Epäilen, että siskoni on psyykkisesti sairas :(
Olen jo jonkin aikaa ihmetellyt siskoni käyttäytymistä ja minusta nämä merkit alkavat viitata siihen, ettei kaikki ole kunnossa. Kysyisin teidän mielipidettänne, että ylireagoinko vai olenko aiheesta tosi huolissani.
Sisko oli ennen sosiaalinen ja viihtyi isoissa porukoissa, kevät talvella sisko alkoi kuitenkin jättäytyä kaveriporukoistaan pois ja muutamat hänen kaverit kyselivät minultakin, että miksi siskoani ei enää kiinnosta vanhat kaverit. Sisko alkoi puhua minulle ja alkoi myös päivitellä facebookkiin uusista kavereistaan, joita ei kuitenkaan ilmeisesti ole edes olemassa, kukaan ei ole heitä nähnyt eikä tiedä heistä mitään. Siskoni on monesti jäänyt kiinni valehteleusta, hän päivittää facebookiin esim, että on kavereiden kanssa baarissa ja on hauskaa, sattumalta satun samaan baariin ja siellä hän kyhjötääkin yksinään, vaikka 5min sitten oli vielä hauskaa? Tätä siis tapahtunut usein. Hän on myös netistä ottanut biletyskuvia ja lisännyt niitä omaan profiiliinsa ja kirjoitellut, kuinka mahtavat ystävät hänellä on.
Usein kun sisko on käymässä perheeni luona, tai olen hänen luonaan hänelle soittaa joku hänen kaverinsa, kerran huomasin ohimennen, että hänen puhelimessaan oli taustakuva auki, ei siis se "soitto-tila", aloin ihmettelemään kun ne keskustelut olivat niin omituisia, soitin sitten kerran siskon puhelimeen kun hän oli "puhelimessa" ystävänsä kanssa, no se puhelinhan alkoi soida ihan normaalisti, ei tuutannut varattua. Sisko selitteli vain, että hänen puhelimessaa on jotain vikaa jne.
Ja eilen kun menin illalla piipahtamaan kauppareissulla niin hänellä oli pöytä katettu ja 4 viinilasia odottamassa, hän oli meikkautunut ja sanoi odottavansa ystäviään, jotka tulevat ihan juuri käymään ja minun on lähdettävä tieltä pois. Alan olla sen verran vainoharhainen, että jäin pihalle odottelemaan ja kukaan ei mennyt siskoni ovesta sisälle, mutta siskoni päivitti facebookiin, että ihanat ystävät vat hänen luonaan ja että on ihana ilta tulossa. (seisoin siis siskon ovella vielä tässä vaiheessa)
Päivityksen luettuani soitin siskoni ovikelloa, hän ei avannut, vastasi kyllä illalla puhelimeen ja oli selvästi baarissa, kuulemma näiden ystäviensä kanssa.
Teksti on varmasti todella sekavaa ja huonosti kirjoitettua, pahoittelut siitä! Ihmettelen vain tätä tilannetta niin ei oikein nyt ole aivan selkeät ajatukset. Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?
Kommentit (71)
Oli siskoni miten fiksu tahansa, niin ei kai ole normaalia kaadella viiniä neljään lasiin ja sanoa, että on ystäviensä kanssa vaikka olisi yksin? Tai puhua mykkään puhelimeen itselleen? :( ap
Ehkä se yltiösosiaalisuus ei ollut hänen ominta itseään ja näin hän välttää turhan kyselyt sekä mahdollisen sosiaalisen häpeän? Tai hän haluaa jostain syystä eroon juuri näistä kavereista. Ehkä heidän keskensä on ollut jotain peliä, jossa hänet on työnnetty syrjään - vaikka nyt perään kyseltäisiinkin. Mutta sinä tunnet hänet, me emme. Onko muita merkkejä siitä, että hän voisi huonosti? Kyllähän tuollainen kova järkkäily kertoo, että energialataus ei ole ihan loppusuoralla.
Mun mielestä sisko on sen verran läheinen ihminen että voisit kysyä suoraan häneltä asiasta. Tuollainen kyttäys on hiukan loukkaavaa.
Kysymys kuuluu: Kumpikos teistä tarvitsee apua? Jos nyt siis oletetaan, että kirjoittaja on tosissaan.
