Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuosaaren Subwayn työntekijä perehdytys järkytti (blogi)

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 04:52"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 00:12"]

Sääliks käy sitä subin työntekijää :/ Oma pomonikin nöyryytti minua harjoitteluaikana asiakkaiden edessä. Oli todella vaivaannuttavaa minulle ja asiakkaalle, kun pomo tiuski jostain maailman oudoimmasta pullonavaajasta, että olenko niin idiootti etten osaa edes viinipulloa avata. Käskin muidenkin työkavereiden kokeilla avaajaa eikä kukaan tajunnut sen ideaa.

[/quote]

Lähtökohta on että jokainen asia näytetään kerran ja sitten työntekijä sen osaa. Työpaikka ei ole mikään lastentarha missä kädestä pitäen joka asia näytetään ja ohjataan

[/quote]

Toivon, ettet perehdytä tuolla asenteella koskaan yhtään ketään yhtään mihinkään. Aina saa ja pitää kysyä jos ei tiedä mitä tekee ja on olemassa riski, että saa aikaan vahinkoa. Varsinkin nuoret ensimmäisissä työpaikoissaan ovat usein melko hermostuneita ja jännittyneitä, jolloin ohjeet saattavat ensimmäisellä kerralla mennä vähän ohi korvien. Juuri sun kaltaisten ihmisten ansiosta toisten alku työelämässä on niin kivinen ja kuva esimiehistä niin huono.

Vierailija
22/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääliks käy sitä subin työntekijää :/ Oma pomonikin nöyryytti minua harjoitteluaikana asiakkaiden edessä. Oli todella vaivaannuttavaa minulle ja asiakkaalle, kun pomo tiuski jostain maailman oudoimmasta pullonavaajasta, että olenko niin idiootti etten osaa edes viinipulloa avata. Käskin muidenkin työkavereiden kokeilla avaajaa eikä kukaan tajunnut sen ideaa.

[/quote]

Lähtökohta on että jokainen asia näytetään kerran ja sitten työntekijä sen osaa. Työpaikka ei ole mikään lastentarha missä kädestä pitäen joka asia näytetään ja ohjataan

[/quote]

Taidat olla joku koulu/työpaikkakiusaajahenkinen ylenkatsoja, joka ei yhtään siedä "heikompia" ja erilaisia ihmisiä kuin sinä olet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse boikotoin oman kaupunkini subia. Työnantaja ohjeistanut työntekijät käyttämään tuotteita huomattavasti yli niiden säilymisajan. Tuttava oli silti heittänyt vanhat tuotteet pois, kun muut eivät uskaltaneet. Mutta ei herätä luottamusta. Toki näin voidaan toimia missä tahansa muuallakin, mutta kun tuollaista kuulee, ei halua siihen puljuun enää astua.

Vierailija
24/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 06:48"]

[/quote]

[/quote]

Toivon, ettet perehdytä tuolla asenteella koskaan yhtään ketään yhtään mihinkään. Aina saa ja pitää kysyä jos ei tiedä mitä tekee ja on olemassa riski, että saa aikaan vahinkoa. Varsinkin nuoret ensimmäisissä työpaikoissaan ovat usein melko hermostuneita ja jännittyneitä, jolloin ohjeet saattavat ensimmäisellä kerralla mennä vähän ohi korvien. Juuri sun kaltaisten ihmisten ansiosta toisten alku työelämässä on niin kivinen ja kuva esimiehistä niin huono.

[/quote]

Täysin samaa mieltä. Itse olin aikoinaan lapsuuteni vuoksi melko epävarma nuori ja tarvitsin ehkä normaalia enemmän perehdytystä työtehtävään. Mutta aina, kun olen tehtävän oppinut, olen sen kiitettävästi ja tunnollisesti hoitanut ja saanut lopulta aina hyvän työtodistuksen. Sellaiset työpaikat olivat painajaismaisia, missä esimies lyttäsi heti halveksuen, että johan tästä oli kerran puhetta, etkö ymmärrä mitään tms. 

