kodin siisteystaso on nyt ylittänyt sen maagisen pisteen
jolloin on enää todella vaikeaa siivota asuntoa. siis että tavaraa on joka paikassa ja se siivous on lähinnä sitä että kerätään tavarat johonkin pois imuroinnin ja pölyjenpyyhinnän tieltä ja sitten siivotaan se jäljellejäävä alue. ja sitten todella nopeasti tälläisessa kahden pikkulapsen perheessä asunto on taas sen näköinen että ei olisi koskaan siivottu. siis miten ihmeessä tästä nyt edetään! joko pitää jatkaa tällä suurinpiirtein siivouksella tai sitten tehdä todella iso ja radikaali siivous mihin tulee menemään päiväkausia. ja sitä ei siis ole laittaa siivoukseen. tässähän tätä mietittävää taas perjantai-illalle :D (siivotakaan ei voi kun lapset nukkuu ;)
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 02:09"]
Siivoa nurkka kerrallaan. Käy kaapit läpi ja laita ylimääräinen tavara kierrätykseen = lahjoita tutuille tai johonkin järjestöön. Voit myös myydä hyväkuntoisia tavaroita kirpparilla tms. Roskiin älä laita muita kuin rikkinäisiä ja käyttökelvottomia tavaroita. Kaatopaikat ovat pullollaan ihan käyttökelpoistakin tavaraa laiskojen ihmisten vuoksi.
[/quote]
Muuten hyvä ajatus tuo tavaroiden myynti tai lahjoitus mutta juuri siksi meillä on nyt niin paljon tavaraa, ettei enää mahdu imuroimaan, edes siirtelemällä tavaroita. Siis kaikki säästetään siltä varalta, että joku innostuisi myymään ne kirpputorilla. Paitsi, että mies on kotona niin vähän ettei ehdi ja minä en ole koskaan edes ollut innostunut koko asiasta. Pakko tehdä jotain radikaalia, tai ei kohta enää itse mahduta tänne :(
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 05:03"]
Mitä ihmeen tavaraa on lattioillakin?
[/quote]
Kuule, mitä ei olisi. Tavaralaatikoita, vaatteita, astioita, lehtiä, koulukirjoja ...
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 05:17"]
Kysymykseen mitä ihmeen tavaraa?
Kaikkea mahdollist. Vaatteita, leffoja, levyjä, kuvia, kyniä, pyöräilykypäriä, reppuja, kenkiä, matkamuistoksi ja käpyjä, mailoja, palloja, muovipusseja, papereita ...kaikenlaisia kerääntyy, opiskelumateriaalia, laskuja, pelejä, pelinappuloita, ja taas vaatteita ja leluja ja lelunosia, lautaset pöydällä, muruset pöydällä, roiskeetkin, munkit, erilaisa punkkeja ja purnukoilla keittiön tasot ja leipää, ...no ei ne niin krääsältä kuullota, muta niitä on vaan pitkin. Eivät löydä omaaa paikkaansa. Jäävät "siihen". Mulla on ollut aina näin...jo nuorena ja nyt kun on oma koti. Välillä, kun saan jotain heitettyä pois, niin helpottaa.
[/quote]
Jep. Ja tämä kaikki siirrettynä 4 hengen perheeseen.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 10:13"]
Siivoa nurkka kerrallaan. Käy kaapit läpi ja laita ylimääräinen tavara kierrätykseen = lahjoita tutuille tai johonkin järjestöön. Voit myös myydä hyväkuntoisia tavaroita kirpparilla tms. Roskiin älä laita muita kuin rikkinäisiä ja käyttökelvottomia tavaroita. Kaatopaikat ovat pullollaan ihan käyttökelpoistakin tavaraa laiskojen ihmisten vuoksi.
[/quote]
Muuten hyvä ajatus tuo tavaroiden myynti tai lahjoitus mutta juuri siksi meillä on nyt niin paljon tavaraa, ettei enää mahdu imuroimaan, edes siirtelemällä tavaroita. Siis kaikki säästetään siltä varalta, että joku innostuisi myymään ne kirpputorilla. Paitsi, että mies on kotona niin vähän ettei ehdi ja minä en ole koskaan edes ollut innostunut koko asiasta. Pakko tehdä jotain radikaalia, tai ei kohta enää itse mahduta tänne :(
[/quote]
Lahjoittakaa hyväntekeväisyyteen, vaikka Pelastusarmeijalle. Mutta vain hyväkuntoinen tavara, jonka he saavat kaupaksi. Loput roskiin. Elämänne yksinkertaistuu, ja samalla autatte avun tarpeessa olevia. It's a win-win situation!
Tää on hyvä ketju, minäkin saan tästä inspiraatiota!
Mulla alkaa olee sama ongelma. Lapset 2/3 nyt koululaisia ja vaatteita tursuaa joka paikassa. Pesen pyykit joka päivä mutta sitten on niitä kuivumassa olevia, viikattuja pinoja, kaapperihin menossa.. ne eivät vaan lopu ikinä. Sellaista päivää ei tule että vaatteita ei olisi joka huoneessa odottamassa kaappeihin menoa. Kaappitilaa on liian vähän että niitä ei vaan voi yksinkertaisesti laittaa suoraan kaappiin :/
meillä on sama tuo vaateongelma. pesen ison kasan pyykkiä kerran viikossa ja sitten niitä laittelen pitkin viikkoa paikoilleen kun on niin paljon ettei ehdi kaikkia kerrallaan laittaa. muutakin tekemistä kun tosiaan on. nytkin on yksi ikeakassillinen viime viikonlopulta jäljellä tuolla makuuhuoneen nurkassa...ja se suursiivouksen aloittaminen...se on kaikkein vaikeinta! mistä aloitan? mulla menee monesti niin että saatan puunata jonkun yhden kaapin tosi hyvin ja sitten se on siinä kun pitääkin jo tehdä ruokaa tai ulkoiluttaa koira tai lapset yms...ei ole hallinnassa nyt tämä tilanne :D kiitoksia muuten vastauksista! ap
Onnistuisiko pyykien kanssa niin, että jokaisella olisi korit. mihin puhtaat pyykit viikkaisi suoraan kuivumasta? Vai eikö riitä tila niille?
