Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuosaaren Subwayn työntekijä perehdytys järkytti (blogi)

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
28.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh mitä kokemuksia blogin kommenteissa. Ei tosin mitään uutta, että yrittäjä kohtelee nuoria työntekijöitään paskasti. Tällä palstallakin törmää aina niihin työmarkkinoiden messiaihin jotka natkuttavat olevansa suorastaan hyväntekijöitä tarjotessaan "kiittämättömälle nuorelle" työpaikkaa. Tietenkin harjoittelupaikkana, palkkaa ei tarvitse maksaa koska arvokas työkokemus maksaa opiskelijan vuokran ja voin leivän päälle.

Itse olin 25-vuotias, kun pääsin ensimmäistä kertaa työpaikkaan, jossa minua kohdeltiin ihmisenä eikä orjana. Kaikissa tätä aikasemmissa nuoruudenduuneissa suhtautuminen oli aina väheksyvää ja asenne oli jo valmiiksi sellainen, että olen paska työntekijä vain nuoruuteni vuoksi. Eräässä työpaikassa, pienessä yksityisyrityksessä, jouduin kuuntelemaan jatkuvasti moitteita ja henkilökohtaisuuksiin meneviä arvosteluja, sairaana töitä, ylitöitä ilmaiseksi ja korvausta en saanut oikeastaan ollenkaan. Koska onhan se työkokemus rahassa mittaamatonta ja arvokasta nuorelle, joka muutenkin on kiittämätön veltto laiskuri eikä vaivaudu edes 38 asteen kuumeessa tulemaan töihin tai tekemään 10 tunnin työpäiviä!

Vierailija
2/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta. Toivottavasti tuo kirjoitus leviää, eikä sinne Subiin löydy enää työntekijöitä. Tää kommentti jäi mietityttää eli olisko jollain linkkiä tähän ryhmään:

"FB:n Vuosaari-ryhmässä repesi! Nainen on jättänyt lähtemättömän vaikutuksen moniin. Eiköhän Subin pääkonttorilla jo herätä...!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen nyt 18v ja työharjoitteluita on ollut monia. Yhtäkään aivan ihanaa kokemusta ei ole, mikä sinällää on normaalia. Noh, lopputuloksena minua ahdistaa valmistua nyt keväällä ja lähteä työelämään oikeastaan millekkään alalle. Mutta enemmän ahdistaa jäädä kotiin sossupummiksi joten todellakin menen heti johonkin töihin kun pääsen. Työharjoittelussa olen kuullut vaikka mitä. Olen yleensä saanut silti parhaan arvosanan, mutta ruokatauolla(jos olen saanut pitää), olen mennyt autoon itkemään. Sen jälkeen mennyt takaisin kuuntelemaan haukkumista kun en osaa tehdä sitä ja tätä, asiaa josta en ole aijemmin ikinä kuullutkaan eikä liiku alaani mitenkään. Laskin päiviä että pääsen pois ja odotin kouluun palaamista. Olen myös hakenut kaupasta tamppooneja ja kuunnellut avioeroskandaaleja ja toiminut oikeastaan henkilökohtaisena avustajana ja paskalaarina. Olen ollut milloin lihava, milloin ammattitaidoton paska, ei sinusta ikinä tule mitään, et pärjää ikinä tällä alalla jnejne. Olen huomannut, kun olin kesätöissä duunarialalla, ihmiset ovat paljon mukavempia ja kannustavia. Mutta kun olin esim. insinööriliitolla, niin kamalaa haukkumista ja irvailua.

Monet kaverini ovat töissä esim kaupassa ja työnantajat eivät ajattele kyllä siinäkään yhtään. Kaverilla 8-16 koulua ja sen jälkeen suoraan töihin ja pääsee 21.00 kotiin. Aamulla taas kouluun ja töihin ja sama kaava jatkuu koko viikon. Hyvällä tuurilla 1-2 vapaapäivää viikossa töistä, mutta yleensä sunnuntait ja lauantaitkin ovat töitä. Ja pakko heidän on käydä töissä koska vuokralla asuminen maksaa pk-seudulla sellaisia summia että täydellä opinto/asumistuellakaan niitä ei maksa. Yhdellä kaverillani jää vuokran ja pakollisten kulujen jälkeen 80-90€ kuukaudeksi käteen, vaikka asuu soluasunnossa. Tämähän ei sinällään liity aiheeseen, mutta aina meistä ajatellaan että olemme laiskoja ja emme osaa mitään sekä olemme vain puhelimella. Mistähän olemme mallin ottaneet ja vaikea osata kun kukaan ei neuvo ja auta armias jos kysyt apua...

Vierailija
5/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliks käy sitä subin työntekijää :/

Oma pomonikin nöyryytti minua harjoitteluaikana asiakkaiden edessä. Oli todella vaivaannuttavaa minulle ja asiakkaalle, kun pomo tiuski jostain maailman oudoimmasta pullonavaajasta, että olenko niin idiootti etten osaa edes viinipulloa avata. Käskin muidenkin työkavereiden kokeilla avaajaa eikä kukaan tajunnut sen ideaa.

Vierailija
6/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole Vuosaaren Subissa koskaan asioinut, mutta olen kyllä huomannut Subwayssa palvelun laadun heittelevän hirveästi franchising-liikkeestä toiseen, ja jopa eri vuorojen välillä samassa ravintolassa. Olen ajatellut, että maajohto ei ehkä hirveästi kiinnitä huomiota siihen, miten hyvin yrittäjät palvelukonseptissa pysyvät ja henkilökuntansa kouluttavat, koska muissa maissa (Yhdysvallat, Iso-Britannia, Saksa, Sveitsi ja Ranska nyt ainakin ovat maita, joissa Subista on tullut jotain haettua) Subwayssa käydessäni palvelu on aina ollut hyvin tasalaatuista. Tuonne blogiin tulleet vastaukset, jonka mukaan tästä Vuosaaren ja ilmeisesti parin muunkin paikan yrittäjästä on siis jo valitettu jopa yhden kauppakeskuksen muiden yrittäjien taholta, mutta brändin arvoa laskevalle toiminnalle ei ole pistetty stoppia. 

Vierailija
7/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 00:04"]

https://m.facebook.com/groups/vuokki/?ref=ts&fref=ts

[/quote]

mitä täällä oli, minä en ainakaan en pääse tuonne. Olisko poistettu?

Vierailija
8/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on tärkeä ja tominta kuulostaa sekä härskiltä että ikävästi omia ensimmäisiä työkokemuksiani muistuttavalta. Vähän kuitenkin pisti huvittamaan tämä kommentti tuolla uudessa suomessa:

"Hän ei ota palautetta vastaan. Jotkut vanhemmat olivat yrittäneet antaa nuorensa puolesta palautetta, tuloksetta. Yrittäjänä voi näköjään käyttäytyä miten haluaa..."

Ihan riippumatta siitä, mitä on tapahtunut, ainakin itselläni kyllä menisi arvostus sellaista nuorta kohtaan, jonka vanhemmat soittelevat perään, että töissä ei ole kivaa.

Vierailija
9/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 01:17"]

Asia on tärkeä ja tominta kuulostaa sekä härskiltä että ikävästi omia ensimmäisiä työkokemuksiani muistuttavalta. Vähän kuitenkin pisti huvittamaan tämä kommentti tuolla uudessa suomessa:

"Hän ei ota palautetta vastaan. Jotkut vanhemmat olivat yrittäneet antaa nuorensa puolesta palautetta, tuloksetta. Yrittäjänä voi näköjään käyttäytyä miten haluaa..."

Ihan riippumatta siitä, mitä on tapahtunut, ainakin itselläni kyllä menisi arvostus sellaista nuorta kohtaan, jonka vanhemmat soittelevat perään, että töissä ei ole kivaa.

