Epäilen, että siskoni on psyykkisesti sairas :(
Olen jo jonkin aikaa ihmetellyt siskoni käyttäytymistä ja minusta nämä merkit alkavat viitata siihen, ettei kaikki ole kunnossa. Kysyisin teidän mielipidettänne, että ylireagoinko vai olenko aiheesta tosi huolissani.
Sisko oli ennen sosiaalinen ja viihtyi isoissa porukoissa, kevät talvella sisko alkoi kuitenkin jättäytyä kaveriporukoistaan pois ja muutamat hänen kaverit kyselivät minultakin, että miksi siskoani ei enää kiinnosta vanhat kaverit. Sisko alkoi puhua minulle ja alkoi myös päivitellä facebookkiin uusista kavereistaan, joita ei kuitenkaan ilmeisesti ole edes olemassa, kukaan ei ole heitä nähnyt eikä tiedä heistä mitään. Siskoni on monesti jäänyt kiinni valehteleusta, hän päivittää facebookiin esim, että on kavereiden kanssa baarissa ja on hauskaa, sattumalta satun samaan baariin ja siellä hän kyhjötääkin yksinään, vaikka 5min sitten oli vielä hauskaa? Tätä siis tapahtunut usein. Hän on myös netistä ottanut biletyskuvia ja lisännyt niitä omaan profiiliinsa ja kirjoitellut, kuinka mahtavat ystävät hänellä on.
Usein kun sisko on käymässä perheeni luona, tai olen hänen luonaan hänelle soittaa joku hänen kaverinsa, kerran huomasin ohimennen, että hänen puhelimessaan oli taustakuva auki, ei siis se "soitto-tila", aloin ihmettelemään kun ne keskustelut olivat niin omituisia, soitin sitten kerran siskon puhelimeen kun hän oli "puhelimessa" ystävänsä kanssa, no se puhelinhan alkoi soida ihan normaalisti, ei tuutannut varattua. Sisko selitteli vain, että hänen puhelimessaa on jotain vikaa jne.
Ja eilen kun menin illalla piipahtamaan kauppareissulla niin hänellä oli pöytä katettu ja 4 viinilasia odottamassa, hän oli meikkautunut ja sanoi odottavansa ystäviään, jotka tulevat ihan juuri käymään ja minun on lähdettävä tieltä pois. Alan olla sen verran vainoharhainen, että jäin pihalle odottelemaan ja kukaan ei mennyt siskoni ovesta sisälle, mutta siskoni päivitti facebookiin, että ihanat ystävät vat hänen luonaan ja että on ihana ilta tulossa. (seisoin siis siskon ovella vielä tässä vaiheessa)
Päivityksen luettuani soitin siskoni ovikelloa, hän ei avannut, vastasi kyllä illalla puhelimeen ja oli selvästi baarissa, kuulemma näiden ystäviensä kanssa.
Teksti on varmasti todella sekavaa ja huonosti kirjoitettua, pahoittelut siitä! Ihmettelen vain tätä tilannetta niin ei oikein nyt ole aivan selkeät ajatukset. Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?
Kommentit (71)
Oletko siis pyytänyt tavata hänen ystävänsä? Sano että olisi hauska nähdä, kun on niin hauskat jutut facessa :)
Mustakin kuulostaa skitsofrenialta.
Pitänee vielä jutella siskon kanssa. Silloin yritin, kun soitin hänen puhelimeensa kun hän olevinaan puhui jonkun kanssa. Silloin hän selitti vain, että hänen puhelimessaa on jotain vikaa.
Noista facebookin kuvista vielä, niin tajusin vain, että on netistä otettuja kun ne olivat niin miten sen nyt sanoisi.. lehtikuvamaisia? Onkohan hyvä sana, siis esim. iltalehdessä etusivulla ollutta kuvaa hän on surutta käyttänyt ja kirjoittanut siihen, että se on hänen ottamansa ja siinä on hänen kavereitaan.
Sisko oli siis ennen todella sosiaalinen ja iloinen, yhtäkkiä tämä muutos tapahtui ja sitä on nyt jatkunut jo monta kuukautta. En tiedä miten tähän pitäisi suhtautua ja uskooko hän itse olevansa kavereidensa kanssa, vaikka olisi yksin. Selkäpiitä karmaisi kovasti tuo eilinen, kun olin vielä pihalla ja hän päivitti että ystävät ovat nyt siellä, vaikka tasan tarkkaan kukaan ei siitä ovesta mennyt sisälle :( ap
lol. vai skitsofrenia :D Enemmänkin kuulostaa vaan siltä, että siskosi on saanut tarpeekseen vanhoista ystävistään, ja esittää nyt "normaalia" valehdellessaan uusista ystävistä (joita ei ole) sekä menestyksekkäästä sosiaalisesta elämästä. Sehän se facebookin tarkoitus on. Haluan nähdä yhdenkin ihmisen joka ei sosiaalista elämäänsä liioittele sinne naamakirjaan.
