Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäilen, että siskoni on psyykkisesti sairas :(

Vierailija
30.08.2014 |

Olen jo jonkin aikaa ihmetellyt siskoni käyttäytymistä ja minusta nämä merkit alkavat viitata siihen, ettei kaikki ole kunnossa. Kysyisin teidän mielipidettänne, että ylireagoinko vai olenko aiheesta tosi huolissani.

Sisko oli ennen sosiaalinen ja viihtyi isoissa porukoissa, kevät talvella sisko alkoi kuitenkin jättäytyä kaveriporukoistaan pois ja muutamat hänen kaverit kyselivät minultakin, että miksi siskoani ei enää kiinnosta vanhat kaverit. Sisko alkoi puhua minulle ja alkoi myös päivitellä facebookkiin uusista kavereistaan, joita ei kuitenkaan ilmeisesti ole edes olemassa, kukaan ei ole heitä nähnyt eikä tiedä heistä mitään. Siskoni on monesti jäänyt kiinni valehteleusta, hän päivittää facebookiin esim, että on kavereiden kanssa baarissa ja on hauskaa, sattumalta satun samaan baariin ja siellä hän kyhjötääkin yksinään, vaikka 5min sitten oli vielä hauskaa? Tätä siis tapahtunut usein. Hän on myös netistä ottanut biletyskuvia ja lisännyt niitä omaan profiiliinsa ja kirjoitellut, kuinka mahtavat ystävät hänellä on.

Usein kun sisko on käymässä perheeni luona, tai olen hänen luonaan hänelle soittaa joku hänen kaverinsa, kerran huomasin ohimennen, että hänen puhelimessaan oli taustakuva auki, ei siis se "soitto-tila", aloin ihmettelemään kun ne keskustelut olivat niin omituisia, soitin sitten kerran siskon puhelimeen kun hän oli "puhelimessa" ystävänsä kanssa, no se puhelinhan alkoi soida ihan normaalisti, ei tuutannut varattua. Sisko selitteli vain, että hänen puhelimessaa on jotain vikaa jne.

Ja eilen kun menin illalla piipahtamaan kauppareissulla niin hänellä oli pöytä katettu ja 4 viinilasia odottamassa, hän oli meikkautunut ja sanoi odottavansa ystäviään, jotka tulevat ihan juuri käymään ja minun on lähdettävä tieltä pois. Alan olla sen verran vainoharhainen, että jäin pihalle odottelemaan ja kukaan ei mennyt siskoni ovesta sisälle, mutta siskoni päivitti facebookiin, että ihanat ystävät vat hänen luonaan ja  että on ihana ilta tulossa. (seisoin siis siskon ovella vielä tässä vaiheessa) 

Päivityksen luettuani soitin siskoni ovikelloa, hän ei avannut, vastasi kyllä illalla puhelimeen ja oli selvästi baarissa, kuulemma näiden ystäviensä kanssa. 

Teksti on varmasti todella sekavaa ja huonosti kirjoitettua, pahoittelut siitä! Ihmettelen vain tätä tilannetta niin ei oikein nyt ole aivan selkeät ajatukset. Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä? 

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia puhkeaa usein nuorilla aikuisilla. Kai se vois olla myös vainoharhaisuutta. Mutta varmasti hänellä on joku hätänä, vaikkei varmaan itse sitä tunnista. Onkohan kavereiden kanssa sattunut jotain vai miksiköhän on luonut oman maailman. Kannattaa puhua vanhempien tai muun perheen kanssa, jotta saat tukea siskon avun saamiseksi. Todennäköisesti hän ei itse koe apua tarvitsevansa.

Vierailija
62/71 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

A

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä musta kuulostaa huolestuttavalta. vaikea tietysti ulkopuolisena sanoa, mutta tuo eristäytyminen, ystävien jättäminen ja nämä kertomukset uusista ystävistä kuulostavat siltä, että ymmärrän ap hyvin, että olet ollut huolissasi. tuntuuko sinusta, että siskosi jollain tapaa itsekin uskoo näihin juttuihinsa? mietin sitä, että onko hänen todellisuudentajunsa tosissaan horjunut. olisiko teillä sellaiset välit, että saisit hänet suostuteltua vaikka yhdessä lääkärikäynnille? hän voisi sitten arvioida tilannetta. jos psykoosi on puhkeamassa päälle, niin mitä aiemmin siihen saa hoitoa, sen parempi ennuste. joskus psykoottisella ihmisellä sairaudentunto on aika heikko tai sitä ei ole ollenkaan, ja voi olla vaikea suostutella hoitoon. siksi sinun varmaan kannattaa pitää tiiviisti yhteyttä siskoosi, että pysyt kärryillä, missä mennään. voit myös konsultoida oman kuntasi terveydenhuoltoa.