Nyt 40+ ikäisenä olen jo oppinut, että tuollaiset lyttäävät esimiehet ovat yleensä itse todella huonoja työntekijöitä, töpeksivät jatkuvasti oman työnsä ja toista lyttäämällä yrittävät vain peittää omaa huonouttaan. Todella tunnen aina syvää myötätuntoa nuoria kohtaan, jotka vasta aloittelevat työuraa ja joutuvat turvautumaan kaikenlaisiin esimiespaskoihin. 

Vierailija
25/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosti ihan entiseltä pomoltani tuo perehdyttäjä. Tein virheen kassakoneen kanssa ja voi jumalauta mitä kohtelua siitä tuli. Ensinnäkin kassaperehdytys oli surkea jonka johdosta tein sen virheen kun oli väärin opetettu. Pomoni sätti, tuhahteli, huokaili, loi murhaavia katseita kun asiaa alettiin selvittelemään yhdessä ja yritettiin korjata tilanne. Ahdistaa muistella.

Vierailija
26/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 04:55"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 01:17"]

Asia on tärkeä ja tominta kuulostaa sekä härskiltä että ikävästi omia ensimmäisiä työkokemuksiani muistuttavalta. Vähän kuitenkin pisti huvittamaan tämä kommentti tuolla uudessa suomessa:

"Hän ei ota palautetta vastaan. Jotkut vanhemmat olivat yrittäneet antaa nuorensa puolesta palautetta, tuloksetta. Yrittäjänä voi näköjään käyttäytyä miten haluaa..."

Ihan riippumatta siitä, mitä on tapahtunut, ainakin itselläni kyllä menisi arvostus sellaista nuorta kohtaan, jonka vanhemmat soittelevat perään, että töissä ei ole kivaa.

[/quote]

Samaa mieltä. Minkälainen aikuinen ihminen edes suostuu siihen että vanhemmat soitelee lapsensa puolesta ja valittelee työpaaikan surkeutta? 

[/quote]

Ja tämän kirjoittaja on ilmeisesti jäätelökioskin, kahvilan, mansikkatilan tai sitten Vuosaaren Subin omistaja !!!

Tuollaisissa paikoissahan nuoria sorretaan ja kyykytetään, kun eivät tiedä oikeuksiaan.  Kun sitten vanhemmat ottavat yhteyttä ja vaativat oikeutta, niin kyykyttäjä syyttää nuoria .  Niin tyypillistä tällaisille paikoille

Itse työllistän vuosittain tuhansia nuoria ja jos joku meillä kyykyttää nuoria niin olen pelkästään kiitollinen, jos joku vanhempi soittaa ja kertoo.  Ei ne nuoret tiedä oikeuksiaan, eivätkä uskalla puuttua epäkohtiin, kun uhataan potkuilla.  Niinkuin tässä kyseisessä Vuosaari tapauksessa.

Jos SubWAY Suomi ei puutu tähän asiaan niin kehoitan jotain lakimiestä ottamaan yhteyttä.  Koska kommenttien mukaan ko. paikassa rikotaan myös työlainsäädäntöä (ei irtisanomisaikaa, palkkaa maksetaan miten sattuu)

Vierailija
27/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten löydän tuon omistajan nimen ?  Kommenttien mukaan työntekijät joutuvat maksamaan itse, jos rahaa puuttuu kassasta, ei irtisanomisaikoja, irtisanotaan heti jos sanoo vastaan, palkkaa maksetaan miten sattuu, ei minimipalkkaa, sairaana pitää tulla töihin jne

Luulisi verottajan kiinnostuvan

Vierailija
28/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaakohan sama rouva Tikkurilan Subin... Siellä hyörii aina tukeva ja tympeä vaalea rouva tiskin takana ilman työvaatteita. Kuitenkaan palvelu ei ole kummoinen. Olen valittanut huonosta hygieniasta ja puuttuvasta palvelusta Subin pääkonttoriin pari kertaa, saamatta vastausta. Onneksi ei ole enää tarvetta asioida kyseisen ketjun ns. ravintoloissa.

