]
Kai sitä sitten tuntee itsensä vähän paremmaksi äidiksi kun maksaa perhekahvilakäynnistään jopa 24€/tunti.
[/quote]
Osaatko laskea? Tuon hinta oli 215e/15 tunnin kertaa, tuntihinta siis 14,33e, ei 24e/tunti. Kun tuosta 14,33 on alvia vielä se 28% eikä tuota ihan hirveän suurelle ryhmälle kerralla todennäköisesti voi toteuttaa, ihan kohtuu hinta yksityisestä perheharrastuksesta. T. Yksityinen lasten kerho-ohjaaja
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 18:29"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 11:40"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 11:18"]"Lapsen luova ja kriittinen ajattelu kehittyy. Hän oppii kysymään ja kyseenalaistamaan, etsimään vastauksia ja perustelemaan ne" Ymmärtäisin jos tällaista kouluikäisille mutta 2-vuotiaalle...? [/quote] Miksei periaatteessa olisi mahdollista? Mutta haluaisin itse kyllä paljon tarkemman kuvauksen siitä, miten tuo käytännössä toteutetaan.
[/quote]
Jos nyt ajatellaan ihan tavallisen 2-vuotiaan kielellistä kehitystasoa niin olisi mielenkiintoista nähdä miten tuo totetutuu ;)
2v: "äiti kato, kitta!"
äiti: "oletko nyt lapseni ihan varma että se on kissa?"
[/quote]
meillä kaksivuotias puhuu jo vähän muutakin.:) pohtii elämää ja käytöstään, kyselee, puhuuko kissat omaa kieltä? Miksi tumma naapuri mahtaa pelottaa vaikka on aina hänelle mukava (siis miettii tätä ääneen ihan oma-aloitteisesti)? Leikin kautta olen myös ymmärtänyt, että lapset pohtivat paljon itseään suhteessa maailmaa ja omaa käytöstään suhteessa kavereihin. Ja se on filosofiaa!
[/quote]
Niin, mutta tarviiko taapero siksi jotain filosofian opettajaa kerhotädiksi?
[/quote]
ei varmaan mikään perustarve ole, mutta tässä värikylpyjen ja uimakoulujen maailmassa tuo on yksi hyvä vaihtoehto. Huonoa argumentointia teiltä, jotka vastustatte. Filosofiajumppa voisi auttaa.
[/quote]
Kiitos vain, mutta todennäköisesti olen opiskellut filosofiaa paljon enemmän kuin sinä.
[/quote]
ad hominem! Filosofian lukeminen ja lukenansa todellinen ymmärtäminen ovat toisten kohdalla kaksi eri asiaa. 1. asia on maailman luonteen tarkastelu oman egon ulkopuolelta, vailla sen tuomia rajoituksia (minulla on hienompi auro, parempi koulutus, niinpä olen oikeassa -tyylisen ajattelun hylkääminen).
[/quote]'
Entä oma egosi? Sinähän pidät juurikin toisten (=vastapuolen) argumentointia huonompana kuin omaasi.
[/quote]
En ole tuo edellinen, mutta ymmärräthän, että on iso ero arvostella toisen argumentointia sen sisällön perusteella kuin hänen henkilöään? Ensimmäinen on täysin legitiimiä filosofisessa keskustelussa, kun taas toinen on heikkoakin heikompi taktiikka esim. väittelyssä ja osoittaa, että henkilö ei kykene substantiiviseen argumentointiin. Siihenhän tuo ad hominem viittaa.
Minusta tuo kuulostaa ihan mukavalta jutulta, saman verran maksetaan monesta muustakin kerhosta. Voisin jopa harkita jossain tilanteessa. Ohjattu keskustelu voi tehdä hyvää monellekin :)
Kyllähän tuo ajatus vähän naurattaa. Veikkaan, että siihen on syynsä miksi filosofiaa ei opeteta ala-asteella. Vaikka tottakai sellaista yleistä maailman ihmettelyä voi tosi pienetkin harrastaa. Silti vähän herättää hilpeyttä ajatus siitä, että 2-vuotiaille paasattaisiin jotakin metafysiikkaa tai opetettaisiin kyseenalaistamaan kaikki asiat niin, että lapset lopulta olisivat ihan sekaisin :D Juuri sellainen "mistäs sä sen tiedät onko siinä kissa?" -meininki. No joo, tuskin se ihan sellaista on.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 18:50"]
Kyllähän tuo ajatus vähän naurattaa. Veikkaan, että siihen on syynsä miksi filosofiaa ei opeteta ala-asteella. Vaikka tottakai sellaista yleistä maailman ihmettelyä voi tosi pienetkin harrastaa. Silti vähän herättää hilpeyttä ajatus siitä, että 2-vuotiaille paasattaisiin jotakin metafysiikkaa tai opetettaisiin kyseenalaistamaan kaikki asiat niin, että lapset lopulta olisivat ihan sekaisin :D Juuri sellainen "mistäs sä sen tiedät onko siinä kissa?" -meininki. No joo, tuskin se ihan sellaista on.