Vierailija
64/71 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että tuollainen muutos läheisessä huolestuttaa ja pelottaa. Etenkin siskossa joka ainakin minulle henkilökohtaisesti on aina ollut läheisistä läheisin.

Vierailija
65/71 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siskosi todella uskoo näiden " kavereiden" olemassaoloon eikä heitä ole on hän selvästi psykoosissa. Psykoosissa sairastuneella ei ole sairauden tunnetta harhat tuntuvat ihan todellisilta . Omalla siskollani puhkesi skitsofrenia 25 vuotiaana. Psykoosijakso hoidetaan mielisairaalassa, usein siihen menee useampi kuukausi kunnes harhat helpottavat:-(. Toisaalta, saattaahan hän tietoisesti lavastaakkin näitä juttuja jotta elämänsä näyttäisi somessa paremmalta... Ehkä vanhenpanne voisivat käydä keskustelemassa näiden olemattomien kavereiden synnystä. Tiedostaako itse , ettei näitä ystäviä oikeasti ole-> ei psykoosia jos taas itse vakaasti uskoo heidän olemassaoloon -> psykoosi. 

Vierailija
66/71 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuon tekstin perusteella voi vielä juuri mitään sanoa. Jos siskosi kuvittelee kaverit ja näkee harhakuvia, silloin hänellä voi olla skitsofrenia. Jos hän on vaan yksinäinen ja haluaa esittää hänellä olevan kavereita, se lienee vielä normaalin rajoissa olevaa toimintaa. Aika paljon vaivaa hän näkee näytelmänsä eteen. Ei tuollainen valheessa eläminen ole mukavaa. Kannattaisi ehkä ihan suoraan kysyä asiasta. Hyvin mahdollisesti hän kieltää kaiken. Mitäpä asialle voi kun on aikuinen ihminen kyseessä, jos hän ei itse apua halua. Ehkä vaihe menee itsestään ohi kun huomaa, ettei touhussa ole mitään mieltä.

Vierailija
67/71 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo

Vierailija
68/71 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu siskolle! Kuulostaa skitsofrenialta.

Vierailija
69/71 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskolla on joku vialla. Ap tekee ihan oikein kun koittaa ottaa selvää hämärästä käytöksestä, ei toi mitään hullua stalkkaamista ole. Ensin tuli mieleen, että on yksinäinen ja koittaa salata sen valehtelemalla että on seuraa ja kavereita, tyyliin "katso nyt kun taas kaverit soittelee perään, mulla on kaikki hyvin", tai voisko olla niin, että siskon "kaverit" on ikäviä ihmisiä ja kiusaa ja tekee pilaa siskosta tekemällä tahalla ohareita ja nauravat selän takana "idiootille joka näki kovasti vaivaa, eihän me nyt tonne todellakaan oltais menty" ja sisko tätä yrittää peitellä/kieltää muilta ja myös itseltään salailemalla? Ei halua myöntää että taas mentiin ns. "kavereiden" lankaan. 
Mutta esimerkiksi noi illanistujaiset näkymättömille kavereille alkaa kuulostaa jo mielenterveysongelmalta, jos siis tosiaan niin olisi, että ketään ei oikeasti edes ollut tulossa. Kuulostaa skitsofrenialta, myös äkillinen eristäytyminen liittyy siihen. Toisaalta yhdestä tommosesta tapauksesta ei voi oikein vielä lähtee sanomaan. Seuraile vähän sitä siskoa, näyttääkö siltä että ihan oikeasti luulee olevansa seurassa vaikka on yksin,  vai salaileeko esim. ikäviä ohareita. Toki voit myös kysyä suoraan, saattaa kyllä olla että loukkaantuu sulle verisesti. Mut jos tuntuu että sisko oikeasti on harhainen, niin hae apua, ota yhteyttä TKseen ja sieltä pääsee tarvittaessa jatkohoitoon. 

Vierailija
70/71 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

A

Vierailija
71/71 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 14:58"]

Oletteko te oikeasti sitä mieltä, että on normaalia kaadella viiniä olemattomille ystäville ja lisätä facebookiin netistä otettuja bailukuvia? Noh, näköjään olen ylireagoinut ja itse aivan täysin avun tarpeessa jos näitä kommentteja on uskominen. ap

[/quote]

Ei tuo ihan normaalilta kuullosta, mutta yksi asia jäi ihmetyttämään. Mistä tiedät, että nämä bilekuvat on netistä? Onko jostain mainoksista jne.? Kun onhan mullakin muutaman kaveri, joka ei oo facessa ja joita en oo sen ihmeemmin kenellekään esitellyt.. Ei siinä oo sinällään mitään outoa. Aikuisena ei oo tilivelvollinen tekemisistään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän