Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tukes kielsi pesuaineiden irtomyynnin Ruohonjuuressa

Vierailija
29.08.2014 |

Taas tätä Suomen tehovalvontaa (lainaus Ruohonjuurelta):

KYLLÄ EI ENÄÄ PUMPATA!

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on kieltänyt pesuaineiden täyttöpalvelumyynnin kaikilta Ruohonjuuren myymälöiltä – enää siis emme voi pumpata ekopesuaineita asiakkaidemme omiin pulloihin ja estää siten turhan pakkausjätteen syntymistä.

Kielto oli niin tiukka, ettemme voi enää edes poistomyydä täyttöpesuaineita asiakkaiden omiin puteleihin annosteltuna, vaan nyt myymme tarttuvin tarjoushinnoin loistavia ja taatusti turvallisia ekopesuaineita KANISTEREITTAIN! Kanisterikaupalla tapahtuva tarjousmyynti on käynnissä Kampin, Hakaniemen ja Turun Ruohonjuurissa – tervetuloa nappaamaan parhaat päältä!

Pesuaineiden täyttöpalvelu loppuu Ruohonjuuren myymälöissä siksi, että EU:n pesuaineasetuksen (648/2004) 11 artikla kieltää kodinpesuaineiden irtomyynnin siksi, että täyttöpalvelusta pesuaineita myytäessä ei voida varmistua siitä, että asiakas on tietoinen pesuaineen pakkausmerkinnöistä. (Eli ihminen saattaa ostaa pyykinpesuainetta astianpesuainepulloon ja sekaantua käyttöohjeista ja ainesosatiedoista).

Suomessa asiaa ahkerasti valvoo Tukes, joka on ottanut tiukan linjan asiaan. Saksan vastaava valvova viranomainen ei nää mitään estettä pesuaineiden irtomyynnille – kyseessä on siis Suomen terhakan viranomaistyöskentelyn taidonnäyte.

Ruohonjuuressa harmittelemme asiaa, koska olemme vakuuttuneita siitä, että asiakkaamme handlaavat homman ihan iisisti - eli tulevat mainiosti toimeen sen pesuaineen kanssa, mitä ovat täyttöpalvelustamme ostaneet jopa silloin, jos kyseessä on "eri pullo" Turvallisuushaittaa saatikka vaaraa ei täyttöpalvelumyyntimmekään ekopesuaineistamme ole - ne on valmistettu periaatteessa ihan syömäkelpoisista ainesosista.
Jos asia ärsyttää, palautetta voi lähettää Tukesiin, joka Suomessa terhakkaasti valvoo asetuksen noudattamista: rainer.patsi@tukes.fi sekä helena.niemela@tukes.fi

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) toteaa näin: ”Kodinpesuaineiden irtomyynti ei voimassaolevien säädösten mukaan mahdollista. EU:n pesuaineasetuksen (648/2004) 11 artiklassa säädetään pesuaineiden pakkausmerkinnöistä täten:

11 artikla/ Pakkausmerkinnät

1. Tämän artiklan säännökset eivät rajoita direktiivien 67/
548/ETY ja 1999/45/EY niiden säännösten soveltamista, jotka
koskevat vaarallisten aineiden ja valmisteiden luokitusta,
pakkaamista ja merkintöjä.
8.4.2004 FI Euroopan unionin virallinen lehti L 104/7
2. Seuraavat tiedot on esitettävä luettavin, näkyvin ja
pysyvin kirjaimin pakkauksessa, jossa pesuaineet saatetaan
kuluttajalle myytäväksi:
a) tuotteen nimi ja kauppanimi,
b) tuotteen tai tavaramerkin markkinoille saattamisesta
vastuussa olevan nimi ja täydellinen osoite sekä puhelinnumero,
c) osoite, sähköpostiosoite, jos sellainen on, ja puhelinnumero,
josta 9 artiklan 3 kohdassa tarkoitettu luettelo on saatavissa.
Samat tiedot on esitettävä kaikissa pesuaineiden irtotavarakuljetuksia
seuraavissa asiapapereissa.
3. Pesuainepakkauksissa on ilmoitettava sisältö liitteen VII A
osassa säädettyjen yksityiskohtien mukaisesti. Siinä on myös
vaadittaessa annettava ohjeita käytöstä ja erityisistä varotoimista.
4. Lisäksi kuluttajille myytävien pyykinpesuaineiden
pakkauksissa on esitettävä liitteen VII B osassa säädetyt tiedot.
5. Jos jäsenvaltiossa on voimassa kansallinen vaatimus, jonka
mukaan pakkausmerkintöjen on oltava kansallisella kielellä tai
kansallisilla kielillä, valmistajan ja tukkumyyjän on noudatettava
tätä vaatimusta 3 ja 4 kohdassa tarkoitettujen tietojen osalta.
6. Kohdat 1—5 eivät vaikuta voimassa oleviin kansallisiin
määräyksiin, joiden mukaan kuluttajalle tarkoitetuissa pesuainepakkauksissa
ei saa olla hedelmien kuvia, jotka saattavat johtaa
käyttäjän harhaan nestemäisten tuotteiden käyttötarkoituksesta.