[/quote]
Lapsethan juuri kysyy koko ajan filosofisia kysymyksiä. Aika jännä miten "ylevä" kuva monella täällä näyttää olevan filosofiasta, ja miten heikko se usko omaan kykyyn harjoittaa siitä, kun filosofia on oikeastaan ihmiselle lajityypillistä käytöstä. T: filosofiasta väitellyt
No on se nyt hyvä, että edes yritetään jotain älykästä tänne paskaviihteen ja pumpulin keskelle... En sitten siitä osaa sanoa, onko juuri tuo sitten hyvin järjestetty, ja miten se käytännössä toimii.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 18:54"]
[/quote]
Lapsethan juuri kysyy koko ajan filosofisia kysymyksiä. Aika jännä miten "ylevä" kuva monella täällä näyttää olevan filosofiasta, ja miten heikko se usko omaan kykyyn harjoittaa siitä, kun filosofia on oikeastaan ihmiselle lajityypillistä käytöstä. T: filosofiasta väitellyt
[/quote]
Heh, no en mäkään nyt aivan mikään ummikko ole, olen opiskellut sitä pääaineena 3 vuotta. En siis väitellyt ole tosiaankaan (kandi vaan), mutta ei mulla kyllä mitään ylevää kuvaa ole filosofiasta :D Suhtautumiseni on lähinnä humoristinen, jos et huomannut. Ja tuosta lajityypillisyydestä, minähän tuossa kirjoitinkin että "tottakai sellaista yleistä maailman ihmettelyä voi tosi pienetkin harrastaa". Jotenkin hassua miten tulkitsit viestini. Siinä se taas nähdään miten paljon ihmisen omat tulkinnat vaikuttavat kaikkeen.
[/quote]
Luin varmaan eri ilmoituksen, kun minusta siellä filosofiaa oli juuri pienen lapsen näkökulmasta. Minuakin ensin nauratti tämä av:n aloitus, mutta kun kävin katsomassa linkkiä niin ei tuo nyt ihan tyhmältä vaikuta. Voisi olla ihan hauskaa, vaikkakin aika kallista.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 19:08"]
[/quote]
Luin varmaan eri ilmoituksen, kun minusta siellä filosofiaa oli juuri pienen lapsen näkökulmasta. Minuakin ensin nauratti tämä av:n aloitus, mutta kun kävin katsomassa linkkiä niin ei tuo nyt ihan tyhmältä vaikuta. Voisi olla ihan hauskaa, vaikkakin aika kallista.
[/quote]
En mä edes käynyt lukemassa sitä ilmoitusta, kunhan nyt naureskelin ensimmäiselle mielikuvalle, joka tuosta kerhosta tuli. Mutta selvästi tämä on liian vakava asia, jotta tässä voisi nähdä mitään humoristista.
Toki tiedän, ja uskon että suurin osa av-mammoista tietää. Filosofian suuntaukset eivät voi olla vieraita kenellekään lukion käyneelle, ja eikö suurimmassa osassa yliopisto-opintojakin niihin tutustuta. Aivan perustietoa siis, eikä suinkaan mitään, millä brassailla vauvapalstalla.
Mutta sitä en ymmärrä, miten ihmeessä eksistentialismi olisi aihe, josta lasten kanssa ei voi puhua. Kyllä oman kokemukseni mukaan esimerkiksi "miksi ihmiset elää täällä maailmassa" -tyyppinen kysymys on lapselle melko tyypillinen pohdinnan aihe. En näe mitään syytä, etteikö sitä voisi pohtia siltä kannalta, että olemme olemassaoloon heitettyjä, ja meidän on itse etsittävä jokin mielekkyys olemiseemme.
Edelleenkin osoitat ainoastaan oman ajattelusi rajoittuneisuuden.[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 11:54"]
Eksistentialismi tuskin on suuntaus, mistä kannattaa lapsen kanssa aloittaa.:) tuon puolustaminen vain todistaa kuinka sivistymättömiä te av-muijat olette. Ette tiedä, mitä suuntaus käsittelee..:D filosofiaa tuntevia tuo naurattanee kovasti, minua ainakin.
[/quote]
MLL järjestää paikkapaikoin kahvioita äideille ja lapsille. Ei maksa 215 euroa syyskaudelta.
Seurakunnilla on myös lapsikahvioita. Tuo MLL on hyvä linkki.
No ei se se kahvi siinä pääasia ole (MLL-kahveista).
Kumminkin olisi hyvä näyttää lapselle tuommoinenkin vaihtoehto joskus, ei kai sinne eliniäksi tarvitse sitoutua. Hinta on kyllä hirmuinen.
Aika moni perhekerhohan on seurakunnan ylläpitämä. Sieltä tulee sitten sitä "filosofiaa" uskonnon näkökulmasta - monelle ehkä vähän huomaamattakin. Näin agnostikon näkökulmasta ihan positiivista jos joku haluaa tarjota ei-uskonnollisen näkökulman siitä kiinnostuneille.