Ehkä sillä on tämä sama sairaus kuin Taran monta elämää-sarjassa oli, eri tyypillä eri kaverit jne
Tiedän, ettei tämä kyttääminen ole oikein, mutta varmasti kuka vaan kyttäisi jos epäilisi toisella olevan joku pahasti vialla. Jäin siis eilen kyttäämään, koska puoleen vuoteen kukaan ei ole nähnyt näitä hänen uusia ystäviään, vaikka viikottain on fb päivityksiä heistä ja mitä kaikkea tekevät yhdessä. ap
Arviolta miljoona suomalaista kirjoittaa someen toive-elämänsä mukaisia päivityksiä. Harva kai postaa olevansa baarissa ja täällä on tylsää? Ainahan niissä päivityksissä on ihan fan-tas-tis-ta.
Toki eristäytyminen muista ihmisistä on aina vähän huolestuttava merkki, joten siksi hyvä että kannat siskostasi huolta. Mutta tän aloituksen perusteella mulle kyllä tulee mieleen ennemminkin se, että siskosi haluaa työntää sut loitommalle - ei se, että hän olisi sekaisin tms. Eihän me nyt voida siskosi kuntoa tietää kertomuksesi perusteella. Jotenkin musta kyllä kuulostaa pelottavalta nuo sun baaristalkkailut ja alaovella seisomiset, brr. Huolissaan kyllä olisin kertomuksesi perusteella myös sinusta, ap.
"(seisoin siis siskon ovella vielä tässä vaiheessa) " O.o
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 14:48"]
Oli siskoni miten fiksu tahansa, niin ei kai ole normaalia kaadella viiniä neljään lasiin ja sanoa, että on ystäviensä kanssa vaikka olisi yksin? Tai puhua mykkään puhelimeen itselleen? :( ap
[/quote]
Tehokkain tapa saada turhan utelias lähisukulainen lähtemään on kaataa viiniä neljään lasiin ja sanoa, että vieraat on just tulossa?
Oletteko te oikeasti sitä mieltä, että on normaalia kaadella viiniä olemattomille ystäville ja lisätä facebookiin netistä otettuja bailukuvia? Noh, näköjään olen ylireagoinut ja itse aivan täysin avun tarpeessa jos näitä kommentteja on uskominen. ap
Sillä on tarve esittää että ois kavereita.
Ei tuo siskosi touhu ainakaan musta terveeltä tunnu! Juttele hälle ja vaikka vanhemmillesi ja miettikää tilannetta yhdessä. Mun serkku sairastu 4v sitten skitsofreniaan, puhui itsekseen puhelimessa ja kuvitteli kaupungilla yksin kävellessään, et hänellä oli ystävät mukana ja jutteli niille. Oli pysähdyttävä hetki kun hän esitteli mulle ystäviään joita ei ollut olemassakaan, tsemppiä!
Näkee harhoja? Käyttää aineita? Yrittää tehdä jonkun mustasukkaiseksi? Jos on ollut aktiivinen seuraihminen ja jättäytyy pois yhtäkkkiä on huolestuttavaa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 14:58"]
Oletteko te oikeasti sitä mieltä, että on normaalia kaadella viiniä olemattomille ystäville ja lisätä facebookiin netistä otettuja bailukuvia? Noh, näköjään olen ylireagoinut ja itse aivan täysin avun tarpeessa jos näitä kommentteja on uskominen. ap
[/quote]
Mitä sä haluaisit meidän sanovan? Antavan vinkkejä edullisista teltoista ja kiikareista, jotta voisit leiriytyä siskosi pihamaalle?
Kuullostaa skitsofrenialta. Jos itse siis uskoo juttuihinsa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 14:58"]
[/quote]
No mitä jos puhuisit siskollesi, etkä vaan testailisi häntä??
Kysy asiasta. Ensi kerralla jäät vaikka siskon oven eteen odottamaan.
Skitsofrenia puhkeaa usein varhaisaikuisuudessa, eli ikäkin täsmää. Onko hänellä ollut täysin "normaali" elämä vai onko jotain traumoja taustalla?
Eihän tuolla siskolla kaikki ole kunnossa, ap on selvästi huolissaan eikä huvikseen stalkkaa siskoaan.^