Edellä mainittu artikla ei mahdollista, pesuaineiden irtomyyntiä, koska kuluttajille myytävät pesuaineet tulee myydä pakkauksessa (myyjän), jossa on oltava artiklassa mainittavat tiedot.

Ei kai asiakas nyt itse voi kotona muistaa, ostiko pyykinpesuainetta vai tiskiainetta, eihän?:-)

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarra tai henkilökunta täyttämässä ei käynyt byrokraateille Ruohonjuuren Fb:n mukaan.

Vierailija
22/75 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:51"]

jätettä syntyy vähemmän, ymmärrän ymmärrän. Mutta jätettä ne kanisteritkin on, vaikkakin vähemmän. Mikä tässä on nyt se ongelma? Olen itse leikkinyt täyttöpusseilla vuosikausia ja tuottanut silti jätettä. Ei  ne kanisterit mitään ohutta muovipussia ole vaan ihan kovaa muovia.

[/quote]

Kirjoitit, että irtomyynti ei poista sitä pakkausjätettä. No ei poista kaikkea ei mutta eikö selvä väheneminenkin ole hyvä asia?

[/quote]

on se hyvä, siksihän minä noita täyttöpusseja ostelen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä Ruohonjuuressa ja voin sanoa, että vaikka määräyksiä ja lakeja noudatetaan pilkuntarkasti, ainakin meillä Helsingissä tarkastajat ja muut paskantärkeät ukot suorastaan ramppasivat tarkkailemassa milloin raakamaidon tietoja, milloin noita pesuaineasioita. Olen ollut töissä muissakin marketeissa, eikä missään ole rampattu tuohon tahtiin keskustelemassa kasvotusten jokaisesta "epäkohdasta", joka ei yleensä ole epäkohta ollenkaan...

Vierailija
24/75 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:52"]

jätettä syntyy vähemmän, ymmärrän ymmärrän. Mutta jätettä ne kanisteritkin on, vaikkakin vähemmän. Mikä tässä on nyt se ongelma? Olen itse leikkinyt täyttöpusseilla vuosikausia ja tuottanut silti jätettä. Ei  ne kanisterit mitään ohutta muovipussia ole vaan ihan kovaa muovia.

[/quote]

No kuka tässä ketjussa on sanonut, että ne kanisterit eivät olisi jätettä?

[/quote]

no ei kukaan.
Intetäänkö vielä lisää tästä? Yritin vaan herätellä keskustelua siitä, että tuo on vaan helppo tapa saada itselle hyvä mieli kun ei tuottanyt jätettä. Pois silmistä, pois mielestä - kun se kanisteri jäi sinne kauppaan.

[/quote]

Hyvä tapa saada itselle hyvä mieli, kun tuottaa vähemmän jätettä. Ei kukaan ole niin höntsä, ettei ymärrä sen kanisterin olevan jätettä.

Vierailija
25/75 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein! Viherhipit kuriin vaikka väkisin!

Vierailija
26/75 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no hipit on yleensä aika höntsää sakkia.

Vierailija
27/75 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:56"]

[/quote]

Taisikin mennä niin päin, että se höntsä olit sinä.

Vierailija
28/75 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Niin kukaan ei ole väittänytkään ettei mitään jätettä syntyisi täyttöpulloja tai kanistereita käytettäessä. Mutta jos ja kun jätettä ei voi täysin välttää, parempi edes vähentää niin paljon kuin voi.

Ja tähän itse asiaan: voi vittu taas tätä Suomen kyyläys- ja viranomaisyhteiskuntaa. Taas tekisi mieli muuttaa jonnekin muualle, missä käytetään vähän maalaisjärkeäkin, eikä mennä tiukkana pykälöiden mukaan kansalaisten kiusaksi... Ja tässä asiassa jopa yleensä tiukkuudestaan tunnettu Saksa on rennompi.

Vierailija
29/75 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:57"]

[/quote]

[/quote]

syystä että?

Vierailija
30/75 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:55"]

Olen ollut töissä Ruohonjuuressa ja voin sanoa, että vaikka määräyksiä ja lakeja noudatetaan pilkuntarkasti, ainakin meillä Helsingissä tarkastajat ja muut paskantärkeät ukot suorastaan ramppasivat tarkkailemassa milloin raakamaidon tietoja, milloin noita pesuaineasioita. Olen ollut töissä muissakin marketeissa, eikä missään ole rampattu tuohon tahtiin keskustelemassa kasvotusten jokaisesta "epäkohdasta", joka ei yleensä ole epäkohta ollenkaan...

[/quote]

Olen töissä tavallisessa ruokakaupassa ja kyllä sielläkin kuule terveystarkastaja ramppaa säännöllisesti tekemässä rutiinitarkastuksia..