Vierailija
29/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subwayn kanat tulevat Thaimaasta ja yksikään tuote ei ole kotimainen.  Suolakurkkuja ja muita vihanneksia säilytetään uunien alla. Vanhoja tuotteita myynnissä. Pakasteesta sulatetut kanat laitetaan uudelleen pakkaseen jne

Tämän kertoi tyttäreni joka oli Subwayssa TET:ssä

Vierailija
30/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä hittoa se SUBin sisäiset tarkastajat sitten tekevät, kun eivät puutu asioihin.  Tiedän, että joka alueella on oma tarakstaja, joka kiertää SUBeissa... kukahan on etelä-suomen tarkastaja

Vierailija
31/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla virkamiesasenne tuolla subwayn suomen pääkonttorissa, jos ei valituksista huolimatta mitään tapahdu. Niin kovin suomalaista :)

Vierailija
32/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 10:21"]

Subwayn kanat tulevat Thaimaasta ja yksikään tuote ei ole kotimainen.  Suolakurkkuja ja muita vihanneksia säilytetään uunien alla. Vanhoja tuotteita myynnissä. Pakasteesta sulatetut kanat laitetaan uudelleen pakkaseen jne

Tämän kertoi tyttäreni joka oli Subwayssa TET:ssä

[/quote]

Nuo hygienia-asiat kyllä riippuu täysin siitä yrittäjästä, joka yksittäistä paikkaa pyörittää. Itse olen taas ollut töissä Subissa, missä ne asiat oli kyllä kunnossa, omistaja hyvin tarkka tuotteiden tuoreudesta ja säilytyksestä. Ei voi siis yleistää kaikkiin Subeihin että myytäisiin vanhoja tuotteita jne. Kotimaista tosiaan ketju ei niin kauheasti suosi, mutta eipä sentään kusetakaan ketään mainostamalla kotimaisuudella. 

Vierailija
33/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia juttuja lukiessa ei voi kun ihmetellä, miten ei ole uponnut joidenkin ihmisten paksuun kalloon perehdyttämisen olevan erittäin tärkeää. Huonosta perehdytyksestä ei ole kuin hallaa niin työntekijälle kuin työnantajalle.

Olen itse perehdyttänyt uusia työntekijöitä useasti ja aina sanonut, että kysy mieluummin neuvoa samasta asiasta vaikka sata kertaa, jos ei mennyt ekalla jakeluun tai selitin huonosti, kuin tehdä asiat alusta alkaen väärin epävarmuuden takia.

Vierailija
34/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 12:08"]

Tällaisia juttuja lukiessa ei voi kun ihmetellä, miten ei ole uponnut joidenkin ihmisten paksuun kalloon perehdyttämisen olevan erittäin tärkeää. Huonosta perehdytyksestä ei ole kuin hallaa niin työntekijälle kuin työnantajalle. Olen itse perehdyttänyt uusia työntekijöitä useasti ja aina sanonut, että kysy mieluummin neuvoa samasta asiasta vaikka sata kertaa, jos ei mennyt ekalla jakeluun tai selitin huonosti, kuin tehdä asiat alusta alkaen väärin epävarmuuden takia.

[/quote]

Niinpä, jotkut oppivat nopeammin ja jotkut hitaammin. Ei siinä huutaminen auta. Toki pikaruokalat ja muut paikat haluavat niitä nopeasti oppivia tyyppejä, mutta kyllä kohtelussa pitää peruskunnioitus olla, vaikka nyt olisi selvää, että kaikki ei pikaruokala-alallekaan aina sovellu.

Joku tuolla sanoi, että työpaikalla ei opeteta kaikkea kädestä pitäen. Kyllä vain pikaruokaloissa opetetaan. Moni ei välttämättä osaa siivota siivousvälineillä, vaikka olisi kotona siivonnutkin. Kyllä vain noissa paikoissa selitetään, kuinka mopataan tai pestään lattia.

Vierailija
35/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä tietää, että kyseinen rouva omistaa myös Ruoholahden Subin. En mene sinne enää, jos näin on.

Vierailija
36/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään tuota "tukevaa" naista puolustelematta mutta ihan kaikkea mitä netissä kirjoitetaan ei kannata uskoa.

Myöskin aika monessa kirjoituksessa mennään aika lähelle kunnianloukkauksen rajaa.

Ja tuntuu olevan muutama "entinen" työntekijä aika hanakasti kommentoimassa joka paikassa ympäri nettiä tätä saagaa. Ilmeisesti tullut tossua ko. paikasta?

Vierailija
37/69 |
29.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 06:48"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No nuo tyypit ovat haluttomia perehdyttämään, kun eivät osaa itsekään sitä hommaa. Hyvälle perehdyttäjälle saattaa hyvinkin riittää se, että neuvoo kerran. Nuo jotka eniten haukkuvat nuoria ovat itse paskoja tekijöitä. Usein kyse huonossa perehdyttämisessä on pelko perseessä, että nuori (tai vanhempikin harjoittelija) oppii hommat paremin kuin he. Itse olin harjoittelemassa jo kokeneena, kun kävin jatkokoulutusta. Minulle yksi naikkonen hermostui siitä, että menee aikaa perehdyttämiseen. Vaan kun hän ei tehnyt sitä ollenkaan, sillä lähes kaikki hommat olivat minulle ennestään tuttuja. Ei tarvinnut neuvoa, mutta silti meni aikaa sen valittamiseen kuinka menee (olematonta) aikaa neuvomiseen. No kyllä muutkin sen huomasivat ja ymmärsin rivien välistä, että on aina samanlainen eikä muut ole ottaneet enää aikoihin sitä valitusta tosissaan. 

Vierailija
38/69 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 23:49"]

Yhtään tuota "tukevaa" naista puolustelematta mutta ihan kaikkea mitä netissä kirjoitetaan ei kannata uskoa.

Myöskin aika monessa kirjoituksessa mennään aika lähelle kunnianloukkauksen rajaa.

Ja tuntuu olevan muutama "entinen" työntekijä aika hanakasti kommentoimassa joka paikassa ympäri nettiä tätä saagaa. Ilmeisesti tullut tossua ko. paikasta?

[/quote]

Siis mitä? Jos netissä helvetin moni eat.fitä myöten (on muuten yli vuoden vanhoja arvosteluja) kertovat tuosta matamista samaa tarinaa, niin ei vissiin hirveästi tarvitse todenperäisyyttä epäillä?

Vierailija
39/69 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
40/69 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 04:56"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 01:26"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2014 klo 01:17"]

Asia on tärkeä ja tominta kuulostaa sekä härskiltä että ikävästi omia ensimmäisiä työkokemuksiani muistuttavalta. Vähän kuitenkin pisti huvittamaan tämä kommentti tuolla uudessa suomessa:

"Hän ei ota palautetta vastaan. Jotkut vanhemmat olivat yrittäneet antaa nuorensa puolesta palautetta, tuloksetta. Yrittäjänä voi näköjään käyttäytyä miten haluaa..."

Ihan riippumatta siitä, mitä on tapahtunut, ainakin itselläni kyllä menisi arvostus sellaista nuorta kohtaan, jonka vanhemmat soittelevat perään, että töissä ei ole kivaa.

[/quote] Sieltä tulikin ensimmäinen uhria syyllistävä työnantaja.

[/quote]

Mitä hemmetin uhria? Aikuinen ihminen ITSE hoitaa asiansa eikä laita vanhempiaan siihen. Kunnioitus häviää heti jos jotkut vanhemmat rupeavat soittelemaan työntekijän puolesta jonnekkin

[/quote]

Siis oliko kyse aikuisesta vai nuoresta? Yli vai alle 18 v.?