Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä asiaa, nyt vielä aikuisenakaan, et ymmärrä?

Vierailija
29.08.2014 |

Itse katselin luontodokkaria ja siinä oli vuorovedestä. En vaan ymmärrä miten meri katoaa jonnekin, niin että rannat jää paljaaks ja sitten se taas tulee. Ja tuleeko se meri takas sillai hyökyen, nopeasti? Tämmöstä mietin, enkä ymmärrä.
Mitä asiaa sinä et ymmärrä?

Kommentit (148)

Vierailija
101/148 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua, miten eläinten poikaset (ihmislapset mukaan luettuna) voi osata niin paljon asioita, vaikka kukaan ei oo opettanut. Jotkut osaa kävelläkin heti synnyttyään!

Samoin mun on tosi vaikea tajuta, miten kaikki voi toimia niin hyvin esim. Suomessa, vaikka missään ei ole sellaista tyyppiä, joka ohjailisi kaikkea. Tai miten kukaan on voinut kekkasta, että nyt perustetaan tämmönen eduskunta tänne meille?

Enkä tajua, miten valaat oikeesti voi nukkua ja uida samaan aikaan.

Vierailija
102/148 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että miksi ihmisten on niin vaikea jättää taakseen menneisyys, vaikka ei olisi nähnyt 40 vuoteen jotakuta aina vain riiputetaan, se on semmoinen ja tämmöinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/148 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kuntaveroprosenttia. Mun veroprosentti on 18, mutta kuntaveroprosentti 19. Mistä se kuntavero oikein lasketaan?

Vierailija
104/148 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 20:55"]

En ymmärrä kuntaveroprosenttia. Mun veroprosentti on 18, mutta kuntaveroprosentti 19. Mistä se kuntavero oikein lasketaan?

[/quote]

Sulla on varmaan sen verran pienet tulot, ettet maksa kunnallisveroa täyttä prosenttia. Sekin nimittäin on progressiivinen, mutta vain ihan tulojen alapäästä.

Vierailija
105/148 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ihminen, joka on menettänyt kaikki aistinsa, onko hän olemassa? Onko tälle ihmiselle mitään olemassa? Eli jos ei näe, kuule, tunne, haista, maista.. Haluaisin kokeilla vaikka minuutin miltä tämä tuntuisi.

Vierailija
106/148 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tajua miten kukaan ei tajua että lääketiede on humpuukia. Miten moista epätiedettä voi edes kutsua tieteeksi? Paskasakkia koko ammattikunta.

Vierailija
107/148 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 22:48"]

Mihin steariini menee, kun kynttilä palaa? Kynttilämassa siis sulaa ja katoaa, miksei se tiivisty uudestaan esimerkiksi kattoon?

[/quote] Steariini koostuu pääosin hiilestä, vedystä ja hapesta. Palaessa siitä tulee hiilidioksidia ja vesihöyryä. Osa sulaneesta steariinista kaasuuntuu, osa valuu alas kynttilää pitkin. 

Sama juttu tapahtuu laihtuessa. Rasvasolut täyttää suuri rasvapisara, muut osat solusta ovat "litistyneet" sen reunoille. Laihtuessa eri hormonien vaikutuksesta rasvasolujen rasva hajoaa rasvahapoiksi ja sokeriksi  verenkiertoon ja näitä rasvahappoja ja sokeria otetaan verestä muihin soluihin, esim. lihaskudokseen. Rasvahappo joutuu kohdesolussa soluelimeen nimeltä mitokondrio ja kohtaa tapahtuman nimeltä beetaoksidaatio. Tämän tapahtuman lopputuotteena on asetyylikoentsyymi A, sama tuote saadaan myös sokerista. Asetyylikoentsyymi A päätyy mitokondriossa tapahtumaketjuun nimeltä sitruunahappokierto, joka on kuin solun energiamylly ja tuottaa energiaa NADH-molekyyliin varastoituneena. NADH-molekyylit osallistuvat elektroninsiirtoketjuksi kutsuttuun tapahtumaan jonka lopputuotoksena saadaan molekyyliä nimeltä ATP. ATP-molekyylissä on korkeaenergisia kemiallisia sidoksia, ja sitä tarvitaan polttoaineena kaikissa elimistön soluissa. Koko tämän tapahtuman oheistuotteena syntyy hiilidioksidia ja vettä.

Tiivistettynä: laihtuessa rasva palaa elimistössä, jolloin syntyy energiaa, hiilidioksidia ja vettä. Hiilidioksidi poistuu elimistössä uloshengityksessä. Vesi poistuu hengityksessä, virtsan, ulosteen ja hikoilun ym. kautta.

Vierailija
108/148 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 23:27"]

Sitä ihmeellisyytä että alkuräjähdyksestä syntyi sekä aika että avaruus. Ennen sitä kaikki oli yhtä pistettä jolla ei ollut ulottuvuutta mitä mitata eikä tapahtumaa joka tekisi ajan. Sitten räjähti mutta minne? Kun ei ennen sitä ollut yhtään mitään minne räjähtää. Kunei sitä avaruuttakaan vielä ollut. Ja nykyäänkin sitten tämä siinä rytäkässä syntynyt koko hiivatan avaruus vaan laajenee ja laajenee. Ja se sama hiivatan alkuräjähdyspiste onkin käytännössä joka hiivatan pisteessä... ja silti vaikka joka hiivatan pisteen väliin mahtuu ääretön määrä pisteitä. No mut onneksi luonnonvakiot pysyy tässä menossa vakioina. Sitten kun ne muuttuu niin on vasta syytä huolestua. Ja niihin liittyen hitto se hiivatan Higgsin bosonikin meinaa mennä yli hilseen. Etsivät sitä globaalisti vuosikymmeniä globaalisti kaikki hiukkasfyysikot hullun lailla kilpaa ja kaveri kuulemma imuroi sellaisen just autostaan. Imuroisivat nekin välillä autojaan - Heh. Kvanttifluktuaatio sentään... kyllä fysiikassa riittää ihmetteemistä onneksi jatkossakin.