[/quote] Sieltä tulikin ensimmäinen uhria syyllistävä työnantaja.

Vierailija
10/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookista tämän kyseisen toimitusjohtaja- rouvan löysin, tekisi niin mieli linkata hänen profiilinsa tänne, mutta uskon että tulee kyllä kuulemaan palautetta muutenkin... Ainakin toivottavasti, mikäli nämä syytökset pitävät paikkaansa.

Vierailija
11/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin vielä tuohon edelliseen viestiini lisätä sen, että ennen kuin kyseinen toimitusjohtaja lynkataan täysin, tulisi meidän asettua hetkeksi hänen saappaisiinsa. Hänen toimintansa kuulostaa kaikelta muulta kuin reilulta ja ammattimaiselta, mutta mistä tiedämme mitä taustalta löytyy. Työstressiä, henkilökohtaisen elämän ongelmia? Yrittäminen Suomessa kun ei aina ole se antoisin työ. Mikään ei silti tietenkään oikeuta häntä käyttäytymään noin, kun on kuvailtu. Toivottavasti asia selviää.

Vierailija
12/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku haluaa näihin palata niin ottakoon talteen. Yleensä nimiä sisältävät viestit häviävät av:lta varsin vilkkaasti ja tässähän oli Facebookista lainattu nimiä paljonkin...

Vierailija
13/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksa enää uskoa että mua missään ikinä kohdeltaisiin ihmisenä. Ite annoin "pomolle" palautetta käytöksestään mistä seurasi se että tämä valitti opettajille ja vaati näiden kautta anteeksipyyntöä :-/ Kuulostaa uskomattomalta mutta on ihan tosi, eikä mulla totisesti ollu mitään anteeksipyydettävää, en solvannut tms.

Vierailija
14/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 01:55"]Facebookista tämän kyseisen toimitusjohtaja- rouvan löysin, tekisi niin mieli linkata hänen profiilinsa tänne, mutta uskon että tulee kyllä kuulemaan palautetta muutenkin... Ainakin toivottavasti, mikäli nämä syytökset pitävät paikkaansa.
[/quote]
Löysin myös tuon emännän naamakirjasta. Ei tarvitse olla kummoinenkaan Sherlockki että hänet löytää...

Vierailija
15/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 00:12"]

Itse olen nyt 18v ja työharjoitteluita on ollut monia. Yhtäkään aivan ihanaa kokemusta ei ole, mikä sinällää on normaalia. Noh, lopputuloksena minua ahdistaa valmistua nyt keväällä ja lähteä työelämään oikeastaan millekkään alalle. Mutta enemmän ahdistaa jäädä kotiin sossupummiksi joten todellakin menen heti johonkin töihin kun pääsen. Työharjoittelussa olen kuullut vaikka mitä. Olen yleensä saanut silti parhaan arvosanan, mutta ruokatauolla(jos olen saanut pitää), olen mennyt autoon itkemään. Sen jälkeen mennyt takaisin kuuntelemaan haukkumista kun en osaa tehdä sitä ja tätä, asiaa josta en ole aijemmin ikinä kuullutkaan eikä liiku alaani mitenkään. Laskin päiviä että pääsen pois ja odotin kouluun palaamista. Olen myös hakenut kaupasta tamppooneja ja kuunnellut avioeroskandaaleja ja toiminut oikeastaan henkilökohtaisena avustajana ja paskalaarina. Olen ollut milloin lihava, milloin ammattitaidoton paska, ei sinusta ikinä tule mitään, et pärjää ikinä tällä alalla jnejne. Olen huomannut, kun olin kesätöissä duunarialalla, ihmiset ovat paljon mukavempia ja kannustavia. Mutta kun olin esim. insinööriliitolla, niin kamalaa haukkumista ja irvailua. Monet kaverini ovat töissä esim kaupassa ja työnantajat eivät ajattele kyllä siinäkään yhtään. Kaverilla 8-16 koulua ja sen jälkeen suoraan töihin ja pääsee 21.00 kotiin. Aamulla taas kouluun ja töihin ja sama kaava jatkuu koko viikon. Hyvällä tuurilla 1-2 vapaapäivää viikossa töistä, mutta yleensä sunnuntait ja lauantaitkin ovat töitä. Ja pakko heidän on käydä töissä koska vuokralla asuminen maksaa pk-seudulla sellaisia summia että täydellä opinto/asumistuellakaan niitä ei maksa. Yhdellä kaverillani jää vuokran ja pakollisten kulujen jälkeen 80-90€ kuukaudeksi käteen, vaikka asuu soluasunnossa. Tämähän ei sinällään liity aiheeseen, mutta aina meistä ajatellaan että olemme laiskoja ja emme osaa mitään sekä olemme vain puhelimella. Mistähän olemme mallin ottaneet ja vaikea osata kun kukaan ei neuvo ja auta armias jos kysyt apua...