Opiskeleeko siskosi jossain vai onko töissä?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 17:17"]
Opiskeleeko siskosi jossain vai onko töissä?
[/quote]
Opiskelee. Tämä voi kuulostaa jo hullulta stalkkaukselta, mutta kun asumme lähekkäin ja kauppaan menessä kävelytielle ja autotielle näkyy suoraan hänen asuntonsa ja olen pistänyt merkille jo silloin kevät talvella, että hänellä palaa usein valot keskellä päivää ja jos soitan ja kysyn, niin sanoo olevansa koulussa (jos satuu vastaamaan). Kesällä tietysti ei valot ihan niin usein pala kun luulisi olevan valoisaa muutenkin. ap
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 17:15"]
lol. vai skitsofrenia :D Enemmänkin kuulostaa vaan siltä, että siskosi on saanut tarpeekseen vanhoista ystävistään, ja esittää nyt "normaalia" valehdellessaan uusista ystävistä (joita ei ole) sekä menestyksekkäästä sosiaalisesta elämästä. Sehän se facebookin tarkoitus on. Haluan nähdä yhdenkin ihmisen joka ei sosiaalista elämäänsä liioittele sinne naamakirjaan.
[/quote]
Minä esimerkiksi olen tällainen. Mitä järkeä on rakentaa sinne joku pilvilinnaelämä? Ja ei, en myöskään ole Facessa mikään ikivalittaja tms.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 14:38"]
Olen jo jonkin aikaa ihmetellyt siskoni käyttäytymistä ja minusta nämä merkit alkavat viitata siihen, ettei kaikki ole kunnossa. Kysyisin teidän mielipidettänne, että ylireagoinko vai olenko aiheesta tosi huolissani.
Sisko oli ennen sosiaalinen ja viihtyi isoissa porukoissa, kevät talvella sisko alkoi kuitenkin jättäytyä kaveriporukoistaan pois ja muutamat hänen kaverit kyselivät minultakin, että miksi siskoani ei enää kiinnosta vanhat kaverit. Sisko alkoi puhua minulle ja alkoi myös päivitellä facebookkiin uusista kavereistaan, joita ei kuitenkaan ilmeisesti ole edes olemassa, kukaan ei ole heitä nähnyt eikä tiedä heistä mitään. Siskoni on monesti jäänyt kiinni valehteleusta, hän päivittää facebookiin esim, että on kavereiden kanssa baarissa ja on hauskaa, sattumalta satun samaan baariin ja siellä hän kyhjötääkin yksinään, vaikka 5min sitten oli vielä hauskaa? Tätä siis tapahtunut usein. Hän on myös netistä ottanut biletyskuvia ja lisännyt niitä omaan profiiliinsa ja kirjoitellut, kuinka mahtavat ystävät hänellä on.
Usein kun sisko on käymässä perheeni luona, tai olen hänen luonaan hänelle soittaa joku hänen kaverinsa, kerran huomasin ohimennen, että hänen puhelimessaan oli taustakuva auki, ei siis se "soitto-tila", aloin ihmettelemään kun ne keskustelut olivat niin omituisia, soitin sitten kerran siskon puhelimeen kun hän oli "puhelimessa" ystävänsä kanssa, no se puhelinhan alkoi soida ihan normaalisti, ei tuutannut varattua. Sisko selitteli vain, että hänen puhelimessaa on jotain vikaa jne.
Ja eilen kun menin illalla piipahtamaan kauppareissulla niin hänellä oli pöytä katettu ja 4 viinilasia odottamassa, hän oli meikkautunut ja sanoi odottavansa ystäviään, jotka tulevat ihan juuri käymään ja minun on lähdettävä tieltä pois. Alan olla sen verran vainoharhainen, että jäin pihalle odottelemaan ja kukaan ei mennyt siskoni ovesta sisälle, mutta siskoni päivitti facebookiin, että ihanat ystävät vat hänen luonaan ja että on ihana ilta tulossa. (seisoin siis siskon ovella vielä tässä vaiheessa)
Päivityksen luettuani soitin siskoni ovikelloa, hän ei avannut, vastasi kyllä illalla puhelimeen ja oli selvästi baarissa, kuulemma näiden ystäviensä kanssa.
