Kuinka kauan olet tiennyt helmipuurosta?
Kommentit (101)
Aina, ikä 30. Sanottiin sitä pienenä sammakonkutupuuroksi.
Olen luullut että se on ollut normaali ruoka silloin "ennenvanhaan" ja että kaikki nelikymppiset ja sitä vanhemmat tietävät siitä "automaattisesti".
Ette voi kertoa miten se tehdään?
Se tehdään purkista! Ostetaan kaupasta semmosta "helmipuuro"-juttua ja keitetään maidossa! T. ap
Olen 33v, pikkulapsesta asti oon tiennyt.. Nam!
Kuulin n. 25-vuotiaana kun päivähoidosta kehuivat että puurokammoinen lapseni syö mielellään helmipuuroa siellä. Sen jälkeen on kuulunut meidänkin puurovalikoimaan.
Toinen vanhempi oli pakottanut lapsen syömään puuroa aamuisin vaikka oksetti ja puuro oli jo kylmää. Loppujen lopuksi lapsi itki ettei halua etävanhemmalleen kun pelkää ruokailuja. Lapsi kavahti kaupassa pelkästään puuropakkausta joten jotain on todella tapahtunut. Lapsi oli tuolloin 2 vuoden molemmin puolin.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 20:37"]
Nyt kuulin eka keraan. Mitä se on?
ikää on 50.
[/quote]
Helmipuuro on Helmi-nimisistä ja helmen muotoisista perunasuurimoista valmistettu maitopohjainen puuro. Kuten joku jo täällä tuumasi, puuron suutuntumasta saattaa tulla mieleen sammakonkutu. Jostain syystä helmipuuro oli ennen vanhaan "juhlava" puuro. Siksi sitä nykyisinkin tarjoillaan vanhustenhuollossa vaikkapa viikonlopun kunniaksi. Mielikuva peittoaa ravintoarvon.
Kuulin siitä ensimmäisen kerran 25 vuotta sitten, kun olin parikymppinen. Meillä ei lapsuudenkodissa syöty sitä.
Helmipuuro on puuro, joka on valmistettu perunasuurimoista ja maidosta. Perunasuurimot ovatperunasta valmistettuja tärkkelysjyväsiä, jotka turvotetaan maidossa läpikuultaviksi "helmiksi".
Piti ihan googlettaa että mitä tää on!!
Olen 45v. ja olen tiennyt "aina". Noin kerran kuukaudessa keitän omallekin perheelle. On hyvää!!
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 20:58"]Ette voi kertoa miten se tehdään?
[/quote]
Helmiryyniä saa kaupasta, maitopohjainen puuro. Go figure :)
Toihan on kuin makaronivelli mutta perunapalleroilla.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 21:03"]
Siis mitä se on? Perunavelliä?
[/quote]
Ei yhtään niin kuin perunavelli. Se on riisipuuron näköistä, mut isommat klöntit ja hohtavampi valkoisen sävy.
Helmipuuro oli lapsena suurinta herkkua mitä tiesin! Kanelin ja sokerin kanssa aivan parasta. Sen keitto oli vain tarkkaa puuhaa ettei palanut pohjaan ja siksi äiti viitsi keittää sitä harvemmin kuin muita puuroja.
Jotain 20 vuotta. Ikää on päälle 30. Tiedän myös, että se ei oo ravintoarvollisesti kovin hyvä.
Ostetaan Helmi-perunaryynejä ja keitetään maitoon puuro. Palaa luvattoman helposti pohjaan. Voisilmän kanssa hyvää. Tuttu lapsuudesta asti eli muutaman vuosikymmenen.
36 vuotta olen tiennyt, oli muksuna tarhassa suosikkipuuroni.
Edelliselle vinkki, osta Helmi-suurimoita kaupasta ja lue kyljestä ohje. Helppoa ja nopeaa.
Nyt ensimmäisen kerran. Ikä 35.