[/quote]

Työntekijä palkataan jotta hän tekee työt. Jos jonkun toisen pitää koko ajna neuvoa niin mitä hemmettiä sinulla siellä tekee? 

Naurettavaa että valitat siitä että joudut opiskellessa tehdä työtä. Jokaisen pitäisi tehdä 40 tuntia viikossa jopa koulua käydessään sitä työtä eikä lusmuilla tuilla. 

Vierailija
16/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 00:12"]

Sääliks käy sitä subin työntekijää :/ Oma pomonikin nöyryytti minua harjoitteluaikana asiakkaiden edessä. Oli todella vaivaannuttavaa minulle ja asiakkaalle, kun pomo tiuski jostain maailman oudoimmasta pullonavaajasta, että olenko niin idiootti etten osaa edes viinipulloa avata. Käskin muidenkin työkavereiden kokeilla avaajaa eikä kukaan tajunnut sen ideaa.

[/quote]

Lähtökohta on että jokainen asia näytetään kerran ja sitten työntekijä sen osaa. Työpaikka ei ole mikään lastentarha missä kädestä pitäen joka asia näytetään ja ohjataan

Vierailija
17/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Samaa mieltä. Minkälainen aikuinen ihminen edes suostuu siihen että vanhemmat soitelee lapsensa puolesta ja valittelee työpaaikan surkeutta? 

Vierailija
18/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 01:26"]

[/quote]

Mitä hemmetin uhria? Aikuinen ihminen ITSE hoitaa asiansa eikä laita vanhempiaan siihen. Kunnioitus häviää heti jos jotkut vanhemmat rupeavat soittelemaan työntekijän puolesta jonnekkin

Vierailija
19/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 03:40"]

Mä en jaksa enää uskoa että mua missään ikinä kohdeltaisiin ihmisenä. Ite annoin "pomolle" palautetta käytöksestään mistä seurasi se että tämä valitti opettajille ja vaati näiden kautta anteeksipyyntöä :-/ Kuulostaa uskomattomalta mutta on ihan tosi, eikä mulla totisesti ollu mitään anteeksipyydettävää, en solvannut tms.

[/quote]

Kukaan ei halua itkupilliä töihin. 

Vierailija
20/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 04:56"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 01:26"]

[/quote]

Mitä hemmetin uhria? Aikuinen ihminen ITSE hoitaa asiansa eikä laita vanhempiaan siihen. Kunnioitus häviää heti jos jotkut vanhemmat rupeavat soittelemaan työntekijän puolesta jonnekkin

[/quote]

Tässä puhutaan nuorista, jotka joko ovat a) alaikäisiä ja harjottelussa tai b) ala- tai nipin napin täysi-ikäisiä mahdollisesti ensimmäisessä työpaikassaan! Joillakin nuorilla on todella huono käsitys omista oikeuksistaan (ja velvollisuuksistaan) työelämässä ja jos työnantaja on täysi paska, kuka muu heitä opastaa ja heidän oikeuksiaan ajaa kuin vanhempansa?