Teksti on varmasti todella sekavaa ja huonosti kirjoitettua, pahoittelut siitä! Ihmettelen vain tätä tilannetta niin ei oikein nyt ole aivan selkeät ajatukset. Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?
[/quote]
Olette molemmat sairaita: ei kenenkään terveen elämä pyöri alkoholin ja baarien ympärillä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 14:38"]
[/quote]
Olette molemmat sairaita: ei kenenkään terveen elämä pyöri alkoholin ja baarien ympärillä.
[/quote]
Millä tavalla minä olen nyt sairas? käyn max. kerran 4 kuukaudessa baarissa tuuletumassa ystävieni tai mieheni kanssa kun saamme lapset hoitoon, ei kai se minusta sairasta tee? ap
Skitsofreniaan sairastuminen on hurjempaa kuin sun siskon jutut, jotka vaikuttaa ihan vaan esittämiseltä.
Tietäisit, jos olisi tavannut skitsofreenisen, ettei ne jutut ole noin mietoja, eikä niissä ole tuollaista punaista lankaa kuin sun siskon jutuissa.
Vaikuttaa siltä, että sun sisko haluaa ottaa etäisyyttä suhun jostakin syystä, ehkä voisit kysyä siitä siltä?
[/quote]
En ymmärrä miksi sisko valehtelee kaikille muillekin.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 17:45"]
Skitsofreniaan sairastuminen on hurjempaa kuin sun siskon jutut, jotka vaikuttaa ihan vaan esittämiseltä.
Tietäisit, jos olisi tavannut skitsofreenisen, ettei ne jutut ole noin mietoja, eikä niissä ole tuollaista punaista lankaa kuin sun siskon jutuissa.
Vaikuttaa siltä, että sun sisko haluaa ottaa etäisyyttä suhun jostakin syystä, ehkä voisit kysyä siitä siltä?
[/quote]
Jos ollaan oikein psykoosissa niin silloin jutut ovat kyllä uskomattomia. Mutta sitä edeltävästi on usein negatiivia oireita, vetäytymistä yms.
Hyvä ap että huolehdit! Olet hyvä sisko. Vielä parempi, jos olet väärässä, mutta jos et olekaan, niin sitä suurempi syy nyt selvitellä asiaa.
[/quote]
Ei ole normaalia saada tarpeekseen kaikista ystävistään yhdellä kertaa. Ei myöskään ole normaalia toistuvasti esittää että on kavereita kylässä vaikka ei olekaan tai puhuu kaverin kanssa puhelimessa.
kysyisin ehkä suoraan, että onko kaikki ok?
mun mielestä on normia, jos on ollut tosi tunkeilevat kaverit+ sisko, ja hän ihan tosi haluaa etäisyyttä, mutta ei pysty suoraan sanomaan...joten esittää tätä näytelmäänsä teille.
mutta voi myös oikeasti olla "tulossa hulluksi"
Jostain syystä mun on vaikea uskoa tätä juttua todeksi. Ei sillä, etteikö tuo voisi olla mahdollista, mutta jotenkin vaan tuntuu "liian selkeältä" tai hiotulta ollakseen totta. En halua mitenkään dissata, ja tuo fiilis on tietysti vain se minun kokemukseni. Voi olla, että olen vaan itse jo paranoidi kun olen ollut liikaa av:lla, jossa provo on enemmän sääntö kuin poikkeus. En myöskään halua ajatella, että kukaan viihteen vuoksi tällaisilla asioilla provoilisi.
Jos sisko tosiaan on eristäytynyt yhtäkkiä kavereistaan, on jo se huolestuttavaa. Ja vielä jos "lintsailee" opinnoista. Nuo puhelin- ja fb-jutut menevätkin jo erikoisemmalle osastolle. Mutta kyllähän maailmaan tietysti kaikenlaista erikoista mahtuu. Onko siskon olemus muuttunut mitenkään? Esim. pitääkö itsestään huolta, pukeutuuko normaalisti/kuin ennenkin? Entä yleinen olemus, vaikuttaako sulkeutuneemmalta tai synkemmältä?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 19:42"]
Provo Roihuvuoresta jälleen!
[/quote]
?
Roihuvuori?
Provohan tämä mutta mitä tällä on Roihuvuoren kanssa tekemistä?
Juttele siskosi kanssa. Jos hän on sairastunut mieleltään, Hänellä ei ole "sairaudentuntoa". Kerro myös vanhemmillesi. Ei tuo ole mitään stalkkaamista, jos on omasta siskostaan huolissaan! Täällä näköjään suurin osa jättäisi siskonsa oman onnensa nojaan. selvästikään tuo ei ole normaalia käytöstä. Tsemppiä!