Vierailija
31/75 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:58"]

[/quote]

[/quote]

syystä että?

[/quote]

Sen voi jo päätellä tavastasi kirjoittaa.

Vierailija
32/75 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:01"]

[/quote]

[/quote]

syystä että?

[/quote]

[/quote]

miten nuo kirjoittamani seitsemän sanaa määrittelevät minua tarkemmin?

Vierailija
33/75 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 11:55"]

[/quote]

Voin hyvin uskoa tuon... Kaikkea mitä ei tehdä perinteisesti tehtaissa vainotaan tässä maassa. Esim. äitini joutui lopettamaan leivonnaisten myynnin mökkiseudun tilamyymälässä, koska jotkut helvetin virkaintoiset viranomaiset keksivät että niitä ei ole valmistettu elintarvikkeiden valmistamiseen EU-sääntöjen mukaan sopivassa tilassa. Pahin puute oli että tilassa jossa ne oli valmistettu (isäni ja äitini kotona, nykyaikaisessa omakotitalossa) oli puiset ikkunanpielet, jotka on ehdottomasti kielletty elintarviketehtaissa. Joo, samoinhan sitä kannattaa kohdella suurleipomon perustajaa kuin tilamyymälässä kotileivonnaisiaan myyvää 67 v. eläkeläistä :-\

Vierailija
34/75 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

asiaa! Paljonko tuohonkin leikkiin on mennyt rahaa kun aina on pitänyt jonkun virkamiehen olla vahtimassa noita kanisterista täyttöjä? Tuommoinen piperrys ei johda mihinkään joten hyvä että loppu.

Vierailija
35/75 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:02"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:01"]

[/quote]

[/quote]

syystä että?

[/quote]

[/quote]

miten nuo kirjoittamani seitsemän sanaa määrittelevät minua tarkemmin?

[/quote]

Ei isoja alukirjaimia, tuollainen hölmö kliseinen kysymysrakenne ("syystä että"), halu leimata joku ihmisryhmä typeräksi omien ennakkoluulojen perusteella, irtonaisia kommentteja ketjuun sen sijaan, että keskustelisi asioista (antaa erittäin yksioikoisen vaikutelman). Siinä pari perustetta.

Vierailija
36/75 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nosrmaalisti kiroile, mutta nyt ensimmäinen mieleen tullut asia oli: VOI  NYT VITTU!!!!!!

t. pesuaineensa täyttöpulloihin Ruohonjuuresta ostanut

Vierailija
37/75 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:05"]

[/quote]

asiaa! Paljonko tuohonkin leikkiin on mennyt rahaa kun aina on pitänyt jonkun virkamiehen olla vahtimassa noita kanisterista täyttöjä? Tuommoinen piperrys ei johda mihinkään joten hyvä että loppu.

[/quote]

Siis kuvitteletkö sä, että Ruohonjuuressa on päivystänyt joku valtion virkamies valvomassa pullojen täyttöä? :O

Vierailija
38/75 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on "amerikkalaistumassa" jengi muutuu tyhmemmäksi ja tyhmemmäksi. Moni firma olis kuseessa, jos olis samanlaiset jurilliset rikastumismahdollisuudet kun jenkeissä. 

"Söin vahingossa pyykinpesuainetta, kun olin laittanut sitä vanhaan mangosäilykerpurkiin. En muistanut että kylpyhuoneen lattialla olevassa purkissa oli pesuainetta vaan söin sitä.. Koska luulin sen olevan mangosäilykettä!!! Sain tästä tapauksesta tosi pahan mielen ja pahan maun suuhun. Vaadin henkisestä kärsimyksestä 100,000€!"

Millon suomeen tulee kahvikupit "varo kahvi voi olla kuumaa"???

Vierailija
39/75 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:09"]

Suomi on "amerikkalaistumassa" jengi muutuu tyhmemmäksi ja tyhmemmäksi. Moni firma olis kuseessa, jos olis samanlaiset jurilliset rikastumismahdollisuudet kun jenkeissä. 

"Söin vahingossa pyykinpesuainetta, kun olin laittanut sitä vanhaan mangosäilykerpurkiin. En muistanut että kylpyhuoneen lattialla olevassa purkissa oli pesuainetta vaan söin sitä.. Koska luulin sen olevan mangosäilykettä!!! Sain tästä tapauksesta tosi pahan mielen ja pahan maun suuhun. Vaadin henkisestä kärsimyksestä 100,000€!"

Millon suomeen tulee kahvikupit "varo kahvi voi olla kuumaa"???

[/quote]

Hölmö! Ei typerä lainsäädäntö tyhmennä ihmisiä.

Vierailija
40/75 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on joku, joka voi olla sen verran tyhmä ja saada mielipahan! Tämä mielipahan saanut, haluaa mielipahan myös muille, koska joutui kärsimään!