Vaikuttaako lasten säästöt asumistukeen?
Olen järjestelemässä tulevaa yh-elämää ja mietin vaikuttaako lasten säästöt asumistukeen. Lapsilla on omat tilit jonne sukulaiset ja kummit ovat laittaneet vauvasta asti rahaa, kummit kuukausittain ja itsekin yrittänyt aina pari kymppiä laittaa kun on ollut mahdollista. Ajatus on ollut säästää lapsille rahat vaihto-oppilasvuoteen. Kolmella lapsella nyt yhteensä rahaa 25 000e (vanhin lapsista nyt 16v ja hänen tilillään on jo yhden kesän palkkarahatkin). Olettaako Kela että lapset maksavat osan vuokrasta?
Kommentit (24)
Omaisuuden määrä vaikuttaa asumistukeen. Omaisuuteen lasketaan myös pankkitileillä olevat rahat. Jokaisen tilillä olevista rahoista vähennetään kuitenkin ensin 2000 euroa, ja vasta tämän jälkeen jäljelle jäänyt summa lasketaan omaisuudeksi. Jos siis tuo 25000 euroa on kolmen lapsen tileillä (ja jokaisella on vähintään 2000 euroa), niin se lasketaan 19000 euron omaisuudeksi.
Nelihenkisen perheen omaisuus saa olla 18950 euroa ennen kuin se vähentää asumistukea. Rajan ylittäminenkään ei tarkoita sitä, että asumistuki jäisi kokonaan saamatta, mutta ylittävästä osasta lasketaan "tuloa", joka pienentää asumistukea.
Tarkemmat tiedot löydät KELAn sivuilta.
Mahdollisesti voit saada lisäksi läpi KELAssa sen, että lasten omat rahat eivät vaikuta asumistukeen.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 15:43"]
Miksi haette tukea, vaikka perheenne on varakas? Tämä on juuri sitä suomalaisen, sinänsä kunnioitetavan järjestelmän hyväksikäyttöä.
Tuilla on tarkoitus pitää huolta niistä, jotka eivät itse siihen kykene.
[/quote]
Minä en todellakaan ole varakas, ei myöskään tuleva ex-mieheni, molemmat olemme pienipalkkaisia. Sen takia sukulaiset ovatkin halunneet lahjarahoin kerätä lapsille rahaa mahdollistaakseen vaihto-oppilasvuoden, että se heille olisi joskus mahdollista. Tuntuu tosi nololta ottaa lasten tililtä, sukulaisten ihan toiseen tarkoitukseen tarkoittamaa rahaa vuokraan. Toivottavasti Kelassa löytyisi ymmärtämystä. Olen vain käsittänyt ettei siellä juuri jousteta. Tosi ikävä tilanne tämä ero on muutenkin, mutta mies on kuulemma päätöksensä tehnyt.
ap
Kelan sivuilta
"Ilmoita kaikkien ruokakuntaan kuuluvien jäsenten, myös lasten, omaisuus. Sekä veronalainen että veroton omaisuus ilmoitetaan. Omaisuudeksi huomioidaan esim. kiinteistöt, elinkeinotoiminnan ja maatalauden varat sekä osuudet yhtymän varoista, talletukset, obligaatiot ja muut joukkovelkakirjalainat, osakkeet , sijoitusrahasto-osuudet ja vakuutussijoitukset. Omassa käytössä olevaa asuntoa, asunto-osakkeita tai osuutta jakamattomaan kuolinpesään ei tarvitse ilmoittaa. Vähennä omaisuudesta kaikki ruokakunnan pitkäaikaiset velat."
Miksi haette tukea, vaikka perheenne on varakas? Tämä on juuri sitä suomalaisen, sinänsä kunnioitetavan järjestelmän hyväksikäyttöä.
Tuilla on tarkoitus pitää huolta niistä, jotka eivät itse siihen kykene.