Kerran viikossa jos pyykkää, tulee kyllä niin paljon kerralla selvitettävää ettei ihme jos siihen uuvahtaa. Ja kertoo siitä, että vaatteita on paljon ja sit ne ei sovi mihinkään. Voisiko miettiä, olisiko järkevää vähentää vaatemäärää, silloin sen hallinta ehkä sujuisi.
Täällä sama ongelma, tosin olen vasta 20v. Pikkuhiljaa olen oppinut vähän siistimmäksi, mutta hyvin sotkeva olen. Mies samanlainen. Sen olen päättänyt ettei lapsia tai lemmikeitä tule ennen kuin kämppä pysyy siistinä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 08:45"]Mä harjoittelen tätä myös. En vain OSAA pitää järjestystä. Siivoilen yksi kaappi kerrallaan. Taloyhtiöllä tulee 2 x vuosi jätelava. Sinne lentää aina säkkitolkulla roinaa. VIHAAN ylimääräistä tavaraa. Silti sitä on. Esim. Tv-tason laatikossa vie tilaa noin 100kpl CD:tä, jota en kuuntele koskaan.
[/quote]
Mä voisin ottaa/ ostaa cd: tä.
Menet NYT kauppaan, ostat jätesäkkejä ja isoja, pinottavia säilytyslaatikoita (säilytyslaatikoiden tilalla voi käyttää myös jätesäkkejä yms. jos ei saa laatikoita ostetuksi). Sitten alat raivaamaan huone kerrallaan, jaat kamat miettimättä joko a) suoraan jätesäkkiin ja roskiin, tai b) käyttöön. Ja käyttöön tarkoitetut jaat saman tien niihin, joita a) käytetään ja tarvitaan usein tai b) käytetään harvoin tai ei koskaan. Harvoin käytettävät tavarat heität suoraan järjestelemättä pinottaviin säilytyslaatikoihin (tai jätesäkkeihin) ja kasaat kellariin. Ne voivat siellä odotella rauhassa ja olla pois silmistä ja tilaa viemästä. Tämän jälkeen jäljellä on vain ne tavarat, joita oikeasti käytetään ja tarvitaan usein. Veikkaan, että 80% on poistunut joko roskiin tai kellariin. Aikaa menee joitakin tunteja ja kämppä on liiasta tavarasta tyhjä.
Tämän jälkeen siivoaminen käy helposti. Kertyvälle ja lojuvalle pikkutavaralle kannattaa varata yksi pöytä tai hylly, eikä levitellä niitä ympäriinsä enää jatkossa.
Olen itse täysi lusmu ja laskuuteen taipuvainen, mutta näillä keinoilla asunto pysyy siistinä (kolme lasta ja kaksi koiraa). Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 10:13"]
[/quote]
[/quote]
Jos tavaroita ei saa myytyä kirpputorilla tai muualla, ei niitä kannata säästääkään. Kirpparimyynnissä on kuitenkin oma stressinsä ja jos ei ole intoa eikä aikaa, turhaan säästät tavaraa odottamaan sitä päivää jolloin ne saat kirpparille. Ei sitä kuitenkaan tule. Lahjoita roinat pois. Tulee tilaa ja valtava helpotuksen tunne. Ja ehkä mahdut taas siivoamaan
Oma ratkaisuni pyykkiongelmaan: puhtaat pyykit jaotellaan välittömästi neljään koriin, lapsille on omat , yksi minulle ja yksi liinavaatteille. Sain tungettua yhden kaapin kylppäriin, jossa nämä korit ovat, mutta voisivat olla vaikka tasollakin. Lapset tyhjentävät omat korinsa viimeistään lkun niihin ei mahdu enää lisää :)
Keittiö kannattaa siivota illalla: tiskit pois ja ruokapöydän pyyhintä minimissään, niin on aamulla kivempi tulla keittiöön.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 10:13"][quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 02:09"]
[/quote]
[/quote] Viekää ne vaatteet vaikka UFF:lle ja käyttötavarat kierrätyskeskukseen, ellette saa niitä vietyä kirppikselle. Jos kirppisprojekti on ollut vuosikausia tekeillä, on erittäin epätodennäköistä että saatte sitä ollenkaan hoidettua. Kamat vaan kiertoon.
Aargh. Mulle ei taas ole näkynyt kaikki viestit ja kirjoitin tasan saman vastauksen kuin 34 XD Nyt pidätte mua hölmönä.. T. 37
Siis meillä asutaan 80 neliön asunnossa ja 6 henkeä. Otettiin tiukka linja rojun kanssa. Kaikki turha roskiin tai keräyksiin. Kaapit täytettiin "järkevämmin". Välillä syntyy kaaosta, kun rojua kertyy esim. Pöydälle, mutta nyt on kuitenkin väljää. Keittiökin siisti ja pelkistetty. Olkkari toki ahdas keskittymä, kun siinä meidän vanhempien sänkykin. Lasten huoneet ovat tilavia kun turha roju poissa. Saivat pitää vain tärkeimmät.