[/quote]

Niin ja vielä ihmeellisempää on tajuta että joku tajuaa kaiken tuon kirjoittamasi. Menee yli hilseen että paukkuu.

Vierailija
109/148 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 22:24"]

Lentokoneet pysyvät ilmassa siipien ansiosta. niiden muodon takia ilma joutuu virtaamaan pidemmän reitin ylä- kuin alapinnalla ja se "imee" koneen ylös.

[/quote]

Tämä on vain osavastaus. Lisäksi siiven muoto ja koneen asento aiheuttaa sen että massavirta on alaspäin joten kaavan p=mv mukaan koneeseen vaikuttaa ylöspäin vaikuttava voima.

Vierailija
110/148 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 09:05"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 00:40"][quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 16:44"]Miksi kuu näkyy väliin päivällä, väliin yöllä? [/quote] Tätä mäkin aina mietin. Varsinkin silloin kun kuu ja aurinko näkyy samaan aikaan taivaalla. Onko toisella puolella maapalloa sitten säkkipimeää, kun kuu ja aurinko on molemmat samalla puolella maapalloa? =O [/quote] Selittäisikö joku?

[/quote] No onko Suomessa pimeaa jos ei aurinko eika kuu paista?

Vierailija
111/148 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 23:39"]

Miten aika kuluu konkreettisesti ja mitattavasti nopeammin esim. pöydän päällä kuin lattian tasossa...

Eli pääsi on vanhempi kuin varpaasi:)!

[/quote]

Mietippäs seuraavaksi sitä että kiihdyttävän raketin kärjessä aika kuluu nopeammin kuin perässä, vaikka samat voimat vaikuttavat.

Vierailija
112/148 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 11:23"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 10:38"]

minä en ymmärrä tuota näkymätöntä rajaa esim. Suomen ja Venäjän välissä. eli ei mitään seiniä eikä suojaa , vain metsä ja maata, mutta yksi kaksi ja ihmiset puhuvat eri kieltä, erilainen kulttuuri.

[/quote]

No eihän se noin menekään. Oletko kuullut karjalaisista? Mut jos nyt pantaisiin valtakunnanraja menemään  Vaasan ja Turun kohdalta, sadan vuoden päästä ei olisi kuin pari kappaletta suomea vielä ymmärtävää helsinkiläismummelia, jotka oppivat kielen omilta isovanhemmiltaan. KAIKKI rajat on enemmän tai vähemmän keinotekoisia, merirajoja nyt ehkä lukuunottamatta.

[/quote]

Pähkinäsaaren raja on jakanut Suomen kahtia aikoinaan. Silti meillä on nykyisin tää joku suomalaisuus, vaikka ihmiset ovat kehittyneet erilaisiksi. Oltaisko venäläistenkin kanssa samanlaisia, jos rajaa ei olisi?

Vierailija
113/148 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten afrikkalaiset ja aasialaiset tyytyy siihen, että länsimaat päättävät, kuka saa tulla meidän suuntaan ja sen, että Euroopasta saa lähteä Afrikkaan/ Aasiaan ihan tosta vaan. 

Miten joku ei opi uutta kieltä. 

Vierailija
114/148 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:55"]

En ymmärrä itseäni. Miksen aikoinaan opiskellut käsityöammattia, vaan muiden patistamana luin, muiden silmissä hyvän ja arvostettavan, ammatin jossa en viihdy. Nyt 44-vuotiaana yhä tätä mietin.

[/quote]

En ymmärrä itseäni. Miksen aikoinaan opiskellut hyvän ja arvostettavan ammatin, vaan käsityöammatin jolla en työllistä itseäni vaikka kuinka yritän. Ammattitaito on todella hyvä, mutta kun palkkaus on niin huono ettei kannate. Muun alan hommia olen sitten tehnyt.

Vierailija
115/148 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 18:55"]

En ymmärrä itseäni. Miksen aikoinaan opiskellut käsityöammattia, vaan muiden patistamana luin, muiden silmissä hyvän ja arvostettavan, ammatin jossa en viihdy. Nyt 44-vuotiaana yhä tätä mietin.

[/quote]

Mä taas opiskelin nuorena käsityöammatin, joka ei todellakaan tuo leipää pöytään. Nyt aikuisena oon opiskellut toisen ammatin, jossa kyllä työtä riittää, mutta oon parissa vuodessa aivan totaalisen väsynyt ja kyllästynyt tähän hommaan. Ikää nyt 42 ja pohdin josko alkais taas jotain ihan muuta tekemään.

Vierailija
116/148 |
30.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että joku pilkuttaa kuten otsikossa.

Vierailija
117/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se johtuu kuun vetovoimasta :)

Vierailija
118/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä miten sateenkaari on ympyrä eikä kaari. Hä?

Vierailija
119/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mä tiedän että liittyy kuuhun, mutta miten se vesi vaan katoaa ja tulee takas? Miksei järvissä ole vuorovettä?

ap

Vierailija
120/148 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten käytöstä. Ennalta arvaamatonta ja välillä ihan järjen vastaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan